Google Tag Manager- Instalacja i konfiguracja, poradnik krok po kroku

Google Tag Manager- Instalacja i konfiguracja, poradnik krok po kroku

6 marca 2021

Czym jest Google Tag Manager?

 

Google Tag Manager w skrócie GTM to bezpłatne narzędzie od firmy Google, które pozwoli Ci w prosty sposób zarządzać skryptami na stronie Internetowej bez konieczności ciągłej ingerencji programisty. Narzędzie świetnie sprawdzi się dla osób zajmujących się marketingiem, które nie mają mocno technicznej wiedzy z zakresu IT. Raz wypracowane szablony mogą posłużyć Ci przy wielu późniejszych wdrożeniach i projektach.

 

Narzędzie sprawdzi się do instalacji kodu:

  • Pixela Facebooka
  • Google Analitycs
  • Kodów remarketingowych Google Ads
  • Yandex Metrica, Hotjar

 

Google Tag manager jest bardzo przydatnym narzędziem zarówno dla biznesów usługowych jak i e-commerce, czy też po prostu zwykłych stron blogowych. Narzędzie mimo, że ułatwia pracę ze skryptami i tak wymaga dosyć zaawansowanego poziomu wiedzy z zakresu marketingu i analityki Internetowej. W Polsce jest bardzo mało specjalistów zajmujących się GTM i aktywnie korzystających z tego narzędzia.

 

Dlaczego warto korzystać z Google Tag Managera?

Często na naszych strona internetowych jest spory bałagan i przy projekcie pracuje kilka różnych osób, agencji. Warto jest wtedy wszystkie nasze kody w sposób jasny uporządkować. Zamiast doklejać kody ręcznie na stronę www, lub korzystać z zewnętrznych wtyczek możemy wykorzystać jedno narzędzie i korzystać z wcześniej utworzonych zmiennych, które będą uniwersalne i będziemy je mogli przesyłać w kilka różnych miejsc jak np. google analitycs, czy też facebook piksel.

Dodatkowym atutem jest szybkość działania witryny. Instalując wiele różnych kodów na swojej stronie ingerujemy w PageSpeed. Kiedy opublikujemy wszystkie nasze kody w jednym kontenerze w GTM nasza strona będzie chodziła dużo płynniej niż wtedy kiedy bezpośrednio wrzucimy wszystkie skrypto w kod strony.

 

Jak zainstalować Google Tag Manager na stronie internetowej. (WordPress)

 

Krok 1.

W pierwszym kroku wpisz w wyszukiwarkę Google Tag Manager i kliknij w pierwszy link, który Ci się wyświetli.

Krok 2.

Kliknij w przycisk Start for Free

Krok 3.

Czas wypełnić formularz odpowiednimi danymi.

W pole na samej górze wpisz nazwę swojego konta. Jeżeli tak jak ja prowadzisz działania reklamowe dla wielu firm warto jest pilnować odpowiedniego nazewnictwa. Wpisz tutaj np. nazwę swojej firmy lub nazwę projektu do którego będziesz używać GTM.

Krok 4.

Wybierz kraj Polska z rozwijanej zakładki.

Krok 5.

Czas na nadanie nazwy kontenera i tutaj wpisz proszę adres swojej strony internetowej. W moim przypadku będzie to www.tomaszguzik.pl.

Krok 6.

Wybierz proszę na samym dole do czego będzie Ci to narzędzie potrzebne. Jeżeli do mierzenia aktywności gtm na stronie internetowej wybierz opcję Web. Jeżeli GTM wykorzystasz do aplikacji mobilnej wybierz odpowiedni dla siebie system IOS lub Android

Krok 7.

Po zatwierdzeniu formularza. Twoim oczom ukaże się długi regulamin, który musisz zaakceptować.

zakladanie konta w Google Tag Manager

Krok 8.

Kiedy tylko uda Ci się utworzyć konto na ekranie wyświetlą Ci się 2 kody, które musisz wkleić w odpowiednie miejsca w <head> i <body> na swojej stronie www. Nie stresuj się lada moment pokażę Ci jak dodać je w prosty sposób na swojej stronie. Aktualnie możesz zamknąć to okno ponieważ te kody znajdziesz również w ustawieniach. Nie musisz tego robić od razu.

 

Kliknij w Administracja, a następnie zainstaluj Menedżer tagów google

 

Krok 9.

