Pozycjonowanie stron internetowych (SEO)

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO)

28 marca 2021

Każdego dnia miliony użytkowników w Polsce korzystają z TOP10 wyników wyszukiwania, aby znaleźć usługi, produkty lub konkretne informacje, których potrzebują. Obecność Twojej strony na jednej z czołowych pozycji stanowi jeden z najskuteczniejszych, a zarazem najtańszych sposobów pozyskiwania klientów. Co w takim razie powinieneś zrobić, aby zasilić grono TOP10 wyników Google? Zlecić usługę pozycjonowania (SEO) najlepszym w branży!

Jeżeli prowadzisz sklep online lub własny serwis internetowy, to pozycjonowanie stron jest działaniem, które powinieneś uwzględnić w swojej strategii marketingowej. Dowiedz się, co kryje się za tym skomplikowanym, a jednocześnie długofalowym procesem prac na stronie (i poza nią!).

Czego dowiesz się z tego artykułu?

 

  1. Pozycjonowanie stron – co to takiego?
  2. Sekrety wyszukiwarki Google – jak ona działa?
  3. Pozycjonowanie stron jako złożone przedsięwzięcie. Jakie działania należy podjąć?
  4. Pozycjonowanie strony, a korzyści biznesowe.
  5. Pozycjonowanie stron, a inne obszary digital marketingu.
  6. Najczęściej zadawane pytania.

Pozycjonowanie stron – co to takiego?

Na usługę pozycjonowania strony internetowej składa się szereg działań optymalizacyjnych na stronie, czyli tzw. SEO (ang. Search Engine Optimization), a także działania poza nią. W obu tych przypadkach cel jest prosty – jej widoczność w wynikach wyszukiwania musi się zwiększyć. Efektem tego procesu jest wzrost ruchu na stronie, a tym samym szansa na pozyskanie większej liczby klientów.

Za ocenę witryny, a także kwestię jej pozycji w wynikach wyszukiwania odpowiedzialne są algorytmy Google. Na kryteria ich oceny składa się ponad 200 różnych czynników, które wpływają na pozycję.

Pozycjonowanie witryny internetowej polega na regularnej pracy, ponieważ jest to proces ciągły. Każde z działań musi być monitorowane przez specjalistę i w razie potrzeby poprawiane. Tylko taka praktyka pozwoli uzyskać i/lub utrzymać wysoką pozycję. Ponadto, proces ten musi być oparty na indywidualnej strategii, bieżącej analizie, a także cyklicznej pracy optymalizacyjnej.

Osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania to jedno, a jej utrzymanie – drugie. W obu tych przypadkach warto mieć na uwadze fakt, iż działania te najczęściej wymagają takiego samego wysiłku oraz pracy specjalisty.

Sekrety wyszukiwarki Google – jak ona działa?

 

Jeżeli chcesz zrozumieć, czym jest pozycjonowanie stron, powinieneś wiedzieć, jak działa wyszukiwarka Google.

Do tej pory w przypadku wyszukiwarki Google doliczono się 25 różnych sposobów na prezentowanie wyników. Zaliczamy do nich m.in. grafikę, video, reklamę płatną oraz wyniki naturalne. Na obecność witryny w każdym ze wspomnianych sposobów wpływają różne czynności. Jak się zapewne domyślasz, inne działania należy podjąć dla pozycjonowania grafiki, a inne dla pozycjonowania strony w naturalnych wynikach.

O tym, w jaki sposób będą wyświetlane wyniki wyszukiwania, decyzję podejmują algorytmy Google. W zależności od rodzaju zapytania, sposób prezentacji Google może się różnić.

  • zapytanie „kawiarnia” wyświetli zapewne wyniki lokalizowane (mapa)
lokalne wyszukanie kawiarni google
  • na zapytanie „kosmetyki do pielęgnacji” będą się składać wyniki wyszukiwania + obrazy i produkty możliwe do kupienia
kosmetyki do pielęgnacji wyszukiwarka google
  • Google stara się również automatycznie odpowiadać na pytania, aby użytkownik nie musiał przeszukiwać serwisów
wyszukiwanie w google łóżeczka po angielsku

Wyniki, które najczęściej mogą się ukazać Twoim oczom to:

  • Wyniki organiczne,
  • Wyniki płatne,
  • Lokalny 3-pak,
  • Wynik z grafu wiedzy.

