Bum na zakładanie sklepów internetowych trwa w najlepsze.
Każdego dnia powstają nowe e-commercy. Bariera wejścia jest bardzo niska i dzisiaj właścicielem sklepu internetowego może być praktycznie każdy.
Ale niestety większość sklepów nigdy nie osiągnie sukcesu ponieważ oprócz infrastruktury i logistyki tego biznesu musimy zadbać o skuteczny marketing i sprzedaż.
W tym artykule streszczę wszystkie najważniejsze segmenty marketingu dla e-commerce, które musisz zgłębić aby umiejętnie sprzedawać i skalować swój sklep.
1. Płatne reklamy na Facebooku i Google
Rzeczą fundamentalną w przypadku e-commerce jest sprowadzanie ruchu na stronę www. Jeżeli nasz sklep nie generuje wystarczającej ilości odwiedzin to nie ma szans zadziać się sprzedaż.
Google i Facebook jest w stanie dotrzeć do ponad 90% użytkowników Internetu. Na tym etapie musisz wiedzieć że reklamy są jak paliwo dla Twojego biznesu. Dzięki nim jesteś w stanie w ciągu kilku godzin przyciągnąć użytkowników na stronę i wygenerować sprzedaż.
Moja agencja specjalizuje się właśnie w reklamach płatnych. Ruch płatny jest o tyle dobry, że jest:
A) targetowany, czyli reklama trafi dokładnie do tych osób na których nam najbardziej zależy. Algorytmy optymalizują reklamy i wyświetlają je osobom, które z największym prawdopodobieństwem kupią nasz produkt
B) Mamy 100% pewność, że ludzie trafią na naszą witrynę i nie musimy czekać na efekt kilku tygodni bądź miesięcy
Na tym etapie dochodzimy do analityki internetowej. Blisko 3/4 sklepów , które audytujemy mają błędy wdrożeniowe czy to na etapie konfiguracji pixela facebooka, czy też google analitycs.
Rzeczą absolutnie obowiązkową jest prawidłowe skonfigurowanie analitycsa i umiejętne odczytywanie danych, które do niego spływają.
Zgodzisz się ze mną, że jeżeli nie wiesz na jakim etapie odpadają klienci, ile z nich kupuje, na jakie kwoty, jakie są ich ulubione kategorie, z jakich stref geograficznych najczęściej kupują nie jesteś w stanie prowadzić skutecznych działań reklamowych.
To na podstawie danych możesz wyciągać prawidłowe wnioski i konfigurować skuteczne reklamy.
Kolejnym elementem w którym wiele firm marnuje ogromny potencjał są wszystkie działania z zakresu marketing automation.
Bardzo mało firm ma wdrożoną sekwencję porzuconych koszyków.
Dla przykładu poniżej umieszczam screen na którym widzimy jakie wyniki osiąga sekwencja porzuconych koszyków u jednej z naszych klientek.
Miesięcznie sekwencja generuje dodatkowe 15-20 tysięcy na tym konkretnym sklepie.
Średnio porzucone koszyki wdrażane przeze mnie generują od 10 do 20% całej sprzedaży na sklepie. Żeby lepiej wyobrazić sobie to na liczbach. Jeżeli twój sklep robi obrót 100 000 PLN miesięcznie to dzięki przemyślanej kolejki e-maili po porzuceniu zamówienia twój sklep zacznie generować 120 000 PLN bez dodatkowego budżetu na reklamę.
Są to praktycznie darmowe pieniądze, które leżały na ziemii i wystarczyło się po nie schylić. Ratowanie zamówień to rzecz na którą zwracamy w agencji bardzo mocno nawet u mniejszych klientów.
Co ciekawe mamy na swoim koncie wiele przypadków, gdzie samo wdrożenie tej konkretnej kolejki e-maili opłaciło właścicielowi wszystkie koszty związane z wynagrodzeniem agencji + budżetów mediowych na reklamy facebook ads i google ads, a dodatkowo dało jeszcze zarobić, nie mówiąc o wszystkich innych zabiegach.
Zastanów się również jakie e-maile, notyfikacje i smsy chcesz wysyłać swoim klientom już po zakupie produktów. Jak chcesz podnosić tzw. Lifetimevalue klienta. Mając informacje w swoim systemie jakie produkty najchętniej kupuje możesz wysyłać mu spersonalizowane komunikaty, które zachęcą go do pozostania wiernym klientem twojego e-commercu.
Regularne wysyłanie newslettera. W newsletterze firmowym drzemie ogromny potencjał. Każdego miesiąca powinieneś mieć większą bazę mailingową. Dzięki temu możesz docierać do swoich klientów z najlepszymi akcjami promocyjnymi.
Wiele sklepów wysyła newslettery, ale wiele z nich robi to nieumiejętnie i jest spora przestrzeń do podniesienia rezultatów wdrażając kilka poprawek.
U jednego z klientów posiadającego nieposegmentowaną bazę wielkości 14 000 adresów udało mi się 1 newsletterem wygenerować 107 zamówień o wartości kilkudziesięciu tysięcy. Praca nad tym e-mailem trwała 25 min.
