Jak pozycjonować filmy na youtubie? Youtube seo w praktyce

Jak pozycjonować filmy na youtubie? Youtube seo w praktyce

14 września 2021

Gdy słyszymy o pozycjonowaniu SEO rzadko kiedy przychodzi nam do głowy YouTube. YouTube to serwis, który jest drugą największą wyszukiwarką na świecie należąca również do firmy Google.

Bardzo mało firm zdaje sobie z tego sprawę, że wypozycjonowanie się w danej niszy na YouTubie może być kilkukrotnie prostsze niż Google.

 

Dlaczego?

Fakty są takie, że produkcja wideo ma dużo wyższą barierę wejścia niż publikowanie artykułów, które dużo prościej jest wydelegować.

Aby przygotować dobry materiał trzeba nie tylko mieć prezencje, wiedzę merytoryczną, sprzęt i dobry aspekt audiowizualny za który będzie odpowiedzialny montażysta lub Twój zespół, ale też niezbędne w wielu niszach będzie znajomość algorytmów i tego jak odczytują nasze treści roboty Google.

 

W tym artykule na czynniki pierwsze rozkładam jak krok po kroku wypozycjonować nasz kanał i kluczowe dla naszego biznesu materiały.

Wiedza z tej gotowej checklidty została przetestowana w boju w kilkunastu niszach.

Stosując te reguły sprzedawaliśmy kursy online, nieruchomości, catering. Budowaliśmy silne marki osobiste, ale przede wszystkim sam używam YouTube jako dźwigni dla promocji mojej agencji reklamowej. Mój kanał jest najsilniejszym źródłem pozyskiwania wartościowych leadów. Leady pozyskane na youtubie generują dla mnie najwyższy LTV klienta.

Przejdźmy zatem do wytycznych.

PORADNIK WIDEO O POZYCJONOWANIU NA YOUTUBE:

📌 Jak pozycjonować filmy na Youtube >>>

 

Spis Treści

Jak zrobić Research tematów na odcinek?

 

Zanim zaczniesz nagrywać filmy pod SEO musisz wgl dowiedzieć się czego ludzie szukają w Internecie w Twojej niszy i jakie frazy kluczowe wpisują w wyszukiwarkę youtube i google. Warto wyszukiwać tematy zarówno w Google trends, wyszukiwarce Google, narzędziach keyword planer, ubersuggest, ale przede wszystkim wyszukiwarce YouTube,.

 

Świetnym wsparciem w tym zakresie jest narzędzie Tubebuddy i konkurencyjne VidiQ.

Ważne jest, aby wyszukać frazy nie tylko te, które generują bardzo dużo ruchu, ale przede wszystkim te które nie mają ogromnej konkurencji.

Jeśli, któreś frazy są dla Ciebie biznesowo opłacalne koniecznie przeprowadź audyt jakie materiały wyświetlają się aktualnie.

 

 

Analiza konkurencji na wybraną frazę – TOP 10 wyników wyszukiwania

 

Zanim podejmiesz ostateczną decyzję odnośnie tematu odcinka prześledź całe TOP 10 wyników wyszukiwania w youtubie.

  • Sprawdź dokładnie ile wyświetleń mają te materiały.
  • Dowiedz się na jakim poziomie audiowizualnym są filmy z top
  • Sprawdź ile trwają ( zrób lepszy, bardziej merytoryczny, dłuższy odcinek)
  • Zobacz jakie mają opisy
  • Sprawdź tagi (narzędzie tubebuddy i YouTube tags do przeglądarki chrome
  • Zobacz czy mają one dodane napisy ( Ważne! Mowa tu o napisach nie dodawanych na sztywno na etapie montażu tylko dodanych za pomocą pliku SRT i wklejone podczas konfiguracji dodawania filmu na YT
  • Sprawdź jak filmy konkurencji się rozpoczynają. Kolejnym czynnikiem jest to czy użyjemy słowa kluczowe wypowiadając je na filmie. Algorytmy słuchają materiałów!

 

 

Stwórz scenariusz filmu zanim zaczniesz nagrywać

Kiedy wybierzesz odpowiedni temat, który generuje ruch i konkurencja nie jest na tyle duża, abyś nie miał szans się przebić przejdź do projektowania scenariusza.

Ważne jest, abyś w sposób przemyślany poukładał swój materiał, aby szczegółowo wyjaśnił temat i odpowiedział na pytania użytkowników wpisywane w wyszukiwarkę YT.

Planując scenariusz miej już na uwadze jak materiał będzie pocięty na tzw. Kawałki Chapter, które pozwolą użytkownikom przewijać film. Chapter zajmują dużo więcej miejsca w wynikach wyszukiwania Google w momencie, gdy Twój film uda się wypozycjonować na tyle, żeby wyświetlał się również w googlu, a nie tylko w samym YT.

Aby dodać chapter ( rozdziały) w Twoim filmiku wystarczy, że w opisie wstawisz coś takiego:

 

SPIS TREŚCI:

00:00 Start – Przedstawiamy się

01:06 Od czego zacząć

03:37 O czym nagrać kurs

06:54 Najpierw nagrać kurs, czy go sprzedać?

08:27 Jak zrobić przedsprzedaż kursu

10:11 Platformy do kursów

13:24 Koszty postawienia platformy

14:49 Kurs na UDEMY warto?

20:39 Zakończenie

 

Nie nagrywaj bez scenariusza. Jeżeli traktujesz swój kanał biznesowo i opanujesz już strach przed nagrywaniem i prezentacją siebie skup się na wykonywaniu planu.

Twój film musi dokładnie odpowiadać na wszystkie istotne kwestie, które są poszukiwane przez Twoich klientów.