Dowiedzmy się nieco więcej na ich temat.

Wyniki organiczne 

Działania SEO wpływają na tę właśnie grupę wyników. Właściwie prowadzone działania mają skutkować pojawieniem się Twojej strony jak najwyżej. Warto pamiętać, że każdą witrynę, która znajduje się w organicznych wynikach wyszukiwania, charakteryzują 3 elementy, a mianowicie: tytuł, opis oraz adres URL. Organiczne wyniki wyszukiwania prezentują się, jak poniżej:

wpisujemy w wyszukiwarkę stomatologia estetyczna

Wyniki płatne

Oto wyniki pochodzące z kampanii Google Ads. Koszty takiej kampanii są uzależnione od ceny za kliknięcie (CPC) w reklamę, a na to wpływa kilka czynników. Zaliczamy do nich między innymi:

  • jakość strony docelowej,
  • jakość reklamy,
  • obszar terytorialny kampanii,
  • dopasowanie słowa kluczowego do strony,
  • stawki konkurencji.

Płatne wyniki wyszukiwania wyglądają, jak poniżej:

płatna reklama w wyszukiwarce google stomatologia estetyczna

Lokalny 3-pak

W tym przypadku mowa o trzech wynikach z mapy Google. Ta grupa wyników jest zwykle wyświetlana do zapytań lokalnych. Google dokłada ogromnych starań, aby automatycznie wykryć lokalizację użytkownika, by tym samym móc mu zaprezentować wyniki, które są najlepiej do niego dopasowane.

Lokalny 3-pak wygląda następująco:

stomatologia estetyczna wyniki wyszukiwania wizytowki

Wyniki z grafu wiedzy

Grafem wiedzy nazywamy dedykowany panel, który jest dostępny zwykle po  prawej stronie wyników wyszukiwania. Znajdują się w nim najważniejsze informacje na temat frazy kluczowej, które pochodzą z bazy wiedzy Google. Wynik z grafu wiedzy wyświetla się przeważnie na zapytania o popularne firmy, znane postaci, czy też ważne wydarzenia historyczne.

Przykład wyniku prezentowanego w postaci grafu wiedzy znajduje się poniżej.

wynik wyszukiwania napoleon bonaparte w postaci grafu

Pozycjonowanie stron jako złożone przedsięwzięcie. Jakie działania należy podjąć?

Pozycjonowanie stron to działanie składające się z kilku etapów. Każdy z nich powinien być odpowiednio rozłożony w czasie, aby całość przyniosła zamierzony skutek. Do najważniejszych elementów tego procesu należą:

  1. Dobór słów kluczowych

Słowa kluczowe to wyrażenia, które są wpisywane przez użytkownika w polu wyszukiwarki. Muszą więc odpowiadać na potrzeby, oczekiwania oraz zapytania potencjalnych klientów. Aby Twoja strona mogła się znaleźć na jak najwyższych pozycjach na wybrane frazy kluczowe, musi zostać dokładnie przeanalizowana przez specjalistę. Aby konkretne słowo kluczowe przynosiło wymierny zwrot z inwestycji, należy sprawdzić ich:

  • konkurencyjność – analiza konkurencji w kontekście frazy kluczowej, pomoże określić, jaki nakład pracy jest wymagany do skutecznej promocji witryny. Im większa liczba konkurentów, tym trudniej będzie uzyskać zadowalający efekt. W tym przypadku znaczenie ma również branża. Przy zasięgu lokalnym, trudniej będzie się wypromować na rynku ogólnopolskim.
  • wyszukiwalność słowa kluczowego – czynnik, który określa popularność danego słowa kluczowego. Liczba ta jest średnią wyszukiwań danej frazy (w Google) miesięcznie. Im większa liczna wyszukiwań, tym lepsze korzyści z jej promocji.

