Jak Pozyskać Pacjenta do gabinetu stomatologicznego?

 Jak Pozyskać Pacjenta do gabinetu stomatologicznego?

11 kwietnia 2022

Dentysta powinien zajmować się tym na czym zna się najlepiej, czyli na leczeniu zębów. Pasja do pomagania pacjentom spowodowała, że skończył długie studia i dziś pomaga ludziom wyglądać i czuć się lepiej.

Jednak często jest tak, że mimo szczerych chęci i wysokich kompetencji medycznych dentysta ma luźny grafik i chce pozyskać większą ilość pacjentów. A może prowadzi klinikę dentystyczną i zależy mu na tym, aby zatrudnieni przez niego dentyści mieli ręce pełne roboty. Ten artykuł jest właśnie skierowany do wszystkich osób, które chcą pozyskiwać większą ilość klientów w branży medycznej, a dokładniej stomatologii.

Skrót artykułu:

  • Główny nacisk w marketingu dla branży stomatologicznej położyłbym na wyszukiwarkę Google, czyli reklama Google Ads i pozycjonowanie SEO
  • Większą część działań reklamowych na Facebooku ukierunkowałbym na REMARKETING, czyli docieranie do osób, które były na naszej stronie Internetowej lub miały jakiś kontakt z naszą marką
  • Oprócz strony Internetowej warto jest zainwestować w strony lądowania, które wykorzystamy do specjalnych akcji marketingowych w naszej klinice
  • Buduj media społecznościowe i dopalaj posty reklamami, aby zbudować aktywność i zaufanie wśród potencjalnych pacjentów. Zbudujesz dzięki temu lepszy wizerunek gabinetu stomatologicznego
  • Aby zapewnić stały dopływ nowych pacjentów stwórz LEAD MAGNET np. bezpłatny przegląd zębów i reklamuj tą usługę za pomocą płatnej reklamy na Facebooku i Instagramie. Tzw. Kampania Leadowa. Kieruj ruch na dedykowany Landing Page, gdzie pozyskasz numery telefonów i adresy mailowe do potencjalnych klientów kliniki

Reklama w wyszukiwarce Google Ads dla gabinetu stomatologicznego

Reklamy Google Ads są podstawą pozyskiwania pacjentów za pomocą płatnej reklamy. Kiedy zastanowimy się jakie są intencje potencjalnego klienta okaże się, że znaczną część jego problemów może rozwiązać wyszukiwarka, która pokieruje go do gabinetu lekarskiego.

Pacjentów można podzielić na kilka grup.

  1. Osoby, które chcą mieć bielsze zęby
  2. Osoby, które chcą mieć proste zęby
  3. Osoby, których boli ząb, mają nagłą potrzebę i chcą mieć zdrowe zęby
  4. Osoby, którym brakuje zębów

Pierwszą czynnością jaką wykonują potencjalni pacjenci kiedy przychodzi odpowiedni moment to wpisanie w wyszukiwarkę Google odpowiednich słów kluczowych. Dzięki reklamie Google Ads jesteśmy w stanie wyskoczyć na samej górze wyników wyszukiwania i zachęcić użytkownika do kliknięcia.

Korzyści z tej metody są takie, że jesteśmy w stanie pozyskiwać pacjentów od pierwszego dnia w którym zostaną puszczane reklamy nawet jeśli nasza strona Internetowa jest nowa i nie ma zbudowanej historii, ani zasięgów.

W tym typie reklamy płacimy tylko i wyłącznie wtedy jeśli pacjent kliknie w naszą reklamę. Jeżeli tylko ją wyświetli, ale nie przejdzie dalej to nie ponosimy kosztów związanych z marketingiem.

Reklamy Google Ads są bardzo skuteczne ponieważ klient jest na zaawansowanym etapie podejmowania decyzji. Zdefiniował wstępnie swój „ból” i szuka osoby, która ten problem rozwiąże. Naszym zadaniem pozostaje zdefiniować odpowiednie słowa kluczowe i stworzyć prostą stronę lądowania, która sprawi że klient po jej wyświetleniu z przyjemnością zarezerwuje wizytę w gabinecie.

Reklama na Facebooku dla gabinetu stomatologicznego

Oprócz reklam Google Ads możemy również używać reklamy Facebook Ads. Znaczna część naszej grupy docelowej posiada konto na Facebooka. Korzystając z reklamy możemy dotrzeć do naszych klientów. Uwaga!

Problem jest taki, że klient który przegląda Facebooka jest na dużo wcześniejszym etapie podejmowania decyzji. Być może nawet nie wie, że powinien udać się do dentysty.

On nie wpisuje gotowego hasła w wyszukiwarkę. On po prostu scrolluje tablicę Facebooka i widzi komunikat od Ciebie. Jaki to powinien być komunikat? O tym piszę poniżej w sekcji budowania procesu pozyskiwania klientów w branży dentystycznej.

