Zdecydowana większość przedsiębiorców myśli o reklamie w internecie w zły sposób. Wydaje im się, że reklama jest zero jedynkowa i albo sprzedaje, albo nie.
Marketing to proces i aby skutecznie pozyskiwać klientów online musimy zdobyć umiejętność budowania lejków marketingowych. Kiedy reklama nie działa przedsiębiorcy obrażają się na facebooka mówiąć, że on nie sprzedaje i wycofują swoje środki inwestując w inne kanały.
To nie facebook jest zły! Odpowiednia strategia i dobór kanałów reklamowych pozwala nam skutecznie pozyskiwać klientów przez Internet każdego dnia.
W tym wpisie opiszę niesamowicie ważny termin jakim jest Budowa Lejków. To dzięki lejkom pozyskuję klientów dla swojej agencji i dla swoich klientów. To lejki robią różnicę.
Czym jest lejek marketingowy?
Najprostszymi słowami to przemyślana układanka zaplanowanych kroków, które musi przebyć użytkownik, aby doszło do sprzedaży naszego produktu bądź usługi.
To schemat poukładanych działań, które filtrują użytkowników którzy są zainteresowani naszymi produktami, od tych którzy nie są jeszcze gotowi, aby zostać naszymi klientami.
Jak powinien wyglądać lejek marketingowy?
To jak wygląda lejek jest zależne od naszego produktu i branży. Wielu rzeczy nie da się przełożyć 1:1 z innej branży, odpalić reklamy i to już zapewni nam wysokie wyniki.
Niektóre branże są tak proste, że nie potrzebujemy budować lejka. Ale jak to? Tak! Sam sobie zaprzeczam, ale jest kilka branż w których ludzie tak dobrze reagują na reklamy, że budowanie skomplikowanych lejków nie ma sensu.
Branża, która przychodzi mi na myśl to branża Beauty. Tam nie potrzebujemy budować skomplikowanych lejków. Często w tej branży działają reklamy w stylu : „kup pan cegłę” i rzeczywiście kupują.
To samo zaobserwowaliśmy budując kampanie dla studiów tatuaży. Tam również wymyślanie skomplikowanego lejka nie ma dużego sensu.
W większości jednak przypadków musimy zaplanować każdy krok po kroku i przetestować go napuszczając na dany fragment lejka odpowiednią ilość ruchu.
Skąd ten ruch wziąć? Reklamami płatnymi. Tutaj rekomenduję systemy reklamowe Facebook ads, Google Ads w skład w których wchodzą również messenger, instagram, youtube, gmail.
O dokładnej konstrukcji lejka zostało powiedziane już wiele w tysiącach innych publikacji, jeżeli chcesz wejść mocno w szczegóły to każdy fragment lejka opisałem w case study przygotowanym dla klubu fitness. Przejdź do artykułu
Gdzie projektować lejki?
Ja wszystkie swoje kampanie planuje w narzędziu http://funnelytics.io, które dosyć mocno wypromowałem wśród znajomych z branży. To właśnie na tej aplikacji buduje lejki marketingowe na moich wideo na youtubie.
W aplikacji w przeglądarce możemy zbudować z różnych klocków całą sekwencje naszej kampanii. Wybierz odpowiednie ikonki i kanały i zaprojektuj swój lejek.
Jak wygląda lejek w praktyce?
Zazwyczaj agencje marketingowe bardzo mocno chowają swój know how bojąc się, że ktoś im coś ukradnie, zabierze. Moim zawodowym motto jest „Rozdaj za darmo więcej niż u innych możesz kupić za pieniądze, a nigdy nie zabraknie Ci klientów” stąd postanowiłem, że pokażę Ci krok po kroku jak wygląda przykładowa kampania dla branży trenera personalnego i dietetyków.
Lejek w tej branży również nie należy do zbyt skomplikowanych. Uznałem, że będzie on świetnie się nadawał do edukacji w ramach tego artykułu.
W pierwszym etapie musimy wygenerować ruch na naszej stronie lądowania.
Strona lądowania to ta strona na którą trafią użytkownicy, gdy klikną w nasze reklamy.
Aby wygenerować ruch musimy stworzyć odpowiednie kreacje. Przykuwające oko grafiki i teksty, które skłonią użytkownika do kliknięcia i przejścia na stronę www.
Poniżej przykładowe grafiki w formacie 1:1 kwadrat, oraz prostokątne, które wykorzystałem przy budowaniu kampanii na facebooka.
Zazwyczaj tworzę 3 różne, podobne do siebie grafiki i pozwalam algorytmom wybrać najlepsze kreacje.
