Jak zdobyć pierwszych 30 klientów startując od zera. Nie mając wiedzy, doświadczenia, znajomości, oraz kasy na marketing

Jak zdobyć pierwszych 30 klientów startując od zera. Nie mając wiedzy, doświadczenia, znajomości, oraz kasy na marketing

6 października 2021

Ten artykuł to gotowa instrukcja od A do Z, która pozwoli Ci zwalidować Twój pomysł biznesowy. Wdrażając wiedzę tu zawartą w krótkim czasie uda Ci się pozyskać pierwszych 30 klientów nie mając wiedzy, doświadczenia, znajomości, a nawet pieniędzy na marketing!

 

Zaczynasz dzisiaj Tu i Teraz, totalnie od 0 nie mając nic oprócz wiedzy w jakiej branży chcesz pozyskiwać klientów.

Pozyskiwanie klientów – od czego zacząć?

Punktem wyjścia jest określenie kto jest Twoim idealnym klientem. Tak, wiem … Słyszysz to pewnie już któryś raz. Sam kilka lat temu irytowałem się jak ktoś ciągle paplał o idealnych klientach. W sytuacji, gdy skaluje swój biznes i wchodzę na kolejne poziomy to zacząłem dostrzegać jak ważna jest praca z idealnymi klientami.

 

Jeżeli pracujesz z kimkolwiek nie spodziewaj się spektakularnych wyników. Twój klient musi być dokładnie z Twojego segmentu któremu chcesz poświęcić uwagę. Oczywiście, jeżeli okaże się że napotkasz duże problemy przy pracy z klientami z wybranego segmentu zawsze możesz powrócić do punktu wyjścia i zmienić segment na inny.

Wiedza kim jest Twój idealny klient jest kluczowa

To pod Twoją grupę docelową masz dostosować komunikację. W zależności co robisz i z kim pracujesz Twoja komunikacja musi wpasować się w styl bycia klienta.

W niektórych branżach trzeba być śmiertelnie poważnym, a w innej możesz postawić na luzacki styl. Zanim jednak oswoisz się w jaki sposób powinieneś się komunikać odpowiedz sobie na wszystkie najważniejsze pytania dotyczące tego kim jest Twój klient.

Budowanie persony – kim jest Twój idealny klient ?

 

  1. Ile ma lat?
  2. Jakiej jest płci?
  3. Jak spędza czas wolny?
  4. Gdzie pracuje?
  5. Ile zarabia?
  6. Gdzie mieszka?
  7. Gdzie spędza wakacje?
  8. W jakim towarzystwie się obraca?
  9. Co potrafi?
  10. Jakie ma wartości?
  11. Jak się ubiera?
  12. Czy ma rodzinę, dzieci, psa?

 

Kiedy zbudujesz personę Twojego klienta zacznij atakować z pierwszymi komunikatami.

 

Jak i gdzie szukać klientów?

Tutaj odpowiedź jest prosta. W 90% przypadków drogą najszybszą i najlepszą będzie Internet. Jest jeszcze kilka branż, które nie są aż tak Internetowe i należy pojechać do siedziby firmy, żeby spróbować spotkać się z prezesem. W wielu jednak przypadkach telefon komórkowy z funkcją dzwonienia i pisania SMS + dostęp do Internetu wystarczy, aby docierać do swojej grupy docelowej.

 

Pamiętaj, że w opisywanym przypadku mówimy o osobie, która startuje od zera.

  • Nie ma pieniędzy na reklamę
  • Nie posiada znajomości
  • Nie urodziła się w majętnej rodzinie
  • Nie ma wiedzy biznesowej, obycia
  • Brakuje jej doświadczenia

Narzędzia do pozyskiwania pierwszych 30 klientów

Gdybym wiedział to wcześniej rozwój mojej firmy byłby wielokrotnie szybszy. Najlepszą metodą na pozyskanie pierwszych klientów jest zwyczajne „odezwanie się do nich” i powiedzenie w czym możesz im pomóc. v

 

Gdy otwierasz firmę lub zaczynasz jakiekolwiek przedsięwzięcie biznesowe najpierw skupiasz się na sprzedawaniu, a później na marketingu. Kiedy osiągniesz pewien pułap biznesowy i zasięgowy to marketing zaczyna wyprzedzać konieczność sprzedawania. Zaczynasz budować świadomość w sposób szeroki. Dbasz o lepszy PR. Jeździsz po dużych kanałach Youtube na wywiady, występujesz w TV, piszesz do gazet.