Skoro mamy taką informacje to w jakich sytuacjach Reklama na Facebooku będzie skuteczna?

W przypadku, gdy jakaś osoba ma już problem i była na naszej stronie!

Mowa tutaj o REMARKETINGU, czyli takiej reklamie która jest kierowana tylko i wyłącznie do osób, które np. były na naszej stronie Internetowej lub dokonali jakiejś innej akcji związanej z naszą marką.

Dzięki temu oszczędzimy znaczną część budżetu i dotrzemy do klientów, którzy z największym prawdopodobieństwem zostaną naszymi pacjentami.

 

Oprócz tego oczywiście warto prowadzić stałą komunikację i pompować posty reklamami na aktywność, aby zbudować tzw. social proof (zaufanie społeczne).

Strona Internetowa dla klinik dentystycznych

Jak powinna wyglądać strona www dla kliniki dentystycznej?

Przede wszystkim zapomnij o nudnej gadce w stylu : Mamy 20 lat doświadczenia. Rozpisywanie wszystkich usług gabinetu również nie jest koniecznością. Chyba, że budujemy bazę pod pozycjonowanie SEO wtedy jak największa ilość zakładek URL na stronie www ma sens.

Bardzo istotne jest jednak to, aby oprócz strony wizytówkowej posiadać strony lądowania na które kierujemy ruch z naszych akcji marketingowych i reklam.

Strona www to również fenomenalne miejsce do gromadzenia danych o naszych potencjalnych pacjentach. Im większa baza telefonów i adresów email tym łatwiej wypełniać luki w terminarzach kiedy potrzebujemy wygenerować zapytania od klientów TU i TERAZ.

Po tym, gdy klient zostawi swoje dane na stronie lądowania sprawę przejmuje recepcja. Ważny jest jak najkrótszy odstęp czasu od momentu kiedy klient wypełni formularz, a otrzyma telefon od recepcji. Im krótszy czas tym wyższa konwersja.

O tym jak zrobić stronę lądowania Landing Page samodzielnie w 10 min pokazuję w tym artykule.

Pozycjonowanie SEO dla kliniki dentystycznej

Kolejnym kanałem dotarcia do pacjentów jest „Bezpłatny” ruch z wyszukiwarki Google. Wcześniej omawialiśmy płatny ruch kierowany z reklamy Google Ads, a teraz mówimy o bezpłatnych wynikach wyszukiwania, które wyświetlają się pod reklamami.

Kanał ten może mieć szczególnie duże znaczenie kiedy działamy lokalnie i chcemy pozyskiwać pacjentów na frazy związane z naszą miejscowością. Na te frazy będzie dużo niższa konkurencja i dzięki połączeniu z reklamą będziemy mieli większą ekspozycję w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie SEO generalnie są to bezpłatne wyniki wyszukiwania, ale aby nasza klinika znalazła się wysoko w Google często musi się tym zajmować profesjonalna firma, która zadba o aspekty techniczne.

Dodatkowo doskonałym dopełnieniem, które może sprawić że wyskoczymy wysoko w Google jest regularne publikowanie artykułów eksperckich na blogu tematycznym.

Dzięki temu wyczerpiemy temat i rozpiszemy wszystkie jednostki chorobowe, które są leczone w naszym gabinecie.

Pozycjonowanie SEO to generalnie gra długoterminowa. Często wyniki z naszych działań zaobserwujemy dopiero po 3 miesiącach, a czasem i dłużej. Stąd powinniśmy zaplanować strategię używania reklamy płatnej Google Ads + stałego powiększania ruchu z wyszukiwarki tak, aby zdominować konkurencje w Google.

Wizytówka gabinetu stomatologicznego w Google Moja Firma

Oprócz samego pozycjonowania SEO warto jest stworzyć darmową wizytówkę Google i tam również budować widoczność. Pamiętaj o tym, że wizytówka Google jest bezpłatna. Wiele nieuczciwych firm będzie proponować Ci odpłatne utrzymanie wizytówki. Jest to od lata znana praktyka naciągaczy, którzy chcą zarobić dodatkowe pieniądze za nic nie robienie.

Dzięki wizytówce Google Twój gabinet stomatologiczny zyska dodatkowe miejsce w wynikach wyszukiwania i pozwoli w łatwy sposób nawiązać kontakt z Twoją firmą i wskazać, gdzie znajduje się Twoja placówka na mapie.

Zachęcam Cię do zarejestrowania konta w Google Moja Firma i wypełnienie wszystkich niezbędnych danych. Na adres Twojej placówki przyjdzie list weryfikacyjny, który będzie niezbędny aby wizytówka poprawnie się wyświetlała.

Media społecznościowe dla gabinetu stomatologicznego

Social Media są dodatkowym miejscem w którym możemy komunikować się z naszymi pacjentami. Warto jest prowadzić stałą komunikację na Facebooku, Instagramie. A jeśli chcemy przyciągać pacjentów z większego obszaru kraju możemy dorzucić tu działania z zakresu influencer marketingu i contentu na Tiktoku.

