Jak Stworzyć Webinar i Na Nim Zarobić

Jak Stworzyć Webinar i Na Nim Zarobić

25 września 2020

Webinary są jedną z najskuteczniejszych form budowania biznesu online i pozyskiwania wielu klientów w bardzo krótkim okresie czasu. Dzięki wydarzeniom online jesteśmy w stanie skrócić proces decyzyjny klienta do minimum i docierać ze swoim przekazem do kilkuset ogrzanych leadów tygodniowo.

Nie znam szybszej i skuteczniejszej metody skalowania firmy przez Internet niż organizowanie webinarów.

Jak zorganizować pierwszy webinar?

Co musisz wiedzieć zanim zaczniesz. Przede wszystkim, aby skutecznie organizować webinary potrzebujesz nauczyć się kilku podstawowych narzędzi. 

1. Musisz znać przynajmniej jedno narzędzie do e-mail marketingu. Oprócz podstawowej znajomości musisz umieć ustawić sekwencję e-maili, która sprawi że osoby zapisane pojawią się na wydarzeniu na żywo. 

Tutaj rekomenduję narzędzie mailerlite. Jest bezpłatne do 1000 adresów e-mail i proste w obsłudze. Całą konfigurację krok po kroku pokazuję w tym artykule.

2. Musisz znać narzędzie na którym poprowadzisz prezentacje webinarową. Narzędzi jest bardzo duzo. Ja rekomenduję Livewebinar jeżeli nie spodziewasz się więcej niż 100 uczestników. Przy większej skali możesz rozważyć droższe rozwiązania z USA jak webinarjam.

3. Musisz umieć ustawiać płatne reklamy lub zlecić to zadanie agencji takiej jak moja. Nie licz na to, że na Twój webinar ludzie będą zapisywać się za darmo. Rzeczywistość bywa brutalna. Jeśli nie dopalimy naszego wydarzenia reklamami możemy spodziewać się pustek.

Nawet jeśli masz sporą społeczność internetową pamiętaj, że organizując regularnie webinary będziesz docierać do ciągle tych samych osób. Tobie nie zależy, aby non stop na Twoich webinarach pojawiały się te same osoby. 

Chcesz regularnie poszerzać swoje wpływy i docierać do nowych użytkowników każdego tygodnia. 

4. Podpunkt dla chętnych. Jeśli chcesz uzyskać większą ilość uczestników na żywo możesz dodać do swoich działań smsy, które będą przypominały o nadchodzącym webinarze.

Tutaj za dużego wyboru nie mamy. Polecam skonfigurować swój formularz zapisu na webinar z narzędziem sms api z użyciem aplikacji zapier. Więcej na ten temat znajdziesz w tym artykule.

Dzięki odpowiedniej konfiguracji użytkownicy 15 min przed webinarem otrzymają Smsa z linkiem dostępowym do pokoju.

5. Potrzebujesz strony „landing page” i strony „thank you page”. Landing page to strona na którą trafią użytkownicy z reklamy, aby zapisać się na Twój webinar. Warto na takiej stronie umieścić listę checkboxów czego dowiedzą się użytkownicy i co otrzymają w zamian za przyjście. Zegarek odliczający czas do wydarzenia. Tutaj rekomenduję wtyczkę hurrytimer do wordpressa. 

Na landing page warto umieścić film z wykładowcą, który lepiej wytłumaczy czego można spodziewać się po evencie na żywo.

Strona thank you page to strona z podziękowaniami za zapis. Na niej możemy zamieścić link do grupy na facebooku, aby jeszcze lepiej gospodarować budżetem reklamowym. Ta sama złotówka pracuje 2x, masz adres email i masz użytkownika w grupie.

Oprócz grupy możemy tam zamieścić najważniejsze informacje w stylu: weź ze sobą notatnik i długopis, oglądaj webinar na komputerze, dodaj wydarzenie do kalendarza.

Strona thank you page jest ważna nie tylko pod kątem kierowania ruchu w dalsze miejsca. Strona ta ma ogromne znaczenie pod kątem optymalizowania kampanii w systemach reklamowych facebook ads, google ads.