 

Kiedy scenariusz jest przygotowany przejdź do realizacji

 

Nagraj wideo na youtubie według zaplanowanego scenariusza

 

Czas nagrać Twój film. Bardzo ważne jest, aby Twój film był dobrej jakości. Według mnie w 2021 roku algorytmyzwracają uwagę również na jakość filmu. Zdecydowanie łatwiej jest wbić się w algorytm, gdy nasze wideo prezentuje się dobrze. Dzieje się to również pośrednio przez fakt, że jeśli materiał ma super dźwięk, piękną scenerie i dynamiczny montaż to użytkownicy po prostu chętniej nas oglądają przez dłuższą ilość czasu.

 

Pamiętaj o mikrofonie krawatowym lub słuchawkach bezprzewodowych, które mają w sobie zamontowany mikrofon.

Jeśli nagrywasz w biurze kup standardowy dedykowany do tego mikrofon. Ja używam najpopularniejszego Blue Yeti. W terenie używam słuchawek apple AirPods pro lub rodelav+.

Ewentualnie jeżeli wideo jest nagrywane z bliskiej odległości ( z ręki) to nowe modele telefonów powinny dowieźć fajnej jakości dźwięk szczególnie jeżeli później zostanie on poddany obróbce.

 

Jestem ogromnym fanem działania tu i teraz z tym co masz. Bardzo rekomenduję Ci zacząć i próbować nawet jeżeli brakuje Ci jakości i masz tremę. Regularność i zdobywanie wiedzy jest ważniejsze w początkowym etapie jednak moim celem było stworzenie kompletnej instrukcji, która nauczy Cię jak film pozycjonować. A żeby film się dobrze pozycjonował musi spełniać określone kryteria.

Słowa kluczowe wypowiadane na filmie. Jak tworzyć filmy pod youtube seo

 

Youtube dokładnie wie o czym opowiadasz na swoim wideo. Ważne jest, aby podczas kręcenia materiału używać słów kluczowych również w mówie. Algorytmy z roku na rok są coraz bardziej dokładne. Nie olej tej kwestii. Szczególnie istotny jest sam początek filmu. Odrazu nawiąż do słów kluczowych zawartych w tytule.

 

 

Nazwa pliku filmu na YT, nazwa kanału i oprawa audiowizualna

 

Nazwa pliku jest jednym z mikro czynników na które zwraca bardzo mała ilość twórców.

Nie jest to coś co da Ci jakąś ogromną przewagę, ale jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że czynników rankingowych jest kilkadziesiąt lub nawet kilkaset warto też zoptymalizować nazwę pliku ponieważ trwa to dosłownie 3 sekundy.

 

O czym dokładnie mówię? Jeśli nagrałeś film np. Telefonem i zrzuciłeś go na komputer on ma określoną nazwę. Np. Przykładowyfilm.mp4 Twoim zadaniem jest przygotować taką nazwę, aby była ona zgodna z wytycznymi SEO.

 

Jeżeli chcę nagrać film na frazę: Jak ustawić reklamę na Facebooku w 2021 roku to mój plik nie może się nazywać

reklamanagrywanesamsungiem.mp4  <<źle

tylko

jak-ustawic-reklame-na-facebooku-w-2021-roku.mp4. <<dobrze

 

Tak przygotowany plik możemy spokojnie opublikować na kanale.

Oprawa audiowizualna o której wspominałem wcześniej również jest bardzo istotna. Krążą nawet legendy, że pliki w 4k mają delikatną przewagę nad tymi nagranymi w 1080p. Ciężko jest stworzyć tak hermetyczne środowisko testowe, aby dowiedzieć się jaka jest prawda.

Rozdzielczość swoją drogą, ale Twój film musi być wykonany dobrze a widzowie na pewno to docenią. A jeśli widzowieto docenią to algorytmy i roboty Google również.

 

Dobry, czysty dźwięk, dobrej jakości obraz i dynamiczny montaż są w stanie mocno Cię wyróżnić na tle innych firm publikujących na ten sam temat.

Nazwa kanału to również miejsce w którym możemy umieścić słowa kluczowe jednak sama nazwa nie ma szczególnego znaczenia pod kątem optymalizacji kanału. Jeśli jesteś bardzo małym twórcą może Ci pomóc dookreślić czym dokładnie się zajmujesz. Ja jednak preferuję po prostu użyć swojego imienia i nazwiska lub nazwy firmy.

Perfekcyjna miniaturka Twojego filmu. Spraw by użytkownicy klikali w Twój film. Miniatura jest tak ważna jak tytuł filmu!

 

Jeżeli przygotujesz świetny materiał, ale zaniedbasz miniaturkę to cała Twoja praca może pójść na marne. Miniatura ma potężne znaczenie w kontekście kliknięcia przez użytkownika Twojego filmu.

Jeżeli po wpisaniu danej frazy użytkownik zobaczy ciekawe, pełne emocji miniaturki konkurencji i Twój film bez dedykowanej grafiki, która nic mu nie mówi to w nią nie kliknie.

Im wyższy CTR tym więcej wyświetleń. Jeżeli uda Ci się stworzyć miniaturkę z dużym CTR i widzowie po kliknięciu będą Twój materiał oglądać przez długi czas to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że YouTube zacznie promowaćTwój film.

 

Dobra miniaturka powinna zawierać ludzką twarz i wypisane na niej emocje. Szok, płacz, nerwy, szeroki uśmiech. Ważne jest, aby powiększyć swoją twarz tak, aby miniatura zawierała twoją twarz, dłonie i maksymalnie dotykała twojej klatki piersiowej.

To jest taki standard. Oczywiście możesz eksperymentować i inspirować się wieloma twórcami, ale to jest taki schemat, który bardzo często jest stosowany.

 

Bardzo często zdarza się, że początkujący twórcy którzy zaczynają dodawać siebie na miniaturkę zbyt mało zoomują postać i człowiek wyświetlany na miniaturze jest zbyt mały, nieczytelny.

Zrób sobie zdjęcie dobrej jakości aparatem fotograficznym i je powiększ zoom.

