Jaką bramkę płatniczą wybrać?

22 maja 2022

Otwierając biznes w Internecie napotykamy problem z którego operatora płatności skorzystać. Możliwości aktualnie mamy multum i jest to rynek mocno konkurencyjny. W tym artykule opiszę najpopularniejsze bramki płatnicze i ocenię zalety i wady konkretnych rozwiązań dostępnych na rynku.

Payu

Prawdopodobnie jedną z najpopularniejszych bramek w Polskich realiach jest bramka PAYU. Ma ona wyższe prowizje za którym ta pozycja rynkowa i popularność idzie. Przez jakiś czas Payu pobierało 200 PLN za samą aktywację bramki płatniczej. Nie wiem jak to wygląda aktualnie.

 

Szczerze pracując w ecommerce kilka lat najmniejsza część moich klientów miała bramkę Payu więc nie mam dużo do powiedzenia w tej kwestii. Na pewno cieszy się ona duża rozpoznawalnością klientów przez co zwiększamy zaufanie do naszego sklepu internetowego. Wprowadzając wysoką płatność startową Payu prawdopodobnie chcę odsiać mniejszych klientów i skupić się na większych.

 

Payu charakteryzuje się tym, że płatność odbywa się poza stroną checkout i automatycznie kieruje na stronę zewnętrzną payu. Po opłaceniu zamówienia z powrotem wracamy na sklep.

Bramka płatnicza Mbanku Paynow

Bramka płatnicza, którą zaproponował swoim klientom Mbank nazywa się Paynow. Jest to o tyle fajne rozwiązanie, że jest bezpośrednio zintegrowane z Twoim kontem firmowym. Dzięki temu wszystkie transakcje jakie przechodzą przez Twój sklep bezpośrednio lądują w czasie rzeczywistym na firmowym koncie.

Jest to pewnego rodzaju wygodna i większa stabilność.

 

Dodatkowo Paynow przez długi okres czasu oferowało prawdopodobnie najniższą prowizję na Polskim rynku.

Aby skorzystać z bramki musisz posiadać aktywne konto firmowe w Mbanku.

Rozwiązanie jest ciekawe i na Polskich realiach całkiem przyzwoite. Jeżeli jednak działamy za granicą musimy zadbać o dodatkowe bramki na inne kraje.

Tpay

Tpay jest jedną z moich ulubionych bramek do płatności w Polsce. Ma atrakcyjne prowizje i również intuicyjny proces płatniczy. Wdrażając Tpay możesz wybrać kafelek z bankiem jeszcze na etapie strony zamówienia bez wychodzenia z domeny sklepu.

 

Bardzo mocną stroną Tpay jest prosta integracja. Niestety bardzo dużo problemów sprawia mi weryfikacja kont klientów. Ciągle muszę coś dosyłać i poprawiać na stronie w kwestiach formalności. U innych dostawców jest dużo łatwiej przejść ten proces.

 

Bardzo lubię Tpaya również za program afiliacyjny, który mają dla polecających. Zarobiłem na tym programie chyba najwięcej ze wszystkich programów afiliacyjnych w jakich uczestniczyłem. Możesz polecać wdrożenie ich bramki płatniczej innym właścicielom i pasywnie czerpać zysk.

Przelewy24

Przelewy24 to najpopularniejsza i chyba największa aktualnie firma odpowiadająca za płatności Internetowe w naszym kraju. Akceptowalne prowizje, szeroki wachlarz usług, łatwy proces weryfikacji konta. Niestety ich panel nie jest zbyt atrakcyjny pod kątem UX, a samo wdrożenie bramki na sklep nie należy do najprostszych.

Przelewy24 wchłonęło kilka mniejszych podmiotów i dopięło partnerstwa z paypalem i stripe przez co są bardzo mocnym graczem pozwalającym na synergię przy sprzedaży PL i zagranica.

 

W moich biznesach najczęściej wdrażam przelewy24. Nie jest to jakieś super wypasione rozwiązanie, ale mam z nimi najmniej problemów technicznych i support również spełnia uczciwie swoją rolę.

Paypo

Paypo może działać samodzielnie jak również może być dodatkiem do Przelewów24. Dzięki temu klienci mogą korzystać z płatności odroczonych lub po określonym terminie mogą rozłożyć płatność na wygodne raty. Rozwiązanie jest o tyle atrakcyjne, że my otrzymujemy pieniądze od razu, a klient rozlicza się bezpośrednio z Paypo.