W kontekście pozycjonowania strony nie możemy również zapomnieć o tym, że frazy kluczowe dzielimy na 4 grupy, a mianowicie:

  • wyrażenia ogólne – zwykle jedno/dwuwyrazowy zestaw słów określający niesprecyzowane wyszukiwanie użytkownika. Wyrażenia ogólne są najbardziej konkurencyjne, dlatego najtrudniej je wypozycjonować.
  • Wyrażenia long-tail – wyrażenia składające się z trzech lub więcej słów, które ściśle precyzują wyszukiwanie użytkownika. Ze względu na niską konkurencję przynoszą zwrot inwestycji, a ponadto wspomagają promocję wyrażeń ogólnych.
  • Wyrażenia brandowe – powiązane z nazwą marki lub firmy. 
  • Wyrażenia lokalne – wyrażenia dotyczące usługi/ produktu w danej lokalizacji. Mimo że wyniki wyszukiwania są ograniczone, działania te przynoszą wymierne zyski. Regionalizacja pozwala na dotarcie do konkretnego klienta, ponieważ zmniejsza konkurencję.  
  1. Audyt SEO 

Wnikliwy audyt witryny rozpoczyna się na początku współpracy z agencją. Analizie zostaje poddana m.in. struktura strony, jej content, zgodność z obowiązującymi wymaganiami algorytmów Google, a  także wiele innych aspektów istotnych z punktu widzenia pozycjonowania. Po przeprowadzeniu dokładnej analizy specjalista może przyjąć odpowiednią strategię dla danego serwisu, a także dokładnie zaplanować cały proces.

  1. Tworzenie wartościowego contentu

Kolejnym etapem jest przygotowanie unikalnej treści, która jest nasycona wybranymi frazami kluczowymi. Sekret tego etapu tkwi we wspomnianej unikalności, która dla Google ma ogromną wagę. Dobry content jest wartościowy oraz użyteczny dla klienta. Przygotowanie takich treści pozwoli Ci nie tylko osiągnąć i utrzymać wysoką pozycję, ale również zainteresuje, zatrzyma i zachęci użytkownika do powrotu na Twoją stronę.

  1. Optymalizacja witryny

W czasie audytu SEO powstaje plan zmian w serwisie, które na tym oto etapie są realizowane. Optymalizacja strony www pod kątem wybranych słów kluczowych to działanie, które odbywa się cyklicznie. Warto pamiętać, że w dowolnym momencie procesu można je powtarzać, jeżeli pojawi się taka potrzeba.

Pracę nad optymalizacją witryny możemy podzielić na dwie grupy, a mianowicie:

  • zmiany techniczne – niewidoczne gołym okiem, ponieważ nie wpływają na elementy strony, które można zauważyć z perspektywy użytkownika. Działania te wpływają jednak na odbiór witryny przez algorytmy wyszukiwarki, a także jej możliwość rankowania na konkretne frazy kluczowe. Techniczne zmiany optymalizacyjne polegają m.in. na: optymalizacji meta tagów strony (widocznych w przeglądarce oraz wynikach wyszukiwania Google), optymalizacji meta robots oraz canonical, dzięki którym można sterować procesem indeksacji danych podstron. Działania związane ze zmianami technicznymi obejmują również kwestie takie jak wdrożenie odpowiednich przekierowań wewnętrznych, budowę poprawnej nawigacji wewnętrznej oraz struktury strony, a także wiele innych elementów.

  • optymalizacje zawartości i treści strony – ta grupa zmian ma wpływ na wygląd strony. Obecnie jest to jeden z ważniejszych aspektów pozycjonowania. Wyszukiwarka Google ocenia każdą witrynę przede wszystkim na podstawie treści, które się na niej znajdują. Z tego też względu odpowiedzialne za ustalenie pozycji algorytmy, prezentują użytkownikom te strony, które są najbardziej wartościowe. Treści muszą zatem rozwiązywać problemy użytkownika oraz odpowiadać na jego pytania, całkowicie wyczerpując temat. Google docenia content merytoryczny, o charakterze eksperckim, który jest jednocześnie unikalny.
  1. Działania off-page

Wspomniałam już wcześniej, że na profesjonalne pozycjonowanie stron składają się działania na stronie (on-page) oraz poza nią (off-page). Link building, czyli profesjonalne budowanie profilu linkowego pomaga osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, a także wpływa na rozpoznawalność marki w Internecie.