Zdecydowana większość stron internetowych w Polsce jest stworzona na platformie cms WordPress. Jeżeli używasz innego systemu np. prestashop, shoper, magento, shopify lub inne rozwiązania sprawdź, czy nie jest dostępny jakiś moduł lub wtyczka, która w łatwy sposób zintegruje Twój sklep lub stronę www z GTM.

W tym artykule pokażę Ci jak to zrobić na wordpressie ponieważ zdecydowana część rynku pracuje na tym systemie w połączeniu z woocommerce.

Możliwości instalacji jest wiele. Jeżeli prowadzisz e-commerce warto jest wykorzystać dedykowaną wtyczkę, która oprócz GTM wrzuci na Twoją stronę datalayer, co będzie niezbedne do zainstalowania ulepszonego modułu e-commerce do narzędzia Google Analitycs. (GTM for wordpress)

 

W tym poradniku pokażę Ci wersję najprostszą, a jeżeli będziesz potrzebować bardziej zaawansowanych integracji i dedykowanej pomocy po prostu się ze mną skontaktujesz drogą e-mail lub telefoniczną.

 

Wejdź do panelu wordpressa i kliknij opcję dodaj nową wtyczkę. Następnie wyszukaj tracking code manager.

Jest to bardzo prosta rozwiązanie które pozwala bez umiejętności programistycznych wstrzyknąć kod html na Twoją stronę www.

Otwórz wtyczkę (nadaj nazwę) kodu, który wstrzykujesz dla przykładu możesz wpisać GTM HEAD i GTM BODY.

W puste pole wklej odpowiednie kody, a następnie wybierz opcję, aby kod znajdował się na wszystkich adresach URL.

Więcej na temat integracji znajdziesz na wideo poradniku, które znajduje się w tym artykule.

 

Kiedy instalacja Google Tag managera przebiegnie do końca warto upewnić się, że wszystko poprawnie działa, a będzie nam do tego potrzebne rozszerzenie do przeglądarki google chrome.

instalacja Google Tag managera poprzez wtyczkę tracking code manager na systemie cms wordpress
podgląd wgranych kodów do tracking code managera

Jak sprawdzić, czy zainstalowaliśmy poprawnie gtm na stronie?

Pomocna wtyczka do przeglądarki – Tag Assistant

 

Czas otworzyć przeglądarke google chrome i użyć wtyczki tag assistant. Jest to darmowe rozszerzenie dzięki, któremu sprawdzimy wszystkie kody firmy Google, które są opublikowane na naszej stronie. Możemy tam podejrzeć, czy poprawnie zainstalowaliśmy menedżer tagów google, Analitycs, remarketing tag potrzebny do kampanii Google Ads.

 

Jeżeli narzędzie pokazuje, że wszystko jest okej możemy przejść do nauki GTMa i zacząć wysyłać dane użytkowników w interesujące dla nas miejsca.

podgląd zainstalowanych kodów w Google Tag assistant

Struktura konta GTM, kontener, tagi, reguły, zmienne – Poradnik

Nasze konto, które tworzyliśmy na początku tego artykułu składa się z kontenerów. W obrębie 1 konta możemy mieć dostęp do kilku różnych kontenerów. U nas w firmie wygląda to tak, że do 1 konta mamy przypisane wiele różnych kontenerów naszych klientów. 1 kontener = 1 strona internetowa. Taki schemat powinniśmy zachować dla usystematyzowania swojej pracy i przejrzystości.

 

Idąc dalej kiedy jesteśmy już w naszym kontenerze mamy możliwość tworzenia tagów, czyli różnych skryptów, które wstrzykujemy na naszej witrynie.

Np. Google analitycs, facebook piksel, yandex metrica itd.

Reguły są kolejnym elementem który musisz zrozumieć. Reguły to sygnał kiedy dany tag ma się odpalić. Najprościej tłumacząc kiedy ma uaktywnić się nasz tag i wysłać dane do np. analitycsa. Mamy tu wiele różnych możliwości. Np. uruchom nasz tag jeśli użytkownik będzie przebywał na naszej stronie 30 sekund + przescrolluje 75% naszej witryny. Dzięki temu mamy pewność, że użytkownik był dużo bardziej aktywny od tego, który tylko otworzył naszą witrynę i od razu z niej wyszedł. Warto wykorzystać takie osoby do późniejszych działań w remarketingu.

