Jak wybić się na TikToku? – PORADNIK dla początkujących twórców

Jak wybić się na TikToku? – PORADNIK dla początkujących twórców

8 października 2021

Dowiedz się krok po kroku jak wybić się na Tik Toku. Aplikacja Tik Tok bije wszelkie rekordy ilości pobrań, a w USA w 2021 wyprzedza pod kątem ilości spędzanego czasu na platformie nawet Youtube. Mimo, że w Polsce Youtube dalej zajmuje 1 miejsce to wzrost popularności Tik Toka jest ogromny i z miesiąca na miesiąc pojawia się tam więcej osób ze starszych grup wiekowych co jest bardzo cenną informacją w kontekście reklamowania siebie i zarabiania pieniędzy w aplikacji.

Skrót artykułu:

  • Aby zacząć na Tiktoku potrzebujesz telefonu, chęci do działania i odrobiny kreatywności
  • Jeśli chcesz podnieść jakość filmów kup mikrofon i oświetlenie
  • Połącz swój profil na Tiktoku z kontami na Instagramie i Youtube
  • Wysoki zasięgami cieszą się krótkie Tiktoki z podłożoną muzyką wpasowujące się w trendy
  • Postaw na dynamiczny montaż filmików 
  • Algorytm Tiktoka pozwala Ci rozwijać konto i zyskiwać popularność za darmo
  • 3 skuteczne metody zarabiania na tiktok (lokowanie swoich produktów, współpracę z firmami, korzystanie z influencerów do sprzedawania swoich produktów)

Aby podnieść swoje wyniki przeczytaj również jak rozwinąć konto na Instagramie:

📌 Jak wybić się na Instagramie – PORADNIK Krok po kroku >>>

Od czego zacząć tworzenie na tiktok?

Aby zacząć na Tik Toku potrzebujemy posiadać telefon komórkowy i zestaw kilku podstawowych aplikacji. Później w miarę rozwoju profilu możesz zainwestować w dodatkowy sprzęt jak np. lampy dające lepsze światło, mikrofon krawatowy, zaawansowane aplikacje które usprawnią Twoją pracę.

Jeśli jednak zaczynasz nagrywać swoje pierwsze Tiktoki to wszystko nie jest Ci potrzebne.

Potrzebujesz posiadać:

  • Chęci do działania
  • Być osobą kreatywną lub posiadać materiały, które Ci w tym pomogą
  • Musisz mieć średniej lub wysokiej klasy telefon komórkowy ( każdy telefon, który miał premierę w ostatnich 3-4 latach)

Jaki sprzęt jest potrzebny do nagrywania na Tiktoku

Jeśli od samego początku jesteś na 100% przekonany, że rozwijanie siebie w social media to Twoja pasja i chcesz mocno cisnąć w tym kierunku od razu możesz przejść na sprzęt bardziej profesjonalny. Wtedy wpisz w wyszukiwarkę lampa pierścieniowa razem ze statywem i zakup pierwsze oświetlenie. Następnie kup mikrofon krawatowy wersja tania firmy Boya, wersja droższa firmy RODE np. rode lav +.

Jak działa aplikacja Tiktok

TikTok w porownaniu z innymi social media działa na nieco innych zasadach. Jest to przede wszystkim silnie uzależniająca aplikacja, która oferuje użytkownikom mega proste w konsumpcji treści. Logując się do apki możemy się wciągnąć i scrollować filmiki w nieskończoność.

Jakie są różnicę pomiędzy Tiktokiem, a Instagramem, Facebookiem i innymi Social Mediami typu Snapchat

Rzeczą fundamentalną jest scrollowanie w innym kierunku niż przyzwyczaili nas do tego inni deweloperzy. Chiński gigant postanowił nam zafundować przewijanie filmów w dół zamiast w prawo. Jest to mega proste i bardzo intuicyjne.

Aplikacja Tiktok dzieli Twój widok na 2 zakładki.

  • Obserwujesz
  • Dla Ciebie

To właśnie obecność w zakładce dla Ciebie z Twoimi materiałami może zagwarantować Ci, że Twoje wideo stanie się viralem i zyska potężną pulę wyświetleń.

