Twoja strona internetowa generuje bardzo mało odwiedzin? Nie wiesz do końca jak ją pozycjonować? Dziś skupimy się na pozycjonowaniu on-site i tworzeniu contentu pod seo.
Aby zwiększyć widoczność twojego serwisu musisz znajdować
W tym artykule rozłożymy na czynniki pierwsze termin słów kluczowych i dowiesz się jak je wyszukiwać, czym dokładnie są słowa kluczowe, z jakich narzędzi korzystać podczas pozycjonowania seo, oraz czego unikać aby nie sprawdzić na stronę ruchu niskiej jakości na którym nam nie zależy.
Co to jest słowo kluczowe?
Słowa kluczowe często zamiennie nazywane

Jakie są rodzaje słów kluczowych? Co warto o nich wiedzieć?
Frazy brandowe
Mamy coś takiego jak frazy brandowe, czyli frazy powiązane z naszą marką. W moim przypadku frazą brandową byłoby wpisanie w wyszukiwarkę „tomasz guzik”, „tomasz guzik agencja reklamowa”, „tomasz guzik marketing”. Tego typu frazy są zarezerwowane przez Twoją markę. Warto ustawić reklamę Google Ads pod te frazy, bo często takie słowa kluczowe przynoszą wysoką konwersję, a płacimy bardzo mało za kliknięcia z tego względu, że nie posiadamy na te frazy konkurencji. W sytuacji, gdy konkurencja wyświetla się na Twoje frazy brandowe możemy to zgłosić i poprosić konkurencje o usunięcie tych słów kluczowych ze swojej reklamy.
Frazy główne
Frazy główne to najczęściej wyszukiwane frazy w Internecie. Często jednak są to frazy bardzo ogólne, które generują dużo ruchu, ale mniej przekładają się na konwersję (sprzedaż). Na te frazy najtrudniej jest się wypozycjonować, bo walczymy wtedy z większą konkurencją niż w momencie kiedy próbujemy robić SEO na frazy długiego ogona.
Frazy główne składają się z jednego lub dwóch wyrazów przykład:
– Mechanik Samochodowy
– Fryzjer
– Salon kosmetyczny
– Naprawa telefonów
Frazy długiego ogona long tail keywords
Frazy długiego ogona są dużo precyzyjniejsze od fraz ogólnych. Charakteryzują się dużo mniejszą ilością wyszukiwań jednak to one mogą odpowiadać za sprzedaż w naszym biznesie. Osoby wpisujące frazy long tail zazwyczaj są już na wyższym etapie zakupowym niż wyszukując frazy ogólne. Na frazy długiego ogona będzie pozycjonowało się znacznie mniej firm przez co jest większa szansa, że wbijemy się do top 10 wyników wyszukiwania.
Frazy długiego ogona składają się z większej ilości słów np.
– Mechanik samochodowy Wrocław
– Najlepsze paznokcie we Wrocławiu
– Fryzjer dla psów
– Naprawa telefonów iphone
– Gdzie założyć sklep internetowy
Jak szukać słów kluczowych?
Istnieje kilka metod wyszukiwania właściwych słów kluczowych. Pierwsze co robię dokonując analizy to research konkurencji w wynikach wyszukiwania Google. Sprawdzam daną frazę wpisując wynik w Google, a następnie sprawdzam topowe artykuły i monitoruję na dole wyników tzw. „podobne wyszukiwania”. Jest to niezwykle cenna skarbnica wiedzy. Możesz też zacząć wpisywać daną frazę, a google w pasku wyszukiwania podpowie Ci co najczęściej wpisują użytkownicy.