Kiedy będziesz już bardziej zaawansowanym użytkownikiem dowiesz się, że jest coś takiego jak konwersja. Dzięki optymalizowaniu konwersji na stronę z podziękowaniami jesteśmy w stanie obniżyć koszty pozyskania leada i podnieść jakość naszych leadów.

Jeśli nie masz skonfigurowanego google analitycs i facebook pixel koniecznie napisz do mnie na kontakt@tomaszguzik.pl, a z przyjemnością pomogę Ci z wdrożeniami. Dzięki temu będziesz w stanie mierzyć każdą złotówkę, którą wydajesz na reklamy i dowiesz się ile zwrotu ona przynosi.

Jakiego narzędzia użyć do webinarów?

Rozwiązań jest na rynku bardzo dużo. Niektóre z nich to :

  • Livewebinar
  • Clickmeeting
  • Webinarjam
  • Zoom
  • Google Meet
  • StreamYard
  • Evenea
  • Be.Live

Jak widzisz jest tego trochę postaram się po krótce opowiedzieć o tym, które narzędzie sprawdzi się w jakich warunkach.

Pod kątem biznesowym najefektywniej wychodzą webinary zamknięte na dedykowanej platformie. Jeżeli na Twoje webinary nie przychodzi więcej niż 100 osób zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest LiveWebinar, który jest atrakcyjny cenowo. 

Do 5 użytkowników narzędzie jest całkowicie bezpłatne. Możesz utworzyć konto, aby nauczyć się narzędzia zanim przejdziesz na wersję premium.

W przypadku, gdy na Twoje webinary przychodzi kilkaset osób warto rozważyć np. WebinarJam, który jest droższy, ale niezawodny, bardzo popularny, posiadający ogromną bazę zadowolonych klientów.

W Polsce bardzo popularny jest też Zoom. Mi osobiście nie przypadł do gustu. Nie podoba mi się poziom skomplikowania aplikacji. 

Na tle livewebinar irytowałem się koniecznością doinstalowywania jakiś aplikacji, dodatków do przeglądarki, aby wgl wejść do pokoju.

Google Meet jest to darmowe narzędzie do 100 osób posiadające jedną wadę. Nie możemy tam utworzyć pokoju w którym jest 1 prowadzący, a reszta użytkowników nie może się odzywać. 

Przez to jeśli trafią się nam nieprzyjemni goście mogą zepsuć nam całe wydarzenie. Google Meet używam za to do szkoleń indywidualnych i grupowych do kilku osób. Jeżeli firma zamawia u mnie dedykowane szkolenie wtedy zazwyczaj używamy Google Meet.

Aplikacja ma ogromną zaletę w postaci prostego, intuicyjnego panelu i możliwości uruchomienia bez względu na to jaką mamy przeglądarkę i urządzenie.

Działa nawet na safari na telefonach komórkowych. Jeśli chcemy nagrywać szkolenie i wysłać w formie pliku po zakończeniu to tutaj rekomenduje Livewebinar.

Nawet opcja darmowa do 5 użytkowników pozwala na nagranie szkolenia.

StreamYard I Be.Live to narzędzia do tworzenia Live w social media. Jeżeli jesteś użytkownikiem, który nie ma budżetu na marketing, oraz nie posiada żadnych zasobów w postaci społeczności, znajomości to Live na żywo w social media jest w stanie dostarczyć Ci większą pulę widzów niż webinar zamknięty.

Jednak musisz się liczyć z kilkoma znaczącymi wadami. Organizując Live na facebooku, czy youtubie często jest tak że użytkownicy scrollują tablicę i po 2 min wyłączą Twój live, a na ich miejsce wskoczy kto inny.

Oprócz watchtime spadnie nam też szansa na sprzedaż. Konwersja ze sprzedaży na facebook live jest znacznie mniejsza niż na webinarach zamkniętych.

Zazwyczaj, gdy ktoś wejdzie na webinar zamknięty i spędzi z Tobą ponad 1h czasu to jest duże prawdopodobieństwo, że będzie również zainteresowany Twoim produktem i jeśli nie kupi dzisiaj to w najbliższej przyszłości.

