Wdrożenie e-mail marketingu w sklepie internetowym to podstawa, aby docierać do klientów którzy już byli na naszym sklepie i zostawili do siebie dane, czy to na etapie popupu, czy też składania zamówienia.
Poprawne wdrożenie marketing automation jest w stanie podnieść sprzedaż i dać Twojej firmie przewidywalność. Dzięki wysyłce newslettera możemy znacznie podnieść LTV klienta. Ale zanim do tego wszystkiego przejdziemy zacznijmy od początku!
Email marketing według wielu badań jest najskuteczniejszą formą ze wszystkich form marketingu internetowego. 1 PLN zainwestowane w email marketingu przynosi zwrot na poziomie 30 PLN. Takich zwrotów nie osiągniemy reklamą w social media. Dzięki gromadzeniu bazy adresowej maili jesteśmy w stanie docierać do użytkowników wielokrotnie przy każdej nadarzającej się okazji. Możemy informować o nowych kampaniach, o najlepszych promocjach, lub wysyłać maile remarketingowe w zależności co odbiorca oglądał na Twoim sklepie internetowym. Tak! Nowoczesne narzędzia z zakresu marketing automation potrafią takie cuda. Gromadząc maile budujemy LTV klienta. Dzięki temu raz pozyskany klient może przynosić do Twojego biznesu wielokrotnie pieniądze.
Dodatkowo mając newsletter możemy generować tzw. sprzedaż na zawołanie. Chcemy wygenerować dodatkowy przychód to piszemy newsletter, wysyłamy do odpowiedniej grupy odbiorców i Buuum mamy sprzedaż!
Adresy mailowe możemy zbierać na kilkanaście sposobów. Metod jest dużo, ale opiszę dla Ciebie kilka najpopularniejszych, które najczęściej można spotkać w internecie.
Dedykowane landing page stworzone na potrzeby kampanii
Twoja firma może zaplanować akcję marketingową w której będzie gromadzić maile do klientów za pomocą dedykowanej strony lądowania. Możemy wykorzystać do tego jakiś gotowy szablon i puścić ruch reklamami płatnymi, ale też zasięgami organicznymi. Aby ludzie chcieli się zapisywać na twój newsletter musisz stworzyć jakiś interesujący Lead Magnet, który sprawi że będą chcieli zostawić maila.
Popup na stronie sklepu internetowego
Możesz wykorzystać standardowy popup z kodem rabatowym lub czymś bardziej kreatywnym zaraz po wejściu na stronę. Tego typu popupy nie mają wysokiej konwersji, ale jeśli gromadzisz już duży ruch na stronie to warto taki popup wdrożyć. Będzie to dodatkowe, bardzo dobre miejsce do gromadzenia maili klientów.
Exit popup przy wychodzeniu ze sklepu
Możemy wykorzystać popupy które pojawiają się gdy ktoś próbuje wyjść ze strony internetowej. Mają one zdecydowanie największą skuteczność ze wszystkich form popupów jednak możemy je używać tylko na komputerach. Na telefonach komórkowych zazwyczaj działa to bardzo źle, albo wcale. Warto więc łączyć ze sobą różne formy wyskakujących okienek popup. Jeżeli będziesz potrzebować informacji jak takie popupy wdrożyć u siebie na stronie to tutaj znajdziesz kompletny poradnik:
Podczas składania zamówienia
Bardzo dobrą formą zbierania subskrybentów jest ich gromadzenie na etapie składania zamówienia. Ważne, aby wyświetlić wtedy zgodę marketingową, którą musi zaakceptować użytkownik kliknięciem w checkbox. Taki komunikat zabezpieczy twoje interesy. Maile zbierane na etapie transakcji będą dużo lepszej jakości niż od osób, które pobiorą darmowy lead magnet.
Maile zbierane w ten sposób będą generować najwyższą konwersję jeżeli twój sklep ma asortyment nadający się do sprzedawania go wielokrotnie.
Ratowanie porzuconych koszyków
Najpopularniejszym wdrożeniem w e-commerce są tzw. porzucone koszyki, czyli wysyłanie wiadomości do osób, które były na etapie składania zamówienia i porzuciły koszyk. Dobrze spięte maile są w stanie doprowadzić do 20% odzyskanych transakcji na sklepie. Wszystko zależy od dobrego copywritingu maila.
Poradnik jak odzyskiwać porzucone koszyki >>>
Upsell w mailach transakcyjnych
Możemy też rozsyłać maile transakcyjne w których umieścimy krótkie info o produkcie upsell. Dzięki temu podniesiemy wartość zamówienia tzw. wartość koszyka. W dalszym ciągu bardzo mało sklepów internetowych wykorzystuje tą metodę do podnoszenia sprzedaży. Sprawdź jak upsell w mailach transakcyjnych sprawdzi się w Twoim e-commerce.