Na podstawie odesłań do strony jest oceniania jej wartość dla internauty. Kiedy zwiększy się pozycja i rozpoznawalność Twojej witryny, użytkownicy będą stopniowo dodawać linki, co przełoży się na pozytywny odbiór Twojej strony.

Działania off-page nie polegają jedynie na linkowaniu. Osobną kwestią jest promowanie materiałów, a także oferty dostępnej na stronie w innych miejscach w sieci. Na ten temat powiemy sobie jednak więcej za chwilę.

  1. Monitoring oraz rzetelne raportowanie 

Aby działania mogły przynieść oczekiwane efekty, ich monitoring jest niezbędny. Analizując zmiany pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania, specjalista SEO jest w stanie zaplanować i odpowiednio dostosować kolejne prace w witrynie oraz poza nią.

Analiza i monitoring naszych działań odbywa się w oparciu o szereg skutecznych narzędzi. Do najważniejszych zaliczamy Google Analytics oraz Google Search Console.

Google Analytics jest narzędziem, za pomocą którego możemy zebrać wszelkie informacje na temat ruchu na stronie. Dzięki niemu jesteśmy w stanie monitorować liczbę odwiedzin, a ponadto badać zachowanie użytkowników na stronie oraz ich konwersje pochodzące m.in. z kampanii Google Ads.

Google Search Console informuje o bieżącej kondycji witryny. Narzędzie to umożliwia podstawową konfigurację strony, analizę wyszukiwania, a także widoczności od względem słów kluczowych. Ponadto, Google Search Console przedstawia na bieżąco informacje o ewentualnych zagrożeniach i błędach na stronie, dzięki czemu specjalista SEO może odpowiednio reagować.

  1. Reagowanie na zmiany w algorytmach Google i działania konkurencji

Odpowiedzialne za ocenę strony oraz jej pozycję w rankingu algorytmy są nieustannie udoskonalane przez firmę Google. Zmiany zachodzą niemal każdego dnia, a więc specjalista SEO musi być na bieżąco. Poza kwestią algorytmów, ważny jest monitoring działań konkurencji, której również zależy na tym, by wyświetlać się jak najwyżej. 

Pozycjonowanie strony, a korzyści biznesowe

Im wyżej, tym lepiej. Po przeczytaniu pierwszej części artykułu, zapewne rozumiesz już tę zasadę. To jednak nie koniec korzyści, jakie się wiążą z tym procesem. 

O tym, że pozycjonowanie jest jedną z najskuteczniejszych metod promocji w Internecie, świadczą następujące kwestie:

  1. Zdobywasz klientów bez dodatkowych nakładów pracy

Klientów przybywa, a Ty nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, jak przy innych formach reklamy. Jeżeli Twoja strona będzie utrzymywała stabilną pozycję, nowi klienci znajdą Cię bez problemu. 

  1. Trafiasz do odpowiedniej grupy docelowej

Za sprawą pozycjonowania Twoja strona wyświetla się na konkretne frazy, których odbiorca poszukuje. Twoja oferta wyświetli się zatem osobom, które są faktycznie zainteresowane w przeciwieństwie do standardowych form reklamy, które trafiają do wszystkich.

  1. Zwiększasz rozpoznawalność marki

Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, a więc obecność Twojej firmy na pierwszej stronie z pewnością pomoże Ci zbudować silną pozycję marki. Działanie to wpłynie na jej rozpoznawalność, a tym samym pozwoli określić ją jako godną zaufania. Jeżeli zdobędziesz klienta w ten sposób, będzie on częściej do Ciebie wracał, a także istnieje szansa, że poleci Twoją firmę innym.

  1. Zdobywasz przewagę nad konkurencją

Lepsza widoczność witryny to doskonały sposób na zdobycie przewagi nad konkurencją. Wspomniana wcześniej rozpoznawalność firmy sprawi, że odbiorcy chętniej skorzystają z Twojej oferty. Marka, która jest znana jako lider w branży, jest zawsze punktem odniesienia do innych.

  1. Zyskujesz nieograniczony zasięg

O tym, że Internet nie posiada żadnych granic, już wiesz. Reklamując zatem swoją firmę w tym miejscu oraz w ten sposób, korzystasz z nieograniczonego zasięgu reklamy. Niezależnie od lokalizacji Twojej firmy, możesz pozyskać klienta z każdego miasta oraz województwa. Jeżeli uruchomisz dodatkowe wersje językowe witryny, zwiększysz także szanse na przyciągnięcie klienta zza granicy.

