Jak wybić się na Youtube w 2022 roku bazując na statystykach kanału – Poradnik krok po kroku

Jak wybić się na Youtube w 2022 roku bazując na statystykach kanału – Poradnik krok po kroku

23 października 2021

Wiele osób marzy o tym, aby wybić się na Youtube, zyskać sławę i lawinę wyświetleń, która pozwoli nam zarabiać na swoich pasjach. Nie jest to takie proste. Szczególnie w niszach specjalistycznych, gdzie treści w języku Polskim nie są tak chętnie oglądane z powodu zbyt małej skali osób mówiących w naszym języku.

Ten artykuł to zbiór porad co należy zrobić z ogromnym naciskiem na statystyki Youtube. Pracując na danych możemy wyciągać wnioski w jakim kierunku powinniśmy podążać z naszym kanałem na youtube. Analizy pozwolą nam dowiedzieć się jaki content lubi nasza publika, w jakich godzinach należy publikować, jak powinny wyglądać miniatury na YT itd. Zapraszam do lektury.

Skrót artykułu:

  • Podstawy algorytmu na Youtube jak ważne są miniaturki, tytuły, watchtime
  • CTR filmów jest zależny od wielu czynników u mnie waha się między 3-7%
  • Watchtime, czyli czas spędzony na Twoich filmach jest ogromnie ważnym czynnikiem rankingowym
  • Publikuj filmy wtedy kiedy Twoi widzowie przesiadują przed YT
  • Na początku publikuj nowe filmy częściej, aby zebrać dane o użytkownikach później publikuj regularnie o stałych porach w te same dni
  • Naucz się wykorzystywać playlisty i ekrany końcowe
  • Subskrypcje na Youtube nie mają już takiego znaczenia jak kiedyś, ale dalej warto o nie zabiegać

Aby podnieść swoje wyniki zobacz również jak szybki wbić 1000 subów WIDEO:

📌 Jak wbić 1000 subów na Youtube w 14 dni >>>

Jak działa algorytm YouTube i kogo promuje?

Algorytm na Youtube jest bardzo specyficzny. Dobra wiadomość jest taka, że kiedy startujesz z nowym kanałem Youtube daje Ci delikatnego boosta i mocniej promuje Twoje filmy niż u innych twórców, którzy nawet mają trochę subów, ale publikuję nieregularnie.

Na początku rozwoju kanału doskonałym pomysłem jest wrzucanie odcinków często, aby sprawdzić co tak naprawdę się widzom podoba i żeby otrzymać sygnał w jakim kierunku podążać z nowymi filmami.

Youtube może przez wiele miesięcy Cię nie promować, by nagle coś się odetkało i algorytm zacznie nas polecać, a wyświetlenia będą nam rosły z odcinka na odcinek. W ciągu miesiąca może wydarzyć się efekt kuli śnieżnej i nagle urośniemy o kilkaset %.

Youtube bardzo wynagradza regularność. Jeżeli wytrwasz trudne momenty i skupisz się na tworzeniu wartościowych materiałów to moment w którym wbijesz się w algorytm powinien w końcu nastąpić.

Jak stworzyć wyróżniającą się miniaturę na Youtube – jaki CTR miniatury jest dobry?

Rzeczą super istotną na Youtube są przykuwające oko miniatury filmów. To właśnie dzięki klikalnej, czasami wręcz clickbaitowej miniaturze i tytułowi filmu podejmujemy decyzję, czy w dany film klikniemy i go obejrzymy, czy wybierzemy inne filmy.

Często jestem pytany jaki powinienem mieć CTR filmu, żeby uznać że miniatura jest dobra. To wszystko zależy od kilku czynników. Duże znaczenie będzie miała nisza i ilość views. Filmy z potężną pulą wyświetleń zazwyczaj mają u mnie niższy poziom CTR niż w nieco mniejszych filmach.

Bardzo istotne jest porównywanie pomiędzy swoimi materiałami, a nie materiałami innych twórców z innych nisz. O ile porównanie się z bezpośrednią konkurencją ma dla mnie sens bo działacie w obrębie tej samej niszy, o tyle porównywanie z całkowicie odmiennymi typami filmów budzi moje wątpliwości.

Nie można przecież porównać poradnika specjalistycznego z muzyką. Lub streamu w branży gamingowej z filmem przygodowym. O tym jakie techniki marketingowe stosuje branża gamingowa pisałem tutaj:

<<< Marketing w branży gamingowej >>>

U mnie CTR zazwyczaj waha się pomiędzy 3, a 7%. Nie traktuj tego jako odniesienie dla swojego kanału.

