Czym jest Youtube shorts? W jaki sposób nagrać i opublikować shorta na Youtube?

26 czerwca 2022

W ostatnim czasie social media weszły w nową fazę w której popularność świętują krótkie formaty wideo. Na bazie Tiktoka powstały Reels na Instagramie i Youtube shorts. Każdy chce wziąć kawałek tortu dla siebie.

Czym więc dokładnie są Youtube shorts i w jaki sposób je opublikować.

Czym jest Youtube shorts?

Shorty na Youtube to krótki format wideo, który w głównej mierze promowany i wyświetlany jest na telefonach komórkowych. Filmiki, które wyświetlają się jako shorty trwają maksymalnie 60 sekund i są nagrywane w pionie. Shorty to nowy format na yt i nie jest on jeszcze tak popularny w Polsce, dzięki temu mamy możliwość zyskać duże zasięgi i wyróżnić się na tle konkurencji.

Youtube shorts bardzo nawiązują do Tiktoka i są wręcz jego kopią. Z tą różnicą, że aplikacja Tiktok ma też inne długości filmików 15 sekund, 60 sekund i 3 min i dłużej, a Youtube daje 2 kryteria. Wideo musi trwać 15 lub 60 sekund i powinno być nagrane w pionie.

Jak oglądać Youtube shorts?

Filmiki wyświetlają się w głównej mierze na smartfonach w momencie przewijania aplikacji Youtube. Filmy wyświetlają się w Pionie więc nie ma konieczności przekręcania telefonu wzdłuż. Youtube shorts można również obejrzeć na komputerach kiedy wejdziemy na kanał danego twórcy i znajdziemy dodany przez niego film.

 

Na komputerach jednak nie ma dedykowanej sekcji, która wyświetla się przy buszowaniu po serwisie YT.

Jak zrobić własnego Youtube short?

Aby nagrać shorta wyjmij telefon i nagraj w pionie krótki film, który potrwa maksymalnie 60 sekund. Wcześniej aby opublikować shorta musieliśmy w tytule filmu dodać #shorts. Obecnie jeżeli film jest w pionie i trwa poniżej minuty youtube sam potraktuje jako short i będzie go wyświetlał w sekcji z shortami.

Dodatkowo każdy filmik, który jest traktowany jako short ma małą czerwoną ikonkę w prawym dolnym rogu.

Shorty tworzy się identycznie jak Tiktoki. Wielu twórców tworzy te same treści na kilka platform. Np. nagrywa Tiktoka, ściąga znak wodny i publikuje ten sam film na Youtube.

Tworzenie i dodawanie Shorts jest proste i intuicyjne i nie wymaga większego tłumaczenia.

Dla kogo Youtube shorts to dobry pomysł na rozwój kanału?

Krótkie filmiki są dobre dla wszystkich branż, gdzie jesteśmy w stanie w ciągu kilkunastu-kilkudziesięciu sekund przekazać widzowi treść w wartościowy, kreatywny sposób. Nie wszyscy twórcy są na tyle kreatywni i przyzwyczajeni do krótkich treści, aby regularnie korzystać z youtube shorts. Tam gdzie film wymaga większego zaangażowania czasu do opowiedzenia historii tam shorts się nie sprawdzą.

Czym różni się Youtube shorts od Tiktoka?

Shorty są blizniaczo podobne pod kątem funkcjonalności do Tiktoka i Instagram Reels. Po prostu oglądamy je na Youtubie. Główną różnicą jest fakt, że Tiktok powoli wprowadza dłuższe formaty w filmach pionowych, a YT pozwala na max 60 sekundowy filmik.

Algorytm shortów działa na innej zasadzie i platforma Youtube promuje nowe formaty i rozwiązania jak każde inne social media. Shorty pozwalają nam dotrzeć do nowych widzów, którzy nie wpadliby na nasz kanał oglądając standardowe filmy. Pod kątem funkcjonalności to 1:1 kopia Tiktoka.

Przydatne artykuły, które pomogą Ci rozwinąć się w krótkich formatach wideo:

🔗  Jak wybić się na Tiktoku >>>

🔗  Rolki na Instagramie – Czym są i jak je opublikować? >>>

🔗  Jak Zarabiać na Tiktoku >>>

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?