Wysyłanie ankiety po zakupie
Fajnym pomysłem na aktywizację użytkowników i zebranie fantastycznego feedbacku będzie wysyłanie ankiet badających zadowolenie klientów. Takie ankiety wysyłane są oczywiście po zakupie. Ankiety możemy zbierać za pomocą prostych formularzy google forms. Feedback od użytkowników jest niesamowicie istotny, bo jeszcze lepiej pomaga nam zrozumieć buyer persone. Przez co nasze maile są jeszcze bardziej spersonalizowane. Są o użytkownikach, a nie o losowych klientach, którzy nie są zdefiniowani. Każdy z nas chce otrzymywać ciekawe maile, które są skierowane do nas, a nie spam kopiuj-wklej, który znajdziemy u wszystkich innych reklamodawców.
Jak często wysyłać wiadomości?
O tym jak często wysyłać maile do klientów można napisać wiele. Jest to mocno indywidualna kwestia jednak taki branżowy standard to newsletter z okazji wszelkiego rodzaju świąt i specjalnych okazji jak np. walentynki, black friday, urodziny sklepu, dzień kobiet itd. + 1 newsletter tygodniowo np. w poniedziałku rano. Pamiętaj, że maile wysyłane zbyt często będą prowadzić do większej wypisywalności się z twojej bazy. Są pewnie przypadki sklepów, że te maile są wysyłane bardzo często jednak 2-4 maile w miesiącu będą OKej i od tego bym zaczął. Dalsze decyzje biznesowe odnośnie częstotliwości podejmowałbym na podstawie statystyk, które zaczną się pojawiać w trakcie.
Jak powinny wyglądać maile wysyłane w e-commerce?
W mailach, które wysyłamy do subskrybentów w e-commerce mamy większą swobodę i tutaj możemy użyć maili wykorzystując graficzne szablony. Aby dobrze przedstawić kilka naszych produktów ze sklepu grafiki będą bardzo pomocne. Mówi się, że e-mail marketing to powinny być czyste maile bez ozdobników graficznych ponieważ obniży to dostarczalność naszych wiadomości. Jednak w sklepach internetowych robimy wyjątek.
Mimo, że nasze maile są bardziej podatne na wpadnięcie do zakładki oferty to mimo wszystko maile graficzne mają szansę na wyższą konwersję zakupową na sklepie. Pamiętaj, aby pod produktem umieścić przycisk call to action kierujący na kartę produktu, a nie na stronę główną sklepu. W niektórych przypadkach kierujemy bezpośrednio na stronę checkout jeżeli np. sklep składa się tylko z 1 produktu.
Pamiętajmy o jak największej personalizacji. Możemy np. wykorzystywać specjalne kody rabatowe z ciągiem znaków do jednorazowego wykorzystania lub np. kody imienne na podstawie tego co użytkownik wpisał w formularzu. Pamiętajmy, aby w stopce maila zamieścić możliwość wypisania się ze subskrypcji newslettera. Nie chcemy mieć w bazie użytkowników, którzy nie czytają naszych maili i nie są zadowoleni że je dostają.
Baza mailingowa – segmenty odbiorców
Aby stworzyć skuteczny newsletter, który sprzedaje musimy zadbać o segmentacje bazy mailingowej. Zazwyczaj dobrym pomysłem na segmenty będzie rozdzielenie użytkowników, którzy jeszcze nic nie kupili na naszym sklepie, klienci którzy kupili cokolwiek ale ich wartość LTV jest na niskim poziomie, oraz klienci którzy wydali powyżej jakieś puli pieniędzy. Możemy też tworzyć segmenty na podstawie zakupów z konkretnych kategorii naszego asortymentu. Dzięki temu nasze maile będą miały większy open rate i click rate co znacznie wpłynie na skuteczność naszego mailingu.
Firmowy newsletter w wielu sklepach może okazać się jednym z najważniejszych kanałów sprzedaży i komunikacji z klientami. Dobrze prowadzony newsletter może przekierować na stronę pokaźną ilość ruchu, który będzie charakteryzował się wysoką konwersją. Puszczanie maili na skrzynki klientów pozwala im dowiedzieć się o aktualnych nowościach i promocjach w e-sklepie. Duża baza adresowa pozwoli Ci zbudować powtarzalny i przewidywalny przychód, a każdy newsletter może kończyć się transakcjami na sklepie. Bardzo dobrym pomysłem jest budowanie baz mailingowych od samego początku istnienia sklepu. Na dalszym etapie kiedy tego ruchu jest więcej warto zacząć budować kolejki marketing automation i segmentować bazę w zależności co robią użytkownicy. Pamiętaj o odpowiedniej częstotliwości wysyłki newslettera. Nie możesz pisać zbyt często, bo zwiększysz rezygnację z subskrypcji. Pisz maile, które mają CTA kierujące na kartę produktu lub stronę zamówienia checkout, a nie na stronę główną sklepu.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu działań email marketingowych dla Twojego sklepu internetowego daj mi o tym znać. Sprawdzę czy mogę pomóc