E-mail marketing potrafi mieć ogromne zwroty. Nie zaniedbuj tego kanału.
3. SEO (pozycjonowanie).
Ten punkt zostawiam dla większych sklepów z większą świadomością biznesu internetowego. Prowadzimy sporo sklepów, gdzie nie inwestujemy ani złotówki na pozycjonowanie i generują one satysfakcjonujące zwroty przy użyciu płatnych reklam.
SEO z reguły jest to ruch darmowy z wyszukiwarki. Są to organiczne wyszukiwania. Jednak należy pamiętać o stałym koszcie prowadzenia działań z zakresu pozycjonowania. Narzędzia, tworzenie contentu, wynagrodzenie dla agencji SEO.
Z reguły efekty SEO widać po kilku miesiącach pracy. Pozycjonowanie proponujemy firmom, które posiadają większy budżet na marketing lub reklamy płatne generują fajne zwroty ROAS i chcemy się dywersyfikować o kolejne kanały pozyskiwania klienta. Wtedy rozszerzamy współpracę o pozycjonowanie i mamy tu efekt synergii razem z Google Ads.
4. Budowanie świadomości marki i content marketing.
Oprócz stricte płatnych reklam produktowych wiele sklepów zajmuje się tworzeniem postów organicznych na Fanpage, profil na instagramie, wideo na youtubie.
Czy to ma większy sens? Wszystko zależy od projektu.
Warto jest tworzyć content i budować świadomość, ale należy też pamiętać co generuje w naszym biznesie największą sprzedaż.
Wiele e-commerce chętnie korzysta z contentu do budowania grup odbiorców i remarketingu już w reklamach płatnych.
Świetnymi przykładami ciekawych treści contentowych w e-commerce mogą być takie firmy jak x-kom, czy też allegro.
Zastanów się jakie masz zasoby i jakie wyniki biznesowe generuje u Ciebie regularna komunikacja na portalach społecznościowych.
5. Współpraca z zewnętrznymi firmami i influencerami.
Bardzo ciekawa, alternatywna metoda pozyskiwania ruchu na naszym sklepie internetowym. Oprócz ruchu z reklam ads możemy sprowadzić klientów na sklep z użyciem osób, które posiadają swoje społeczności wokół jakiegoś tematu, który jest pokrewny z naszym asortymentem.
Warto tutaj przeanalizować kilka scenariuszy. Czy szukasz twórców, którzy będą oczekiwali wynagrodzenia z góry, czy tylko od wygenerowanego efektu sucess fee.
Warto przemyśleć, czy ich zasięgi organiczne w tych czasach rzeczywiście są takie pokaźne, bo z reguły współprace opierają się o organic. Mało, która marka dodatkowo dopala posty influencerów ruchem płatnym, aby mocniej dotrzeć do swoich klientów.
Zastanów się, czy interesuje Cię jednorazowa akcja w postaci 1-2 postów, czy może szukasz ambasadorów którzy będą z Tobą regularnie współpracować i budować pozytywny wizerunek firmy.
Z reguły dłuższe współprace z influencerem mają pozytywny oddźwięk i przynoszą znacznie lepsze rezultaty od suchej pojedynczej akcji.
Fani oswajają się z Twoją marką i ufają rekomendacją od swojego ulubionego twórcy.
Współprace z firmami i influencerami jest to temat do przeanalizowania i zastanowienia się głębiej, czy u Ciebie się to sprawdzi.
Dużą rolę zagra tutaj dobór odpowiednich osób do współpracy. Dla naszej agencji kluczowe jest, aby ruch pozyskany przez influencerów był tańszy niż reklama płatna, inaczej często wolimy oszczędzić czas na długim researchu i stawiamy mocny nacisk na stargetowane reklamy ads. Żeby Ci to lepiej uzmysłowić mówię to w kontekście wyniku biznesowego. Jeżeli wydając 10 000 PLN na reklamy wygenerujemy sprzedaż 70 000 PLN, a wydając na kampanie z influencerami wydamy 7000 PLN i również wygenerujemy 70 000 PLN wtedy ma to dla nas ogromny sens.
Traktujemy to również jako dodatkowe źródło klientów. Do części z nich być może nigdy nie trafilibyśmy naszymi płatnymi reklamami. Dzięki temu powiększamy sobie tort.
Dodatkowo dzięki wpływowi danego twórcy ten klient może się do nas mocniej przywiązać i może się okazać, że zostanie naszym wiernym fanem i LTV takiego klienta będzie wyższe niż w przypadku innych źródeł ruchu jak ads i SEO.
Podsumowanie
O sklepach Internetowych mógłbym mówić godzinami. Nie chciałem Cię znudzić. Więcej na temat e-commerce dowiesz się z mojego kanału Youtube. Jeżeli chcesz stworzyć sklep internetowy lub prowadzisz już biznes e-commerce, ale nie jesteś do końca zadowolony z wyników kliknij przycisk poniżej, aby umówić się na bezpłatną rozmowę.