Dlaczego Twoja strona www nie zarabia pieniędzy?

Dlaczego Twoja strona www nie zarabia pieniędzy?

20 września 2021

Strona Internetowa ma spełniać 2 zadania. Albo tworzysz ją w ramach hobby i Twoim celem jest to, aby jak najwięcej osób Cię czytało, bo jesteś np. Blogerką. Albo w celach biznesowych.

Większość stron Internetowych istnieje w celu generowania klientów i sprzedaży dla Twojego biznesu. 

Zleciłem stworzenie strony internetowej za 20 000 PLN i nic mi to nie dało

Bardzo często dostaje takie wiadomości na skrzynkę mailową lub na Linkedinie. Panie Tomaszu co mamy zrobić. Zapłaciliśmy za stronę www furę pieniędzy, a nie dowozi to żadnych klientów.

Nie ma zapytań ofertowych, nie ma klientów.

Rzeczywiście większość pieniędzy jakie są wydawane na strony www to pieniądze zmarnowane.

Albo płacimy za strony osobom niekompetentnym, które zrobią nam coś po taniości. Albo płacimy dziesiątki tysięcy software house, które często przygotują nam fenomenalną stronę pod kątem wizualnym zapominając o skonsultowanie się z działami marketingu. 

Strona www musi być zaprojektowana dobrze pod kątem UX, zawierać odpowiednie CTA. Powinna być zaprojektowana pod generowanie konwersji. Konwersją w większości biznesów usługowych będzie kliknięcie w słuchawkę w celu umówienia rozmowy lub wypełnienie formularza.

 

Brak optymalizacji SEO strony internetowej

Jednym z kluczowych elementów w kontekście stron www jest ich optymalizacja pod wytyczne wyszukiwarki Google. Jeżeli Twoja strona nie jest zoptymalizowana nie będzie widoczna i nikt jej nie wyszuka. 

Zadbaj o wizytówkę Google

Często zapominamy, że oprócz strony www, Google udostępnia nam możliwość stworzenia wizytówki Google. Wizytówka Google jest zupełnie darmowa. Pamiętaj o tym, bo jest wiele firm w Polsce, która proponuje jakieś dziwne opłaty za utrzymanie wizytówki. Rozłączaj się i omijaj ich szerokim łukiem.

Pamiętaj, że do wizytówki Google możesz zbierać opinie klientów i tworzyć content. Tam również możesz dodawać treści i zdjęcia. Pamiętaj, żeby skrupulatnie poświęcić czas na dokładne uzupełnienie wizytówki Google i aby co jakiś czas do niej wracać, aby pokusić się o aktualizacje i wrzucanie bieżących nowinek z życia Twojej firmy.

Zadbaj o mapę strony

Jeżeli Twoja strona www jest stworzona w systemie CMS WordPress gotową mapę strony możesz wygenerować z użyciem wtyczki Yoast SEO. Wtyczka Yoast jest dobrym wsparciem przy optymalizacji Twojej witryny www. Zainstaluj ją i z niej korzystaj lub dodaj wtyczkę konkurencyjną np. Rank Math wordpress plugin.

Dodaj witrynę do Google search console

Oprócz Google Analitycs warto jest połączyć swoją stronę www z darmową usługą Google search console, która będzie dla nas kolejnym wsparciem w zakresie pozycjonowania SEO. 

Google search console pozwoli nam na jeszcze dokładniejsze śledzenie na jakie zapytania klienci trafiają na naszą witrynę www. Spróbuj nauczyć się podstaw jak korzystać z danych z Google Search console i połącz tą usługę z Twoim Google Analitycs.

Zadbaj o wypełnienie strony www treściami. Strona główna 4000 znaków + merytoryczne artykuły na blogu

Wielu z nas wpada w pułapkę tworzenia pięknych wizualnie stron zapominając o tym, że Google w głównej mierzy zwraca uwagę przede wszystkim na tekst pisany. Aby nasza strona wysoko pozycjonowała się w Google musi posiadać treści. Nie mogą to być teksty na grafikach, a teksty zawierające się na naszym głównym URL domeny i wszystkich podstronach.

Rekomenduje się, aby strona główna posiadała minimum 4000 znaków. Nie jest to jakaś reguła. Jedni mają mniej, inni zaś więcej. Pamiętaj jednak, żeby na Twojej stronie głównej znajdowały się treści, które pomogą robotom Google zrozumieć czym tak naprawdę się zajmujesz i co użytkownicy mogą znaleźć na Twojej stronie www.