 

Zmienne pomagają nam tworzyć reguły, które sobie zaplanujemy. Regułą może być np. kliknięcie przycisku, a dzięki zmiennym class id określimy który przycisk na stronie ma być mierzony. Mierząc filmik Youtube opublikowany na stronie wybierzemy regułę „Film w Youtube”, a zmienną dookreślimy, że np. dane do analitycsa mają być wysyłane jeżeli użytkownik obejrzy 25,50,75,90 % wideo.

 

Zmienne zrozumiesz lepiej na dalszym etapie kiedy zagłębisz się mocniej w narzędzie. Na świeżym koncie zaznacz checkboxem, wszystkie dostępne zmienne, które są w opcji standardowej od góry do dołu dzięki temu łatwiej będzie Ci się pracowało. Możemy też tworzyć niezdefiniowane wcześniej zmienne i samodzielnie ustawić wszystkie warunki, które dana zmienna ma spełniać.

 

Kiedy wiemy już z czego składa się GTM teraz dowiesz się co możesz osiągnąć za pomocą gtm i w jaki sposób mądrze zarządzać tagami.

 

Konfiguracja pierwszego tagu – dodanie śledzenia Google Analytics

 

Dodanie tagu google analytics to jedno z najczęstszych wdrożeń.

Przejdź do zakładki zmienne, a następnie kliknij ustawienia google analytics. 

tworzenie zmiennej Google Analitycs w GTM

Teraz musisz zalogować się na swoje konto GA i odnaleźć identyfikator śledzenia google analytics.

Przekopiuj identyfikator we właściwe miejsce i zapisz zmiany.

 

identyfikator śledzenia Google Analitycs

Następnie przejdź do głównego panelu i kliknij dodaj nowy tag.

Wybierz google analitycs – universal analytics i postępuj zgodnie z instrukcją na zrzucie ekranu.

Nie zapomnij wybrać reguły All Pages, która sprawi, że skrypt będzie działał na każdej podstronie Twojej witryny.

Kiedy zapiszesz zmiany w podglądzie swojej strony uruchomi Ci się na dole konsolka, która pokażę czy Twoje tagi odpalają się poprawnie.

Kiedy sprawdzisz, że kod śledzenia google analytics wyświetla się poprawnie opublikuj zmiany i wejdź do tag assistant zobaczyć, czy pojawił się tam również na zielono Analitycs.

 

Alternatywną metodą dodania GA na stronę jest wykorzystanie kodu google analytics i wklejenie go z użyciem wtyczki tracking code manager.

Tworzenie tagu Google Analytics w GTM

Instalacja i konfiguracja za nami, czas na dodawanie tagów i skryptów w menedżerze tagów google

 

Mierzenie kliknięć na stronie, w słuchawkę telefonu, w przycisk, śledzenie kliknięć w link

Dzięki temu narzędziu możemy precyzyjnie mierzyć każde kliknięcie na naszej domenie, pobrania plików pdf, a dodatkowo wysyłać te dane do naszego konta google analytics, piksela itd.

W zależności od tego co dokładnie chcemy mierzyć tworzymy regułę na podstawie tylko kliknięć lub kliknięć w link i podglądamy w infrastrukturze strony, konsolce GTM lub kodzie strony jakie mamy tam dodatkowe parametry, dzięki którym jesteśmy w stanie zawężyć odpalanie naszego tagu.

Np. chcemy, aby dane zostały wysłane w momencie kiedy ktoś kliknął w link, który „zawiera” „tel: „, bo zależy nam na mierzeniu kliknięć w słuchawkę.

Innym przykładem może być class id jeżeli mierzymy kliknięcia w przycisk.

mierzenie klikniec w Google Tag Manager- Tworzymy regułę

Mierzenie wypełnionych formularzy na stronie

Drugim bardzo ważnym celem w kontekście biznesowym na naszej stronie może być wypełnienie formularza.

Znowu musimy udać się do tworzenia nowego tagu i wyboru np. analitycsa. Później wybieramy opcję przesłanie formularza i ustalamy dodatkowe warunki, kiedy reguła ma się odpalić. Dla przykładu odpal regułę jeśli ktoś wypełni formularz na zakładcę url /kontakt

Mierzenie formularzy jest świetną funkcją jeżeli nasza strona nie jest zbudowana w ten sposób, że po wypełnieniu formularza użytkownik widzi stronę podziękowania thank you page.