Pewnie rodzi się w Twojej głowie pytanie, które narzędzie do Live na żywo będzie lepsze? Mam wersję dożywotnią Be.Live i szczerze nigdy nie użyłem jej komercyjnie. Streamyard działa płynniej nawet na słabszych komputerach i jest bezpłatny.

Jedynym minusem jest brak kilku opcji w wersji free + znak wodny.

StreamYard w wersji premium pozwala na streamowanie w kilka miejsc jednocześnie np. Na youtube, facebook i linkedin.

Aby organizować Live na linkedin musisz wypełnić odpowiedni formularz i otrzymać zgodę od tego portalu.

Streamyard w wersji premium kosztuje w okolicach 100 PLN miesięcznie.

Jak skutecznie reklamować swój webinar?

Marketing webinaru to rzecz najważniejsza w całym procesie. Jeżeli nie zadbasz o odpowiednią reklamę to absolutnie nikt się nie pojawi i nie zadzieje się szansa na sprzedaż Twojego produktu lub usługi. 

Rzeczą najważniejszą jest konfiguracja płatnych reklam. Zacznij reklamować swoje wydarzenie 2-3 tyg wcześniej, aby zebrać odpowiednią ilość adresów e-mail.

Pamiętaj, że ze wszystkich adresów które zbierzesz na wydarzenie na żywo przyjdzie np. 30%, pozostali zapomną, ale to nic! Wykorzystasz ich adresy e-mail w przyszłości promując następne wydarzenia i inne produkty. Adres e-mail to waluta. 

Ustaw konwersje na stronę thank you page, aby zoptymalizować kampanię. Jeżeli koszt pozyskania leada jest wysoki zastanów się, czy nie warto dogrzać leadów na jeszcze wcześniejszym etapie np. Dając im bezpłatne wideo natywnie wrzucone w social media, darmowy ebook itd. I na tej podstawie możemy utworzyć grupę remarketingową, która będzie kierowała na webinar.

Dzięki dołożeniu tego jednego kroku więcej możemy obniżyć koszt pozyskania leada. Dobrą praktyką jest nagranie wideo i utworzenie grupy remarketingowej do osób, które obejrzały 25% lub 3 sek.

Następnie reklamy kierujemy do grupy remarketingowej kierując ich na naszą stronę landing page, gdzie można już zapisać się na webinar.

Wiem! To może się wydawać bardzo skomplikowane i w rzeczywistości jest trudne. Stąd istnieją takie firmy jak moja. Gdyby to było aż tak proste każdy organizowałby webinary i nikomu nie brakowałoby klientów 🙂 

Kiedy potrafisz już pozyskać ruch musisz w pełni zautomatyzować proces wysyłanych wiadomości e-mail jeszcze przed wydarzeniem. 

Zazwyczaj w pierwszych 2 wiadomościach wysyłam moim subskrybentom wideo, aby opatrzyli się z moją twarzą i zobaczyli jaką wiedzę jestem w stanie im przekazać. Dzięki temu jeszcze chętniej wpadną na wydarzenie na żywo, a dodatkowo zbuduje sobie opinię eksperta. 

W kolejnych wiadomościach kieruje już bezpośrednio na webinar wysyłając link.

Dokładając do kampanii Smsy na pewno dokładamy sobie koszty, ale frekwencja będzie wyższa. Przetestuj! 

Strona lądowania powinna być super prosta. Idealnie jeżeli nie będzie się jej dało scrollować w dół. Dla moich klientów buduję strony lądowania zapraszające na webinar składające się z : Dużego nagłówka, filmiku, wypisanych od pauz korzyści co nauczymy się na wydarzeniu i dużego przycisku zapisz się + zegarek odliczający czas.

To wszystko! Nie potrzebujesz niczego więcej na tym etapie. Ewentualnie możesz dodać dosłownie 2 zdania kim jest szkoleniowiec i jakie osiągnięcia ma na swoim koncie. ( nikogo to nie obchodzi, ale niektórzy lubią to dopisać ).

Kluczowym elementem webinarów będzie też sama prezentacja. To jak się zaprezentujesz i co będzie zawierało szkolenie będzie miało bezpośredni wpływ na końcową sprzedaż.

