Każdy youtuber marzy o tym, żeby mieć jak największe zasięgi. Sława i duże wyświetlenia mogą całkowicie odmienić nasze życie. Aby rzeczywiście mieć szansę na wybicie się na YT musimy poznać termin „Algorytm Youtube”.
To właśnie ten algorytm jest odpowiedzialny za to, czy nasz film zobaczy 3 osoby, czy 300 000. Czym dokładnie jest algorytm youtube i w jaki sposób działa?
Co to jest algorytm Youtube?
Algorytm to ten niewidzialny mechanizm, który decyduje czy twój film będzie polecany na youtube, czy też nie. To on odpowiada za to, który filmik pojawi się w karcie na czasie.
To algorytm youtube poleca użytkownikowi filmy, gdy ogląda wideo innych twórców, to algorytm wyświetla nam miniatury filmów na stronie głównej youtube.
W dużym skrócie algorytm analizuje to jak Ty drogi widzu zachowujesz się na Youtube i Google, a następnie wyświetla Ci filmy, które są dopasowane do Twoich zainteresowań i preferencji.
Tak działają też inne algorytmy stąd często popadamy w bańkę informacyjną i wydaje nam się, że świat tak wygląda bo dookoła wszyscy myślą tak samo jak my i oglądają to samo co my.
Prawda jest jednak taka, że platforma youtube podsyła nam dokładnie takie treści które nas interesują i z którymi się zgadzamy. Zgodnie z naszymi poglądami politycznymi, światopoglądem, hobby itd.
Jak działa algorytm youtube i kogo promuje?
Algorytmy youtube sprawdzają co wyszukujesz w wyszukiwarkach Google i Youtube. Wiedzą na jakich treściach spędzasz czas, dokładnie wiedzą jaki film i ile czasu oglądałeś, wiedzą kiedy przewijasz film, znają twoje preferencje, wiedzą które miniaturki chętniej klikasz, a które pomijasz.
Celem nadrzędnym Youtube jest to, aby użytkownik spędzał na platformie jak najwięcej czasu. Dzięki temu Google może wyświetlać więcej reklam na filmach i przez to więcej zarabiać.
Kiedy zrozumiesz tą zasadę i zaczniesz budować content w taki sposób, żeby widz spędził na Twoim kanale jak najwięcej czasu Twoje wyniki i wyświetlenia zaczną rosnąć.
Kluczowe jest, aby tworzyć ciekawe, dynamiczne filmy które będą miały wysoki watchtime, czyli czas oglądania Twojego filmu przez widza. Watchtime jest największym paliwem nie tylko dla algorytmu youtube, ale też innych platform wideo jak np. tiktok.
Jak działa algorytm youtube shorts i czy shorty mają wpływ na wzrost wyświetleń zwykłych filmów?
Algorytm shortów działa całkowicie inaczej niż w standardowych filmikach długoformatowych. Filmy pionowe shorts potrafią się wybijać nawet jeżeli twój kanał ma 0 historii, 0 subskrybentów i 0 wyświetleń. Głównie liczy się zaangażowanie odbiorców.
Filmik musi być na maxa dynamiczny. Najlepiej jak będzie miał napisy umieszczone na ekranie. Szybko zmieniające się kadry i wszystko co sprawi, że zatrzymamy uwagę widza.
Mamy dosłownie 3 sekundy, aby widz nas nie przescrollował dlatego tzw. hook na uwagę jest niezwykle ważny w youtube shorts.
Jak dokładnie działa algorytm shortów?
Zazwyczaj przez pierwsze 2h po publikacji nie dzieje się nic. Ewentualnie wpadnie nam kilka wyświetleń z powiadomień, które otrzymają subskrybenci. Później nagle mamy wystrzał w górę i łapiemy dużo wyświetleń (przeważnie dużo więcej niż formatów standardowych), a później nagle kurek z wyświetleniami jest zakręcany i nasz short stoi w miejscu lub rośnie bardzo powoli.
Czasami następuje kolejna fala wzrostowa i możemy się cieszyć dalszymi przyrostami. Algorytm shortów działa falami. Rzuca odcinek do pierwszych widzów sprawdza jak na niego reagują i w jakim % go oglądają, a następnie jeśli odcinek się spodoba wypuszcza go do następnych użytkowników.
Idealnie jeżeli stworzysz taki odcinek, który będzie oglądany więcej niż 1x. Niektórzy youtuberzy stosują taką strategię, że koniec filmu sprytnie łączą z początkiem, aby zmylić użytkownika tak aby myślał że to dalej kontynuacja shorta. Dzięki temu film się zapętla. Początek stanowi kontynuacje tego co twórca powiedział na końcu odcinka. Wtedy możemy liczyć np. na watchtime 120% co znacznie nas premiuje z pośród innych twórców.
Subskrypcje na youtube – mają wpływ na ilość wyświetleń filmów ?
