Jak skalować biznes przez Internet i nie tylko

Jak skalować biznes przez Internet i nie tylko

25 września 2021

Znasz to uczucie, gdy robisz wszystko co się da. Wypruwasz sobie żyły, a ledwo wiążesz koniec z końcem? Pracujesz ciężko od rana do nocy, a efektów nie widać? Ten artykuł to zbiór przemyśleń na podstawie 4 lat doświadczenia w biznesie.

 

Nastawienie pomoże Ci skalować biznes

To jakie masz nastawienie jest rzeczą fundamentalną. Ci wszyscy coachowie mówiący o wizualizacji również okazało się, że mają rację. Nastaw swoje myśli na konkretne sumy pieniędzy, które Twój biznes docelowo ma generować. 

Kwoty te powinny być realne w zakresie Twoich aktualnych możliwości i kompetencji. Powinny jednak być znacznie wyższe niż obecnie. W momencie kiedy dojdziesz do swoich celów automatycznie je podnoś. Bez końca? To twój wybór. Jeśli chcesz non stop rosnąć i budować swoją karierę zawodową to TAK, jeśli na pewnym etapie chcesz zwolnić szanuję i kibicuję, sam za jakiś czas zamierzam odcinać kupony. Póki co ta gra mnie zbyt jara.

Pamiętam z czasów szkolnych nosiłem w sobie przekonanie, że 10 000 PLN miesięcznie to dużo. Było to tak silne i głupie przekonanie, że wielokrotnie odbijałem się od tej kwoty. Magia zadziała się wtedy kiedy zdałem sobie sprawę, że mogę mieć wielokrotnie więcej. Kiedy odpowiednio się nastawiłem na zarabianie wyższych kwot pobiliśmy rekord w naszej agencji i na tamte czasy zaledwie 2 miesiące później zrobiliśmy 25 000 PLN. Był to chwilowy wzrost, ale byłem wtedy jeszcze na studiach i tamta perspektywa pokazała mi jak wiele mogę osiągnąć jeśli będę cisnąć przez kilka lat powtarzając te same czynności.

  1. Zdobywanie wiedzy z kursów i książek
  2. Pozyskiwanie doświadczeń pracując z coraz większymi klientami
  3. Popełnianie porażek i rozczarowań
  4. Dbanie o zdrowie ( wtedy tego nie wiedziałem)
  5. Regeneracja (wtedy tego nie wiedziałem)

 

Dobre samopoczucie i jego wpływ na biznes

Zdrowie i świetne samopoczucie połączone z odpowiednią regeneracją to dosłownie paliwo rakietowe do zarabiania pieniędzy. Jeśli połączysz zdobywanie wiedzy, nie będziesz bać się zmierzyć z rynkiem i klientami, a jednocześnie zadbasz o zdrową żywność, wysypianie się, regularne badanie wyników zdrowotnych zaczniesz obserwować wzrosty.

W sytuacji gdy zaniedbałem zdrowie moje wyniki były znacznie niższe od obecnych. Badaj się, lecz, operuj, chodź na masaże i różnego rodzaju zabiegi, uprawiaj sport. Nie bój się inwestować w swoje zdrowie i regeneracje. Według mnie to najlepsza inwestycja, która mentalnie pozwoli Ci wskoczyć wyżej. Wydając więcej na specjalistów zaczniesz wołać większe stawki i więcej zarabiać, zyskasz pewność siebie, będziesz nie do zatrzymania.

Podnoszenie cen kluczem do prostego skalowania biznesu

Jeżeli nie jesteś dużym graczem z budżetem marketingowym wynoszącym setki tysięcy musisz wiedzieć jak działać szybko, zwinnie, ale też jak skutecznie podnosić ceny nie odstraszając przy tym klientów.

Tutaj serdecznie rekomenduje budowanie swojej własnej marki osobistej i tworzenie contentu do sieci. Marka to niepodważalny atut, który pozwoli Ci windować ceny, wygrywać każde negocjacje i być na dużo lepszej pozycji startowej niż konkurencja, która takiej marki nie posiada.

Metody na skalowanie biznesu za pomocą Internetu:

Płatne metody na skalowanie biznesu 

Kluczowym elementem jeśli mówimy o szybkim wzroście jest płatna reklama. Od samego początku musisz myśleć w takiej perspektywie, że 30% zysków Twojej firmy idzie na marketing co pozwoli Ci się rozwijać. Dzięki temu stać Cię na nowe rozwiązania, specjalistów, doradców biznesu, nowe narzędzia wspierające procesy, większe wydatki na Facebook ads, Google ads. Wyższe budżety marketingowe i proces = więcej leadów. Więcej leadów = więcej pieniędzy w firmie. 

 

Od pierwszego dnia działalności kieruj ludzi na swoje lejki marketingowe postawione w oparciu o strony lądowania, a nie tradycyjne www. Strona przyda Ci się później, póki co skup się na landing page. Jak tworzyć landing page pokazuje w tym filmie.