W zakładce obserwujesz jak się pewnie domyślasz znajdziesz wszystkie Tiktoki, które w ostatnim czasie nagrali użytkownicy, których followujesz.

Zdjęcie przedstawia widok główny aplikacji Tiktok

panel pokazujący tiktoka od środka

W momencie kiedy naciśniesz nazwę jakiegoś profilu na Tiktoku to przejdziesz do jego profilu, gdzie zobaczysz wszystkie filmy, które dodał dany użytkownik. Do filmów możemy dodawać miniaturkę (stopklatkę), która ma nas zachęcić do kliknięcia w dany materiał, gdy jesteśmy na profilu.

To na co warto zwrócić uwagę jest uzupełnienie naszego profilu. TikTok pozwala na połączenie konta z naszym kontem na Instagramie i na Youtube co jest niezwykle istotne jeżeli myślisz poważnie o zyskiwaniu popularności i późniejszej monetyzacji swojej aktywności w socialach.

Kolejną fundamentalną rzeczą jest dodanie linku. Idealnie będzie jeżeli w tym miejscu wstawisz link do swojej strony internetowej. Jednak pewnie większość z Was nie posiada takiej strony stąd rekomenduję Ci wstawić link, który jest dla Ciebie istotny biznesowo i co do którego zależy Ci, aby wyświetlała go jak największa pula użytkowników.

Pamiętaj, że gdy stajesz się popularny w aplikacji to masa osób klika i przechodzi na Twój profil. Wtedy dobrze uzupełnione BIO mówiące czym się zajmujesz i zachęta do kliknięcia w link może dać Ci wiele korzyści i spory ruch na stronie do której linkujesz.

Zanim zaczniesz tworzyć przyłóż się i tak jak w przypadku innych mediów w sposób przemyślany uzupełnij BIO. Pamiętaj, że etap na którym jest dzisiaj Tiktok nie pozwala jeszcze na tak ogromne zarobki jak w innych miejscach. Dzięki połączeniu swoich kont możemy wykorzystać Tiktoka do przekierowania ruchu w inne miejsca, gdzie łatwiej jest sprzedawać jak np. Instagram stories.

Budujesz popularność na Tiktok, aby pozyskać nowych followersów na IG. Nowi followersi na IG zamieniają się w użytkowników, którzy wchodzą z Tobą w głębszą relacje, a następnie kupują Twoje produkty lub produkty innych firm, które polecasz po nawiązaniu z nimi współpracy.

Jak dodać film na Tiktok

Kiedy klikniemy duży plus znajdujący się na samym dole w części środkowej ekranu przejdziemy do widoku, który pozwala nam dodać film. Co ciekawe aktualnie mamy tu kilka możliwości. Znacznie więcej niż np. na Instagramie, czy Facebooku.

Na Tiktoku możemy dodać filmy różnej długości.

  1. Filmik 15 sekundowy
  2. Filmik 60 sekundowy
  3. Filmik 3 minutowy

Panel dodawania filmu na Tiktoka

instrukcja dodawania filmu na tiktoka wybor dlugosci filmu

Aby stworzyć Live na Tiktoku przesuwamy palcem w prawą stronę i klikamy przycisk LIVE.

Uwaga! Aby odpalić Live na Tiktoku musimy spełnić 2 kryteria.

  1. Posiadać ukończone 16 lat.
  2. W chwili tworzenia live posiadać 1000 obserwatorów.

Najczęściej używanym formatem przez twórców są filmy 15 sekundowe. Zauważyłem, że cieszą się one również najwyższymi zasięgami o których porozmawiamy troszkę później.

Sam montaż filmów na Tiktoku na początku może Ci sprawiać nieco problemów, jednak mimo wszystko montaż w apce jest intuicyjny. Jeżeli dostępne opcje nie będą Ci wystarczać zainstaluj na swój telefon dodatkowe aplikacje, które usprawnią Twoją pracę.