Kiedy podstawowe badanie słów mamy już za sobą to możemy przejść do bardziej zaawansowanych narzędzi. Niektóre są w formie rozszerzenia do przeglądarki chrome jak np. keyword everywhere czy też wtyczka od surferseo aż po bardzo rozbudowane narzędzia do optymalizacji seo jak np. senuto.
Dobrym źródłem do analizy słów kluczowych jest planer słów kluczowych google ads. Planer ten jest całkowicie darmowy. Wystarczy, że założymy swoje konto Google Ads. W opcji darmowej planer będzie nam podpowiadał widełki wyszukań miesięcznych np. pomiędzy 10-100 lub pomiędzy 1 tyś. – 10 tyś. Jednak kiedy zaczniemy używać systemu reklamowego Google i wydawać na reklamy automatycznie Google odblokuje nam precyzyjne wyniki i zamiast widełek pojawią się dokładne dane.
Kiedy Twoja strona ma już jakąś historię to dobrym źródłem danych jest narzędzie Google Search Console. Możemy w nim zbadać ile na daną frazę mamy wyświetleń, oraz ile z tego mamy kliknięć. Dzięki temu możemy wytypować frazy, które mają bardzo dużo wyświetleń, a generują mało kliknięć i zoptymalizować treści które rankują na dane keywordsy.
Czy każdy powinien używać słów kluczowych?
Absolutnie nie! Jeżeli piszesz swoje treści z pasji. Chcesz np. być blogerem i nie interesują Cię kwestie techniczne to nie musisz robić dogłębny research i marnować wiele godzin na dobranie odpowiednich keywords. Jednak jeżeli zależy Ci na rozwoju swojego bloga i chcesz żeby czytało go więcej osób niż tylko grupka twoich znajomych i rodzina to niestety musisz przeprosić się z
Są branże, które mają bardzo niską konkurencje i czasami udaje się wybić jakąś stronę www nie robiąc optymalizacji. W większości jednak przypadków za wzrost czytelników będzie odpowiadać dobrze zoptymalizowany content na stronie.
W momencie kiedy nie potrafiłem pisać pod seo mój blog był odwiedzany przez 150 osób miesięcznie. Dzisiaj zbieram tysiące czytelników właśnie dlatego, że rozgryzłem jak pisać pod
Czego unikać podczas wybierania fraz kluczowych ?
Kiedy zaczynasz rozwijać swoją witrynę w pierwszej kolejności skupiłbym się na poszukiwaniu long tail keywords. Sprawdź przy użyciu narzędzi planer słów kluczowych i senuto jaka jest konkurencja na dane
Unikaj również pisania wielu różnych treści na dokładnie te same frazy bo dojdzie do tzw. kanibalizacji i będziesz walczyć sam ze sobą o tą samą pozycje. Dobrze jest stworzyć wiele różnych treści na zbliżone tematy, aby zbudować autorytet w danym obszarze wiedzy, ale staraj się wybierać różne keywords żeby nie pisać kilka razy o tym samym.
Nie zlecaj wyszukiwania
Słowa kluczowe w pozycjonowaniu stron internetowych
Przejdźmy do konkretnych narzędzi do analizy słów kluczowych. Najczęściej w pracy pozycjonera zaglądam do planera słów kluczowych. Oprócz tego wspomagam się płatnym narzędziem SENUTO. Jeżeli kompletnie nie mam pomysłu o czym napisać artykuł używam też narzędzia answer the public lub sztucznej inteligencji ChatGPT. O tym czy dokładnie jest sztuczna inteligencja AI ChatGPT pisałem w tym artykule.
Kiedy już mniej więcej wiem o czym chcę pisać biorę się za research i badam co potencjalny klient wpisuje w wyszukiwarkę google i sprawdzam frazy w narzędziach.
Pozycjonowanie stron jest najtrudniejszym elementem ze wszystkich innych rodzajów SEO z tego względu, że w tekście pisanym jest najwyższa konkurencja ze względu na bardzo niską barierę wejścia. Możliwość zlecania treści sztucznej inteligencji lub copywriterom sprawia, że firmy masowo inwestują w tworzenie dużej ilości nowego contentu. W branżach konkurencyjnych jak np. marketing przebicie się wysoko w wynikach jest bardzo trudne i udaje się to nielicznym firmom z dużymi budżetami marketingowymi.
Dodatkowym czynnikiem, który utrudnia sprawę jest fakt, że w optymalizacji seo nie liczy się tylko content i treść, ale też czynniki zewnętrzne jak np. pozyskiwanie linków odsyłających do naszej witryny. Im więcej wartościowych linków tym wyżej może wybić się nasz URL. Stąd większe firmy są często wyżej, bo mają wyższe budżety reklamowe.