Najlepsi sprzedawcy osiągają nawet 20% konwersji na webinarze. Oznacza to, że jeśli na Twoje szkolenie przyjdzie 100 osób, aż 20 z nich jest w stanie wydać kilkaset, a może kilka tysięcy na twój produkt co nagle da Ci zawrotną sumę na koncie.

Prezentacja webinarowa powinna pokazać kim jesteś i dlaczego organizujesz to szkolenie. W czym pomagasz na co dzień. Jakie są Twoje największe osiągnięcia.

Następnie pokaż swoją drogę od A do Z. Zdjęcie z przed kilku lat kiedy byłeś/aś nikim i krok po kroku jak doszłeś/aś do momentu w którym potrafisz robić to i to i pracujesz z takimi firmami (loga firm). 

Tutaj możesz się pochwalić swoimi osiągnięciami. Oczywiście mów całkowitą prawdę! Nikt nie lubi oszustów i naciągaczy. Zachowajmy szczerość i transparentność, a jednocześnie nie bójmy się chwalić samego siebie.

Później nadchodzi czas na część merytoryczną, a następnie część sprzedażowa i pytania i odpowiedzi. 

Jeżeli chcesz otrzymać dokładne wytyczne krok po kroku jak powinna przebiegać prezentacja, aby wygenerować możliwie najwyższą sprzedaż i chcesz otrzymać sekwencje wiadomości e-mail, które są przetestowane w kilku branżach moich klientów umów się na bezpłatną konsultacje klikając w ten link.

Jak skonfigurować narzędzie LiveWebinar?

Teraz pokażę Ci krok po kroku jak utworzyć swój pierwszy webinar. Nie byłbym sobą, gdybym nie dał Ci łopatologicznej instrukcji, która bezpośrednio wpłynie na Twoje wyniki biznesowe.

Zarejestruj się na livewebinar.com.

Następnie będąc w panelu głównym narzędzia kliknij „Zaplanuj Wydarzenie”. Jeżeli prowadzisz szkolenia w małej grupie i potrzebujesz utworzyć wydarzenie natychmiast skorzystaj z opcji „Spotkaj się Teraz”.

Omówienie panelu głównego narzędzia Livewebinar

Na kolejnym kroku system zapyta nas o nazwę wydarzenia, datę rozpoczęcia i kilka podstawowych opcji do wyklikania.

Konfigurowanie pokoju webinarowego, nadanie mu nazwy i podstawowych ustawień w livewebinar

Klikając w następne zakładki napotkamy się na kilka podchwytliwych ustawień. Skrupulatnie przeczytaj co oznacza każda z nich. 

Rzeczą, która może Cię zmylić jest zakładka rejestracja i zakładka formularze. W zakładcę rejestracja możesz utworzyć formularz zapisu na webinar.

W większości wypadków ta opcja będzie Ci nie potrzebna, ponieważ stronę lądowania zbudujesz w innych narzędziach korzystając z systemów np. wordpress, wix, landingi itd… 

Jeżeli nie posiadasz strony lądowania, nie masz w zespole ludzi, którzy taką stronę wykonają w ostateczności utwórz taką stronę w livewebinar, a następnie wybierz ją w zakładcę rejestracja.

Kolejną zakładką są formularze. Formularze wyświetlają się użytkownikom bezpośrednio przed wejściem do pokoju. 

Użytkownik dostaje linka do pokoju i jeszcze raz proszony jest o wpisanie danych.

Ta zakładka może obniżyć ilość uczestników, ale ma jedną ogromną zaletę. Budując automatyzacje w ten sposób możemy skonfigurować osobne kolejki marketing automation dla osób, które były na żywo i nie przyszły.

Dzięki temu możemy wysłać powtórkę, notatki, prezenty do tych którzy przyszli i wysłąć im najlepszą ofertę na Twoje produkty.

Ci którzy nie przyszli muszą obejść się smakiem i trafić do innej kolejki emaili, która w przyszłości zaprosi ich na następne webinary.