Oprócz strony głównej i zakładek np. Kontakt, o nas, oferta itd. Ważnym czynnikiem pozycjonującym jest regularne tworzenie merytorycznych artykułów. Twoja strona powinna być rozbudowaną i przemyślaną strukturą z odpowiednim linkowaniem wewnętrznym. Spraw, aby użytkownicy mogli z oferty przejść na poszczególne jej zakładki, spraw aby tworzyć bloga z różnymi kategoriami i linkami do wypełnienia formularza. 

Przemyśl strukturę swojej www i uwzględnij ją w mapie strony. Zrobi to za Ciebie wtyczka Yoast seo. Wygenerowaną mapę witryny musisz dodać do Google search console.

Stwórz dział FAQ z najczęściej pojawiającymi się pytaniami odnośnie Twojej branży * trick o którym wie bardzo mało firm

Dział pytań i odpowiedzi tzw. FAQ również wydaje się na pierwszy rzut oka pierdołą, ale właśnie ta pierdoła może dać Ci dodatkową ekspozycję w wyszukiwarce. Sprawdź o co pytają użytkownicy Google i odpowiedz na te pytania w swojej zakładce FAQ, która może znajdować się np. Na URL nazwadomeny.pl/kontakt 

Dzięki temu dodatkowa pula ruchu z Google potencjalnie może znaleźć się na Twojej www i być bliżej skonwertowania na kolejny etap lejka.

Brak regularnego tworzenia nowych treści np. Na bloga firmowego, firmowy podcast.

Jeżeli poważnie myślisz o budowaniu pozycji swojej strony internetowej w wyszukiwarce pamiętaj o tym, aby regularnie dodawać nowe treści na bloga, nowe odcinki podcastu. 

Podziel sobie rok na kwartały i analizuj ile w danym okresie czasu stworzyłeś treści odpowiednio zoptymalizowanych i jakie efekty biznesowe z tego przyszły. Zaplanuj np. Że każdego tygodnia opublikujesz 1-2 wpisy na swoim blogu. Dzięki temu struktura Twojej strony rośnie. Analizuj ruch w Google analitycy i Google search console dzięki temu będziesz wiedział, które artykuły najbardziej podobają się Twoim czytelnikom. Da Ci to wiedzę w jakim kierunku się rozwijać. Pamiętaj, że tworzysz treści i dla ludzi i dla robotów Google. Nie dla siebie! Dla siebie możesz budować hobby. 

Jeśli tworzysz bloga firmowego jesteś tu, żeby zarabiać poprzez rozwiązywanie problemów innych ludzi.

Większość firm tego nie robi – dlaczego? 

Wymaga to zaangażowania i czasu. Potrzebujemy kompetentnych ludzi, którzy będą za content odpowiedzialni. Ważne, żeby zacząć Tu i Teraz i pokochać proces budowania contentu. 

Nie musisz znać się na SEO od pierwszego artykułu. Sam zacząłem interesować się tematem dopiero kiedy na blogu miałem kilka artykułów. Stwórz sobie ładny, wygodny szablon, który zoptymalizuje Ci czas tak, aby nie stylować artykułów za każdym razem od nowa.

Kup kilka szkoleń i przerób je samodzielnie lub wydeleguj pracownikom, którzy będą odpowiedzialni za content. Pracujcie na narzędziach, które wspierają twórców przy optymalizacji SEO. Np. cont.ai lub serlferseo

Brak optymalizacji pod słowa kluczowe, które mają potencjał biznesowy.

Wiele firm jest wypozycjonowana pod frazy kluczowe, które nie mają żadnego potencjału biznesowego pod kątem sprzedaży swoich produktów i usług. Pamiętaj o tym, że nie liczy się ilość, ale jakość. Mój niszowy blog specjalistyczny lub kanał na youtubie nie potrzebuje setek tysięcy views. Moim celem jest dotarcie do kilku tysięcy przedsiębiorców miesięcznie, którzy znajdą rozwiązania swoich problemów w moich kanałach. 

Skup się na tym, aby na Twoją www trafiał ruch wartościowy. Posegmentowany. Pisząc o pierdołach możesz zyskać dużo ruchu, bardzo niskiej jakości, który nie będzie kupował i który zepsuje Twoje grupy remarketingowe o których powiem nieco później.

Brak mocnego wezwania do działania CTA

O Call to action pisałem już w wielu artykułach, ale jest to kwestia tak istotna że powtórzę się po raz kolejny. Każda Twoja treść musi dać użytkownikowi instrukcje co ma zrobić później kiedy już skonsumuje Twój artykuł lub przesłucha podcast. 

Stwórz wezwanie do działania np. Takie jak ja. Pod każdym artykułem mam przycisk który kieruje ruch na stronę, gdzie użytkownik może umówić się na bezpłatną konsultacje biznesową (audyt), który bardzo często kończy się sprzedażą.

