Wersja Audio PODCAST
Wersja Tekstowa
Wersja Teksowa dla osób lubiących czytać. Uwaga wersja tekstowa może zawierać drobne błędy ponieważ jest kopią 1:1 wersji audio.
[00:00:51.000]
Cześć witam serdecznie z tej strony Tomasz Guzik. W dzisiejszym odcinku opowiem ci jak stworzyć swoją pierwszą reklamę płatną która przyniesie ci pierwszych klientów do biznesu. Korzystając właśnie z metod płatnych nie organicznych i darmowych dzisiaj będziemy rozmawiać o pozyskiwaniu klientów z użyciem płatnych reklam. Wachlarz możliwości jest bardzo duży ponieważ w zależności w jakiej branży działa możesz sobie wybrać różne systemy reklamowe. Możesz reklamować się na Facebooku i Instagramie. Być może na letnie albo na YouTubie albo w wyszukiwarce Google albo nawet na Tik Tok.
[00:01:36.000]
W zależności czym się zajmujesz gdzie przebywa twoja grupa docelowa. Możesz skorzystać z płatnej reklamy. Początki są bardzo trudne szczególnie w przypadku małych przedsiębiorców którzy nie mają dużych budżetów reklamowych. Chcą ten marketing. Pierwsze działania reklamowe wykonać samemu czy nie zlecając takim firmom jak moja ponieważ na przykład mają tak niskie budżety że nawet na robocizny nie są w stanie sobie pozwolić bo dopiero zaczynają. I co wtedy oni chcą sobie ustawić pierwszą reklamę pozyskać pierwszych klientów i zacząć się eskalować. Co ja takim firmom Polecam przede wszystkim zastanowić się gdzie jest grupa docelowa danej firmy jakie mamy usługi.
[00:02:25.290]
Jednym z najprostszych systemów reklamowych, który wydaje się dosyć przyjazny jest ten system Facebooka. Dużo osób zaczyna od Facebooka a dopiero później uczy się innych systemów. Jeżeli twoja grupa docelowa jest na Facebooku możesz zainteresować się Facebook. Jest dużo poradników jak ustawić taką pierwszą bazową podstawową reklamę na moim YouTubie. Jeżeli wpiszesz Tomasz Guzik lub na blogu znajdziesz bardzo dużo artykułów i filmików na ten temat na temat Facebooka możesz sobie sprawdzić jak taką reklamę klikać krok po kroku. I tutaj już pierwszy problem jaki się pojawi to wybór celu reklamowego musisz dokładnie wiedzieć jaki jest Twój cel czy chcesz pozyskiwać lajków na fanpage, czy chcesz bardziej reklamy na konwersję i sprzedaż czyli sprzedaż produktów pozyskiwanie liderów adresów e-mail numerów telefonów.
[00:03:22.140]
Może chcesz przejścia na bloga musisz się zastanowić dokładnie co jest tak naprawdę twoim celem. Kolejną kwestią jaka się rzuca na samym początku na każdych konferencjach marketingowych są poruszane różne fajne Case Study, ale bardzo dużych firm z bardzo dużymi budżetami. Często wiedza przekazywana z tej sceny jest super, ale jest nie dostosowana do realiów małych przedsiębiorców, którzy dopiero sobie gdzieś tam startują stawiają pierwsze reklamy. Ponieważ często możemy usłyszeć o różnych testach A/B wybij sobie na razie testy A/B z głowy jeżeli dopiero zaczynasz. Stwórz fajną kampanię reklamową która zacznie ci przynosić klientów i dopiero możesz wykonywać testy.
[00:04:12.510]
żeby rozwinąć ten wątek jeżeli chcesz wykonać testy musisz przepuścić przez swoją kampanię przez swoje strony internetowe odpowiednią ilość ruchu czyli odpowiednią ilość użytkowników. To musi być spora liczba żeby te dane były wiarygodne nie możesz testować swoich reklam swoich stron lądowanie jeżeli ten ruch jest po prostu zbyt niski bo np. wydajesz za małe budżety reklamowe. Odnośnie tych testów kiedy stworzysz już system który jesteś policzysz ile kosztuje cię pozyskanie jednego klienta robisz to w sposób powtarzalny od wielu tygodni w sposób skuteczny już jesteś w stanie policzyć ile wydajesz na reklamę i ile na nich zarabiasz.
