Dziś przyjrzymy się super ciekawemu zjawisku. Mało kto tak naprawdę analizuję branżę gamingową i esport pod kątem marketingowych. Zawsze z zaciekawieniem podglądam jak dobrze i skutecznie radzi sobie Gaming w dziedzinie sprzedaży.
Ten artykuł to zbiór mięsistych porad, które możesz skopiować i wkleić do swojej branży.
Branża Gamingowa jest najlepsza w organizowaniu Przedsprzedaży
Słyszałeś taki termin jak przedsprzedaż? Wszyscy marketerzy regularnie przypominają nam jak ważne w biznesie jest przetestowanie produktu i zorganizowanie przedsprzedaży. Owszem, zgadzam się ale i tak mało kto robi to tak dobrze jak gaming.
Zobacz wszystkie topowe sklepy, gdzie można zakupić gry wideo. Okazuje się, że można tam zakupić tzw. preorder na długo przed premierą. Są tam tytułu, które będą miały oficjalną premierę nawet za półtora roku.
Dzięki temu deweloperzy mogą rozwijać produkt jednocześnie gromadząc kapitał już na tak wczesnym etapie.
Co ciekawe mimo faktu, że pierwsi klienci w innych branżach zazwyczaj są wynagradzani w bardzo mocny sposób za to, że zaufali firmie dużo wcześniej niż reszta.
W branży gamingowej nie zauważyłem aż takich różnic i benefitów wynikających z wcześniejszych zakupów. Okazuje się, że twórcy gier wideo potrafili stworzyć model i prekampanie, która zachęca klientów do kupowania na podstawie trailerów nawet w cenach standardowych otrzymując mikrobonusy, a czasami kupując nawet droższe pakiety w zestawach, które mają ograniczoną ilość.
Branża gamingowa ma idealny model do upsellowania klientów, w szczególności rynek gier mobilnych
Przypominasz już sobie możliwość upgrade Twojej postaci, jakiś punktów w grach MMO, odblokowania dodatkowych poziomów, dodatków w FIFIE?
Szczególnie upselle w formie mikropłatności znajdziesz w grach mobilnych, gdzie często gra jest FREE do pewnego momentu, gdzie nie opłaca się w nią grać dalej bo inni rozwijają się szybciej dzięki pieniądzom+ uzależniający efekt stawania się coraz lepszym szybciej i więcej.
W grach wideo występują wersje DEMO, które pozwalają przetestować produkt bez zobowiązań
Genialnym wyróżnikiem branży gamingowej jest możliwość skorzystania z wersji demonstracyjnych wielu gier. Dzięki temu możemy skrupulatnie przetestować produkt i sprawdzić, czy nam odpowiada.
Co prawda kilkanaście lat temu sporo gier oferowało DEMO, dziś jest tego mniej ale dalej jest to pokaźna gałąź i świetna opcja do sprawdzenia produktu zanim go kupimy.
Kradzież w branży gamingowej vs. pobieranie ebooków z chomikuj
Wiele lat temu branża gier wideo borykała się z ogromnym piractwem. Firmy prześcigały się w różnego rodzaju zabezpieczeniach, które zamiast utrudniać życie piratom utrudniała życie użytkownikom, którzy zakupili oryginalną grę. W pewnym momencie koszty konsol i zarobki doszły do takich poziomów, że zwyczajnie pod kątem UX lepiej jest pograć na konsoli niż na komputerze. Lepiej kupić grę chociażby w promocji niż ją pobierać.
Z piractwem mierzyliśmy się na komputerach i starych generacjach konsol.
Obecne generacje są fenomenalnie pozabezpieczane i piractwo w przypadku konsol zostało wyelminowane do zera.
Może branża ebooków powinna czerpać z pewnych rozwiązań technicznych pełnymi garściami, bo do tej pory nie znaleziono dobrej metody zabezpieczenia np. ebooków, które są pobierane z chomikuj.
Co prawda ja jestem fanem powiedzenia: „lepiej niech złodziej ukradnie i poleci nas dalej wśród swoich znajomych niż jakby miał nie przeczytać naszego dzieła wcale”.
Autorzy książek mają spory problem, który do dzisiaj nie został rozwiązany. Za to w branży gamingowej poziom cen i doświadczenia z gry jest już na tak wysokim poziomie, że nie opłaca się kraść!
Remastery w grach wideo – Recykling starych produktów na nowe
Popularne ostatnimi czasy remastery nadają świeżość starym produkcjom. Remaster to odświeżenie starej gry wydanej wiele lat temu na nowo z nową oprawą graficzną i różnymi upgradami.
Do perfekcji deweloperzy w branży gamingowej wykorzystują model recyklingu starych, nieużytecznych produktów do odświeżenia przetestowanej produkcji i ponownej sprzedaży w regularnych cenach produktu, który był już martwy i nie generował przychodu. Świetnym przykładem z ostatniego czasu jest Diablo 2, które ma ponad 20 lat i zostało wydane po raz kolejny.
Branża gamingowa szczególnie w obszarze MMOrpg rozwinęła działalność subskrypcyjną – kupuj gry na abonament
Ostatnim ciekawym segmentem w gamingu są subskrypcje. Dobrym przykładem jest np. gra MMORPG World of Warcraft, która gromadzi kilka milionów graczy do dnia dzisiejszego. Proces ten jest kontynuowany również od kilkunastu lat. Wiele graczy co miesiąć przedłużą subskrypcję, aby zagrać w bardzo popularną grę firmy Blizzard.
W subskrypcjach pracują również serwisy typu STEAM, czy PLAYSTATION PLUS gdzie w ramach co miesięcznego abonamentu otrzymujemy nowe gry i możliwość gry przez Internet. Dzięki temu firma SONY może sprzedawać konsole w niższej cenie, a prawdziwą wartość klienta w czasie budować przy użyciu abonamentów.
Jak widzisz rynek gier wyznacza pewne trendy i jest oznaką jakości czy to w działaniach związanych z przedsprzedażą opartą o wypuszczanie fenomenalnej jakości trailerów, czy też od wielu lat znanych wersji DEMO i triali. Triale są również z powodzeniem wykorzystywane w branży SOFTWARE oprogramowania. Niektórzy robią to lepiej, inni gorzej. Dzięki remasterom deweloperzy nadają produktom drugie życie. Modele subskrypcji i upselli również są przez gaming wykorzystywane doskonale.
Przydatne artykuły, które pomogą Ci w budowaniu lepszych LANDING PAGE
🔗 Marketing w branży beauty >>>