Mapy Ciepła – Hotjar, Yandex – co to są heat mapy i jak ich używać do analityki

4 listopada 2021

Czym jest mapa cieplna strony internetowej?

Mapa ciepła sprawia, że nasza strona na chwilę zamienia się w kilkukolorową powierzchnię od kolorów chłodnych symbolizujących mróz po gorące odcienie czerwieni.

Dzięki temu jesteśmy w stanie rzetelnie ocenić w które elementy na stronie www są klikane przez użytkowników najczęściej.

Jak tworzy się mapy cieplne?

Aby stworzyć mapę ciepła na stronie potrzebujemy narzędzia, które posiada taką funkcje. Kiedy wybierzemy odpowiednie narzędzie należy wrzucić kod na stronę i poczekać aż zaczną do systemu spływać pierwsze dane do analiz.

 

Mapy ciepła możemy sprawdzać na podstawie adresów URL, ale też na podstawie określonych segmentów np. jak zachowywali się ludzie, którzy finalnie dodali produkt do koszyka.

 

Jak wykorzystać mapę ciepła do zwiększenia konwersji na stronie?

Jak efektywnie korzystać z heat map? Po wgraniu kodu na stronę zaczekajmy aż odpowiednia pula użytkowników wejdzie na naszą stronę Internetową. Test jest miarodajny nie pod kątem ilości czasu od rozpoczęcia miarzenia, a od ilości ruchu na stronie www.

Jeżeli zakładasz że potrzebujesz 1000 sesji, aby ocenić wynik zaczekaj aż na stronie pojawi się 1000 sesji. Następnie oceń w co klikają użytkownicy. Ile strony scrollują i na jakim etapie ją zamykają. Dzięki temu ocenisz ilu użytkowników odpada na poszczególnych sekcjach strony.

Oprócz map ciepła większość dostępnych narzędzi pozwala też na nagrywanie całych sesji użytkowników. Dzięki temu możesz zobaczyć dokładnie krok po kroku jak zachowują się poszczególni użytkownicy podczas przeglądania witryny.

Jest to kolejna bardzo ważna opcja jeżeli mówimy o szukaniu wąskich gardeł na stronie i podnoszeniu współczynnika konwersji.

Narzędzia do tworzenia map ciepła

Z jakich narzędzi korzystam? Najpopularniejszymi rozwiązaniami będzie Hotjar i Yandex Metrica. Yandex Metrica jest w zupełności darmowy i ma wszystkie te same funkcje co Hotjar, a nawet więcej bo jesteśmy w stanie skutecznie posegmentować ruch na stronie. Yandex to rosyjski odpowiednik Google Analytics.

Hotjar jest nieco bardziej intuicyjny, ale srogo musimy za niego zapłacić. Jest bardzo prosty do wdrożenia i przetestowania. Później jednak zachęcam Cię do korzystania z Yandexa który sprawdzi się w boju jeszcze lepiej.

 

Oba narzędzia pozwalają mierzyć również na jakim etapie wypełniania formularza odpadają użytkownicy. Przetestuj będziesz zachwycony. Jedyną wadą map ciepła jest fakt, że wszystkie znane mi narzędzia mocno wpływają na szybkość witryny. Niestety strony posiadające kody do mierzenia spowalniają działanie strony www.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?

ODBIERZ BEZPŁATNE SZKOLENIE

Jak pozyskać 30 nowych płacących klientów w 7 dni

Co jeśli powiem Ci, że w przeciągu następnych 20 min dowiesz się jak znacząco podnieść sprzedaż w Twoim biznesie stosując techniki, które zna tylko 2% przedsiębiorców

Otrzymasz poukładaną wiedzę od A do Z w zaledwie 20 min. Nigdy wcześniej nie udostępniałem tego za darmo

Twoim problemem od dziś będzie ” jak obsłużyć aż tylu nowych klientów” i „co mam robić z tak dużym nadmiarem pieniędzy

Gotowy szablon do wdrożenia. Przetestowany w kilkunastu niszach. Jeśli Ci się nie spodoba zapłacę Ci za stracone 20 min życia. Mówię serio!!!

ZAPISZ SIĘ NA DARMOWE SZKOLENIE

Ucz się od praktyka i zyskaj certyfikat 📋