Jak tworzyć i sprzedawać kursy online

Jak tworzyć i sprzedawać kursy online

2 marca 2021

Jak stworzyć platformę do kursów online

Zanim zabierzemy się do planowania strategii marketingowej musimy zastanowić się, gdzie umieścimy nasz kurs. Ogólnodostępnych rozwiązań na Polskim rynku jest dosyć sporo. Możemy skorzystać z rozwiązania abonamentowego, gdzie płacimy za użytkowanie platformy i tam są przechowywane pliki z naszym kursem i możemy z poziomu platformy prowadzić sprzedaż, oraz zarządzać użytkownikami.

Najpopularniejszym z takich rozwiązań na naszym rodzimym rynku jest firma web2learn, której oferta jest dosyć atrakcyjna. Wszystko zależy od tego jakie potrzeby ma spełniać platforma.

Drugim niesamowicie popularnym rozwiązaniem jest wykorzystanie WordPressa i wp idea. Od czasu do czasu, któryś z moich klientów korzysta z WP-IDEA. Wp- idea ma kilka wad. Wysoka bariera wejścia związana z ceną. Aby wykupić sensowny pakiet musimy liczyć się z kosztami ponad 2000 PLN rocznie, aby mieć stały dostęp do aktualizacji. Soft ten nie pozwala zbyt mocno ingerować w wygląd naszej platformy kursowej.

Zaletami jest na pewno ogromna prostota przy dodawaniu kolejnych kursów, modułów, czy lekcji. Bardzo szybko i intuicyjnie możemy też uruchomić pierwszą kampanie.

 

Dla osób zaawansowanych, rekomenduje któreś z rozwiązań które zaraz polecę. Również są to dodatki do wordpress, które w prosty sposób integrują się z Woocommerce, czyli systemem e-commerce do wordpressa. Własny kurs online możesz umieścić na wordpress przy użyciu takiej wtyczki jak Sensei. To rozwiązanie jest bezpłatne i dosyć proste w obsłudze. Niestety integracja sensei z woocommerce wiąże się z dodatkowymi kosztami w wysokości kilkuset PLN. Jeżeli jednak chcesz otrzymać dostęp do wtyczki taniej możesz się ze mną skontaktować, a powiem Ci gdzie znajdziesz wtyczkę w niższej cenie zachowując wszystkie niezbędne aktualizacje.

Kolejnymi rozwiązaniami są takie wtyczki jak tutor, learndash, learnpress i wiele podobnych rozwiązań. Osobiście przy wielu projektach, które realizuje dla klientów używam Woocommerce Membership. Jest to rozszerzenie, które pozwala po prostu zamknąć dostęp do pewnych podstron serwisu, tzw. URL. Gdy użytkownik kupuje konkretny kurs, mój system mailingowy wysyła mu hasła dostępowe i dzięki temu konkretna podstrona na mojej domenie zostaje odblokowana. Tam znajdują się wszystkie lekcje. Membership nie jest idealny, ale pozwala dowolnie ostylować stronę pod kątem wyglądu nawet jeśli nie posiadasz umiejętności programistycznych.

 

Podsumujmy sobie wszystkie narzędzia, które są warte uwagi na tym etapie tworzenia kursu.

  • Web2Learn (niski abonament)
  • WP idea ( płatność cykliczna roczna, drogie narzędzie, ale intuicyjne i proste)
  • Learndash
  • Tutor
  • Learnpress
  • Sensei (proste i darmowe narzędzie, dodatkowe koszty niewielkie)
  • Woocommerce Membership (rekomendowane dla zaawansowanych, łatwe przydzielanie dostępów)

Jak stworzyć swój pierwszy kurs (szkolenie online) pod kątem produkcji

Zastanów się, czy chcesz swój pierwszy kurs online tworzyć profesjonalną kamerą za kilka tysięcy pln i skorzystać z zewnętrznego montażysty, czy nie wystarczy Ci kamerka z laptopa, nagrywanie ekranu z użyciem bezpłatnych aplikacji, bądź telefon komórkowy. Jeżeli to nie jest któryś produkt z kolei warto przetestować swój pomysł i zacząć nagrywać telefonem. Kiedy opanujesz już swój system sprzedaży, będziesz w stanie wnioskować jakie wyniki przyniosą następne kampanie warto pomyśleć nad profesjonalnym montażem i studiem. Tego typu realizacje robią np. chłopaki z firmy webninjas, którzy są odpowiedzialni m.in za podcast Lecimy Roberta Gryna. Serdecznie polecam współpracę z tym teamem.