Tytuł filmu na youtube – jakie ma znaczenie, oraz jak wymyśleć super tytuł wideo na YT

Drugim zarąbiście istotnym czynnikiem który decyduje o tym, czy ktoś kliknie w nasz film jest jego tytuł. Aby wybić się na yt musimy mieć dobre tytuły filmów, które współgrają z grafiką filmu. O tym wie każdy liczący się youtuber. Nie możesz tworzyć tytułów na odwal się. Powinny być bardzo przemyślane. Jeśli tworzysz np. tematy poradnikowe, specjalistyczne jak np. kanał Tomasz Guzik musisz optymalizować je pod wyszukiwarki. Robić tak zwane pozycjonowanie filmów. O tym jak pozycjonować filmy na Youtube i znajdować słowa kluczowe pisałem tutaj:

<<< Jak pozycjonować filmy na youtube – Youtube SEO >>>

Z kolei jeśli tworzysz filmy rozrywkowe dużo lepszym pomysłem będą tytuły, które szokują widzów, są clickbaitowe. To samo tyczy się treści newsowych, gdzie dziennikarz ma za zadanie zaciekawić widza i sprawić, aby kliknął nawet jeśli dany temat nie jest specjalnie dla niego interesujący, ale odpowiedni dobór słów może być ogromną zachętą. Tworzenie tytułów i nagłówków daje świetną przestrzeń dla copywriterów, którzy mogą tutaj wykazać się kreatywnością.

Watchtime filmów na Youtube- jak czas oglądania wideo ma wpływ na wyświetlenia

Kiedy użytkownik już kliknie w naszą miniaturkę i mamy ten proces za sobą czas zainteresować go dobrej jakości filmem. Tutaj wchodzi w grę watchtime, czyli czas jaki średnio widzowie spędzają na oglądaniu naszego filmu. Watchtime ma super istotny wpływ na to, czy nasz film zyska dużą liczbę wyświetleń.

To watchtime ma spory wpływ na to, czy YT zdecyduje się nas promować i polecać nie tylko sam film, ale też nasz cały kanał na yt.

Co w takim razie należy zrobić, aby mieć wysoki watchtime filmów na YT.

Musisz nagrywać i montować swój film w odpowiedni sposób. Twoje materiały powinny być bardzo dynamiczne. Takie, które nie znudzą widza. Ogromnie istotnym czynnikiem jest dobrej jakości dźwięk. Słabe audio gwarantuje Ci niższy watchtime filmu. Warto również zadbać o jakość samego wideo, czyli nagrywanie w 4k. Dzięki temu nawet jeśli widz ogląda film w 1080p to z mojego doświadczenia wynika, że film w 1080p wygląda lepiej kiedy dodamy go na Youtube w 4k.

Aby zdobyć oglądalność musimy nagrywać filmy, które będą dla naszych widzów wartościowe. To nie mogą być filmy o czymkolwiek. Mają nieść dla widza wartość i rozwiązywać jego problemy. Czy to w treściach poradnikowych jak coś zrobić, czy w kwestii zabicia czasu fajną rozrywką.

W jakie dni i o jakiej godzinie publikować filmy na Youtube żeby mieć dużo wyświetleń

Aby rozwinąć kanał musisz publikować filmy w godzinach w których jest najwięcej aktywnych Twoich widzów. Wchodząc w statystyki możesz podejrzeć w jakie dni tygodnia i w jakie godziny Twoi fani przesiadują przed aplikacją Youtube.

Przez długi czas ignorowałem ten czynnik dzisiaj wiem, że to kolejny istotny czynnik mający wpływ na osiągnięcie sukcesu na youtube.

Sprawdź w jakie dni tygodnia i w jakich godzinach jest najwięcej twoich widzów i subskrybentów, a następnie publikuj filmy o stałych porach np. co tydzień lub częściej.

Kiedy już przeprowadzisz odpowiednio wiarygodne testy i wyciągniesz wnioski kiedy mają pojawiać się filmy trzymaj się stałych godzin i spraw, by widzowie wiedzieli kiedy dokładnie pojawi się nowy odcinek.

Daj sygnał do Youtube że tworzysz regularnie i zawsze można spodziewać się od Ciebie filmu np. w każdy poniedziałek o 18:00.

Od razu po publikacji rekomenduję Ci zająć się promocją filmu wysyłając go w newsletterze, czy też dodając go na inne swoje social media.