[00:05:02.550]
Wtedy dopiero zaczynasz optymalizować poszczególne elementy laika czyli budować drugą stronę. Drugą wersję strony lądowania może coś w przypadku konfiguracji reklam może kanał pozyskiwania pozyskiwania ruchu z Facebooka to teraz być może czas spróbować Instagrama, a może YouTube. Testować można wiele można testować drogę ścieżkę klienta po zakupie twojego produktu czyli następny upselle, crosselle. Możesz optymalizować nawet takie czynniki jak szybkość ładowania witryny ale jeżeli dopiero zaczynasz proszę. Skup się na podstawach na fundamentach a testy A/B zostaw sobie na później. Nie potrzebujesz zaczynać od samego początku prowadząc skomplikowane testy A/ B.
[00:05:55.290]
Ale jeżeli już się w przyszłości na nie zdecydujesz polecam Ci darmowe narzędzie od Google’a. Google Optimize. Co jeszcze musisz wiedzieć. Jeżeli zaczynasz z reklamami. Reklamy możesz tworzyć graficzne mogą to być wideo więc chciałbym Ci przedstawić takie podstawowe programy gdzie możesz sobie takie grafiki obrobić. Taką bazową aplikacją najbardziej popularną chyba w Polsce jest canva. Wchodząc na portal canva.com Możesz sobie stworzyć wybrać z szablonu darmowe grafiki są też płatne w zależności która ci się podoba. Możesz zbudować sobie szablon.
[00:06:37.240]
Oprócz tego możesz np. wyciąć swoją postać narzucić na grafikę dodać jakieś cienie dodać jakieś elementy poszczególne napisy. Informacja o promocji. Jest tego bardzo dużo. Jest jeszcze aplikacja do tworzenia animacji crello. Jeżeli wpiszesz crello przez dwa „l” wyświetli ci się aplikacja w której możesz też tworzyć animację w kanwie też już chyba. Animacje są dostępne więc też również sprawdź canve i crello o wszystkich programach graficznych również znajdziesz na moim blogu. Na moich filmikach więc wystarczy troszkę dłużej poszperać i znajdziesz tam informację jak przygotować taką kreację reklamową skup się bardzo mocno na etapie kreacji czyli tworzenie jak ta reklama wygląda co ona komunikuje i jakiej jest copywriting tej reklamy bo to na tym etapie będzie istotne Jeżeli dopiero zaczynasz.
[00:07:34.290]
Skup się nie na bardzo mocno technicznych ustawieniach tylko właśnie na dobrej rzucającym się w oczy kreacji która przyciągnie twoich klientów. Oprócz tego jeżeli już zaczynasz warto pomyśleć o szkodach marketingowych na Twojej stronie internetowej i o analitycs. Poproś znajomego programisty lub możesz mi napisać na skrzynkę mailową któryś z moich członków zespołu po prostu się tym zajmie i wdroży dla ciebie kody śledzący Google Analytics Facebook Pixel konwersję Google Ads. To wszystko jesteśmy w stanie pomóc ustawić. Dzięki temu będziesz mierzyć wszystkie swoje działania nie może być tak że ty zaczynasz swoje reklamy i nie możesz w ogóle ich efektywności.
[00:08:22.830]
Marketing ma być inwestycją, a nie kosztem. Pamiętaj o tym. Większość przedsiębiorców traktuje marketing jako taki niepotrzebny dodatkowy koszt i nie chce na ten temat za dużo rozmawiać, ale marketing dobrze przemyślana strategia marketingowa odpowiednie budżety reklamowe są w stanie bardzo szybko skalować twoją firmę więc mocno to przemyśl. Pierwszym takim błędem który popełniają ludzie jest to że wrzucają sobie post na przykład na Facebooka klikając promuj post i cieszą się że tam kilkadziesiąt tysięcy widziało ten post. Ale tak naprawdę nikt nie zareagował za bardzo.