Popularne aplikacje do tworzenia filmów na Tiktoka:

  1. Inshot
  2. Focos Live
  3. MixCaption ( możliwość dodawania napisów na podstawie tego co mówisz )

Aplikacji do tworzenia tiktoków jest dużo więcej, ale osobiście bazuje na funkcjach dostępnych natywnie w apce i rzadko korzystam z zewnętrznych rozwiązań. Jeżeli temat aplikacji dodatkowych jest dla Ciebie interesujący zachęcam Cię do dalszego researchu.

Jak nagrać Live na Tiktoku

Kiedy spełniasz wymagane kryteria możesz odpalić swojego pierwszego Live. Jest to świetna opcja do budowania relacji z obserwatorami w momencie kiedy masz już rozbudowane konto i chcesz wnieść swój profil na wyższy poziom.

Live na Tiktoku są świetne w kontekście zarabiania. Dzięki live możemy w dłuższy sposób przedstawić to czym się zajmujemy, ewentualnie zaprezentować produkty, które sprzedajemy i więcej o nich opowiedzieć niż w przypadku krótkich filmików.

Nie ma lepszej opcji budowania relacji z fanami niż transmisja na żywo.

Jak zdobyć zasięgi na Tiktoku

Publikuj regularnie nowe wideo

Jeśli chcesz szybko rozbudować konto konieczne jest regularne wrzucanie nowych filmów na Tiktoka. Jest to o tyle istotne nie tylko pod kątem zasięgów, ale rozwijania swoich kompetencji występowania przed kamerą, nabierania pewności siebie, umiejętności montażowych.

Kompetencja występowania przed kamerą

Twoje pierwsze materiały będą słabe. Nie będą podobać się ani Tobie, ani widzom. Chyba że masz talent i jesteś urodzonym aktorem. Nawet twój głos nagrany telefonem będzie wydawał się sztuczny, nienaturalny.

Musisz te wszystkie lęki przełamać. Im dalej w las tym będzie lepiej. Po nagraniu 20 filmików zyskasz umiejętność lepszego występowania przed kamerą. Zaczniesz się lepiej wysławiać. Zyskasz pewność siebie, a nawet będziesz potrafić kręcić film gdy dookoła Ciebie są ludzie, którzy się na Ciebie gapią.

Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka. Tego nie da się przeskoczyć. Musisz odbębnić swoje i zyskać doświadczenie, a wtedy nagrywanie stanie się przyjemnością i będzie Ci to przychodzić z ogromną łatwością.

Montaż i oprawa audiowizualna Twoich wideo

Montaż filmików również ma ogromne znaczenie. Co z tego że będziesz czuć się pewnie przed kamerą jak dźwięk i obraz będą fatalnej jakości. Rzeczą super istotną dla algorytmu tiktoka jest czas jaki ludzie spędzają z Twoimi treściami. Jeżeli mówisz coś do kamery, a dźwięk szumi jak z mikrofalówki, a obraz jest tak fatalny jakbyś nagrywał go telefonem na korbkę to ludzie po prostu przewiną Twój film i szybko straci on rozpęd i zasięgi.

Montaż powinien być na poziomie przynajmniej akceptowalnym, a resztę nadrobisz swoją osobowością i charyzmą. Pamiętaj rzeczą kluczową w filmikach jest jakość Twojego dźwięku. Jest to jeszcze ważniejsze niż obraz.

Spraw by Twoje Tiktoki były montowane w sposób dynamiczny, dzięki temu również zyska watchtime, czyli czas spędzany na Twoich filmikach.

Ile powinny trwać moje Tiktoki – Czas trwania filmów na Tiktok

Jeśli mowa o zasięgach zauważyłem na podstawie swoich materiałów, że najlepiej rozchodzą się filmiki 15 sekundowe. Przed momentem rozmawialiśmy sobie o watchtime, czyli ile użytkownicy spędzają czasu z naszym filmem. Jednak uważam, że bardziej w kontekście czasu liczy się % obejrzenia filmu i filmiki 15 sekundowe po prostu są przez algorytmy bardziej wspierane i prościej stać się viralem.