 

W momencie gdy opanujesz reklamy płatne lub zapłacisz podwykonawcy, który zrobi to dobrze będziesz w stanie wyliczyć ROAS i ROI, czyli zwrot z reklam i policzysz ile każda wydana złotówka przynosi pieniędzy do Twojego biznesu. Tym różni się biznes internetowy od stacjonarnego, że w Internecie wszystko da się zmierzyć przy użyciu analityki i oprogramowania.

Mapy ciepła, testy A/B, nagrywanie sesji, Google Analitycs, lejki, automatyzację.

Bezpłatne metody na skalowanie biznesu

Oprócz metod płatnych od samego początku podziel swoje działania organiczne na 3 źródła i przeanalizuj biorąc pod uwagę zasadę pareto co na danym etapie powinieneś robić częściej i więcej. Mówię tu o działaniach: 

  1. Prowadzenie contentu w social media typu Facebook, Instagram, Tiktok, Linkedin
  2. Działania w wyszukiwarkach : Blog ekspercki, kanał firmowy na YouTube
  3. Prospecting, pozyskiwanie klientów na zimno

 

Dobierz narzędzia i metody pozyskiwania klientów do swojej niszy. Wszystkie rzeczy powtarzalne ustrukturyzuj i ubierz w procesy. Nie możesz wykraczać się popełniając ciągle te same błędy i kręcąc się w kółko. Testuj, sprawdzaj, oceniaj. Gdy wyjdzie optymalizuj dalej, a następnie twórz procesy i procedury. 

 

Prowadzenie social media jest skuteczne, ale wymaga dużej inwestycji czasu. Efekty mogą nadejść bardzo szybko jeżeli od samego początku zaczniesz się komunikować przy użyciu profili prywatnych, gdzie posiadasz siatkę kontaktów.

W momencie, gdy puszczasz płatne reklamy. Np. Lejek webinarowy w między czasie cały czas buduj strukturę treści. Artykuły na bloga, podcast na blogu, kanał na YouTube. Dzięki temu wygrasz! Z miesiąca na miesiąc zaczniesz pozyskiwać więcej klientów sposób powtarzalny dzięki mocy wyszukiwarek. Każdego miesiąca będziesz mieć więcej ruchu na stronie www i na kanale YT, bo działasz w oparciu o artykuły i filmy, a nie posty w SM, które żyją kilka h.

Regularnie prowadź działania prospectingowe np. Cold maile. Polecam narzędzie woodpecker lub mailrush. Wszystko da się przeprowadzić zgodnie z RODO. Fanatycznie poszukuj swoich klientów tymi metodami. Są darmowe i pozwalają Ci złapać pierwsze sensowne zlecenia. Prospecting jest super, bo w przypadku marketingu mogą do nas trafiać leady, które mocno musimy kwalifikować. W przypadku gdy to my sami odzywamy się do danej firmy, klienta to jest to ktoś z kim my już chcemy pracować i nie potrzebujemy przechodzić przez długi i żmudny proces kwalifikacji klienta.

Może będzie Ci ciężej obronić wartość i ceny. Może prospecting jest trudny i niekomfortowy. Może nie lubisz dzwonić do obcych i im coś proponować. Ale prospecting jest super skuteczny i tani. 

W moim biznesie super działają zimne maile nie wysyłane masowo, a mocno personalizowane 1:1. Dzięki temu pozyskałem kilku sensownych klientów.

Najważniejsze są wyszukiwarki. Porównuj wyniki z roku na rok i obserwuj ile łącznie osób wchodzi na Twoje strony, ile osób ogląda Twoje filmy. Obserwuj wzrost, buduj linkowanie wewnętrzne, pozyskuj linki zewnętrzne. Zacznij od tworzenia treści sam, później deleguj. Dzięki podnoszeniu cen i mądrym zarządzaniu kapitałem będzie Cię stać na delegowanie.

 

Delegowanie obowiązków w kontekście skalowania biznesu

Naucz się delegować i budować zespoły. Bez innych ludzi nigdy nie zbudujesz skali. Duży biznes wymaga dużej ilości osób w strukturach. Są od tego wyjątki. Moja firma jest zwinna i składa się z wąskiego grona specjalistów jednak robimy to z pełną świadomością i umiemy się w tym sosie odnaleźć.

Stwórz takie procesy, aby wdrażanie nowych pracowników było jak najmniej obciążające czasowo. Stwórz materiały edukacyjne i pokazuj je pasywnie świeżo po rekrutacji. Uwolnij swój czas. Będziesz mieć lepszy nastrój, obniżysz stres, będziesz mieć spokojniejszy umysł i czas na odpoczynek. 

Wybitnie opłacaj ludzi, którzy robią świetną robotę i sprawiają że zarabiasz więcej. Chętnie dzieł się zyskami jeżeli ma to uzasadnienie w wynikach.