 

Warto wdrożyć to rozwiązanie i sprawdzić, czy podniesie konwersje na Twoim sklepie. W jednej kampanii z klientkom Paypo było gamechangerem. Klientki z niższej półki cenowej ( osoby biedniejsze) po odpowiedniej edukacji jak tego używać masowo składały zamówienia na kurs online. PRZETESTUJ 🙂 może w Twoim biznesie to również będzie gamechanger.

Dotpay

Dotpay przez długi czas był atrakcyjny dla osób, które nie prowadziły działalności gospodarczej ponieważ jako jedna bramka z nielicznych umożliwiała rejestracje konta dla osób fizycznych. Aktualnie prawdopodobnie ta opcja zniknęła. Być może ze względów prawnych. Z tego co obiło mi się o uszy jakiś czas temu dotpay zostało przejęte przez przelewy24 i działa nadal pod swoim.

 

W swojej karierze zawodowej nie spotkałem klientka, który używał akurat tej bramki więc nie mam z nią żadnych doświadczeń. Na pewno na duży + była ta możliwość rejestracji dla osoby fizycznej. Aktualnie nie widzę powodów, aby zakładać tam konto.

Stripe

Stripe jest prawdopodobnie jedną z popularniejszych bramek na całym świecie. Ma bardzo atrakcyjne prowizje i całość procedur jakie trzeba przejść żeby wystartować jest minimalna. Weryfikacja konta to 15 min pracy.

Stripe w swojej podstawowej wersji przyjmuje tylko płatności kartą, które są bardzo popularne np. w USA.

 

Przez długi czas stripe nie był atrakcyjny na naszym rodzimym rynku ze względu na to, że Polacy nie są przyzwyczajeni do podpinania kart w Internecie. Gdy Stripe się rozwinął i dostosował do naszych realiów podpisując partnerstwo z Przelewy24 bardzo dużo sklepów wdrożyło tą bramkę, bo stała się dla nich zwyczajnie atrakcyjna.

Uważam, że jeśli działasz online koniecznie załóż konto w Stripe na pewno w przyszłości Ci się przyda.

 

Jest wiele nakładek na soft stripe np. Polskie easycart. Dzięki temu rozwijasz możliwości, które są w podstawowej wersji Stripe.

Jeżeli Twoi klienci chętnie płacą kartą, bo np. działasz na rynku amerykańskim Stripe będzie genialnym rozwiązaniem nie tylko do płatności jednorazowych, ale również abonamentów.

Paypal

Paypal jest jedną z najpopularniejszych międzynarodowych bramek płatniczych. Procesor płatniczy jest nieco skomplikowany w Integracji ponieważ usługodawca rozdzielić Paypal na Paypala zwykłego i Biznesowego. Jeżeli potrzebujesz wdrożyć płatności na swojej stronie Internetowej rekomenduję Paypal Biznes dzięki temu będziesz otrzymywać powiadomienia na sklepie o udanej transakcji.

 

Korzystając ze zwykłego paypala informacje odnośnie klientów będziesz posiadać tylko po stronie paypala, a na sklepie zamówienie będzie „wisiało”.

Przed tym mateeriałem robiłem mały research i być może Paypal zlikwidował możliwość podpinania tradycyjnej bramki paypal bez konta biznesowego ponieważ nie mogłem nigdzie znaleźć API.

 

Paypal jest bardzo popularny szczególnie jeśli sprzedajemy na rynki amerykańskie. Niestety ma olbrzymie najwyższe na rynku prowizje od transakcji i w wielu biznesach doliczane są dodatkowe koszty za skorzystanie z tej płatności. W niektórych sytuacjach przedsiębiorcy wgl nie spina się używanie płatności paypal.

 

Osobiście Paypal używam do przyjmowania płatności za uzyskane prowizje z programów afiliacyjnych. Oraz instaluje go do niektórych projektów. Z reguły jednak w Polskich realiach transakcji paypalem jest nie dużo.

Jeśli twoimi klientami są np. polacy mieszkający za granicą warto rozważyć wdrożenie paypala.