Jeżeli jednak szukasz programu do obróbki wideo rekomenduję zacząć od takich aplikacji jak imovie na macbooki, czy davinci resolve.

Bardzo ważnym elementem z punktu widzenia kursanta jest jakość dźwięku twoich materiałów. Kurs wideo musi bronić się nie tylko merytoryką, ale też bardzo dobrym dźwiękiem. Bardzo polecanymi mikrofonami są mikrofony RODE. Sam posiadam mikrofon rode lav + krawatowy, który od czasu do czasu używam do youtube. Posiadam również mikrofon stacjonarny blue snowball, który udało mi się kupić za jedyne 200 PLN.

 

Narzędzia do obsługi kampanii kursu online

Kursy wymagają poznania wielu narzędzi. Łączna gama wszystkich narzędzi może wynieść nawet kilkadziesiąt. Na potrzeby tego artykułu powiem o rzeczach najbardziej istotnych.

Mailerlite lub Activecampaign (system do mailingu). Mailerlite jest darmowy do 1000 adresów email na liście. Activecampaign ma badzo dobrą dostarczalność i jest jednym z najlepszych dostępnych narzędzi lecz ma dosyć zaporową cenę dla bardziej wymagających klientów.

O tym jak skonfigurować i używać systemu do maili napisałem w tym artykule. Artykuł dotyczy Mailerlite.

Narzędzie do grafik.Tutaj rekomenduję używać aplikacji Glorify app lub bezpłatnej canvy. Grafiki przydadzą Ci się do projektowania reklam, postów, banerów na stronę internetową itd. O tym jakie inne narzędzia polecam napisałem w tym artykule. Artykuł zawiera również programy do tworzenia opakowań kursów. Mega przydatne informacje.

Hosting dla materiałów wideo. Zastanów się, czy Twój kurs będzie składał się tylko z materiałów PDF, czy też wideo. Jeżeli będą tam lekcje wideo musimy wybrać pomiędzy takimi gigantami jak vimeo, wistia, czy youtube. Wisia jest bezpłatna do 3 materiałów, więc możemy ją wykorzystać do stron promocyjnych landing page. Jeżeli chcesz w sposób profesjonalny zabezpieczyć swój kurs warto skorzystać z Vimeo

Narzędzie do webinarów. Do 500 osób rekomenduję skorzystać z Livewebinar, powyżej 500 osób na żywo warto stworzyć po prostu youtube live przy użyciu aplikacji streamyard. O tym jak stworzyć webinar pod kątem technicznym dowiesz się w tym artykule.

Bramki płatności, które obsłużą kurs online

Mamy do dyspozycji wiele metod płatności. Warto jest podczas kampanii wdrożyć na swojej własnej stronie kilka różnych bramek nie tylko ze względu na zachowania zakupowe Twojej grupy potencjalnych klientów, ale także w razie różnego rodzaju nieprzewidzianych awarii. Największe trudności ostatnimi czasy w swoich kampaniach mam z bramką paypal, która ma ogromne prowizje i często zdarza im się zamrozić środki na pewien okres czasu. Mimo to chętnie z tej bramki korzystają klienci zagraniczni. Dobrą alternatywą może być stripe jeśli chodzi o rynki zagraniczne. W Polsce sprawdzi się praktycznie każda bramka i tutaj warto sugerować się wysokością prowizji i intuicyjnością procesu płatniczego. Mamy tutaj do dyspozycji payu, tpay, dotpay, przelewy24.

Czy każdy może tworzyć i sprzedawać kursy online?