Kiedy nasz formularz nie ma takiego przekierowania wtedy będziemy musieli wykorzystać mierzenie z użyciem tej właśnie reguły.

mierzenie formularzy z użyciem GTM

Mierzenie czasu na stronie

Kolejnym bardzo ważnym celem może być urealnienie współczynnika odrzuceń poprzez czas na naszej stronie internetowej lub przewijanie strony. Dzięki czemu wiemy, czy użytkownik zdążył zapoznać się z naszą ofertą lub przeczytał artykuł blogowy, a może od razu wyszedł. Jak skonfigurować mierzenie czasu na stronie?

tworzenie reguły mierzącej czas w Google Tag manager

Mierzenie % przewijania strony

Czas na stronie nie zawsze świadczy o tym, że użytkownik przeczytał naszą ofertę. Dodatkowym ważnym elementem może okazać się pomiar głębokości przewijania strony. Co pozwoli nam również dokonać optymalizacji naszych działań remarketingowych. Warto jest łączyć ze sobą 2 różne reguły czasu na stronie + przewijania strony

reguła przewijania strony Google Tag Manager

Mierzenie interakcji z wideo

Jeżeli Twoja strona zawiera wideo opublikowane i umieszczone na platformie youtube możesz mierzyć ile % tego materiału oglądają użytkownicy.

Niektóre płatne rozwiązania pozwalają mierzyć tego typu wyniki bez GA, jeśli jednak Twoje reklamy wideo są na youtubie wykorzystanie kodu gtm i reguły Film w Youtubie sprawdzi się tutaj wyśmienicie.

mierzenie % obejrzanego wideo na youtubie w Google Tag manager

Jak zainstalować Pixel facebooka za pomocą Google Tag Managera?

 

Instalacja piksela z użyciem GTM jest banalnie prosta. Będąc w głównym panelu musisz wybrać opcję New Tag, a następnie Niestandardowy Kod HTML. W puste pole wklejasz kod śledzenia, który pobierzesz z Facebooka i analogicznie jak podczas instalacji GTM w tracking code manager tu też musisz wybrać opcję kiedy ten skrypt ma się odpalać.

Wybierz trigger, że pixel ma być aktywny na każdej podstronie bez żadnych wykluczeń.

Kiedy zapiszesz i opubilkujesz swój tag na stronie możesz podejrzeć, czy wszystko wykonałeś prawidłowo przy użyciu rozszerzenia pixel helper do chrome.

Jeżeli wszystko jest OK, piksel jest poprawnie zainstalowany i możesz wykorzystywać go podczas tworzenia swoich kampanii reklamowych na facebooku i instagramie.

instalacja piksela facebooka z użyciem Google Tag managera

Podsumowanie wiedzy

 

GTM jak sam widzisz nie jest najprostszą usługą google z jaką przyszło Ci się mierzyć. Jest to narzędzie marketingowe i analityczne przeznaczone dla specjalistów digital marketingu służące do wdrożenia m.in. kodów śledzenia google analitycs, pixel, czy też innych narzędzi, czy też bardziej dokładnego monitorowania ruchu na stronie. Dzięki temu narzędziu zoptymalizujesz swoją pracę i jeszcze lepiej będziesz mierzyć konwersje i mikrokonwersje na Twojej www. Wdrożenie Google Tag managera nie jest trudne, ale późniejsze dodawanie tagów może wymagać większej ilości czasu i dokładnego sprawdzenia, czy wszystko zaimplementowaliśmy poprawnie. Narzędzie znacznie ułatwia nam pracę z tego względu, że możemy za pomocą jednego konta google mieć dostęp do kilkunastu różnych GTM klientów. Narzędzie sprawdzi się zarówno dla sklepów internetowych jak i biznesów usługowych.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?

Chcesz mnie o coś zapytać?

Nazywam się Tomasz Guzik i prowadzę agencję reklamową SocialBiznes. Specjalizujemy się w prowadzeniu kampanii reklamowych w Internecie. Jeżeli jest jakaś kwestia o którą chcesz zapytać po prostu kliknij w poniższy przycisk i wybierz wygodną dla Ciebie formę kontaktu.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu i sprzedaży zachęcam Cię również do słuchania mojego Podcastu, oglądania wideo na Youtubie i korzystania z moich szkoleń online.