Słowa kluczowe w pozycjonowaniu seo filmów na youtube
Drugą największą wyszukiwarką jest obecnie Youtube. Tam również ludzie wpisują swoje zapytania i otrzymują wyniki. Naszym zadaniem jest przebić się z naszym wideo na samą górę. Aby tego dokonać musimy znaleźć słowa kluczowe które są wpisywane przez użytkowników. Na Youtube jest kilka narzędzi, które pomogą nam dobrać słowa kluczowe które później umieścimy m.in w tytułach filmów, opisach, czy też tagach.
W SEO na Youtube istnieje kilkadziesiąt czynników, które mają wpływ na naszą pozycje jednak mam kilka dobrych wiadomości. Na Youtube jest znacznie mniejsza konkurencja ze względu na wyższą barierę wejścia. Dzięki temu możemy wbić się nawet na TOP 1 wyników na bardzo dochodowe frazy. Dodatkowo linki zewnętrzne na YT nie mają aż takiego znaczenia. Bardziej liczy się treść. Dzięki temu twórca który tworzy wartościowy content po prostu się przebije nawet jeśli nie ma takiego samego budżetu jak potężna konkurencja.
Poniżej znajduje się artykuł w którym omawiam jakie działania seo należy dokładnie podjąć, żeby twój film wysoko się pozycjonował w wyszukiwarce Youtube:
Jak Pozycjonować Filmy w Wyszukiwarce Youtube >>>
Przejdźmy do narzędzi, które pokażą nam liczbę wyszukiwań, oraz konkurencyjność słów kluczowych.
Tubebuddy
Pierwszym narzędziem jest wtyczka Tubebuddy, którą możemy używać na przeglądarce Google Chrome. To narzędzie ma coś takiego jak SEO studio w którym optymalizujemy naszą treść pod słowa kluczowe do pozycjonowania. Tam konstruujemy Tytuł, Opis, wybieramy Tagi i miniaturę filmu.
Bardzo ważną funkcją, która wspomaga nas przy doborze słów kluczowych jest keyword explorer. To tam sprawdzimy na wygodnym suwaku potencjał każdego słowa kluczowego z podziałem na cały Youtube, oraz z potencjałem na naszym kanale. Ponieważ nie wszystkie wyrażenia które są wyszukiwane na całym Youtube pasują do naszego kanału, który określa konkretną tematykę.
Narzędzie podpowie nam sugestie słów kluczowych na podstawie tego co ludzie wpisują w Google, Youtube, oraz jakie Tagi są używane przez naszą konkurencję. Narzędzie również pozwala nam mierzyć które miejsce zajmujemy na daną frazę. Wystarczy pod opublikowanym filmem wejść w edycję i zjechać do miejsca, gdzie wpisujemy tagi. Tam na zielono wtyczka Tubebuddy pokaże które miejsce zajmujemy na który tag. Dzięki temu orientacyjnie wiemy, które miejsca zajmujemy na jakie słowa w wynikach wyszukiwania YT.


VidiQ
Drugą wtyczką, którą używam przy optymalizacji filmów jest VidiQ. To narzędzie jest o tyle fajne, że dokładnie pokazuje ile osób miesięcznie wyszukuje danej frazy. Nie mamy tutaj suwaka tylko podaną dokładną liczbę. Może być tak, że wtyczki VidiQ i Tubebuddy wzajemnie będą się wykluczać. Podczas takiej analizy zawsze musimy ufać intuicji i znajdować złoty środek. Ja najwięcej decyzji podejmuje na podstawie Tubebuddy, ale jest to tylko moja osobista preferencja na podstawie doświadczenia. Mimo to interfejs i cały panel VidiQ pod kątem użytkowania wydaje się być przyjemniejszy i bardziej intuicyjny.

