Budowanie firmy, a krytyka obserwujących i klientów – co ja o tym myślę?

2 lipca 2023

Prowadząc firmę usługową musimy pamiętać, że jest to praca bardzo blisko klienta. Z klientami mamy praktycznie codziennie styczność co wiąże się z wieloma problemami. Skąd biorą się te problemy? Każdy z nas jest inny. Ma inne zasady. Inny charakter. Jedno są bardziej poukładani. Inni bardziej choatyczni. Ludzie mają różny styl w jakim pracują i dowożą wyniki.

 

W pewnym momencie rozwijania agencji reklamowej zdałem sobie sprawę, że nie ma ani jednej agencji w Polsce, która osiągnęła wysoką skalę i ma dobrą renomę. Wszystkie te firmy mające dziesiątki, setki klientów w swoim portfolio są mniej lub bardziej krytykowane. Poszedłem głębiej i zastanowiłem się dlaczego tak musi być.

Wychodzi na to, że agencje reklamowe są tak trudne w skalowaniu i mają tak istotny pierwiastek ludzki, że nie da się rozwinąć firmy do bardzo dużego poziomu nie mając za sobą setek negatywnych opinii. Nie znalazłem ani 1 takiej firmy i wątpie żeby kiedykolwiek taka firma powstała.

Mając te dane zdałem sobie sprawę, że nakładanie na siebie presji nie ma żadnego sensu. Każda firma tego typu będzie miała osoby zadowolone i niezadowolone.

To nie jest tak, że nie powinniśmy brać pod uwagę negatywnego feedbacku od klientów. Ta wiedza jest bardzo istotna w ulepszaniu procesów w firmie, jednak nie powinniśmy dźwigać przy tym ładunku emocjonalnego. Nie obciążaj siebie psychicznie tylko dlatego, że jakiś klient ma o Twojej firmie złe zdanie. To jest standard w prowadzeniu biznesu usługowego, stąd wielu przedsiębiorców na przestrzeni swojej kariery zmienia kierunki rozwoju i skaluje inne sektory powoli wychodząc z usług. Dobrze zbudowany biznes usługowy o silnych fundamentach musi być krytykowany koniec, kropka. Ważne, żeby współczynnik zadowolenia klientów był jak najwyższy, ale nie powinniśmy się dołować, że jakiś człowiek źle o nas pomyślał. 

 

Jeszcze mniejsze znaczenie ma krytyka twoich followersów z social media. Budując firmę w oparciu o moje metody i pokazywanie siebie w mediach społecznościowych wiąże się z tym, że będziemy zyskiwali w gronie obserwujących osoby, które nas nie lubią. Które otwarcie mówią i myślą o nas źle.

 

Zdanie klienta, który płaci nam rachunki ma o wiele większą wagę, niż opinia człowieka z internetu. Warto brać pod uwagę długie komentarze lub wiadomości, gdzie ktoś krytykuje nas w sposób merytoryczny. Bo taka krytyka ma wartość i jest w stanie nas rozwijać. Przypadkowe obelgi najlepiej ignorować lub całkowicie usuwać.

 

Ja jako właściciel i założyciel swojej firmy nie boję się krytyki i potrafię z nią obcować. Potrzebowałem jednak przepracować sobie w głowie, że każdemu nie jesteśmy w stanie dogodzić i część biznesów będzie nas po prostu krytykować.

Przedsiębiorczość to droga, która jest usłana kłodami i przeciwnościami losu. Krytyka to tylko jedna składowa, która utrudnia nam działanie, ale jednocześnie pozwala stawać się lepszą organizacją.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?