 

Oprócz sylwetki powinniśmy w miniaturce użyć kilku wyrazów, które nawiązują do tego co znajduje się w filmie. Powinno to być komplementarne, nawiązujące do tytułu filmu, ale nie powinno być jego kopią. Po co informować widza2x o tym samym.

Spraw, aby miniatura na YT była uzupełnieniem tytułu i dawała dodatkowe informacje. Warto jest szokować widza i grać miniaturą pod lekki clickbait.

 

Wiem, że nie lubimy calickbaitów, ale taki jest YouTube i trzeba się dostosować do reguł gry, które na nim panują. Bez clickbaitu osiągniesz znacznie niższe CTR, mniej views, mniej leadów, mniej klientów, mniejsze saldo!

 

Oczywiście nie przesadź! Clickbait tak, ale ze smakiem 🙂

 

Tak jak w przypadku nazwy pliku podczas wgrywania miniatury również zwracam uwagę na nazwę pliku wgrywanego na serwis.

 

 

 

Montaż filmu na youtubie – montuj lub wydeleguj. Od tego zależy czy ktoś będzie chciał Cię oglądać

 

Montaż jest rzeczą bardzo istotną mającą bezpośredni wpływ na watchtime, który jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym. Ewidentnie obserwuje u siebie i klientów, że jeśli montaż jest ciekawy, dynamiczny. Dany film po prostu przyjemnie się ogląda to wpływa to w sposób bezpośredni na watchtime. Watchtime oznacza średni czas jaki widzowiepoświęcają na Twój film.

 

Jak dodać napisy do filmu na youtubie

 

Spotkałem się z określeniem, że filmy zawierające napisy łapią średnio 7% więcej wyświetleń. Czy tak rzeczywiście jest nie jestem w stanie udowodnić. Jednak gdy zacząłem większość kluczowych materiałów dodawać z napisami zaobserwowałem autentycznie wzrost ruchu szczególnie po kilku tygodniach od publikacji.

Materiały, które nie posiadały napisów często w pewnym momencie stawały w miejscu i nie łapały views. Filmy, które mają napisy nagle po kilku tygodniach zaczynały się pasywnie rozwijać i łapać views nawet po bardzo długim czasie.

Do napisów używam aplikacji HappyScribe. Aplikacja działa fenomenalnie i skraca czas naszej pracy. W aplikacji możesz nie tylko w sposób automatyczny w kilka sekund stworzyć przygotowane napisy w pliku SRT gotowe do uploadu na YT, ale też możesz na podstawie treści filmu stworzyć gotową transkrypcje jako artykuł do wrzucenia na bloga.

Nie jest to może idealne rozwiązanie, bo słowo mówione rzadko kiedy w stopniu akceptowalnym pokrywa się z tym jak czytamy, ale dla osób leniwych istnieje szansa że wpłynie to odrobinę na SEO naszej strony www.

Ja polecam wygenerować taki plik i ewentualnie wydelegować stworzenie na jego podstawie artykułu przez freelancera lub naszego pracownika.

Dzięki temu w prosty sposób przekonwertujemy wideo na artykuł.

Testowałem wiele aplikacji do napisów i HappyScribe jest zdecydowanie najlepszym softem na rynku. Zawiera bardzo mało błędów do poprawki.

Większość napisów na moim kanale jest opublikowana bez żadnego dodatkowej edycji. Klikam stwórz napisy i wygenerowany plik wrzucam do materiału.

Mega ułatwia to pracę i odzyskuje nasz czas, a my zyskujemy dodatkowy czynnik rankingowy.

 

Jak stworzyć opis filmu na youtubie   zoptymalizowany pod kątem SEO youtube

 

Opis również często jest olewany przez twórców. To bardzo duży błąd. Opis także ma znaczenie w kontekście pozycjonowania filmu. W ramach eksperymentu spróbowałem kilka wideo dodać z małą ilością znaków lub bez jakiegokolwiek opisu.

Co się okazało? Filmy te osiągały znacznie gorsze wyniki i po kilku dniach przestały zyskiwać nowych widzów i wyświetlenia.

Bardzo szybko licznik views stanął w miejscu i ruch przestał kapać pasywnie jak ma to miejsce na filmach zawierających zoptymalizowany opis zawierający dobrane słowa kluczowe.

 

Serwis pozwala nam umieścić aż 5000 znaków. Nie zapomnij nafaszerować opisu odpowiednimi słowami kluczowymi w kilku odmianach zachowując jednak czytelność. Użytkownik musi czuć, że jest to opis pisany pod niego, a nie tylko dla algorytmów.

 

W pierwszym zdaniu opisu spróbuj przepisać tytuł wplatając kilka innych słów lub używając delikatnych odmian tak, aby w sposób naturalny powtórzyć to co znalazło się w tytule filmu.

 

Oprócz tego wykorzystać tytuł do podlinkowania artykułu z bloga, który będzie fenomenalnym uzupełnieniem dla treści wideo. W artykule zawrzyj dodatkowe informacje, zdjęcia, dodatkowe instrukcje, które ciężej było Ci zaprezentować na filmie. Spraw, aby użytkownik chciał trafić po więcej i ewentualnie poproś go o adres e-mail, aby zwiększać bazę newsletterową.

 

Opis oprócz SEO ma również spełniać rolę biznesową. Sprawdź jak to wygląda u mnie. W każdym opisie filmu daję głośne Call to action (wezwanie do działania). Jeżeli mogę Ci w czymś pomóc kliknij odnośnik i wejdź na http://darmowarozmowa.pl i wypełnij prosty formularz, aby odebrać bezpłatną konsultacje lub po prostu zadzwoń na 602-727-263.