Co nie znaczy, że powinniśmy się opierać tylko na takich filmach. Jeżeli mamy coś ciekawego do nagrania i nie jesteśmy w stanie zmieścić się w 15 sekund zachęcam Cię do testowania dłuższych form publikacji.

Trendy na Tiktoku – jak je wykorzystać do szybkiego budowania profilu

Coś co jest spotykane w znacznie mniejszym stopniu na innych portalach to trendy. Co jakiś czas pojawia się na aplikacji Tiktok nowa moda. Jeżeli nagrasz swój film w nawiązaniu do danego trendu masz większą szansę na wybicie się z filmikiem. Pamiętaj jednak że pula wyświetleń tego filmu będzie narastać w krótkiej perspektywie czasu ponieważ twój film nie będzie aktualny za kilka tygodni ze swoją treścią.

Mimo wszystko wykorzystanie trendów daje potężne możliwości i pozwalają wbić się w algorytm Tiktoka.

Oprócz trendów możesz spotkać się z terminem DUETY. Duety to kolejna możliwość, gdzie możesz nagrać filmik na podzielonym ekranie do innego filmu, który został opublikowany w aplikacji i zezwolił na nagrywanie duetów do swojego materiału.

Stąd często można spotkać jak ktoś kompletnie nieznany na podzielonym ekranie nagrywa z Robertem Lewandowskim i innymi gwiazdami.

Czy warto dodawać napisy do filmów na Tiktoku

Tak! Warto 🙂
Może nie w kontekście, gdzie słowo w słowo publikujemy napisy do czytania które są skopiowane 1:1 do tego co mówmy. Bardziej mówię tu o haku na uwagę, gdzie napis mówi nam od początku o czym jest Tiktok.
Dodatkowo możemy jakieś kluczowe słowa naszego filmu wrzucać w formie dynamicznego montażu. Warto jest korzystać z tego typu rozwiązań. Musimy pamiętać, że sporo osób ogląda Tiktoka np. jadąc w komunikacji miejskiej, gdzie słuchanie bez słuchawek może być mocno ograniczone.

Muzyka do filmów na tiktoku – jakie ma znaczenie w kontekście zasięgów

Algorytmy i użytkownicy uwielbiają muzykę. Chiński gigant pozwala nam w łatwy sposób modyfikować swoje materiały i dodawać na etapie montażu popularną muzykę do filmików. Co więcej jeśli scrollujesz w aplikacji filmy innych twórców i spodoba Ci się jakiś fajny kawałek w prosty sposób możesz kliknąć w dany kawałek, następnie użyć funkcji UŻYJ DŹWIĘKU.

Kliknij tutaj, aby użyć dźwięku w swoim wideo na tiktoku

prezentacja funkcji uzyj dzwiek na tiktoku

Dzięki temu możesz szybko nagrać film do dźwięku, który Ci się właśnie spodobał. Jest to świetna korzyść zarówno dla twórcy filmu, bo użycie popularnej aktualnie na świecie piosenki daje dodatkowy Boost dla filmu (algorytmy to kochają) to również wykonawca piosenki zyskuje zasięgi i rozpoznawalność dzięki dodatkowej promocji swojego utworu.

Tiktok jest wyborną aplikacją dla twórców muzyki. Dzięki temu ich nuta bardzo szybko może stać się popularna. Dodatkowo można zauważyć wiele piosenek, które w normalnych warunkach nigdy nie trafiłyby do radia to nagle są grane w Polskim radiu np. piosenki azjatyckie, które nie miałyby prawa się przebić.

Wykorzystuj muzę na Tiktok zarówno jako twórca contentu jak i artysta. Oczywiście nie w każdym materiale 🙂 Wszystko z umiarem i z głową.

Kreatywność i wybranie niszy

Na Tiktoku bardzo ważne jest wybranie swojej niszy i kreatywność. Nie możesz nagrywać o wszystkim, na każdy temat, byle tylko nagrać i wrzucić. Musisz tworzyć w pełni świadomie i mieć swój styl. Zanim dowiesz się dokładnie jak to robić i o czym nagrywać często potrzebujesz nagrać kilkanaście wideo.

