Musimy podzielić ten artykuł na 2 perspektywy. Przedsiębiorcy i pracownika.
Z perspektywy przedsiębiorcy dużo bezpieczniej jest zacząć zatrudniać płacąc tylko i wyłącznie prowizję od wyniku.
Ponieważ ograniczamy w ten sposób ryzyko praktycznie do 0.
W momencie jednak, gdy pracownik się rozwija i zyskuje dużą odpowiedzialność w zespole. Jest kluczowy dla funkcjonowania firmy i generuje wysoką sprzedaż np.
120 000 PLN miesięcznie sprzedaży usług marketingowych to dla przedsiębiorcy o wiele korzystniejsze będzie mieć takiego pracownika na stałym wynagrodzeniu np. 7000 PLN niż płacić mu miesiąc w miesiąc 40 000 PLN prowizji.
Perspektywa pracownika.
Dla pracownika angażowanie swojego czasu na samym początku pracując tylko za prowizję wydaje się bardzo słabą propozycją. W początkowym etapie praktycznie mało komu będzie się to opłacało, ale jeżeli rozwinie swoje kompetencje i zacznie generować olbrzymie wyniki to dla takiej osoby która ma wiedzę, kontakty, doświadczenie lepiej będzie pracować na prowizji i zarabiać np. 35 000 PLN miesięcznie niż mieć stałe wynagrodzenie rzędu 5 000 PLN.
Są również modele hybrydowe, gdzie łączymy ze sobą 2 modele zarobkowe.
Jak to wygląda u nas w firmie?
Pracując z klientami rozliczamy się w modelu:
- płatność miesięczna abonament lub
- płatność miesięczna + prowizja od zarządzanego budżetu mediowego
- Płatność miesięczna + prowizja od wygenerowanego wyniku
W przypadku sklepów ecommerce głównie bazujemy na stałych abonamentach lub bierzemy udział w budżecie reklamowym.
W przypadku np. sprzedaży kursów pobieramy opłatę wdrożeniową + % od wygenerowanego wyniku.
Jak rozliczamy się z pracownikami? U nas do tej pory podwykonawcy rozliczani są od projektów, które z nami realizują. Jeżeli pracownik w danym miesiącu zrealizował np. 3 projekty wypłacamy mu kwotę X. Jeśli przepracował 6 projektów kwotę 2x itd. Kwota ta oczywiście jest indywidualnie oceniana w zależności od stopnia skomplikowania projektu.
Mam nadzieję, że ten artykuł ukazał Ci świetnie w jakim momencie opłaca pracować się na prowizji, a kiedy na stałym wynagrodzeniu.
Podsumowanie
Pracodawca: Na początku lepiej dawać prowizję, później lepiej stałą wypłatę bo np. pracownik za 5000 może stworzyć dla nas 15 stron internetowych za które weźmiemy 80 000.
Pracownik: Na początku jest słabo i mało kto się na to decyduje chyba że ma ogromne doświadczenie i wyniki, a później kiedy pracownik jest rozwinięty to dużo bardziej opłaca się mieć jak największy udział w zyskach.