Tego typu prosty mechanizm nie jest często spotykany. Praktycznie nie znam ludzi, którzy w ten sposób wykorzystują YouTube. Jest to moja tajna broń, którą dziele się na łamach mojego artykułu. Takie wezwanie do działania używam zarówno w formie opisu, jak i mówione podczas wideo, jak i grafik pojawiających się na filmach, które kierują do rozmowy telefonicznej.

 

Dzięki temu mam stały i powtarzalny dopływ leadów z 2 wyszukiwarek. Tej Googlowskiej i tej youtubowej.

 

Jak wybrać odpowiednie tagi i hasztagi do wideo na youtubie, czyli kolejny czynnik rankingowy, który pomoże w pozycjonowaniu filmów na youtube

 

Hasztagi to te świecące na niebiesko znajdujące się zaraz pod tytułem filmu. Czy mają jakieś ogromne znaczenie pod kątem pozycjonowania filmu?

Nie sądzę. Jednak spełniają one dodatkowy aspekt wizualny, który mówi widzowi o czym jest film. Warto mimo wszystko użyć tam słów kluczowych nawiązujących do filmu.

 

Bardziej istotne dla algorytmówtagi. Również to nie jest tak, że mają one kolosalne znaczenie, ale Twój film powinien zawierać tagi.

Świetnym narzędziem, które pomoże Ci w doborze tagów jest Tubebuddy. Polecam Ci skorzystać z wersji darmowej, a gdy ilość funkcji okaże się dla Ciebie zbyt uboga zainwestuj w wersję płatną.

Narzędzie jest o tyle świetne, że potrafi pokazać na jakie tagi które miejsce zajmuje twój film i filmy Twojej konkurencji.

 

Dzięki temu regularnie sprawdzam na jakie tagi moje filmy zajmują które miejsca. Kilka moich filmów na bardzo istotne frazy zajmuje 1 miejsce w wyszukiwarce YouTube, dzięki czemu nie muszę się martwić o napływ nowych widzów i klientów.

 

Dodatkowo warto tutaj wspomnieć o rozszerzeniu do przeglądarki chrome o nazwie YouTube tags. Ta wtyczka pozwoli Ci podejrzeć jakie tagi używają Twoi konkurenci. Wystarczy wejść na dowolny film i gdy rozszerzenie jest włączone dokładnie możemy podejrzeć i zainspirować się tagami, które używają inni twórcy pod swoimi filmami.

 

Kolejnym narzędziem, które może Ci pomóc jest vidiq. Osobiście nie mam zdania o tym sofcie, bo nie miałem przyjemności go używać. Jest to pewna alternatywa i konkurencja firmy Tubebuddy.

 

Ile dawać tagów? Mamy tutaj miejsce na 500 znaków. Warto jest używać słów kluczowych w różnych odmianach również takie które zawierają częste literówki wpisywane przez mniej rozgarniętych widzów. Warto dodawać odmiany z polskimi znakami i bez nich. Warto używać tagów składających się z większej ilości słów i bardziej szczegółowych niż tag bardzo ogólny, który jest wpisany w setki innych filmów.

 

Ja staram się wykorzystywać całe miejsce na wpisywanie tagów. Chyba, że wyczerpałem na tyle temat, że nie jestem w stanie wymyśleć już innych tagów.

 

Bardzo ważne jest, aby pierwsze Twoje tagi zawierały słowa kluczowe zawarte na początku opisu i w tytule filmu. Reguła 3x. Użyj najważniejszych słów kluczowych w TEMACIE, OPISIE, TAGACH.

Dzięki temu dajemy wyraźnie znać na jakie słowa chcemy się pozycjonować i na jakie pytania widzów odpowiadamy.

 

Jak długi powinien być film na youtubie – watchtime.

 

Jak na prawdziwego marketingowca przystało nareszcie mogę powiedzieć: „to zależy”.

Nie ma jakiś ogólnych standardów ile powinny trwać filmy jednak oczywistym faktem jest, że dłuższy film ma potencjał na dłuższy watchtime. Dłuższy watchtime = czynnik rankingowy, że film jest dobry, dłuższy watchtime to większy zarobek dla twórcy, ale przede wszystkim dla YouTube który może wtedy umieścić w naszym filmie więcej reklam. O to w tym chodzi. Yt daje nam darmową ekspozycję, darmowe hostowane filmów w zamian za reklamy za które płacą przedsiębiorcy na całym świecie.

 

Długi film jest w stanie zmieścić w sobie więcej reklam.

U mnie najwyższą popularnością cieszą się filmy poradnikowe w okolicach 20 min. Jednak powoli testuję materiały w przedziale 1-2h wzorując się na amerykańskim market erach, którzy publikują kompleksowe poradniki szkoleniowe.

Tak długi merytoryczny film odpowiednio posegmentowane ma ogromny potencjał na stanie się numerem 1.

 

Według mnie jeśli tworzysz filmy specjalistyczne nie powinny być one krótsze niż 12 min.

Jak widzisz nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Tutaj dobrą opcją będzie przetestowanie co u Ciebie zadziała najlepiej. Kieruj się również tym co mówią Ci widzowie w komentarzach. Zarówno pod kątem długości filmów, ale także tematów. Pamiętaj, że tworzenie wideo to nie tylko algorytmy, ale przede wszystkim realni ludzie, którzy płacą Ci Twoim czasem.

 

 

Tubebuddy – co to za narzędzie i jak go używać, aby łapać więcej wyświetleń na Twoich filmach . Kanał na youtube na sterydach

 

Tubebuddy to prawdopodobnie najpopularniejsze narzędzie wspierające twórców YouTube. Rozwija dodatkowe funkcje i statystyki, które widnieją w momencie kiedy jesteś zalogowany na swój kanał.

 

Tubebuddy pomoże Ci w doborze tematu filmu, dobrania tagów, pozwoli przeprowadzić test A/B miniaturki, ale też ma specjalne narzędzie do produkowania opisów. Dzięki czemu sprawdzisz na ile twój opis spełnia wymogi SEO.