Zrób coś podobnego u siebie. CTA ma olbrzymie znaczenie i jego brak obniży Ci ilość leadów (zapytań ofertowych) nawet o kilkadziesiąt %.

Zbyt mały ruch na stronie internetowej.

Znam wiele firm, które wbrew pozorom mają dobrze zbudowaną stronę www, regularnie tworzą content ale brakuje im paliwa, które pozwoli im nabrać rozpędu. Dlaczego mimo dobrej strony www, przyjaznej pod kątem User Experience ( doświadczenie klienta z użytkowania) dalej nie mamy sprzedaży? 

Wynika to prawdopodobnie ze zbyt małej ilości ruchu. Na SEO składa się zarówno tworzenie treści po Twojej stronie i linkowanie wewnętrzne, ale też linkowanie zewnętrzne. Inne strony www powinny do Ciebie linkować. Jeżeli mamy zbyt słabo zbudowany profil linków zewnętrznych to mimo naszych starań efekty będą przychodzić bardzo stopniowo. Perspektywa kilku miesięcy, a czasami nawet lat żeby nabrać mocnego rozpędu.

Aby temu zaradzić rekomenduję od pierwszego dnia prowadzenia biznesu zasilać swój biznes paliwem rakietowym, czyli płatną reklamą w systemach Facebook Ads, Google Ads. Wtedy mamy pewność, że na naszą stronę www wejdzie odpowiednia pula ludzi. Wtedy następuje walidacja.

Czy nasza strona www dowozi i jest zrobiona w odpowiedni sposób. Jeżeli mimo ruchu dalej nie ma sprzedaży to albo brakuje odpowiedniego CTA, albo tworzymy treści, które nie mają potencjału biznesowego. Tworzymy o czymś co rozwiązuje problemy ludzi, ale nie skłania ich do zakupu. Przykład? 

Mam na youtubie film w którym uczę jak zmienić nazwę fanpage na Facebooku. Przez 2 lata bardzo dobrze się wypozycjonował i jest pierwszy w wyszukiwarce na frazę jak zmienić fanpage. Ma on sporo wyświetleń, ale potencjał biznesowy jest niski, bo mało kto oglądając taki materiał zdecyduje się na zakup moich usług. 

Aby dowiedzieć się takich smaczków musisz pamiętać o tym, aby zanużyć się w procesie. Musisz tworzyć, tworzyć i jeszcze raz tworzyć. Wyciągać wnioski, pochłaniać szkolenia, mądrze delegować tworzenie contentu i mierzyć wyniki biznesowe w Google analitycy i excelu.

Chętnie korzystaj z płatnej reklamy na Facebooku i Google, dopalaj ruch na stronie i konwertuj go za pomocą wszelakich popupów, formularzy, exit popupów. 

 

Twoja strona www nie ma wdrożonej analityki internetowej.

Aby strona internetowa zarabiała musimy wiedzieć co się na niej dokładnie dzieje, gdy użytkownik zdecyduje się w nią kliknąć, czy to z reklamy, czy to z wyszukiwarki, czy wpisując adres naszej domeny w pasek wyszukiwarki ( tzw. Wejście bezpośrednie Direct). 

Do analityki potrzebujemy przede wszystkim darmowego narzędzia Google Analitycs, który powie nam precyzyjnie jaki ruch trafia na naszą stronę www. 

Dowiemy się:

  • Ile użytkowników przebywa na naszej stronie
  • Ilu z nich powraca, aby przeczytać inne artykuły
  • Co najchętniej czytają
  • Z jakich urządzeń korzystają komputer, tablet, telefon
  • W jakiej lokalizacji się znajdują
  • W jakim są wieku i płci

Oraz wiele innych danych, które pozwolą nam tworzyć jeszcze lepszej jakości treści.

Brak mierzenia biznesu = brak wyników.

Tradycyjnie oprócz Google Analitycs zainteresuj się wcześniej omawianym search console i połącz go z analitycsem. Da Ci to jeszcze więcej danych. Dowiesz się po jakich zapytaniach użytkownicy Google trafiają do Ciebie i na ile razy wyświetlenie Twojej strony www % ludzi decyduje się kliknąć. Tzw. CTR.

Ostatnim narzędziem potrzebnym do analizy Twojej strony www jest narzędzie do mierzenia map ciepła i nagrywania sesji. Dzięki temu dowiemy się z ogromną precyzją jak użytkownicy poruszają się po Twojej witrynie. Sprawdzimy, gdzie najczęściej klikają i jak dokładnie poruszają się podczas przeglądania konkretnych URL. 