Kiedy zaczynasz to wszystko nie ma sensu, bo musisz sprzedawać.

Jeśli będziesz sprzedawać to będziesz mieć zysk. Jeśli będziesz miał zysk to będziesz miał z czego reinwestować w reklamę. W zatrudnianie specjalistów, delegowanie sprzedaży i marketingu, budowanie lepsze doświadczenia dla swoich klientów.

No to dobra! Wiesz już od czego zacząć? Od sprzedawania. Przejdźmy do praktycznego mięsa Jak Pozyskiwać klientów nie mając nic! 

Research- Poszukiwanie klienta z imienia i nazwiska lub z nazwy firmy

Kiedy wiesz już kto jest Twoim docelowym klientem musisz go teraz odnaleźć z imienia i nazwiska. Zastanów się do kogo jesteś w stanie dotrzeć. Jeśli masz ambicje startować do dużych korporacji pamiętaj, że nie musisz komunikować się z właścicielem firmy i często wystarczą osoby decyzyjne na szczeblach menadżerskich. Jeśli prowadzisz prosty biznes usługowy w sektorze B2C, B2B odrazu wal do właściciela.

Sposoby na znajdowanie klientów z imienia i nazwiska.

Hunter.io – Proste narzędzie do scrapowania maili 2 kliknięciami

To narzędzie pozwoli Ci znaleźć adresy e-mail osób, które mają założone skrzynki mailowe w oparciu o swoją domenę firmową. Wystarczy, że wejdziesz na stronę www firmy z którą chcesz pracować, a wtyczka do przeglądarki chrome hunter.io wyświetli Ci wszystkie maile przypisane pod tą stronę np. biuro@nazwadomeny.pl, marek@nazwadomeny.pl, itd…

Znajdź osobę decyzyjną i wyślij jej wiadomość mailową.

Wiadomość powinna być bardzo krótka i precyzyjna. Myśl o kliencie, a nie o sobie. Zaproponuj prostą akcje do wykonania. Klient musi wiedzieć co ma zrobić po przeczytaniu Twojego maila. Być może odpiszę, aby umówić się na rozmowę, albo przeniesiecie komunikacje na komunikatory.

 

Jeśli Twój idealny klient Ci nie odpisze odczekaj 3 dni robocze, a następnie spróbuj wysłać wiadomość przypominającą. Polecam testować różne godziny, aby każdy następny email wychodził o innej porze dnia.

 

Kiedy na drugą wiadomość również nie otrzymasz odpowiedzi zdecydowanie się nie poddawaj i 4 dni robocze od drugiej wiadomości wyślij ostatniego 3 maila.

W trzecim mailu sprawdza się u mnie lekki straszach w stylu „Jeśli nie odpowiesz na tego maila nie będę Ci więcej zawracał głowy moją propozycją i nasza okazja na współpracę niestety przepadnie”.

 

Tego typu komunikaty wysyłane na ogólnodostępne maile są jak najbardziej zgodne z wytycznymi RODO. Nie wysyłaj nigdy cennika w pierwszej wiadomości. Zaproponuj krótką rozmowę bez nachalnego sprzedawania, a nie złamiesz prawa.

 

Maile do osób, które nas nie znają to tzw. zimne maile. Maile do osób, które nas znają i są w naszej bazie to wiadomości ciepłe do naszej bazy newsletterowej. W tym wypadku druga strona nas kompletnie nie zna więc mamy do czynienia z komunikacją na zimno. Jest to o tyle super rozwiązanie, że komunikujesz się tylko do swoich idealnych klientów. Nie są to firmy jakiekolwiek, przypadkowe tylko realnie wiesz, że będziesz im w stanie pomóc bo poprzedziłeś swoje działania odpowiednim researchem.

Drugą fenomenalną sprawą jest fakt, że kiedy zrozumiesz jak ten proces przebiega i znajdziesz działające schematy mailowe może okazać się, że wystarczy dorzucać odpowiednią pule maili do lejka i cały czas osiągać podobne, zadowalające wyniki.

 

KORZYŚĆ 1 : Masz pewność, że rozmawiasz z firmę z którą chcesz pracować

KORZYŚĆ 2 : Raz sprawdzony schemat działa w sposób automatyczny wielokrotnie w przyszłości 

Jak się pewnie domyślasz komunikację cold mailową można zautomatyzować. Zrobić research, zebrać dużą pulę maili i wysłać do nich odpowiednią kolejkę jeśli nie odpiszą na pierwszego i drugiego maila. Dzięki temu łatwo budujemy skalę. 