Zapamiętaj raz na zawsze. Subskrypcje w 2023 roku nie mają absolutnie żadnego znaczenia. Subskrypcje pełnią rolę wizerunkową, ale tylko ułamek użytkowników otrzymuje powiadomienie o nowym filmie. Ba! Nawet osoby, które kliknęły dzwoneczek często nie dostają wszystkich powiadomień.
Owszem jeżeli mamy jakąś bardzo dużą pulę subskrybentów to nawet ten ułamek z nich może stanowić dodatkowego boosta dla wyświetleń pod odcinkiem, ale najważniejsze co działa na Youtube aktualnie to fenomenalny tytuł + miniatura + zawartość filmu, który będzie miał wysoki watchtime.
O tym jak zdominować algorytm dowiesz się już za moment, chcę jednak podsumować że nie warto zabijać się o subskrybentów na Youtube. Mają oni zdecydowanie mniejsze znaczenie niż jeszcze kilka lat temu. To samo zresztą jest z lajkami na facebooku.
Jak zdobyć więcej widzów dzięki algorytmowi youtube?
Co więc należy robić, aby nasze publikowane filmy zdobywały ogromne ilości wyświetleń i były rekomendowane do nowej publiki? Skup się na watchtime nie tylko pojedynczego odcinka, ale na całej sesji użytkownika na Twoim kanale.
Zacznijmy od początku. Najpierw musimy pozyskać ruch na kanał, żeby to się wydarzyło musimy nauczyć się tworzyć clickbaitowe tytuły i miniatury. Ale oprócz clickbaitu mają one mieć spójność z treścią odcinka. Absolutnie nie zależy nam na przypadkowych kliknięciach, ponieważ jeżeli widz zobaczy że odcinek nie odpowiada na zapytanie z miniatury to szybko wyjdzie z odcinka i youtube po pewnym czasie przestanie dawać rekomendacje twojego filmu nowym widzom.
A więc musimy wyważyć złoty środek pomiędzy atrakcyjnością miniatury i tytułu, a zawartością filmu. W zawartości filmu oprócz świetnego montażu musimy umieścić karty odsyłające do innych filmów, ekran końcowy, oraz usadowić film w playliście. Dzięki temu użytkownik ma szansę krążyć po naszym kanale i oglądać jeden film po drugim.
Dodatkowym sygnałem dla rekomendacji youtube może być fakt, że ktoś oglądając film przeszedł do karty głównej twojego youtube’a. Podczas filmu wspominaj na końcu w mocnym call to action, aby użytkownik kliknął kolejny film z ekranu końcowego z którego dowie się xyz. Dzięki temu podniesiemy CTR ekranu końcowego i wydłużymy sesję. Promuj swoje playlisty w newsletterze i w social mediach.
Bardzo ważne dla algorytmu jest kilka godzin po publikacji odcinka. Ważne, żeby dostarczyć youtubowi wtedy jak najwięcej danych o odcinku i widzach.
Publikuj swój film w socialach, newsletterze i wszędzie gdzie masz zasięgi, aby podbić wyświetlenia w tych pierwszych godzinach, a nawet pierwszej dobie. Ten czas jest kluczowy w jakim tempie odcinek będzie rozwijał się dalej. Chyba, że tworzysz odcinki pod wyszukiwarkę wtedy taktyka może być nieco inna.
To funkcje przeglądania i proponowane stanowią główne źródło ruchu na youtube. To tam kryje się najwięcej wyświetleń i tam jest największy potencjał do szybkiego wzrostu kanału yt.
Jeżeli tworzysz dobre miniaturki i tytuły możesz wbić się do funkcji przeglądania, jeżeli zaś tworzysz treści pod słowa kluczowe to odcinek nie będzie się aż tak dobrze klikał na samym początku, ale po kilku tyg. może zacząć zbierać bardzo dużo ruchu z wyników wyszukiwania youtube search i google search.
Wyniki z wyszukiwarki Google znajdziemy w zakładce źródła ruchu – zewnętrzne, ponieważ w wyszukiwarce google również wyświetlają się filmiki z yt. Z moich obserwacji wynika, że wyszukiwarka youtube generuje duży ruch gdy odcinki są dłuższe, a ruch zewnętrzny z google search rośnie w momencie kiedy nagrywamy krótsze kilkuminutowe poradniki.
Algorytm YouTube – podsumowanie
Skup się na tym, aby tworzyć dobre filmy i utrzymaj dyscyplinę. Piekielnie ważne są tytuł, miniatura i treść oraz oczywiście tematyka w której nagrywasz. Tematy, które są w trendach będą łapały więcej wyświetleń od tematów oklepanych. Cały czas skup się na tworzeniu i zdobywaniu doświadczenia.
Zyskując doświadczenie będziesz lepszym twórcom. Zadbaj o optymalizacje kanału tworząc playlisty, karty, oraz ekrany końcowe. Planuj content z wyprzedzeniem, aby mądrze grupować swoje treści i kierować z jednego filmu do drugiego. Stale poprawiaj montaż i kompetencje występowania przed kamerą. Dzięki temu watchtime twoich filmów i całego kanału zacznie rosnąć. Ogromnie Ci kibicuję i życzę powodzenia