Da nam to już pełny obraz do analiz i pozwoli optymalizować stronę w przyszłości. Jeżeli widzisz, że mało osób czyta całą zakładkę może warto dodać CTA wezwanie do działania wcześniej. Jeżeli widzisz, że użytkownicy klikają często w określone miejsca, może warto właśnie tam włożyć Lead Magnet, lub możliwość kontaktu. Testy, analizy, testy, analizy i jeszcze raz testy i analizy. Dzięki temu Twój biznes wzniesie się na wyżyny.

 

 

Remarketing- Nie wykorzystujesz danych ze strony www do remarketingu

Zacznijmy od tego czym jest remarketing? 

Remarketing pozwala nam na ponowne dotarcie z naszym przekazem do użytkowników, którzy mieli już jakiś styk z naszą marką np. Właśnie przez wejście na stronę www.

Użytkownik wszedł na zakładkę kontakt, ale nie zdecydował się wypełnić formularz? Wyświetl mu reklamę w której zachęcisz go do kontaktu z linkiem do strony www lub wyświetl formularz bezpośrednio w reklamie. Reklama na pozyskiwanie kontaktów tzw. Lead Ads.

Użytkownik czytał artykuł na blogu np. O tym jak rekrutować ludzi do zespołu? Wyświetl mu darmowy poradnik w formie PDF za podanie adresu mailowego w którym oferujesz najlepsze praktyki Waszej firmy w zakresie rekrutacji. 

Remarketingiem możesz wpływać na użytkowników i przenosić ich na niższy poziom lejka marketingowego. Czym jest lejek marketingowy opisałem precyzyjnie tutaj. 

Reklamami remarketingowymi możemy docierać zarówno na Facebooku jak i Google. Do tego dochodzi również Linkedin i YouTube. YouTube należy do Google i reklamy w tym portalu ustawia się z poziomu panelu Google Ads. 

Tutaj znajdziesz gotową instrukcję jak ustawić reklamy na Facebooku.

Tutaj otrzymasz gotowy przepis od A do Z jak ustawić reklamy na Youtubie.

Kiedy mamy już pomysł jak ponownie dotrzeć do użytkownika swoimi reklamami odpalamy remarketing i obserwujemy jak wzrasta ilość konwersji.

Użytkownik potrzebuje wiele styków z naszą marką zanim zdecyduje się kupić dzięki przemyślanemu content marketingowi w postaci blogu + remarketingu możemy zdziałać biznesowe cuda!

 

Baza mailingowa – jak sprawić, aby użytkownicy Twojej strony internetowej zaczęli wreszcie kupować. 

Z ręką na sercu. Ilu znasz przedsiębiorców, którzy budują swoje bazy mailingowe i regularnie wysyłają newsletter. Ilu z nich tworzy automatyzację mailowe. A ilu z nich robi to dobrze i na tym zarabia? 

Sprawdź jak budować bazy mailingowe i na nich zarabiać 

Założenie newslettera nie musi być wcale trudne, a wdrożenie tych procesów do Twojej firmy potrwa od kilku do kilkunastu dni.

Tutaj znajdziesz instrukcje jak skonfigurować newsletter i zacząć budować bazę mailingową korzystając z bardzo popularnego narzędzia 

Baza mailingowa to prawdziwy skarb. Wielu przedsiębiorców swoją listę mailową traktuje jak bankomat z którego wypadają pieniądze zawsze wtedy kiedy wyślemy maila i rzeczywiście tak właśnie jest!

Gromadź adresy od osób, które wchodzą na Twoją stronę. Od razu przejdę do sedna. Rekomenduję od początku wdrożyć tzw. Exit popup. Gdy użytkownik próbuje zamknąć Twoją stronę www wyświetl mu okienko, które go zatrzyma i zachęci do zostawienia adresu mailowego. 

Raz dobrze wdrożony exit popup może przynieść konwersje nawet na poziomie 6 – 10%

Co to oznacza? Że na 1000 wejść na Twoją stronę otrzymamy aż kilkadziesiąt emaili. Maile możemy też zbierać przy użyciu dedykowanych stron lądowania. O tym jak wykonać taką stronę nagrałem wideo, gdzie wszystko pokazuję jak to zrobić z wykorzystaniem WordPressa.

 

Podsumowanie jak zarabiać na stronach www

  1. Zoptymalizuj stronę internetową pod kątem SEO
  2. Pozycjonuj stronę www pod frazy z potencjałem biznesowym
  3. Nigdy nie zapominaj o wezwaniu do działania CTA
  4. Korzystaj z płatnych reklam Facebook Ads, Google Ads, Linkedin Ads
  5. Wdróż analitykę internetową i wyciągaj na jej podstawie wnioski
  6. Korzystaj z remarketingu 
  7. Buduj bazę mailingową i wysyłaj regularny newsletter

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?