U mnie osobiście sprawdzają się mocno spersonalizowanie maile do poszczególnej firmy, zamiast masówki, ale mając doświadczenie z masówką potwierdzam, że też to działa bardzo dobrze. Szczególnie gdy potrzebujemy większej ilości Leadów w krótkim czasie. 

Największym problemem jest fakt, że aby dobrze przeprowadzić kampanię cold mailową potrzebujemy dużo czasu na znalezienie dobrej jakościowo bazy. To od jakości bazy będzie zależała ilość potencjalnych klientów.

 

Dmsales – Polskie narzędzie do pozyskiwania telefonów i adresów email z podziałem na branżę. 

Jednym z lepszych narzędzi do automatycznego pozyskiwania bazy jest software Dmsales. To oprogramowanie bardzo precyzyjnie pozwala wyfiltrować dane dotyczące firm z różnych branż wraz z lokalizacją która nas interesuje, numerami telefonów, adresami mailowymi.

Dzięki temu możemy oszczędzić dziesiątki godzin pracy naszej i naszego zespołu przy bardziej rozbudowanych kampaniach.

Linkedin –  Portal społecznościowy kładący duży nacisk na rekrutację i sektor B2B

Kolejnym świetnym narzędziem do pozyskiwania numerów kontaktowych i adresów email jest Linkedin. Znajdź osobę z którą chcesz porozmawiać i zamiast pisać do niej na priv z ofertą wyślij jej maila lub zadzwoń.

Linkedin jest solidnym wsparciem do Twoich działań prospectingowych. 

Gmail – Darmowe narzędzie do wysyłki maili

 Darmowa skrzynka mailowa Gmail to wszystko czego potrzebujesz, żeby zacząć wysyłać maile. Jest wiele narzędzi automatyzujących wysyłkę cold maili jak np. woodpecker, czy mailrush. Jednak kiedy nie masz zielonego pojęcia od czego zacząć to zrób wszystko ręcznie korzystając z excela ( Google Sheet ) i gmaila.

Google Sheet – Arkusz, który możesz wykorzystać jako prosty darmowy system CRM

 Kolejne darmowe narzędzie od google. Google Sheet jest bardzo zbliżony pod kątem funkcjonalności do excela. To właśnie w nim przygotuj sobie kolumny z danymi do klientów, które pozyskasz podczas researchu. Oznaczaj sobie również ile otrzymali maili i w jaki dzień mają otrzymać następny. 

Wiem, że może Ci się na początku nie chcieć, ale jest to niezbędne jeśli chcesz wnieść firmę na wyższy poziom i pozyskać pierwszych klientów. Kiedy Twoje wyniki wzrosną po pewnym czasie nie będzie konieczności robienia tak dużej ilości działań prospectingowych.

 

Wisestamp – Narzędzie do tworzenia pięknej stopki w mailach

 

 
 
 
Ostatnia rzecz o której chciałbym Ci powiedzieć odnośnie cold maili to narzędzie do tworzenia stopek. Wisestamp w bezpłatnej wersji pozwoli Ci wyklikać ładną wizualnie stopkę, która będzie linkowała do Twojej strony www i social media.
 
Jest to bardzo ważne do budowania wiarygodności. Podkreśl jakie zajmujesz stanowisko i daj się wyszukać w mediach społecznościowych i stronie internetowej. Dzięki temu zwiększysz ilość odpowiedzi na wiadomości.

 

Telefon – Naucz się wykonywać telefony na zimno – Cold Calling

 Wyjmij telefon z kieszeni i zacznij dzwonić. Umawiaj wideocalle w narzędziu Google Meet, bądź proaktywny. Zapełnij swój arkusz w Google Sheet i dzwoń, oraz sporządzaj notatki z tych rozmów.

Zimne telefony tzw. cold calling jest skuteczny w branżach, gdzie grupa docelowa jest znacznie mniejszych rozmiarów. Jeśli grupa docelowa jest szeroka oszczędzimy masę czasu prowadząc kampanię cold mailową. Jeśli tylko kilkadziesiąt- kilkaset firm jest w naszym targecie to telefony okażą się skuteczniejszą bronią. 

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby poszczególne aktywności łączyć ze sobą i działań wielokanałowo.