Easycart

Easycart to genialna nakładka do Stripe dzięki, której możesz stworzyć wysokokonwertujący checkout, czyli stronę zamówienia. Easycart jest fenomenalne ze względu na swoją prostotę. W ciągu paru kliknięć możesz założyć konto i już obsługiwać płatności przy pomocy apple pay, stripe ( płatności kartami ) , przelewy24.

 

Rozwiązanie nie ma aktualnie dedykowanego API pod instalacje na sklepach Internetowych. Bardziej służy jako narzędzie do tworzenia stron zamówienia, gdzie jest sam formularz i opcja płatności.

Bardzo chętnie korzystam z tego narzędzia przy pracy z klientami z którymi wspólnie sprzedajemy ebooki lub kursy online. Niezwykle proste i intuicyjne narzędzie stworzone przez Polskich twórców Adama Gospodarczyka i Grzegorza Roga z Eduweb.

 

Narzędzie jest mocno na stawione na konwersje. Autorzy wykonali tysiące testów a/b sprawdzając jak powinna wyglądać strona zamówienia, aby była idealnie dopasowana do telefonów i żeby płatność była maksymalnie prosta i szybka. Intuicyjny panel ma za zadanie podnosić konwersje.

Dodatkowym ciekawym rozwiązaniem są podpowiedzi autorów, gdzie możemy podejrzeć jakie dodatkowe wdrożenia pozwolą podnieść sprzedaż i o ile %. Np. przekreślona cena, cena netto zamiast brutto, zegar odliczający czas, ograniczona ilość towaru.

 

Easycart jest również świetny pod biznesy subskrypcyjne ponieważ dzięki tej bramce możemy pobierać abonamenty tak łatwo jak nigdy wcześniej.

 

Wszystkimi klientami zarządzamy z poziomu bramki płatniczej Stripe. Po zalogowaniu się widzimy wszystkie niezbędne statystyki i trendy. Widzimy stan konta, klientów i ich dane, oraz karty z których w każdej chwili możemy pobrać środki manualnie.

Koniecznie przetestuj jeżeli Twój biznes nie jest sklepem Internetowym, a chcesz sprzedawać online.

Tego typu bramkę możesz wdrożyć np. do płatności na messengerze.

Która bramka płatnicza jest najprostsza do integracji ze sklepem Internetowym?

Podczas wdrażania płatności należy rozpatrzyć kilka kwestii. Zastanów się czy będziesz sprzedawać tylko w PL, czy za granicę. Jak często będziesz korzystać z panelu danej bramki. Są bramki bardzo intuicyjne i mniej intuicyjne.

Jeśli mowa o formalnościach bardzo zawodził mnie Tpay trwało to czasami tygodniami, żeby wreszcie aktywowali poprawnie konto mojemu klientowi, gdzie w easycart potrzebowałem 3 min.

Jeśli chodzi o afiliacje Tpay znowu króluje i płaci nieźle.

Jeśli mówimy o trudności Integracji również Tpay jest wysoko. Prosty do wdrożenia też jest stripe jeżeli znasz język angielski. Z przelewami24 miałem nieco większe problemy, ale z pomocą supportu do ogarnięcia. Za to proces przechodzenia przez formalności jest dużo prostszy i może potrwać 1-2 dni.

Dosyć skomplikowany jest paypal i tutaj musiałem posiłkować się poradnikiem w Internecie.

Payu również miałem małe kłopoty z instalacją bramki, ale mimo wszystko nie należy to rozwiązanie do najtrudniejszych w obsłudze.

Najlepiej pracowało mi się przez kilka lat z Tpay, aktualnie stawiam mocniej na przelewy24 ze względu na to że jest to większy gracz, który ma więcej partnerstw i integracji z narzędziami, których używam. np. z Easycart, Stripe.

Jak najczęściej płacą Polacy w Polskich sklepach Internetowych?

Najczęściej korzystamy z płatności BLIK. Integrując bramkę płatniczą upewnij się, że poprawnie przechodzą płatności blik na twoim sklepie. W wielu biznesach ponad połowa transakcji to BLIK. Mając to na uwadze nie możesz sobie pozwolić o brak BLIKA. Blik podnosi konwersje, płatność jest prosta i przyjemna. Większość rozwiązań ma już wdrożonego blika i nie powinno być z tym problemu, ale mimo wszystko sprawdź to!

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?