[00:09:01.650]
Może pojawiło się kilka lajków oczywiście tak mogło się zdarzyć ale nikt na przykład nie kupił albo jedna osoba zapytała o ofertę. Pewnie znasz tą sytuację. Jeżeli kiedykolwiek ustawiałaś lub ustawiałeś reklamę kliknąłeś promuj post zobaczyło post np. 50 tysięcy ludzi, a tak naprawdę żadna sprzedaż się z tego nie zadziała ponieważ reklama nie jest taka zero rynkowa nie ma. To nie działa w ten sposób że ty ustawisz reklamę i nagle ludzie rzucą się na twój produkt ty musisz zrobić z tego proces czyli na pierwszym etapie możesz stworzyć np.
[00:09:43.290]
video informujące o użytkowniku. Jakąś ciekawostkę związaną z twoją branżą wyedukuj klienta daj jakąś wartość i w pierwszej reklamie w żaden sposób nie mów nie mów co sprzedajesz. Nie zapraszaj na żadne konsultacje nie prosi o adres e-mail nie prosi o numer telefonu najzwyczajniej w świecie. Zrób wideo w którym dajesz użytkownikom wartość. Dopiero na drugim etapie stworzymy sobie remarketing czyli osoba która oglądała np. 25 %. tej reklamy wideo to już jest coś. Ponieważ może to wideo trwało 3 minuty ktoś już kilkadziesiąt sekund przebywał obcować z twoją treścią.
[00:10:30.430]
Już pamięta Cię jak wyglądasz. Czym się zajmujesz jakiś kontekst jest to dopiero możemy skierować reklamy remarketingowe i wtedy możemy już zaproponować na przykład bezpłatną wizytę w jakimś salonie bezpłatną konsultację może jakiś i Bóg może jakaś próbka kursu online lub jakiś tani produkt. Ale to nie może być tak że reklamuje już na pierwszy rzut. Na pierwszej reklamie od razu sprzedaż sprzedaż sprzedaż tylko już człowiek nas poznał daliśmy mu wartość i dopiero odpuszczamy reklamą remarketingową. Błędy które obserwuję jeżeli sprawdzamy konta reklamowe audytów u osób które dopiero zaczynały z reklamą.
[00:11:20.130]
To często też się zdarza że np. budżet jest przesadnie niski. Takim minimalnym budżetem w którym o którym możemy rozmawiać w kontekście biznesowym a nie jakiejś zabawy to jest kilkaset złotych miesięcznie na reklamę na Facebooku czy tam na jeden na jeden na jeden kanał marketingowy np. kilkaset złotych w googla kilkaset złotych Facebooka. Wtedy możemy już coś tam ocenić sprawdzić i pozyskać klientów. I to wszystko zależy oczywiście od branży. Jeżeli sprzedaje się mieszkania luksusowe samochody to wiadomo że nie okaże się że z reklamy za 500 złotych sprzedaż 40 luksusowych samochodów nie oczekuje tego nawet ale już jesteś w stanie puścić jakiś ruch na stronę i ocenić masz jakieś dane z których będziesz korzystać w przyszłości puszczając następne reklamy zbierają Ci się grupy marketingowe.
[00:12:19.530]
Gdzieś tam jedna taka pani pierwsza klientka puściła sobie na przykład u nas reklamę sama wystawiała ale mieliśmy dostęp do konta reklamowego i ustawiła reklamę za 60 złotych na uwaga 30 dni także czy tam na 2 tygodnie nie pamiętam ale to były bardzo śmieszne pieniądze z takiej reklamy nie da się nic sensownego wyciągnąć musimy wydać te kilkaset złotych te 30 złotych dziennie żeby zobaczyć żeby sprawdzić jaki jest ruch na stronie i ile osób klika czy coś się interesują czy oglądają Twoją pierwszą reklamę wideo wtedy jesteśmy w stanie wyciągnąć pierwsze wnioski i na tej podstawie projektować dalsze etapy laika mierzyć konwersję sprawdzać ile kosztuje nas pozyskanie klienta i jaka jest wartość tego klienta w czasie.
[00:13:10.560]
Ale najpierw tak jak mówię pierwsza. Pierwszy etap reklamy to jest wartość tak samo na YouTubie kiedy puszczamy reklamy. U mnie pierwszy etap reklam na YouTubie to jest wartość czy darmowy materiał darmowy poradnik w którym edukuję ludzi po prostu filmik tam nie ma żadnej mowy o sprzedaży. Osoby które oglądają te moje filmy otrzymują następną propozycję i tam już kieruje ruch na stronę internetową. I jeżeli ktoś wejdzie na stronę to już ścigają go kolejne reklamy marketingowe często pewnie widzi się takie reklamy gdzie ktoś ci daje wartość następnie zaprasza Cię na bezpłatny webinar a na bezpłatnym webinarze dopiero pod koniec po godzinnym szkoleniu proponuje ci jakiś produkt właśnie na tym to wszystko polega.