Nie każdy, ale jest to stosunkowo prosty model biznesowy do nauczenia. Jeśli chcesz sprzedawać kursy najpierw zastanów się jaki to będzie rodzaj kursu. Wyróżniamy tu kilka możliwości. Kurs składający się z sekwencji e-maili, który jest najprostszy do wdrożenia pod kątem technicznym. Jedyne czego potrzebujesz to narzędzie do e-mail marketingu. Sprawdzi się tutaj darmowy Mailerlite.
Możesz również zdecydować się na stworzenie kursu online z samych plików tekstowych. Mogą to być różnego rodzaju ebooki lub infografiki. Możesz dodać również audio w formacie mp3. Wchodząc w biznes online warto dobrze zbadać swoją niszę i dowiedzieć się czego tak na prawdę potrzebują.
Tworzenia kursów online może nauczyć się każdy dopiero etap marketingu może przynieść dodatkowe trudności.
Swój kurs możesz stworzyć sam lub sama lub zlecić zewnętrznej firmie. Możesz posiłkować się zewnętrznymi szkoleniowcami i zostać wydawcą, a możesz materiał samodzielnie stworzyć i wydelegować tylko montaż.
Chcesz stworzyć i sprzedać swój kurs online samemu? Priorytetem będzie nauczenie się płatnych reklam, które będą paliwem podczas kampanii kursu. Kiedy uda Ci się skończyć swój produkt poczujesz ogromną satysfakcję z bycia autorem programu online.

Jak sprzedawać kursy online (proces sprzedaży kursu krok po kroku)

Twój kurs online możesz sprzedawać na kilka sposobów. Możesz posiłkować się zewnętrznymi platformami do tego przeznaczonymi jak np. eduweb, strefa kursów, czy też międzynarodowe udemy. Aby dostać się na te 2 pierwsze serwisy musisz być ekspertem w dziedzinie w których obracają się te portale i musisz oczywiście otrzymać zgodę właścicieli takiego portalu. Za eduweb jest odpowiedzialny Grzegorz Róg, który robi od lat fantastyczną robotę w dziedzinie edukacji online.

Jeżeli nie masz ambicji na setki tysięcy sprzedaży i chcesz wykorzystać kurs online jako dźwignię do np. reklamowania Twoich innych usług, chcesz zrobić skalę uczniów nie znając się zbytnio na marketingu możesz pomyśleć na UDEMY.

Sam jestem autorem i szkoleniowcem udemy i serwis ten ma sporo wad i zalet. Dzięki udemy możesz sprzedawać kursy nie posiadając działalności gospodarczej. Możesz zacząć tu i teraz nie mając wiedzy technicznej ani żadnego budżetu marketingowego. Nie musisz się znać na tworzeniu stron, nie potrzebujesz strony sprzedażowej. Stworzenie własnego kursu jest proste i do wyklikania w kilka godzin. Panel kursanta jest intuicyjny. Serwis jest popularny, ale największym mankamentem platformy są niskie ceny produktów, wysokie prowizje serwisu i generalnie brak możliwości rozwinięcia sprzedaży do bardzo wysokich poziomów, które można osiągać na swoim własnym podwórku. Dzięki udemy możesz nagrać kurs, opublikować go i czekać pasywnie czy do szkolenia będą dołączać się nowi uczestnicy.

Mi osobiście z udemy kapie kilka dolarów miesięcznie od 2 lat. Umówmy są to żadne pieniądze przy tym co zarabiam na prowadzeniu kursów stacjonarnych lub na mojej własnej platformie edukacyjnej manufakturamarketera.pl, ale dzięki udemy od czasu do czasu pozyskuje zapytania ofertowe na większe projekty na dużo atrakcyjniejszych warunkach. W tej chwili nie zdecydowałbym się na udemy, ale w ramach eksperymentu było to ciekawe doświadczenie. Sensowny dochód pasywny z udemy myślę, że można uzyskać przy posiadaniu wielu produktów np. 20 różnych tematycznych kursów online.

