Wielu z nas wie czym jest Google Analytics i tworząc stronę Internetową twórca implementuje kod śledzący Analyticsa. Mniej osób wie, że istnieje również inna darmowa usługa Google.
Google Search Console to narzędzie analityczne, które pomaga w poprawnym zaindeksowaniu strony www w wyszukiwarkach, oraz wspomaga działania pozycjonowania SEO. Zobacz co twój biznes może zyskać wdrażając Google Search Console na swojej stronie www.
Dlaczego warto korzystać z Google Search Console?
GSC to bezpłatne narzędzie dla webmasterów, które pomoże Ci w optymalizacji witryny.
Dzięki temu narzędziu google:
- Wyślesz prośbę o zaindeksowanie strony i poszczególnych URL
- Sprawdzisz jaki ruch generuje Twoja strona w SEO
- Dowiesz się jaki jest CTR wyświetlanych linków w wynikach wyszukiwania
- Poznasz frazy kluczowe na jakie wyświetla się Twoja strona www
- Sprawdzisz skuteczność fraz kluczowych (ilość kliknięć, ilość wyświetleń)
- Poznasz pozycje jakie zajmują poszczególne URL twojej strony na dane frazy kluczowe
- Sprawdzisz z jakich urządzeń i krajów są użytkownicy klikający w Twoje linki
- Dowiesz się czy strona jest poprawnie zaindeksowana
- Sprawdzisz czy spełnia podstawowe wymogi jak np. prędkość ładowania witryny na telefonach
- Dokonasz podstawowej analizy linków zewnętrznych i wewnętrznych na swojej stronie www
- Narzędzie może być dla Ciebie wsparciem również w kontekście planowania kampanii Google Ads
Jak zalogować się w Google Search Console?
Aby zalogować się do konsoli wpisz w wyszukiwarce google: ” Google Search Console ” i kliknij w pierwszy wynik wyszukiwania. Po naciśnięciu przycisku Rozpocznij odpali Ci się panel z danymi.
Aby skorzystać z usługi musisz posiadać darmowe konto google.
Jak dodać stronę do Google Search Console?
Jeśli pierwszy raz logujesz się do Google Search Console automatycznie wyskoczy Ci panel z możliwością dodania swojej witryny. Jeśli już masz założone konto udaj się do lewego górnego rogu w dashboard i wybierz dodaj usługę.
Jeżeli posiadasz certyfikat SSL dodaj 4 wersje strony
Przykład:
https://tomaszguzik. pl
http://tomaszguzik. pl
https://www.tomaszguzik. pl
http://www.tomaszguzik. pl
Jeżeli jakimś cudem nie posiadasz certyfikatu SSL dodaj 2 wersje strony
http://tomaszguzik. pl
http://www.tomaszguzik. pl
Następnie wybierz odpowiedni rodzaj weryfikacji strony. Najprościej jest zrobić to dodając kawałek kodu html na stronę www.

Google Search Console po jakim czasie zobaczę dane?
Czy dane w GSC pojawią się odrazu? Absolutnie nie ! Zazwyczaj ten proces trwa 48h. Uwaga dane nie działają wstecz. Musisz zaczekać aż Twoje dane zaczną się poprawnie zbierać i po kilku tygodniach zaczniesz wyciągać sensowne wnioski na podstawie danych z konsoli.
Google Search Console – przewodnik po narzędziu, jak je używać?
Jak zaindeksować stronę www – sprawdzanie adresu URL
Gsc pozwala nam podglądnąć czy nasza strona internetowa jest poprawnie zaindeksowana w wynikach wyszukiwania Google. Wystarczy wkleić link URL, który chcemy sprawdzić i chwilkę poczekać. Jeżeli otrzymasz komunikat, że strona nie jest zaindeksowana naciśnij przycisk poproś o indeksację.
Jeżeli zaś wprowadzałeś różne poprawki na stronie i chcesz dać sygnał robotowi Google, żeby jak najszybciej wszedł na Twoją stronę i zaaktualizował zmiany również warto ponownie przesłać do google prośbę o indeksacje.

Zakładka wyniki wyszukiwania – skuteczność
Do tej zakładki będziemy udawać się najczęściej. To tutaj sprawdzimy skuteczność naszych działań SEO. Dzięki google search console możemy sprawdzić:
- Ilość kliknięć
- Liczbę wyświetleń
- CTR
- Średnią pozycję
Możemy również dokonać analizy jak nasze wyniki mają się do wyników z przeszłości. Możemy porównać np. okres 3 miesięcy z analogicznym okresem z przed roku. Ważne! Pamiętaj, aby środowisko analiz było miarodajne ponieważ w wielu biznesach panuje sezonowość. Patrząc na dane rok do roku jesteśmy w stanie realnie ocenić przyrosty na stronie.
Dzięki zakładce skuteczność sprawdzimy również frazy kluczowe na które się wyświetlamy, oraz ile kliknięć generujemy na dane frazy. Po kliknięciu w daną frazę sprawdzimy również pozycję, którą zajmujemy w wynikach wyszukiwania.
Znając pozycję strony w wyszukiwarce możemy sprawdzić, gdzie generowana jest duża pula wyświetleń, a mało kliknięć w link. Dzięki czemu jeśli zajmujemy niższe pozycje TOP 10 znaczy, że musimy popracować nad daną frazą bo zwyczajnie nam się to opłaci. Wtedy warto np. jeszcze raz wrócić do artykułu i odpowiednio nasycić go daną frazą kluczową. Wszystko zgodnie z rozsądkiem i umiarem.
W zakładce skuteczność odnajdziemy też informacje o najpopularniejszych podstronach, oraz informacji ile wyświetleń generują nasze linki w poszczególnych dniach w kalendarzu. Sprawdzaj, czy w Twoim serwisie nie występują jakieś anomalie. U mnie np. największy ruch strona generuje w poniedziałki. Jest to już u mnie reguła.