 

Jeśli jesteś już dużym twórcą genialne może okazać się testowanie miniaturek. Tubebuddy puści twój film z 2 różnymi miniaturami i po kilku godzinach lub dniach możesz wyłączyć tą, która daje gorsze wyniki. Np. Miniaturka A daje CTR 3%, a miniaturka B CTR 4,5%. Podejmujemy strategiczną decyzje o wyłączeniu gorszej kreacji reklamowej i dzięki temu nasz film na późniejszym etapie złapie więcej wyświetleń niż wtedy, gdy wyświetlał by się z miniaturą A.

 

Generalnie Tubebuddy nie zrobi za nas całej roboty i nie do końca jest kompatybilny na polskie realia. Jest to świetne wsparcie, ale zawsze trzeba mieć z tyłu głowy, że jest to głównie narzędzie dedykowane na YouTube anglojęzyczny.

Mimo to w Polsce również polecam z niego korzystać tylko nie wierz w 100% to co wyświetlają Ci programy. Bazuj też na intuicji i doświadczeniu, oraz dotychczasowych statystykach na Twoim kanale.

 

Jak dodać chapter- rozdziały na Twoim filmie opublikowanym na kanaleYouTube

 

Chapter jest to opcja dodana przez YT w 2020 roku. Dzięki temu możemy podzielić nasz film na kawałki i podpisać je podtytułami. Jest to ogromna wygoda dla użytkowników. Szczególnie jeśli nagrywasz długie filmy podzielone na kilka różnych wątków.

Widz może sobie wygodnie przewinąć film do interesującego go fragmentu i pominąć te miejsca, które go totalnie nie interesują.

Może się teraz pojawić u Ciebie obawa, że przez to spadnie Ci watchtime. Nic podobnego. Dzięki temu poprawiasz User Experience obcowania z Twoimi filmem. Chapter doskonale prezentują Twój film w wyszukiwarce Google. Jeśli uda Ci się wypozycjonować film tak, żeby trafił również do Google to Twój wynik będzie zajmował dużo więcej miejsca.

 

Komentarze i ich znaczenie w pozycjonowaniu video na youtube

 

Ciężko jest zadbać o to, aby Twój film był chętnie komentowany. Jednak jesteśmy w trakcie filmu w stanie zadawać pytania do widzów, oraz możemy zaproponować mały konkurs w zamian za najlepszy komentarz. Dzięki temu yt chętniej będzie promował nasze filmy.

 

Zauważ jak wiele komentarzy zbierają filmy, które posiadają dużo wyświetleń. Bardzo często twórca zadaje podczas filmu wiele pytań i wywołuje dyskusję. Staraj się regularnie organizować różnego rodzaju akcje promocyjne, konkursy i usuwaj skrajnie krzywdzące komentarze w których ludzie się obrażają. Odpowiadaj na komentarze widzów żeby poczuli się wyróżnieni i mieli ochotę komentować następne Twoje materiały.

 

 

 

Karty i ekrany końcowe na filmach YouTube. Przekieruj widzów do innych filmów na kanale

 

Podczas konfiguracji filmu masz możliwość dodawania kart i ekranów końcowych. Wykorzystaj te funkcje do tego, aby użytkownik przeklikiwał się na następne Twoje filmy. Dzięki temu łączny czas spędzany na Twoim kanale wzrośnie. Jeżeli ktoś obejrzy 2-3 Twoje filmy z rzędu jest to bardzo ważna informacja dla algorytmu, że Twój kanał jest super i jeszcze chętniej będzie temu użytkownikowi polecał Twoje materiały. Pogrupuj swoje filmy w playlisty co również wpłynie pozytywnie na ilość czasu – watchtime poszczególnych użytkowników.

 

*Dodatkowy trik dla chętnych. Oprócz linkowania swojego materiału możesz też mówić co dany użytkownik ma wpisać w wyszukiwarkę, aby odnaleźć Twój film. Jest to kolejny czynnik, który mówi youtubowi: „Aha ktoś wpisał w wyszukiwarkę frazę xyz”, a następnie kliknął w ten film, a następnie spędził na nim dużo czasu to znaczy, że ten film odpowiada prawidłowo na zadane pytanie.

 

Jeżeli masz duży Instagram i masz opcje swipeup to mimo wszystko lepszym rozwiązaniem będzie linkowanie bezpośrednio dla filmu jednak częstą praktyką mniejszych twórców jest właśnie mówienie co wpisać w wyszukiwarkę, aby znaleźć się na danym kanale na konkretnym odcinku.

Playlisty Youtube – Jak zrobić 

Playlisty nie są oczywistym kierunkiem pozycjonowania i często o nich zapominamy. Pamiętasz jaki jest jeden z najważniejszych czynników, że Twój kanał jest promowany, a inny nie?

Ilość czasu jaki użytkownik spędza z Twoimi wideo, oraz ile czasu spędza na Twoim kanale.

Jeżeli podzielisz swój kanał na konkretne kategorie to dasz YouTube większy sygnał, które filmy bardziej do siebie pasują. Tak jak kategorie na blogu, tak playlisty na YT są dodatkowym atutem pod kątem struktury treści i segregacji.

Dzięki temu użytkownik po obejrzeniu jednego filmu z playlisty zobaczy kolejne i średnio watchtime na kanale się podniesie.

Dobrze zrobione playlisty są ogromnym pomocnikiem w budowaniu SEO w sposób pośredni.

Aby dodać playlistę wystarczy wejść do YouTube studio, kliknąć Playlisty i NOWA PLAYLISTA.

Następnie wybierz filmy, które powinny znajdować się w tej samej kategorii filmów.

1 materiał może być w wielu playlistach jeżeli ma to uzasadnienie.