Jeżeli chcesz zrobić kurs online na swojej własnej domenie i swoim hostingu to tutaj są 3 najpopularniejsze opcje.

a) Kampania w okienkach sprzedażowych

b) Kampania ciągła

c) Sprzedaż subskrypcyjna (abonament)

Najpierw omówimy sobie najpopularniejszy model, który od lat działa najlepiej zarówno w Polsce jak i za granicą. Jest to sprzedaż w określonych okienkach czasowych. W tym modelu możesz kupić kurs tylko w określonych dniach i następna edycja szkolenia może się odbyć np. dopiero za 6 miesięcy. Presja czasu odgrywa tu bardzo ważną rolę. Wedle testów, które udało mi się zrobić w ostatnich latach na dziesiątkach kampanii to właśnie model okienkowy działa najskuteczniej. W dużym uproszczeniu model polega na tym, że najpierw pozyskujemy z ankiety problemy naszej grupy docelowej, na tej podstawie planujemy treści kursu dzięki temu możemy dopasować produkt idealnie do naszego klienta. Później organizujemy webinar, który otwiera sprzedaż. Okienko powinno trwać w okolicach 5-7 dni. Z reguły największa sprzedaż odbywa się pierwszego i ostatniego dnia. Nie rekomenduje organizowania dłuższych okienek sprzedażowych. Podczas takiej kampanii komunikujemy się z naszymi odbiorcami z użyciem e-mail marketingu, Social media, reklam płatnych facebook, google, youtube, na naszych grupach. Po upływie terminu zamykamy dostęp i możliwość zakupu przez nasz sklep internetowy. Alternatywą dla webinarów jest wyprodukowanie sekwencji 3-4 filmów lub lekcji, gdzie ostatni materiał rozpoczyna kampanię. Jest to metoda alternatywna do webinaru na żywo. Metoda ta cechuje się niższą konwersją, ale nie jest tutaj potrzebny czynnik ludzki, który jest na żywo przy starcie każdej kolejnej kampanii. Jeżeli cierpimy na brak czasu lub nie mamy śmiałości do prowadzenia szkoleń na żywo warto rozważyć metodę sekwencji wideo nawet kosztem konwersji. Dzięki temu zyskujemy czas i przestrzeń do testowania nowych automatyzacji.

b) Sprzedaż ciągła polega na tym, że dostęp do kursu możemy kupić w każdej chwili. Wiąże się to często z większymi nakładami pracy na obsługę klienta. Wiele firm woli zrobić jedną dużą sprzedaż, która zagwarantuje nam wielokrotność zysku ze sprzedaży otwartej w dłuższej perspektywie i później zamknąć dostęp, odpocząć i zaplanować przyszłe okno sprzedażowe w następnym kwartale. Musisz sprawdzić, czy Twoja nisza i twój temat kursu pasuje do sprzedaży ciągłej. W większości przypadków dużo rentowniejszym sposobem okazują się okienka, mimo że na pierwszy rzut oka wydaje się, że powinno być inaczej. W momencie, gdy kurs jest dostępny cały czas nie ma presji czasu. Na mojej własnej platformie jest sporo produktów, które można kupić w sposób ciągły, ale robie to tylko dlatego, że moim głównym biznesem jest biznes usługowy ( agencja reklamowa specjalizująca się w płatnych kampaniach). Moje kursy są z górnej półki cenowej i sprzedaż w głównej mierze odbywa się telefonicznie na podstawie zapytań, które wpadają mi z bloga i kanału na youtubie. Gdyby mój biznes oparty był głównie o edukacje online wtedy wycofałbym możliwość zakupu w sposób ciągły i bazował tylko i wyłącznie na okienkach.

c) Ostatnim modelem jest sprzedaż subskrypcyjna znana m.in. z eduweb. Testuje model abonamentowy u kilku klientów i póki co nie mam sensownych wniosków do podzielenia się. Model subskrypcyjny i tzw. membership będzie się w Polsce mocno rozwijał, ale aktualnie w dziedzinie kursów online jestem fanem tradycyjnej płatności z góry. Subskrypcje wymgają nieco innego sposobu działania. Tutaj niesamowicie istotne jest podtrzymywanie uwagi studenta i zachęcanie go do częstego korzystania z dostępnych materiałów. Częściej musimy dodawać nowe rzeczy i funkcjonalności do naszej platformy, musimy dbać o bardziej regularną komunikacje do naszej listy newsletterowej. Nie możemy tutaj liczyć na to, że ktoś podepnie kartę płatniczą i niechcący będą mu pobierane środki. Główną korzyścią Membership jest podniesienie parametru LTV klienta, czyli na przestrzeni czasu średnio 1 osoba zostawi u nas więcej pieniędzy niż w przypadku płatności jednorazowych. Tutaj dochodzi kwestia tego po ile sprzedajemy nasze główne produkty w modelu jednorazowym. Świat skręca w kierunku abonamentów. Trendy wyznaczają w tym netflix, youtube premium, czy spotify. Bacznie obserwuję, testuję, wdrażam i wyciągam lekcje.