Jak znaleźć słowa kluczowe, które generują najwięcej ruchu na stronie?
W zakładce skuteczność kiedy sprawdzisz na jakie frazy rankuje strona możesz też sprawdzić widoczność fraz, które generują najwięcej wyświetleń i najwięcej przeklików. Często kilka czołowych fraz będzie generować większość ruchu na stronie internetowej.
Prawdopodobnie sporo ruchu będą generowały frazy brandowe związane z Twoim biznesem. Często reklama Google Ads właśnie na te frazy przynosi najskuteczniejsze wyniki.
Szukaj fraz, które generują najwięcej wyświetleń mimo niskiego ruchu. To na nich należy się skupić przy przyszłej optymalizacji treści.
Mapa strony XML – Jak ją stworzyć i dodać do Google Search Console
Mapę strony najprościej jest wygenerować wtyczką do twojego systemu CMS. W przypadku wordpress będzie to np. yoast seo lub dowolna inna wtyczka do SEO. Wygeneruj taką mapę i wklej link url do niej w zakładce Mapy witryn w google search console.
Po wgraniu takiej mapy będzie ona sama się aktualizować zazwyczaj co 24h.

Jak usunąć niechciane linki URL z indeksacji w Google?
Przechodząc do zakładki usunięcia znajdziesz panel w którym Google umożliwia nam usunąć stronę URL z indeksu wyszukiwania. Jeżeli Twoja strona ma niechciane linki lub np. kiedyś została zhakowana może mieć zaindeksowane sporo syfu. Usuń go komunikując Google, które linki nie chcesz indeksować.

Linki wewnętrzne i zewnętrzne na naszej stronie Internetowej
Ważną zakładką w kontekście pozycjonowania strony będzie zakładka z linkami. To tutaj sprawdzisz linkowanie wewnętrzne ( na twojej stronie ) i zewnętrzne ( na innych stronach internetowych, które kierują do Ciebie). Najwięcej linków wewnętrznych będą miały zakładki znajdujące się w menu Twojego serwisu.
Możesz wyciągnąć z tej zakładki sporo ciekawych danych, które pomogą Ci w lepszej optymalizacji SEO.

Jakie strony linkują do naszej witryny?
W zakładce linki odnajdź tabelkę z podpisem „Witryny z największą liczbą linków przychodzących” i kliknij więcej, aby podejrzeć inne strony www które do nas linkują. Warto również skontaktować się z właścicielami takich stron i poprosić o np. artykuł sponsorowany lub dodatkowe linki do naszego serwisu. Dzięki temu znacznie umocnimy swoją pozycję w SEO.
Google Search Console – ustawienia
W ustawieniach możemy zarządzać dostępami, oraz powiązać nasze konto z innymi usługami Google. W tym miejscu możesz dodać nowego administratora lub przydzielić dostęp w ramach audytu. Jak widzisz u mnie powiązałem GSC z Google Analytics i kontem na Youtube.

Podsumowanie informacji o Google webmaster tools – Google Search Console
GSC to świetne narzędzie, które przyda się właścicielom stron internetowych do monitorowania wyników naszych działań pozycjonerskich pod kątem wyszukiwarek. W konsoli Google sprawdzimy i wykluczymy problemy z indeksowaniem, dowiemy się na jakie frazy się wyświetlamy i będziemy wiedzieć na czym się mocno skupić.
Panel Search Console jest prosty i intuicyjny. Już po kilku dniach powinieneś poruszać się po nim biegle.
Właściciel strony może sprawdzić również poziom CTR i pozycje, które zajmujemy co daje nam podstawowy zasób wiedzy w procesie pozycjonowania. Aby dokonać dokładną analizę należy oczywiście posiłkować się też innymi zewnętrznymi narzędziami jak Ahrefs, Semrush, Surferse, Senuto. Jednak jak na bezpłatną usługę to search console pomoże ci monitorować sporo rzeczy.
Dodatkowo warto docenić fakt, że GSC pokaże nam jak nasza witryna wyświetla się na urządzeniach mobilnych, oraz oceni pagespeed i inne aspekty warte poprawienia. Warto pamiętać przy konfiguracji GSC, aby wygenerować wtyczką np. yoast seo na wordpressie mapę strony i załadować ją w GSC w odpowiedniej zakładce.
Przydatne artykuły, które pomogą Ci w pozycjonowaniu SEO
🔗 Jak pozycjonować strony Internetowe >>>
🔗 Jak pozycjonować wizytówkę Google >>>
🔗 Jak dobierać tematy artykułów pod SEO >>>