 

Jak stworzyć artykuł na blogu WordPress

 

Pewnie w Twojej głowie pojawia się teraz pytanie po co on gada o wordpressie skoro artykuł dotyczy pozycjonowaniafilmów na Youtubie. Aby w pełni wyjaśnić temat musisz wiedzieć, że warto pod Twoim filmem podlinkować artykuł, który lepiej objaśni temat i będzie zbierał ruch na Twojej domenie dzięki czemu zgromadzisz również więcej danych do remarketingu w Facebook ads, Google ads, oraz zwiększysz szansę na pozyskanie adresu mailowego.

 

Są różne strategie dotyczące linkowania wideo na blogu i blogu na wideo. Niektórzy publikują film na identyczny temat co artykuł tylko rozwijają wątki w filmie przedstawiając dłuższy poradnik ze screenami i instrukcjami. Inni zaś ( ja zazwyczaj stosuję tą strategie) wklejają film w artykule komplementarnym, który jest uzupełnieniem tego co zostało powiedziane w filmie.

 

Można też rozszerzyć wzajemne linkowanie o podcast. Pod warunkiem, że Twój film nadaje się do słuchania bez aspektów wizualnych.

 

Aby stworzyć artykuł na blogu polecam skorzystać ze środowiska WordPress. WordPress to ogólnodostępny darmowy system do zarządzania treścią CMS, który pozwoli Ci na proste publikowanie artykułów.

Wystarczy, że kupisz domenę (najlepiej taką samą lub nawiązującą do Twojego kanału na Youtubie), kupisz hosting i zainstalujesz na nim wordpressa.

 

Kiedy masz już wgranego wordpressa zainstaluj wybrany przez Ciebie motyw i zacznij tworzyć. Zanim jednak zaczniesz tradycyjnie musisz przeprowadzić dokładny Research tematów. Tym razem będzie to Research w wyszukiwarce Google.

 

Research słów kluczowych w wyszukiwarce Google

 

W Internecie możemy znaleźć wiele różnych narzędzi wspierających działanie SEO. Od tych darmowych takich jak planer słów kluczowych Google ads, bo rozwiązania komercyjne typu surferseo, semrush i wiele, wiele innych. Ja korzystam z nowego narzędzia cont.ai, który przypomina w funkcjonalnościach serfera.

 

Sprawdź na jakie tematy komplementarne zadają pytania użytkownicy wyszukiwarki Google i napisz artykuł, który będzie uzupełnieniem Twojego filmu. W którym miejscu umieścić film w artykule i w jakiej formie? Znowu to zależy. Film może być podlinkowany jako klikalny wyraz, klikalne zdanie, ale najczęściej używa się po prostu osadzenia filmu kopiując kod html z YouTube po kliknięciu przycisku udostępnij.

 

Ja umieszczam wideo na samym końcu artykułu lub jeśli zależy mi bardzo na ilościach views pozyskiwanych z artykułu, a nie czytania to umieszczam taki materiał po zajawce. Zazwyczaj pierwszym akapicie artykułu. Zajawka to taka zapowiedź o czym będzie artykuł.

 

U mnie wygląda to tak: Zajawka, Spis treści, wideo, początek artykułu.

 

Co zrobić po opublikowaniu materiału na Twoim kanale youtube. Dystrybucja treści, marketing wideo.

 

Czy nagrany i zoptymalizowany materiał należy opublikować i pozostawić samemu sobie? Wręcz przeciwnie. Teraz czeka nas praca związana z dystrybucją. Zaraz po opublikowaniu filmu jak najwięcej osób musi dowiedzieć się, że wrzuciłeś coś nowego.

 

Opublikuj artykuł na grupach tematycznych na Facebooku. Publikuj na swoich grupach, ale też na cudzych. O tym jak rozwijać grupy na Facebooku pisałem w tym artykule.

Pamiętaj jednak żeby nie publikować content na palę, gdzie się da i nałapać syfiastego ruchu, bo przełoży się to na słabszy watchtime co jest silnym czynnikiem rankingowym. Publikuj w miejscach, gdzie z dużym prawdopodobieństwem są Twoi idealni widzowie.

Być może warto wrzucić też na fanpage, storiesy, Instagram, Facebook prywatny jeśli wśród Twoich znajomych są wartościowe kontakty, których ten temat zainteresuje. Dobrą praktyką jest kilka minut po publikacji rozesłać link do filmu na messenger do swoich bliskich znajomych z branży, aby odpalili i oglądali film przez kilka minut, a najlepiej cały materiał.

Wrzuć film na Linkedin, Twitter. Bądź wszędzie i trąb o tym temacie.

 

Jestem też fanem dystrybucji etapami. Posiadam kilka dużych grup biznesowych w Polsce i nie publikuje contentwszędzie w tym samym czasie, bo FB mocno zetnie zasięgi tylko rozkładam dystrybucje na 2 dni i różne godziny, tak aby posty pojawiały się w odstępie czasowym i żeby zasygnalizować Youtubowi, że ciągle przybywają nowi odbiorcy.

 

Jest też szkoła, która mówi aby publikować wszędzie odrazu po publikacji. Jest to jakaś reguła. Tradycyjnie zachęcam Cię do testowania i rozwijania innych kanałów social media, które mogą być dźwignią dla Twoich wyświetleń przy publikacji każdego kolejnego odcinka.

 

Oprócz social media gorąco zachęcam Cię, abyś poinformował o nowym wideo twoich subskrybentów w systemie mailingowym.

 

 

Jak wysłać link do filmu na youtubie do swojej bazy newsletterowej

 

Wysłanie maili nie jest wbrew pozorom takie trudne. Wiele na ten temat znajdziesz zarówno na moim blogu jak i moim kanale YouTube.

W tym poradniku pokazuje krok po kroku jak stworzyć i skonfigurować w pełni swój newsletter w darmowym oprogramowaniu mailerlite.