Jak często publikować filmy na Youtube, aby się wybić

Tak jak pisałem wcześniej istotna jest regularność. Ważne jest, aby zastanowić się z jaką częstotliwością dasz radę wrzucać filmy żeby się nie wypalić. Dla większości standardem będzie 1 odcinek tygodniowo. Ja np. staram się publikować 2x w tygodniu. Odcinki wymagają w wielu przypadkach wiedzy, research, czasu na produkcję więc zbyt duże tempo może spowodować, że się zajedziesz czasowo.

Kiedy stworzysz kanał i zaczniesz publikować swój content możesz dodawać filmy częściej. Na etapie kiedy się rozwiniesz i nagromadzisz dużo danych o swojej publice możesz zejść z częstotliwością do 1 filmu w tygodniu, a w niektórych przypadkach np. 2 filmach w miesiącu.

Playlisty na Youtube – jak ustawić, aby zyskać więcej wyświetleń

Aby prowadzić kanał jeszcze skuteczniej pogrupuj go w Playlisty. Dzięki temu zyskasz więcej darmowych wyświetleń od widzów, którzy trafili na inne Twoje filmy. Pogrupuj playlisty na głównym widoku Twojego kanału, a kiedy udostępniasz jakikolwiek film w Socialach lub newsletterze udostępniaj link do filmu znajdującego się w playliście zamiast link URL do pojedynczego filmu.

Jak to zrobić? Wejdź na playlisty, kliknij wyświetl playlistę, a następnie skieruj się do górnej części przeglądarki i skopiuj link będąc na filmie który chcesz udostępnić. Dzięki temu film załaduje się poprawnie, wszystko wygląda tak samo, ale użytkownicy zamiast do pojedynczego filmu trafiają do playlisty i pasywnie mogą oglądać nasz kanał dłużej. 

Pamiętaj, że oprócz watchtime wideo duże znaczenie ma też watchtime kanału. Im dłużej widzowie spędzają czasu na Twoim kanale tym lepiej dla algorytmu YT.

Czas oglądania w godzinach Twojego kanału na Youtube

Rozwijając wątek watchtime youtube pozwala nam odpalić monetyzację w sytuacji kiedy pozyskamy 1000 subskrybentów.

<<< Jak szybko zdobyć 1000 subskrybentów na Youtube w 14 dni >>>

oraz gdy nasze filmy będą oglądane aż przez 4000h przez ostatnie 12 miesięcy.

Jeśli jesteś początkującym youtuberem ta liczba może Cię przerażać, ale spokojnie po pewnym czasie zaczną pojawiać się u Ciebie filmy, które będą łapały wiele godzin watchtime.

Po przekroczeniu tej puli możemy zacząć zarabiać na youtube poprzez reklamy Google Adsense.

Im więcej godzin widzowie spędzają na twoich treściach tym lepiej. Spraw, aby Twój content był ciekawy, ubrany w playlisty i ekrany końcowe tzw. end screen kierujące do następnych wideo.

Subskrypcje na youtube – mają wpływ na ilość wyświetleń filmów ?

Czy subskrypcje na youtube mają aż takie znaczenie jak kiedyś? Kiedyś było tak, że jeśli dodawaliśmy film to subskrybent nie musiał mieć włączonego żadnego dzwoneczka, a dostawał powiadomienie i mało tego nie tylko na YT, ale też drogą mailową.

W tamtych czasach subskrypcja miała ogromne znaczenie. Dzisiaj algorytm działa inaczej. On może polecić nasz film, ale nie musi. Często nawet widz z dzwoneczkiem może nie otrzymać powiadomienia.

Dziś liczy się głównie dobry, wartościowy content i wysoki watchtime. Jeśli tego nie ma to nie pomoże nam duża ilość subskrypcji.

Suby nie muszą przekładać się na wyświetlenia i zarobki.

Warto jest o nie prosić na filmach, bo są dodatkowym czynnikiem rankingowym, ale nie determinują naszego sukcesu na YT.

Zbieraj adresy e-mail swoich widzów

Dzięki liście mailingowej możesz poinformować o nowym odcinku. Jest to świetna opcja do wyboostowania odcinka kiedy świeżo po publikacji Twój content obejrzy kilkaset osób, a z listą mailingową nie będzie to wcale takie trudne 

 

Przydatne artykuły, które pomogą Ci rozwinąć kanał na Youtube:

🔗 Marketing dla branży gamingowej >>>

🔗 Jak pozycjonować filmy na Youtube SEO >>>

🔗 Reklama płatna na Youtube krok po kroku >>>

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?