Facebook – Pozyskuj klientów profilem prywatnym na FB

– Facebook nie działa? Facebook się skończył? Bzdura! Przez ostatnie lata sam mój prywatny facebook pozyskał dla agencji kilkudziesięciu klientów. Jeżeli do tej pory nie komunikowałeś czym się zajmujesz i nagle zaczniesz na lewo i prawo trąbić i dzielić się wiedzą, że zajmujesz się tym i tym to Twoja siatka kontaktów żywiołowo zareaguje.

Szczególnie pierwsze komunikaty będą cieszyć się dużą pulą lajków, bo „znajomy otworzył biznes”.

Stawiaj na wideo, (storiesy i posty) na content edukacyjny gdzie tłumaczysz pewne zagadnienia z Twojej branży. Dokumentuj proces jak wykonujesz poszczególne czynności z Twojej branży.

Spokojnie jesteś w stanie sprzedać za 100 tysięcy PLN w ciągu kilku lat bez wychodzenia ze swojego prywatnego Facebooka w żaden inny kanał. Facebook może być fenomenalny na start, aby pozyskać pierwszych 5-10 klientów w krótkim okresie czasu. 

Każdy z nas ma minimum kilkaset kontaktów na Fejsie. Wielu z nas ma lekko 1000 osób w gronie znajomych. Każda z tych osób zna kolejne kilkaset. Jeśli uda Ci się kilkunastoma publikacjami zbudować świadomość marki to pierwsze co to przy nadażąjącej okazji Twoi znajomi zaczną Cię rekomendować dalej.

Oprócz działań stricte na profilu prywatnym warto jest pisać do stron firmowych Fanpage z którymi chcemy współpracować z prośbą o email na który mamy wysłać ofertę. Tego typu działania cieszą się dobrym odzewem i wiadomość jest chętniej odbierana i odczytywana.

 

Jeżeli połączysz działania na Facebooku i pozyskasz tam 5 klientów

+ działania cold calling 5 nowych klientów

+ działania cold mailowe 20 nowych klientów

odniesiesz swój pierwszy mały sukces !

Właśnie udało Ci się pozyskać 30 klientów.

 

Jak jeszcze można pozyskać klienta? Co dalej, gdy zdobyłem 30 klientów, którzy mi zapłacili

 

Sytuacja diametralnie się zmienia kiedy uda Ci się przeprowadzić pierwsze 30 transakcji. Twoje myślenie na tym etapie powinno się zmienić.

Zyskałeś doświadczenie jak rozmawiać z klientami, nabrałeś kompetencji komunikacyjnych. Jesteś pewniejszy siebie więc % konwersji z ilości rozmów będzie rósł.

Od samego początku 30% zysków reinwestuj w reklamy. Nie przejadaj zarobków, a reinwestuj je w stabilne pozyskiwanie nowych klientów.

 

  • Inwestuj w reklamę Facebook Ads, Google Ads ( zwiększ ilość klientów np. webinary)
  • Popracuj nad SEO blog i youtube ( działania długoterminowe 3-6 miesięcy od startu zaczną działać)
  • Deleguj niektóre powtarzalne czynności na które Cię stać na tym etapie
  • Nie bój się inwestować w oprogramowanie, wtyczki, software który oszczędzi Twój czas i zarobi dodatkowe pieniądze

 

Metod pozyskiwania klientów jest wiele. Po pozyskaniu pierwszych klientów i pieniędzy na koncie otwiera się dla Ciebie wiele ścieżek. Możesz ustawić reklamę na Facebooku.

Poradnik jak ustawić reklamę na Facebooku krok po kroku >>>

Możesz nauczyć się reklamy na Youtube.

Poradnik jak ustawić reklamę na Youtube krok po kroku >>> 

Możesz zacząć budować profil na Linkedinie. 

Jak skutecznie działać na linkedinie od A do Z >>>

 

Fenomenalną metodą jest również regularne prowadzenie darmowych webinarów. O tym jak skutecznie tworzyć kampanie webinarowe pisałem tutaj >>>

Wiele rzeczy w tym artykule wychodzi poza strefę komfortu większości ludzi. Jednak gdy opanujemy te techniki nigdy więcej nie zabraknie nam klientów i szybko zgromadzimy środki na dalszy rozwój biznesu.

Koniecznie pochwal się pisząc do mnie na maila lub FB gdy uda Ci się pozyskać pierwszych 30 klientów. To na pewno zmieni Twoją perspektywę i da pewność siebie, która zaprocentuje w przyszłości.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?