 

Załóż konto zgodnie z wytycznymi i pamiętaj o wysyłaniu email zawsze kiedy wjeżdża na kanał istotny dla Ciebie odcinek na którym Ci mocno zależy. Jeżeli publikujesz rzadziej to możesz informować subskrybentów o każdym nowym odcinku.

 

 

Co zrobić, gdy wyświetlenia staną w miejscu. Jak ustawić reklamę na youtubie – YOUTUBE ADS. Jak promować materiał wideo.

 

Bardzo często jest tak, że kilka dni po publikacji filmu Twoje wyświetlenia staną w miejscu. Szczególnie jeśli Twój kanał jest słabo rozwinięty. Tutaj świętym gralem okazuje się płatna reklama na youtubie. Tzw. YouTube ads możemy skonfigurować w panelu Google ads.

 

Wejdź w wyszukiwarkę, załóż konto Google ads i skonfiguruj swoje reklamy przy użyciu reklamy discovery wideo.

Dzięki temu Twój film złapie sensowną ilość wyświetleń.

Jak ja do tego podchodzę? Nie promuje wszystkich filmów tylko te, które z punktu widzenia biznesu są dla mnie najistotniejsze i co do których mam przeczucie, że wygenerują dla mnie dużą ilość wartościowych zapytań ofertowych.

 

Po tygodniu od publikacji odpalam reklamy i czekam aż film złapie kilka tysięcy wyświetleń. Następnie pozostawiam taki film sam sobie. Wyłączam reklamy. Przesuwam budżet na inny materiał i czekam. Jeżeli wszystko zrobiłeś prawidłowo po kilku tygodniach film zacznie łapać w sposób pasywny wyświetlenia. Im starszy film tym więcej widzów. Pasywny ruch od wujka Google.

Nie wiesz jak skonfigurować reklamę na Youtubie? Odsyłam Cię do innego artykułu w którym tłumaczę wszystko krok po kroku

 

 

Pozycjonowanie youtube – po jakim czasie zobaczę pierwsze efekty?

 

Dobra, powiedz mi proszę kiedy mogę spodziewać się pierwszych wyników po wdrożeniu tej wypasionej instrukcji?

 

Już Ci mówię! Jeżeli będziesz publikować regularnie 1 film w tygodniu, docelowo zachęcam Cię do 2 tygodniowo to pierwsze efekty powinny przyjść po około 3 miesiącach. Wiem, że to długo i nie zawsze możesz tyle czekać, ale będzie to bezcenna lekcja, która pozwoli Ci później pozyskiwać klientów pasywnie nawet wtedy kiedy śpisz.

 

Sam mam takie powiedzenie, że czasami 1 film będzie dla Ciebie latami zarabiał więcej niż nieruchomość za kilkaset tysięcy i taka jest prawda.

 

Przykładowe filmy, które osiągnęły u mnie bardzo wysokie pozycje:

 

Jak reklamować sklep Internetowy 1 pozycja w wynikach wyszukiwania youtube, grubo ponad 20 000 wyświetleń filmu. Według youtube studio najlepszy film na moim kanale, który wstrzelił się w algorytm yt.

 

Jak stworzyć ebook i na nim zarobić 2 pozycja

 

Jak stworzyć czatbota top 10

 

Jak zmienić nazwę fanpage 1 pozycja

 

 

Call to Action- CTA na filmach. Optymalizacja treści wideo pod generowanie celów biznesowych.

 

Pamiętaj, aby w każdym odcinku dawać jakieś wezwanie do działania. Nie ważne czy tworzysz rozrywkę, czy prezentujesz swoje hobby, czy jesteś na youtubie w celach biznesowych zawsze dawaj CTA.

 

Najprostszym CTA jest coś w stylu „jeśli materiał Ci się podobał zostaw suba”. Prośba o subskrybowanie kanału to standard, który powinien być nawykiem u każdego youtubera.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej zapisz się na darmowe wyzwanie

Jeśli to co mówię ma dla Ciebie sens zapisz się na bezpłatny webinar, pobierz ebooka, zostaw komentarz.

 

Jeśli prowadzisz biznes ja stosuję strategię „ Jeśli masz do mnie jakieś pytanie i chcesz się czegoś dowiedzieć w tym temacie to wejdź na stronę http://darmowarozmowa.pl i wypełnij tam prosty formularz, a słyszymy się już wkrótce lub po prostu zadzwoń do mnie bezpośrednio na 602-727-263.

 

Tego typu tekst stosuję zarówno w mówie jak i w opisie, oraz na grafikach banerowych podczas trwania materiału o czym wspominałem już wyżej. Daje to wspaniałe efekty. Generuje to dużą ilość wartościowych kontaktów.

 

Bardzo często zdarza mi się dopiąć transakcje na kilka tysięcy PLN w ciągu 5 minutowej rozmowy, bo klient zna mnie z materiału na youtubie. Nie koniecznie musi być stałym widzem. Często taka osoba nawet nie dokończyła 1 filmu, a już wyciągnęła słuchawkę i zadzwoniła i została klientem.

 

 

Co zrobić, aby odnieść sukces w pozycjonowaniu na youtubie i znaleść się na wiele fraz w TOP 1

Jak więc znaleźć się na 1 pozycji w wyszukiwarce i uzyskiwać potężną ilość wyświetleń, dzięki algorytmom youtube?

Podsumowując warto odpowiedzieć sobie na pytanie jak odnieść sukces na YT i spełnić swoje cele w pozycjonowaniuTwoich filmów na Youtubie.

Przede wszystkim bardzo ważne jest, aby tworzyć regularnie i nie poddawać się po 1 filmie. Musisz zbudować harmonogram publikowania treści i wypuszczać odcinki najlepiej o stałej porze każdego tygodnia. Np. Poniedziałki o 12:00.