Dzisiaj firmy zaczynają wchodzić na Tiktok w sposób świadomy. Jednak jeśli jesteś osobą początkującą i marzysz o zostaniu zasięgowym twórca najpierw poprostu zacznij nagrywać. A jakość przyjdzie później.

Wybranie odpowiedniej niszy pozwoli lepiej targetować Cię odpowiednim odbiorcom przez algorytmy tiktoka. Później ludzie zaczną Cię kojarzyć z konkretnych zachowań i filmów i wystarczy pół sekundy nowego filmu, aby wiedzieli czy chcą Cię oglądać czy przewinąć. Będą też o Tobie pamiętali w kontekście Twojej specjalizacji i chętnie będą korzystać z Twoich usług i polecać Cię znajomym.

Jak zdobyć kilkaset tysięcy wyświetleń na Tiktok

Zdobycie kilkuset tysięcy pod 1 filmem nie musi być wcale trudne. Tiktok to jedyna aplikacja social media, która pozwala złapać duży zasięg bez konieczności posiadania obserwatorów. Co więcej posiadanie obserwatorów wcale nie gwarantuje że każdy kolejny film dotrze do potężnej puli użytkowników.

Jeśli nagrasz film na temat, który mocno w danej chwili interesuje Twoich odbiorców bez problemu wbijesz się w algorytmy i zyskasz kilkaset tysięcy wyświetleń.

Ja mając tą wiedzę zdobyłem na kilku filmach kilkaset tysięcy views mówiąc o :

  • tematach politycznych
  • tematach związanych z kryptowalutami
  • tematach dotyczących popularnych eventów typu Famemma, ekipa friza

Spróbuj, testuj i obserwuj co działa, aby optymalizować swoje przyszłe działania.

Jak wybić się na tiktoku za darmo

Tiktok jako jedyny portal pozwala na budowanie konta za darmo bez konieczności płacenia za reklamy. Nie potrzebujesz dużych budżetów marketingowych, ani mieć dużego zaplecza ludzi. Główną Twoją przewagą będzie ciekawa osobowość, kreatywność i odpowiedni montaż.

Fajnym sposobem na szybkie wybicie się na tiktoku za darmo będą różnego rodzaju crossy z innymi twórcami. Wykorzystaj zasięgi innych popularnych osób jako dźwignię. Umów się na wspólne nagrywki. Coś im zaproponuj, daj im coś w zamian, zbudujcie relacje i pozwól aby inne konta promowały Twoje.

Jak zarabiać na Tiktoku – ile można zarobić ?

Mamy kilka możliwości zarabiania na Tiktoku. Obecnie chiński gigant nie płaci nam za wyświetlenia filmów. Więc jeśli Twoje filmy cieszą się popularnością muszę Cię rozczarować. Nie ma tu możliwości zarabiania na wyświetleniach i włączenia monetyzacji tak jak ma to miejsce na Youtube.

Lokuj swoje produkty i usługi

Na Tiktoku będziemy zarabiać tylko i wyłącznie w oparciu o swoje zasięgi i obycie biznesowe. Przynajmniej narazie. Dawna aplikacja Musicly, a obecnie Tiktok pozwala nam na skuteczne docieranie do klientów i lokowanie swoich produktów. Świetnym przykładem zarabiania na Tiktoku są firmy turystyczne, które w piękny i efektowny sposób pokazują swoje apartamenty z odpowiednią podstawioną muzyczką i dynamicznym montażem. Ciekawe kadry i lokowanie nazwy apartamentu sprawia, że ludzie masowo przyjeżdzają do danej lokalizacji bo też chcą zaznać tego uroku.

Oczywiście aplikacja nie zamyka się tylko do branży turystycznej. Są setki przykładów firm, które rozwijają swoje konta i pozyskują w ten sposób klientów. Lokować możesz również swoje własne usługi, np. korepetycje z języka angielskiego, korki z chemii itd. Bądź sobą, miej na siebie pomysł i zbuduj w oparciu o swoją wiedzę gamę produktów i usług.

Tą metode zarabiania polecam najbardziej, ale jak się pewnie domyślasz nie jest ona jedyna.