  1. Osiągasz długotrwały efekt

W przeciwieństwie do kampanii Google Ads, czy też reklam w mediach, praca nad zwiększeniem widoczności w sieci oraz troska o jej kondycję przynosi długotrwały efekt.

W jaki sposób wspomóc proces pozycjonowania?

Nawet jeśli nie posiadasz żadnej wiedzy na temat pozycjonowania, możesz promować swoją witrynę. W tym przypadku mowa o wspomnianych wcześniej działaniach off-page.

Poniżej kilka przykładów.

  • Media społecznościowe – publikacje w najpopularniejszych serwisach społecznościowych to jeden z najważniejszych kroków. W zależności od specyfiki branży możesz założyć konto na portalach takich jak m.in. Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Tik-Tok. Publikować możesz niemal wszystko – aktualności, kulisy działań firmy, sukcesy pracowników, informacje o produktach/usługach. Dobrą praktyką w tym przypadku jest podawanie linku do podstrony w Twojej witrynie.
  • Regularne prowadzenie bloga – publikacja ciekawych i angażujących treści pozwoli Ci nie tylko poszerzyć zasób słów kluczowych, ale pomoże Ci również zainteresować i zaangażować użytkownika. Wartościowe artykuły opatrzone ciekawymi multimediami zainteresują odbiorców na tyle, że chętnie wrócą do tej sekcji ponownie.
  • Newslettery – komunikacja z klientami za pomocą newslettera pomoże Ci pozostać z nimi w stałym kontakcie. Przyjmując właściwą strategię dopasowaną do Twojej oferty, możesz osiągnąć zadowalające efekty. W newsletterach możesz umieszczać linki do swoich produktów/usług, a także treści blogowych, które odpowiednio przekierują użytkownika.
  • Wizytówka w usłudze Google Moja Firma – doskonały sposób na promocję fraz z lokalizacją. W ten sposób użytkownik dowie się najważniejszych informacjach na temat Twojej firmy szybko i sprawnie, a to wpłynie również na jego zaufanie wobec Twojej marki.
  • Unikalne opisy produktów i usług – informacja na temat asortymentu jest niezwykle ważna z perspektywy kupującego. Dodając nowy produkt lub usługę, zadbaj o to, by w opisie znalazły się istotne informacje na ich temat. Dzięki temu użytkownik nie będzie musiał odnajdywać ich na własną rękę, a tym samym zmniejszysz szansę na jego wizytę u konkurencji.

Najczęściej zadawane pytania

  1. Czy mogę pozycjonować stronę samodzielnie?

Teoretycznie tak, jednak nie polecamy tego rozwiązania. Samodzielne działanie w tym zakresie niesie ze sobą duże ryzyko, ponieważ można sobie poważnie zaszkodzić. Czasem nieudolne pozycjonowanie przynosi więcej szkody niż brak jakichkolwiek działań marketingowych. W tym przypadku lepiej postawić na doświadczonych specjalistów.

  1. Ile fraz kluczowych powinienem wybrać?

Na podstawie analizy branży oraz oferty na stronie, nasi specjaliści sami wybiorą optymalną liczbę fraz kluczowych.

  1. Po co mi pozycjonowanie, skoro mam już wysokie pozycje?

Pozycjonowanie pomoże Ci dalej rozwijać firmę. Przemyśl, na ile istotnych słów kluczowych widoczna jest Twoja firma i czy na pewno odpowiadają one Twojej ofercie. Skontaktuj się z nami, a chętnie pomożemy Ci osiągnąć jeszcze lepsze wyniki. 

  1. Jak długo trzeba czekać, aby pojawić się w TOP10?

To zależy od wielu czynników, a m.in. od konkurencyjności danego słowa kluczowego, czasu indeksowania się zmian, potencjału serwisu, działań konkurencji, a także 200 innych elementów, które Google poprawia każdego dnia. Trudno precyzyjnie określić ten czas, jeżeli nie znamy szczegółów. Może to być okres 1-2 miesięcy, a równie dobrze 12 lub 24 miesięcy.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?