 

Jeden film może nie wypalić, drugi również, ale jeśli wyprodukujesz ich 20 i więcej zacznie dziać się magia. Dodatkowo jeśli dopalasz film płatnym ruchem z reklamy YouTube ads nie musisz specjalnie zamartwiać się, że nikt nie obejrzy Twojego filmu. Reklamy na YT są stosunkowo tanie i bez problemów złapiesz kilka tysięcy views z użyciem płatnego ruchu.

 

Po kilku miesiącach perfekcyjnie zoptymalizowane filmy zaczną w sposób całkowicie pasywny bez Twojego udziału generować ruch i klientów.

Czytałem kiedyś ciekawe case study, gdzie jeden autor z niepodanych przyczyn na 12 miesięcy zniknął z YouTube. Każdy jego film był bardzo dobrze optymalizowany pod SEO. Co się okazało? Po roku czasu jego kanał urósł! Miał dużo więcej subskrypcji, ilość views całego kanału była wyższa niż w roku w którym publikował regularnie co tydzień. Zadziała się magia bo zbudował solidne fundamenty. Jeśli do tego dorzucisz regularne artykuły na stronę internetową WordPress to bez problemu zaczniesz generować pasywny ruch na Twoje treści co daje olbrzymią przewagę w zestawieniu z postami na Fejsie, czy Instagramie, czy nawet Linkedin gdzie bardzo często po kilku godzinach od publikacji nikt już na Twoje treści nie trafi, bo zginą w czeluściach Internetu.

 

Ze względu, że ten artykuł wyszedł bardzo długi poniżej wrzucam Ci pigułkę wiedzy na temat pozycjonowania YT dla leniwych czytelników, oraz zapraszam na bezpłatną konsultacje biznesową.

 

 

 

Checklista do wdrożenia jak wypozycjonować film w wyszukiwarce youtubew 25 krokach

 

Co zrobić, aby Twój film nagrany raz zarabiał dla Ciebie cały czas. Nawet 5 lat i dłużej.

Skup się tylko i wyłącznie na youtubie. Film wrzucony na inne social media będzie miał słabiutki watchtime i będzie krążył po internecie max kilka h.

1. Zrób research tematów. Twój temat koniecznie powinien zawierać frazy kluczowe.

2. Zobacz co szuka duża pula ludzi przy jednocześnie niskiej konkurencji.

3. Sprawdź wszystkie filmy na daną frazę z top 10. Sprawdź na jakim poziomie merytorycznym, audiowizualnym są dane filmy. 4.Sprawdź ile trwają. Jakie mają opisy, tagi, czy mają dodane napisy.

5. Stwórz scenariusz ze wszystkimi elementami które są poszukiwane przez użytkowników, sprawdź też komentarze.

6. Nagraj film

7. Zmontuj film lub zleć komuś kto zrobi to lepiej.

8 .Podczas nagrywania używaj w mówie słów kluczowych. To również wpływa na pozycjonowanie filmów youtube.

9. Dodaj napisy do filmu ( nie dla użytkowników, tylko dla robotów google) Zrobisz to w kilka minut przy użyciu apki HappyScribe

10. Stwórz opis zoptymalizowany pod SEO

11. Dodaj odpowiednie tagi, hasztagi.

12. Pracuj przy wsparciu aplikacji Tubebuddy lub innej podobnej.

13. Sprawdź czy dane słowa kluczowe powtarzają się w tytule, opisie i tagach.

14. Stwórz dłuższy i lepszy materiał niż konkurencja.

15. Dodaj tzw. Chapter, czyli podziel film na kawałki proste do przewijania, aby widz miał możliwość znaleźć najciekawsze fragmenty. Kolejny plus do SEO. Filmy z chapter zajmują więcej miejsca w wyszukiwarce.

16. Sprawdź co wyszukują użytkownicy w Google (nie w YouTube, tylko w google). Ma być to fraza bardzo podobna, nawiązująca do filmu.

17. Stwórz wypasiony merytoryczny artykuł, który jest uzupełnieniem tego o czym mówisz na filmie z akcentem na najważniejsze elementy poruszane w wideo.

18. Podlinkuj pod filmem ten artykuł. W artykule podlinkuj wideo. Wzajemne linkowanie.

19. Odrazu po publikacji filmu udostępnij go we wszystkich swoich social media, grupach, wszędzie, byle były to miejsca, gdzie są ludzie którzy autentycznie potrzebują tego materiału. Nie potrzebujesz śmieciowego ruchu, który naklika Ci niski watchtime

20. Wyślij link do filmu do Twojej bazy newsletterowej.

21. Kiedy po kilku dniach ilość nowych widzów na filmie będzie znacząco spadać, a wręcz stanie czas odpalić płatną reklamę filmu w YouTube ads.

Dopal wideo tak, aby złapało kilka tysięcy views.

23. Zaczekaj 3 miesiące i obserwuj jak Twoje wideo nagle zaczyna w sposób pasywny łapać wyświetlenia.

24. Nie zapomnij umieścić w filmie mocnego CTA (wezwanie do działania). „Jeśli masz do mnie jakieś pytania odnośnie tematu xyz zapraszam Cię na krótką 15 min konsultację biznesową na które dowiesz się xyz. Konsultacja do niczego Cię nie zobowiązuje”.

Po kilku miesiącach film będzie w sposób pasywny dowoził Ci telefony od klientów.

25. 1 film może odnieść sukces, ale może też okazać się klapą więc powtarzaj tą instrukcje wielokrotnie, aż zaczniesz obserwować co zaskoczyło, a co stoi w miejscu.

1 film może dla Ciebie zarabiać więcej niż nieruchomość za kilkaset tysięcy PLN.

Jeśli post otworzył Ci oczy i sprawił, że Twój biznes będzie funkcjonował lepiej wyślij mi na priv dane do faktury i powiedz na jaką kwotę mam Ci ją wystawić.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

schemat budowania kanału podzielony na 4 fazy
przykład wypozycjonowanego filmu na YouTube

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?