 

Dodatkową metodą, która może wspomóc Twoje główne działania będzie afiliacja i wypłacanie prowizji partnerom za wygenerowanie leadów na webinar lub transakcje za kurs. Jednak nie nastawiaj się mocno na partnerstwa, bo z reguły jest to margines całego wyniku, który wygenerujesz swoimi własnymi aktywnościami w swoich mediach.

 

Chcesz dowiedzieć się jak sprzedałem kursów online za 70 000 PLN w 5 dni dla mojej klientki? Przeczytaj ten artykuł

Dlaczego niektóre kursy sprzedają się świetnie, a większość słabo?

Duże znaczenie może tutaj mieć nisza. Jeżeli temat kursu i zawartość kursu nie są dla odbiorców atrakcyjne, w Twojej branży jest ogromna konkurencja, grupa do której kierujesz produkt posiada niski stan portfeli, nie przeprowadzisz badań ankietowanych i nie trafisz z opisem oferty może się okazać, że pierwsza edycja kursu okaże się totalną klapą. Tworzenia i sprzedaży kursów możesz nauczyć się nawet jeśli nigdy wcześniej tego nie robiłeś. Mile widziany jest tutaj świetny pomysł na kurs, musisz mieć talent i smykałkę do nauczania i nabrać kompetencji występowania przed kamerą. Szkolenie online wymaga innego zbioru umiejętności niż szkolenia stacjonarne.

 

Sprzedaż kursów online– dlaczego warto?

Kursy online są produktem wysokomarżowym. Raz wytworzony materiał może pracować dla Ciebie wiele lat. Twoim jedynym późniejszym kosztem są płatne reklamy na facebooku lub google. Dodatkowo kurs może być dla Ciebie trampoliną do reklamowania swoich innych droższych usług. Dzięki wiedzy możesz pozyskiwać klientów na usługi lub software. Uczestnicy kursu mogą stać się również nie tylko klientami, ale też osoba które będą Cię polecać lub wspólnie zbudujecie silną społeczność z którą będziesz chętnie spędzać czas. Jeśli nauczysz się skutecznie tworzyć i sprzedawać kursy na późniejszym etapie możesz zostać producentem i zapraszać do współpracy innych twórców biznesu online i nie tylko.

Inni eksperci specjalizujący się w tworzeniu i sprzedaży kursów online

  1. Bartek Popiel
  2. Mirek Burnejko
  3. Magdalen Pawłowska
  4. Marek i Basia Piasek

 

Podsumowanie (wideo seria ekspercka)

Oprócz tego artykułu nagrałem serię ekspercką z której wspólnie przejdziemy przez cały proces od momentu określenia grupy docelowej, wybrania tematu po naukę budowania społeczności. Z lekcji wideo dowiesz się jak skutecznie sprzedawać produkty cyfrowe na podstawie moich kampanii, które generowały dziesiątki tysięcy w kilku dniowych okienkach.

Rekomenduję oglądać wideo w kolejności chronologicznej

Masz świetną wiedzę, którą chcesz opakować w produkt, ale nie masz wiedzy marketingowej? Kliknij w przycisk poniżej, zarezerwuj bezpłatną konsultacje i dowiedz się jak mogę pomóc Ci sprzedać kurs. Uwaga! Przyjmuje tylko określony segment klientów jednak nic nie szkodzi niezobowiązująco porozmawiać i zobaczyć, czy jest przestrzeń do współpracy.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?

Umów się na niezobowiązującą rozmowę

Wolisz szybki kontakt? Zadzwoń teraz na numer 602727263