[00:13:58.680]
Odnośnie Kreacji Video ja korzystam z narzędzia imovie i telefonu komórkowego. IPhone nagrywa tam swoje reklamy a narzucam napisy na swoje filmy z aplikacją mixcaptions lub HappyScribe. Bardzo fajne aplikacje które ułatwią nam dostosowanie naszego wideo zarówno w formacie czy to ma być kwadrat 1 na 1 możemy dodać napisy itd itd. żeby te reklamy były przyjemniejsze w odbiorze dla naszych użytkowników. Plan i marketing jako proces pamiętaj nie rzucać się na skomplikowane testy A/B i nie zachłysnij się możliwościami systemu reklamowego.
[00:14:46.020]
Tak samo nie radzę Ci. Od samego początku bardzo wąsko target swoich reklam do bardzo specyficznej grupy ludzi ponieważ reklamy za wyświetlenie będą po prostu droższe. Będzie ciężej do tych ludzi dotrzeć. Nie przesadzaj z ilością opcji i warunków w targetowaniu. Dobrze pomyśl też o wykluczeniu jeżeli już rzeczywiście wrzucasz kolejne grupy reklam wykluczaj zainteresowanie pomiędzy tymi grupami. Warto może np. budować od razu bazy mailingowe, czyli jeżeli to jest jakiś biznes b2b no to warto jest optymalizować swoje reklamy na wypełnienie formularza czyli ktoś zostawia dane na formularzu handlowiec do niego dzwoni i tam sprzedaje mu produkty zawsze musisz liczyć się z takimi czynnikami że musisz wygenerować ruch na stronie lub ruch na swoich portalach społecznościowych a dodatkowo pamiętaj że dane które pozyskuje się na profilu prywatnym np.
[00:15:52.520]
na Facebooku nie da się ich wykorzystać w kontekście reklam. Użytkownik aby docierać do niego z remarketingiem aby mieć jakiś dostęp do statystyk to muszą być wszystko posty na fanpage’u albo musi przejść na twoją stronę internetową. Może to być też kanał YouTube. Można robić grupy marketingowe z kanału na YouTubie można ze strony internetowej ale nie w przypadku profili prywatnych. Dzisiaj rozmawiamy sobie o reklamie płatnej czyli tak powiedzieliśmy sobie o kreacji zadbaj o kreację od samego początku żeby rzucała się w oczy. Wybierz odpowiedni cele reklamowe zastanów się co jest twoim celem czy to ma być sprzedaż czy pozyskanie kontaktu czy to ma być np.
[00:16:39.920]
wyświetlenie video część. Może chcesz żeby jak najwięcej osób obejrzało twoje wideo albo Live który się wcześniej odbył na Twoim fanpage’u i z tego tworzysz grupy remarketingowe na podstawie t ych aktywności w związku z lajkowaniem strony z lajkowaniem fanpage z oglądaniem materiałów. Nie idź w ilość wyświetleń, ilość lajków, ilość komentarzy skup się na pozyskiwaniu klientów i sprzedaży. Używając do tego dedykowanych celów i jeszcze raz ci przypominam przygotuj zanim puścisz reklamy przygotuj swoją stronę internetową pod kątem Facebook Pixel, żeby zbierać dane i Google Analytics.
[00:17:23.070]
Przynajmniej to jest taka podstawka. Te dwie rzeczy wdrożyć. Możesz to zrobić z użyciem Google tak menadżer to też jest darmowe rozszerzenie Googla, gdzie tam możesz sobie te kody wszystkie wkleić. Jeżeli poprosisz programiste albo bardziej marketera, taką firmę jak moją. To takie kody są wdrażane. Dziękuję że wysłuchałeś lub wysłuchałaś odcinek do końca. Zapraszam do śledzenia mojego bloga. Tomasz Guzik kropka pl. Jeżeli masz do mnie jakieś pytania Wystarczy że napiszesz do mnie maila na kontakt@tomaszguzik.pl.
[00:17:59.910]
Cześć.