Zaawansowane ustawienia w konfiguracji pokoju w livewebinar

Pora na omówienie panelu, który ujrzymy po wejściu do pokoju.

Mamy tu sporo różnych opcji. Możemy zaprosić kogoś do prezentacji, aby wspólnie z nami organizował webinar.

Opcji na pierwszy rzut oka jest sporo, ale tak na prawdę wykorzystamy tylko kilka z nich.

1. Dodawanie ankiet i testów w celu utrzymania uwagi widzów

2. Umieszczanie prezentacji w formie filmiku na Youtubie ( możesz też wykorzystać jako zegar odliczający czas znajdujący się w filmiku)

3. Tablica z przyborami, pędzlami. Wykorzystaj do rysowania po slajdach

4. Opcja udostępniania ekranu. Dzięki niej możesz na żywo omówić jakieś narzędzie lub zagadnienie. 

5. Wezwanie do działania. Możesz umieścić baner, który wyskoczy użytkownikom. Po kliknięciu zostaną przeniesieni na stronę www.

6. Czat do rozmawiania i zadawania pytań z użytkownikami i administratorami

7. W tym okienku widzimy prezentera, który prowadzi webinar. Zazwyczaj to jesteśmy my sami

8. Opcja nagrywania szkolenia. Możesz nagrać całe szkolenie i wysłać je w formie pliku uczestnikom lub (czego nie polecam!) wysłać powtórkę tym, którzy nie przyszli na żywo. Dzięki temu rozleniwimy naszą publiczność i po jakimś czasie nie będą przychodzić na żywo, a powtórki i tak i tak nie obejrzą.

omówienie wszystkich najważniejszych ustawień pokoju webinarowego w livewebinar po zalogowaniu się do trybu prezentera

Webinary płatne, czy darmowe?

To zależy. W większości kampanii, które realizowałem rekomenduję klientom webinary darmowe. Dlaczego? Dzięki temu pozyskamy znacznie większą ilość adresów e-mail, co długoterminowo bardziej nam się opłaci.

Łatwiej jest zaprosić na webinar kilkaset osób i sprzedać do 10-20% produkt za kilkaset pln niż zorganizować tani webinar w przedziale 50-150 pln i zebrać niewielką grupkę ludzi.

Często szkoleniowcy mówią, że wolą mówić do zaangażowanej publiczności, która wie po co przyszła jednak moje doświadczenia są takie, że lepiej sprawdza się za darmo.

Zawsze biznesowo zarobimy więcej sprzedając do kilkuset osób niż sprzedając kilkanaście, kilkadziesiąt wejściówek płatnych.

Webinar za pieniądze ma sens kiedy regularnie na nasze darmowe wydarzenia przychodzi powyżej 500 osób. Wtedy rzeczywiście można rozważyć i zrobić prosty test wprowadzając mikroopłątę.

Jak finalizować sprzedaż na webinarach?

Kolejną ważną rzeczą o której nie powiedziałem wcześniej jest zakończenie webinaru. Jest tutaj kilka strategii.

1. Webinar jest zamknięciem okna sprzedażowego i jeśli webinar się skończy nie mamy już możliwości zakupu.

2. Delikatną modyfikacją tej metody jest utrzymywanie promocji do końca dnia czyli 23:59. Po webinarze przychodzi ostatni email z linkiem do zakupu.

3. Webinar otwierający okno sprzedażowe. Gdzie przez kilka dni po webinarze otrzymujemy różne reklamy w social media i emaile informujące, że zamykamy okno sprzedażowe i produkt będzie dostępny jeszcze przez tyle dni i tyle godzin.

Jest to popularna praktyka przy kursach online.

4. Ostatnią strategią jest kierowanie z webinaru na rozmowę telefoniczną. Metodę tą popularyzują na Polskim rynku Basia Piasek wraz z zespołem. Według tej metodologii, gdy produkt jest warty więcej niż 1000 PLN warto ogrzać klienta jeszcze jednym telefonem finalizującym, ważne aby przy tej metodzie na webinarze pokazać cenę końcową i poinformować, że cena jest ważna jeszcze tylko przez 1 dzień po wypełnieniu formularza.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?