 

Na chwilę obecną najlepszymi portalami społecznościowymi dla biznesów lokalnych będzie Facebook i Instagram.

Załóż fanpage na FB i dodawaj tam 1-2 wpisy tygodniowo, aby budować social proof. Oprócz tego prowadź komunikacje na Instagram i relacjonuj życie gabinetu na Instagram stories.

Social media to oczywiście dodatek, a główny obszar Twojego marketingu powinien opierać się o płatne reklamy na Facebook Ads i Google Ads. To dzięki płatnej reklamie szybko i powtarzalnie pozyskamy wystarczającą ilość pacjentów, a social media to dodatek który będzie budował wizerunek i PR naszej placówki dentystycznej.

Proces stałego pozyskiwania nowych pacjentów do kliniki przy użyciu Lead Magnet

 

Na deser przygotowałem dla Ciebie proces pozyskania klientów, którzy aktualnie nie wiedzą, że powinni udać się do dentysty i nie mają zamiaru wpisywania fraz kluczowych w Google.

Ta strategia może być zastosowana na zasadzie kopiuj-wklej w Twoim gabinecie stomatologicznym.

Taktyka ta pozwala pozyskiwać klientów w sposób ciągły za pomocą płatnej reklamy w mediach społecznościowych.

Budujemy kreację reklamową, która komunikuje: „Hej odwiedź nas i przyjdź na bezpłatny przegląd jamy ustnej” – Sprawdzimy czy wszystko u Ciebie w porządku.

Dzięki reklamie sprowadzamy do gabinetu potężną pule osób z okolicy, a tam lekarz specjalista zaproponuje im dalsze leczenie i na podstawie swojego autorytetu zaproponuje z czego taki pacjent może skorzystać.

Kiedy nasz lejek marketingowy się zatka i zbyt duża pula potencjalnych pacjentów trafi na fotel w gabinecie możemy podnieść cenę z 0 PLN na 20-50 PLN co odfiltruje nam osoby, które chcą skorzystać tylko z DARMOSZKI od tych, którzy są gotowi płacić nawet w postaci mikro płatności.

Pamiętaj, że klient który zostawi u nas kilkadziesiąt PLN jest dużo bardziej wartościowy od takiego, który nie zostawi nic, bo na etapie podświadomości jest on gotowy mentalnie do płacenia.

 

Podsumowanie marketingu dla branży stomatologicznej

Nie rekomenduję, aby prowadzić działania marketingowe na własną rękę. Warto jest w tym wypadku zatrudnić firmę, która wesprze nas we wszystkich wyżej wymienionych sektorach.

Reklama w Internecie pozwoli nam zwiększyć ilość pacjentów. Na dalszym etapie pomoże podnieść marżowość pojedynczej usługi i wartość życiową klienta LifeTime Value.

Dzięki marketingowi w branży stomatologicznej jesteśmy w stanie oszacować ile dany fotel w gabinecie przyniesie zysku w poszczególnych kwartałach, czy miesiącu.

Zniwelujemy ryzyko sezonowości w gabinecie. Zdobędziemy nadmiar potencjalnych klientów i łatwiej będzie nam patrzeć perspektywicznie w przyszłość.

Dobry marketing dla gabinetu stomatologicznego pozwoli nam otwierać kolejne fotele i otwierać kolejne kliniki.

Dzięki większej skali będziemy mogli znowu osiągać wyższą marżowość i uzyskiwać wyższe prowizje za współpracę z naszymi partnerami.

W marketingu dla dentystów bardzo duży nacisk położyłbym na budowanie widoczności w wyszukiwarkach, czyli mowa tutaj o Pozycjonowaniu SEO i reklamie płatnej Google Ads.

Do tego dołożyłbym remarketing na Facebooku i Instagramie, oraz regularne reklamy wizerunkowe na aktywność naszych postów na FB i IG.

Oprócz tego zbudowałbym proces, który będzie przekonywał osoby, które są na wcześniejszym etapie decyzyjnym organizując cykliczne akcje bezpłatnego lub bardzo taniego przeglądu zębów, gdzie lekarz specjalista zacznie pełnić rolę handlowca i doradcy.

 

Jeśli chcesz, abym zajął się marketingiem Twojej kliniki i doradził Ci jak robić to lepiej naciśnij poniższy przycisk, aby umówić rozmowę. Rozmowa do niczego nie zobowiązuje, wstępnie nakreślimy jaki zakres prac mógłby zostać wykonany i sprawdzę czy moja wiedza przyda się w Twoim przypadku.

Przydatne artykuły, które pomogą Ci w pozyskiwaniu klientów:

🔗 Marketing dla branży BEAUTY >>>

🔗 Marketing dla branży TRENERA PERSONALNEGO >>>

🔗 Jak stworzyć LEJEK SPRZEDAŻOWY >>>

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?