Nawiązuj współprace komercyjne z firmami

W sytuacji gdy staniesz się zasięgowym twórcą zyskasz mocną przewagę negocjacyjną i marki same będą zgłaszać się do Ciebie z różnymi propozycjami. Większość twórców Tiktokowych jest w młodym wieku i nie do końca potrafi się wyceniać. Warto na początku twojej przygody ze współpracami z firmami przeczytać kilka książek o biznesie, porozmawiać z kimś bardziej doświadczonym jak to wygląda od środka, aby złapać podstawy o tym jak rozmawiać i jak reagować na takie propozycje.

Nawiązując kilka ciekawych deali w miesiącu jesteśmy w stanie zarabiać kilka- kilkanaście tysięcy PLN, a więksi twórcy odpowiednio więcej!

Sprzedawaj swoje produkty reklamowane przez influencerów na Tiktoku

Trzecim i ostatnim rozsądnym dla mnie modelem biznesowym na Tiktok jest sprzedawanie swoich własnych produktów np. ze sklepu internetowego korzystając z zasięgów innych osób. Stawki influencerów z Tiktoka są znacznie niższe niż na Instagramie i Facebooku, dzięki temu możemy złapać wielomilionowe zasięgi nie płacąc za to fortuny.

Testuj współpracę z różnymi twórcami aż znajdziesz takich, którzy będą dla Twojej firmy najbardziej dochodowi. Podczas rozwijania swojego własnego sklepu chętnie korzystam z influ prowadzących działania na Tiktok. Nieraz nasze produkty były lokowane na dużych profilach i cieszyły się atrakcyjnymi zasięgami i dochodami z kampanii na sensownym pułapie.

Podsumowując ten rozdział. Ile tak naprawdę da się zarobić na TikToku? Jak zwykle to zależy. Najbardziej dochodowym biznesem będzie tu promowanie swojej własnej firmy. Jeśli sprzedajesz produkty i usługi z wysokimi marżami Twoje dochody mogą iść w dziesiątki tysięcy przy odpowiednich zasięgach.

Jeśli jednak dopiero zaczynasz może się okazać, że przez wiele miesięcy nie zarobisz nic. Później możesz myśleć o przedziale od kilkuset do kilku tysięcy PLN w zależności w jakiej niszy działasz. Im bardziej biznesowa nisza tym większy potencjał na sprzedaż.

Fenomenalnym przykładem jest Dawid Kwiatkowski, który stał się viralem i z tego co słuchałem sprzedał książek za kilkaset tysięcy używając darmowych zasięgów na Tiktok. Tego typu przykładów jest o wiele więcej.

Zaczynając na Tiktoku nie myśl o pieniądzach. Najpierw skup się na rozwiązywaniu problemów swoich potencjalnych klientów. Twórz ciekawe i angażujące treści, które będą dla widza atrakcyjne, a dopiero w momencie kiedy zaczniesz łapać duże zasięgi próbuj je monetyzować.

Drugim scenariuszem jest sytuacja, gdy prowadzisz firmę i od początku wchodzisz na Tiktoka w sposób świadomy. Od samego początku inwestujesz w Tiktok Ads, od pierwszych odcinków w sposób kreatywny lokujesz swoje produkty. Wtedy fokusuj się na tym co wpływa na lepsze wyniki finansowe, ale też wsłuchuj się w ludzi i ich komentarze.

Życzę Ci powodzenia i kibicuję, aby Twój profil na Tiktoku rósł w ekspresowym tempie i dawał Ci ogromne spełnienie.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?

Chcesz mnie o coś zapytać?

Nazywam się Tomasz Guzik i prowadzę agencję reklamową SocialBiznes. Specjalizujemy się w prowadzeniu kampanii reklamowych w Internecie. Jeżeli jest jakaś kwestia o którą chcesz zapytać po prostu kliknij w poniższy przycisk i wybierz wygodną dla Ciebie formę kontaktu.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu i sprzedaży zachęcam Cię również do słuchania mojego Podcastu, oglądania wideo na Youtubie i korzystania z moich szkoleń online.