Okej. Wiemy już jak wygląda kreacja. Czas przejść do etapu tworzenia strony lądowania. Strony lądowania rekomenduje tworzyć na wordpressie. Jest to bardzo dobre rozwiązanie i idealnie sprawdza się do tworzenia stron pod kampanie internetowe.
Strona poniżej została stworzona za pomocą narzędzia Divi. Jeżeli chcesz otrzymać do niego dostęp wyślij do mnie wiadomość na kontakt@tomaszguzik.pl, a wyślę Ci gotowy kurs jak stworzyć taką stronę lądowania krok po kroku, oraz dam dostęp do narzędzia.
Oprócz divi do budowy stron lądowania wykorzystuje narzędzie mailerlite. Mailerlite podpinam pod przyciski stworzone w divi i po kliknięciu użytkownik jest proszony o wypełnienie formularza swoimi danymi. W tym konkretnym wypadku będzie to imię, adres e-mail i numer telefonu.
Po wypełnieniu formularza użytkownik trafia na stronę thank you page, czyli stronę z podziękowaniami. To ta strona jest niezbędna w celu optymalizacji kampanii. Musimy skonfigurować piksel facebooka tak, aby konwersją było wyświetlenie tej strony.
Jak to zrobić pokazałem w tym wideo na youtubie.
Poniżej możesz zobaczyć stronę lądowania stworzoną dla tej kampanii. Ważne informacje są takie, że strona musi pasować do kreacji reklamowych, które użytkownik zobaczył w mediach społecznościowych.
Kreacja musi pasować kolorystycznie do strony lądowania, aby użytkownik nie czuł się zaskoczony po przejściu na stronę. Strona nie powinna zawierać żadnego menu! Ma być tylko 1 konkretna akcja do wykonania. Przycisk zapisz się, odbierz, zarezerwuj i to wszystko.
W niektórych sytuacjach dodaje zegarek odliczający czas. Szczególnie w kampaniach webinarowych. Zegarek jeszcze mocniej motywuje użytkownika do szybkiego wypełnienia formularza zanim szansa na nagrodę przepadnie 🙂
W przypadku webinarów konfiguruję zegarek tak, aby odliczał do daty webinaru.
Zegarki konfiguruję z użyciem wtyczki hurrytimer do wordpressa. Bardzo dobre, sprawdzone rozwiązanie. Przetestowane na kilkunastu stronach internetowych. Nigdy mnie nie zawiodło. Opcja darmowa w pełni mi wystarcza.
Na kolejnym etapie kiedy pozyskaliśmy już dane możemy je wszystkie zintegrować z google sheet i innymi aplikacjami jak np. Smsapi.
Jak dokonać takiej integracji napisałem w tym artykule.
Użytkownik powinien otrzymać powiadomienie, że rezerwacja przebiegła pomyślnie, czy to w formie emaila, czy smsa.
Kiedy ten etap mamy już za sobą do gry wchodzą przeszkoleni handlowcy, którzy muszą tak poprowadzić rozmowę z potencjalnym klientem, aby mogła zadziać się jakaś sprzedaż.
Sprzedaż telefoniczna to również kompetencja, którą powinniśmy mieć w obrębie zespołu lub wydelegować na zewnątrz. Na pierwszym etapie kampanii rekomenduję, aby dzwonili najlepsi handlowcy zanim leady zaczną spadać do osób mniej doświadczonych.
W kluczowych kampaniach, które realizowałem w życiu osobiście przez kilka dni wykonywałem telefony, bo znam swoje umiejętności i czuję się bardzo pewnie w sprzedaży telefonicznej na ogrzanym kontakcie.
Kiedy przeprowadziłem kilkaset rozmów i widziałem jakie są dobre praktyki do nauczenia i wdrożenia zespołu delegowaliśmy to na osoby mniej doświadczone. Miały one odpowiednie schematy i skrypty, których powinni się trzymać, aby konwersja utrzymywała się na odpowiednim poziomie.
Musisz liczyć się z tym, że nie wszystkie osoby, które skorzystają z bezpłatnej konsultacji będą chciały zostać Twoimi klientami. Część z nich odpadnie i to naturalna kolej rzeczy przy budowie lejka.
Na sam koniec warto jest aktualnych klientów poprosić o rekomendacje do swojej siatki kontaktów, dzięki temu pozyskamy bezpłatny ruch wokół naszej usługi czy produktu. Ja w swoich kampaniach proszę o rekomendacje wideo dotyczące moich usług i szkoleń, które później prezentuje na stronach lądowania i w kreacjach reklamowych.
Jeżeli chcesz jeszcze mocniej zgłębić temat lejków sprzedażowych zapraszam Cię do obejrzenia poniższego wideo, w którym pokazuje więcej jak wykonać prosty lejek.