Youtube w biznesie lokalnym – czy warto?

Youtube w biznesie lokalnym – czy warto?

24 września 2021

Kiedy otwieramy firmę naturalną rzeczą jest dla nas założenie fanpage na Facebooku, profilu na instagramie, ewentualnie zlecenie stworzenia strony www. Ma to sens, ale co z firmowym kanałem na youtubie, czy warto go robić? Większość przedsiębiorców nawet o tym nie pomyślała. 

 

Pozyskiwanie klientów na YouTube

Youtube nie jest miejscem pierwszego wyboru jeśli chodzi o prowadzenie działań lokalnych. Nie mamy w nim czegoś takiego jak grono znajomych z danych miejscowości, nie mamy hasztagów działających na podobnej zasadzie jak Instagram. Owszem są hasztagi, ale na YouTube nie są one tak używane, bardziej pełnią efekt wizualny pod tytułem filmu.

Działania organiczne na Youtube

Jeżeli mówimy o działaniach darmowych na zasadzie. Nagraj film i go opublikuj to rzeczywiście wpływ na to kto go obejrzy jest znikomy. Jednak jest pewna opcja podczas publikacji na Youtube, która może nam pomóc. Jest to ustawienie lokalizacji. 

Teoretycznie nie powinno mieć to zbytniego wpływu jednak na podstawie swoich doświadczeń zauważyłem, że szczególnie nagrywając materiały w terenie który jest przez użytkowników rozpoznawalny częściej wyświetlałem się osobom, które potencjalnie mieszkają nie daleko i kojarzą miejsce w którym przebywałem na nagraniu.

Gdy jeszcze mieszkałem w Lublinie dzwoniło do mnie wielu przedsiębiorców, którzy pytali czy nagrywałem materiał w „wąwozie”. Kiedy później sprawdziłem to dane materiały często były przeze mnie oznaczone jako lokalizacja Lublin.

W przypadku YouTube działania organiczne mają sens głównie jeśli publikuje dany content i przeklejamy go na inne social media gromadzące naszą społeczność lokalną.

Chyba, że liczymy na to że nasz kanał tak się rozrośnie na teren całej Polski, że ludzie będą odwiedzać naszą firmę i korzystać z naszych produktów w momencie gdy będą w danej lokalizacji. Znam bardzo mało przypadków takich firm, gdzie to się udało i raczej nie było to mocno planowane, a bardziej rozpatrywane pod kątem budowania świadomości marki i PR.

Jeśli chodzi o działania organiczne (darmowe na Youtube) musimy pamiętać również o możliwości wypozycjonowania swoich filmów na daną lokalizacje. Jest to jak najbardziej możliwe i często dużo prostsze niż w wyszukiwarce Google.

Ma to sens pod warunkiem, że dana fraza, dana miejscowość jest w jakiś stopniu wyszukiwania w wyszukiwarcę Youtube.

Jeśli chcesz zrozumieć jak działa pozycjonowanie na Youtube i za darmo pozyskiwać ruch z wyszukiwarek przeczytaj koniecznie ten artykuł:

Jak pozycjonować filmy na Youtube >>>

Działania płatne na YouTube

Tutaj zaczyna się prawdziwa zabawa w kontekście biznesu lokalnego. 

Po pierwsze prawie nikt w Polsce nie wykorzystuje kampanii na YouTube dla biznesu lokalnego, a szansa że masz dużą konkurencje w YouTube ads w Twoim mieście jest bliska 0.

Youtube pozwala na targetowanie naszych reklam dokładnie na daną miejscowość. Dzięki czemu możemy skutecznie dotrzeć z naszym komunikatem. Możemy precyzyjnie dociąć naszą grupę docelową nie tylko pod kątem lokalizacji, ale też płci, wieku i wielu innych kluczowych dla nas danych.

Jeśli pojawiają się u Ciebie obiekcje jak taką reklamę ustawić to śpieszę z odpowiedzią. Z przyjemnością ustawię takie reklamy dla Ciebie, a jeśli chcesz zrobić to samodzielnie wystarczy że będziesz podążał krok po kroku za tym artykułem:

Jak ustawić reklamę na Youtubie >>>

Pamiętaj, że reklama na YouTube musi być dynamiczna. Od pierwszych sekund powinna zaangażować naszego widza, aby zdecydował się przejść na naszą stronę www lub obejrzeć do końca film. YouTube jest ogromnie niedocenianą platformą w kontekście biznesu lokalnego, a dla mnie jest to błękitny ocean. Bardzo mała konkurencja przez to, że produkcja materiału bywa uciążliwa i wymaga nieco wiedzy i doświadczenia.

Jeśli prowadzisz biznes lokalny i chcesz wdrożyć pozyskiwanie klientów na YouTube chętnie pogadam i sprawdzę w czym mogę Ci pomóc.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?