 

Nie oszczędzaj tylko inwestuj w biznes

Oszczędzanie znacznej części dochodu jest błędem. Owszem zapewniaj sobie poduszkę finansową na gorsze chwilę, ale przede wszystkim każdego miesiąca inwestuj jeszcze więcej w pozyskiwanie nowych klientów, w nowe oprogramowanie. Nie oszczędzaj na rzeczach, które przyniosą Ci lepsze wyniki. Kupuj software, jeździj na szkolenia, kupuj kursy online. 

Nie ma szybszej metody podnoszenia cen i skalowania niż zdobywanie nowych umiejętności. Nie zamykaj się tylko na działania marketingu i sprzedaży. Ucz się równolegle inwestowania, zarządzania, śledź nowinki technologiczne.

 

Skalowanie biznesu to przygoda

Skalowanie biznesu nie musi być trudne. W mojej opinii najważniejsze jest nastawienie i otworzenie umysłu na wyższe kwoty. Oprócz tego kluczowe jest doświadczenie i obycie z kapitałem. Zarabianie pieniędzy jest znacznie prostsze niż skalowanie biznesu kapitałem. Mnożenie zainwestowanych kwot jest trudne! Zarabianie na long term proste.

Jeśli zachowasz chłodną głowę, będziesz pewną siebie osobą, twardą w negocjacjach, życzliwą, pomocną to dobro do Ciebie wróci.

Nie bój się tej przygody. Nie uciekaj od odpowiedzialności. Potrzebujesz czasu, ale wyniki przyjdą. Trzymam za Ciebie mocno kciuki. Mi się udało i Tobie też się uda jeśli ciężko na to zapracujesz.

W momencie kiedy mocno zadbałem o zdrowie i zafokusowałem się na dużych kwotach bez problemu przychodziły mi negocjacje i podnoszenie cen. Bez problemu zacząłem kręcić wyższą sprzedaż, automatycznie otrzymywałem więcej zapytań ofertowych i podniosłem LTV klienta. Lepiej jest dać sobie duży cel i go nie spełnić, ale i tak osiągnąć dużo wyższe wyniki niż obecnie zanim podjąłeś takie cele.

Mierzenie biznesu w kontekście skalowania firmy

Wszystko powinieneś mierzyć. Budując biznes pracuj na danych i na podstawie danych podejmuj decyzje. Biznes to twarda gra. Musisz rozumieć i znać wszystkie liczby w swojej firmie. Korzystaj z systemów CRM i aplikacji, które wspierają Twoją codzienną pracę. Zaprzyjaźnij się z excelem lub Google sweet. Zapisuj, notuj, licz, wyciągaj wnioski i płać za doradców podatkowych i nie tylko. 

To liczby i analityka powiedzą Ci w jakim kierunku zmierzasz i co aktualnie Ci nie wychodzi. Optymalizuj wąskie gardła i wyprowadzaj swój biznes na właściwe tory, gdy widzisz odchylenia w wynikach.

Podsumowanie moich wnioski o skalowaniu biznesu

,Prowadzenie firmy i planowanie jak sprawić, aby urosła to najpiękniejsza przygoda jaka mnie spotkała. Biznes to moja pasja. Nigdy nie byłem osobą, która marnotrawi, która łatwo konsumuje. Nie potrzebuje pieniędzy do życia, mam ich zapas. Żyje skromnie i większość kapitału inwestuje lub oszczędzam. Oprócz wypadów poza miasto i jedzenia w restauracjach za bardzo nie konsumuje. Robię to wszystko, bo jara mnie proces. Uwielbiam kiedy wyniki przychodzą i nie są przypadkowe tylko są efektem ciężkiej, przemyślanej pracy. 

Za kilka lat rozpoczynam odcinanie kuponów, narazie Work life Balance, workation i inne korpoterminy. Guzik na fali, Guzik pisze doooobre artykuły.

Wybrałem dla Ciebie 3 mocne artykuły, które również warto przeczytać: 

  1. Jak rozkręciłem biznes w oparciu o bloga i YouTube
  2. Jak pozyskiwać klientów B2B
  3. Moje najważniejsze lekcje biznesowe

Jeśli to co mówię jest dla Ciebie wartościowe podziel się tym w swoich social media. Jeśli to co mówię może pomóc Tobie lub twoim znajomym pogadajmy. Kliknij w poniższy przycisk i wypełnij prosty formularz. Sprawdzę czy jestem w stanie pomóc Ci biznesowo. 

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?

Chcesz mnie o coś zapytać?

Nazywam się Tomasz Guzik i prowadzę agencję reklamową SocialBiznes. Specjalizujemy się w prowadzeniu kampanii reklamowych w Internecie. Jeżeli jest jakaś kwestia o którą chcesz zapytać po prostu kliknij w poniższy przycisk i wybierz wygodną dla Ciebie formę kontaktu.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu i sprzedaży zachęcam Cię również do słuchania mojego Podcastu, oglądania wideo na Youtubie i korzystania z moich szkoleń online.