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu wizytówki Google
W kontekście SEO nie możemy zapominać o wizytówkach Google. One również rywalizują w wynikach wyszukiwania. Do optymalizacji wizytówek używam narzędzia surfer local (Localo), które wypluje nam listę słów kluczowych, które powinniśmy użyć w opisie wizytówki. Pozwoli monitorować frazy na które chcemy się wysoko wyświetlać, oraz podpowie odpowiednie słowa kluczowe, które powinniśmy użyć pisząc posty na wizytówce Google moja firma.
Pozycjonowanie lokalne charakteryzuje się tym, że wyniki są mocno spersonalizowane i zależne od lokalizacji. Osoba wpisująca tą samą frazę w innej lokalizacji otrzyma inne wyniki. Polecam używać surfer local (localo), aby wybrać odpowiednie słowa kluczowe i generalnie zoptymalizować całą wizytówkę Google moja firma.
O tym jak dokładnie pozycjonować wizytówki Google pisałem tutaj >>>

Płatne wyniki wyszukiwania Google Ads (dawniej Google Adwords)
Oprócz bezpłatnych wyników w wyszukiwarkach mamy też płatne wyniki Google Ads, dawniej nazywane Google Adwords. Działa to w ten sposób, że gdy użytkownik wpisuje dane słowo kluczowe to najpierw pojawiają się płatne wyniki, a dopiero później wyniki organiczne SEO. SEO + ADS = SEM, czyli search engine marketing.
Podczas ustawiania reklamy w wyszukiwarce Google Ads również używamy planera słów kluczowych i w sumie to jest jego główne zastosowanie. W wynikach mamy też podane szacunki ile średnio zapłacimy za kliknięcie i wyświetlenie się w górnym i dolnym zakresie strony. Podczas wyszukiwania słów kluczowych w planerze przy okazji sprawdzimy konkurencyjność i frazy długiego ogona, które mogą być znacznie tańsze, a będą dowozić cele biznesowe.
Dobrym pomysłem jest łączyć ze sobą strategię seo z reklamami płatnymi Google Ads, aby zmaksymalizować potencjał wyszukiwarki w pozyskaniu klienta. Im więcej wyników pochodzących z naszej witryny tym lepiej. W teorii robiąc seo możemy na daną frazę zająć tylko 1 miejsce w wynikach top 10 jednak widziałem sytuacje, gdzie 1 firma zajmowała kilka pozycji z tej samej domeny. Więc kluczem jest praca, kompetencje, budżet i szczęście, bo algorytmu Google nikt jeszcze nie rozgryzł.
Wybór słów kluczowych w oparciu o trendy – Google Trends
Firma Google udostępnia nam również inne darmowe narzędzie do badania słów kluczowych. Nazywa się ono Google Trends. Tam nie monitorujemy dokładnych wyników wyszukiwań w skali miesiąca tylko jak dana fraza zmieniała się na przestrzeni np. ostatniego roku. W jakich miesiącach notowała nagłe wzrosty, kiedy spadała, kiedy jest jej sezonowość np. na Święta itd.

Podsumowanie
W mojej opinii wyszukiwanie słów kluczowych to podstawa. Bez budowania contentu w oparciu o to co ludzie szukają kończy się tym, że piszemy teksty czytane tylko przez grupkę osób. Jeżeli chcemy się rozwijać. Docierać do szerszego grona ludzi. Rozkręcać biznes w oparciu o bloga. Tworzyć sklepy internetowe. Potrzebujemy ruchu tzw. organic search z wyszukiwarek Google, Bing itd. Dobrze dobrane hasła kluczowe są w stanie sprowadzić nam ruch na witrynę i zapewnić powtarzalność w biznesie.
Do analizy danych oprócz Google Search Console używaj również narzędzia Google Analytics. W analyticsie nie tylko zmierzysz ruch z wyników organicznych, ale też z innych kanałów pozyskania klienta jak np. ruch Paid płatny, Direct bezpośredni, Refferal odesłania, czy też email lub social media. Mając dostęp do wielu danych możesz podejmować lepsze decyzje biznesowe i wybierać słowa kluczowe właściwe do produktów i usług, które posiadasz w asortymencie.
Przydatne artykuły, które pomogą Ci w pozycjonowaniu SEO:
🔗 Pozycjonowanie stron internetowych SEO >>>
🔗 Jak pozycjonować filmy na Youtube >>>
🔗 Jak dobrać tematy artykułów pod pozycjonowanie SEO >>>
🔗 Jak rozwijać bloga i na nim zarabiać >>>
🔗 Jak pozycjonować wizytówkę Google Moja Firma >>>