Które social media jest najlepsze biznesowo? Facebook, Instagram,Tiktok, Youtube, a może Linkedin? 

Które social media jest najlepsze biznesowo? Facebook, Instagram,Tiktok, Youtube, a może Linkedin? 

8 stycznia 2021

Wiem, że obserwują mnie ludzie z dziesiątek różnych branż i ciężko jest na ten temat wypowiedzieć się w sposób uniwersalny. Pomyślałem jednak, że jestem odpowiednią osobą do tego, aby wysunąć jakieś sensowne wnioski, gdzie warto być aktywnym aby generowało to klientów i duży „hajs”.

Ostatnie lata to blisko ponad 100 + współprac komercyjnych z klientami z kilkunastu różnych branż. Od blisko roku bardzo mocno specjalizujemy się w branżach fitness, beauty i ecommerce. Wcześniej mieliśmy przyjemność pracować z potężną gamą różnych ciekawych firm więc postanowiłem te przemyślenia przełożyć na to które social media najlepiej dowożą na ten moment.

Pod kątem reklam płatnych uważam, że najbardziej doskonałym systemem reklamowym z pośród social media jest ekosystem facebooka. Jeżeli chcemy precyzyjnie dotrzeć ze swoim przekazem do bardzo dobrze stargetowanego ruchu facebook sprawdzi się w potężnej ilości branż.

FB ma bardzo niskie zasięgi. Sporo osób więcej czasu spędza teraz na portalach takich jak instagram, tiktok, ale to dalej dobre miejsce do robienia marketingu! 

Ogromny niewykorzystany potencjał profili prywatnych. Możliwość organizowania Live. Storiesy. Darmowa siatka kontaktów w postaci znajomych ze szkoły, z pracy, z dzieciństwa co już samo w sobie pozwala wygenerować biznes i zasięg zaufanych odbiorców.

Bardzo dobry komunikator jakim jest messenger. Jeśli w przyszłości pojawi się możliwość przesyłania środków pieniężnych z poziomu apki messenger stanie się jeszcze skuteczniejszym biznesowo kombajnem. 

FB mimo absurdalnie niskich zasięgów dalej jest dobrym miejscem do robienia interesów i doskonałym miejscem pod kątem reklam płatnych.

Zapłać, a on dowiezie Ci klientów pod warunkiem, że umiesz ustawiać reklamy. Jeśli nie umiesz służę pomocą 🙂 

Tiktok generuje olbrzymie zasięgi i zrzesza potężną pulę młodych ludzi. Jest jednak kilka problemów związanych z tiktokiem. Aktualnie musisz prosić się o to, aby otrzymać zgodę na publikowanie płatnych reklam na tej platformie.

Tiktok jest dobry do przekierowania ruchu na instagram i do tego najczęściej jest używany w kontekście biznesowym. 

Generuje mega super hiper duże zasięgi organiczne. Moje ostatnie 2 tiktoki zrobiły 500 000 views.

Często jednak z tych wyświetleń nic nie wynika i są to w dużej mierze przypadkowe wyświetlenia. Warto wykorzystać moment póki tiktok daje tak duże zasięgi, aby w przyszłości kiedy będzie bardziej sprzyjał rozwiązanim biznesowym już mieć tam znaczną grupę odbiorców, która każdego dnia będzie śledzić nasze wideo.

Tiktok to oczywiście wyższa bariera wejścia, bo należy być osobą obytą z kamerą, ale to wszystko kwestia samozaparcia i dyscypliny. 

Podsumowując? Nie jest to aktualnie dobre miejsce do pozyskiwania klientów w większości branż, ale głupio byłoby nie wykorzystać tak potężnych zasięgów.

Instagram jest miejscem specyficznym. Do tej platformy trzeba mieć predyspozycje i bardzo mocno się w nią zaangażować. Instagram stories są od lat zabójczo skutecznym narzędziem do robienia biznesu, ale dzisiejsze zasięgi organiczne również nie powalają i aby wybudować sensowny profil trzeba w niego mocno zainwestować i mieć na to jakiś ciekawy pomysł + dużo czasu.

Linkedin to teoretycznie idealne miejsce dla B2B. Ale czasami odnoszę wrażenie, że to miejsce do sprzedawania szkoleń ze sprzedaży lub prowadzenia linkedina, a biznesu jest tam dużo mniej niż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać.

Z obserwacji mojej i większości moich znajomych dużo więcej klientów b2b trafia nam z facebooka.

W Polsce jest bardzo mała wiedza na temat systemu reklamowego linkedin ads, który pod wieloma względami przypomina facebooka. Może jest ubogi w kilka ważnych funkcji, ale generalnie ustawianie reklam na Li nie jest czarną magią jednak stawki za kliknięcia póki co odstraszają wielu reklamodawców.

Mało ciekawych case study. Mało specjalistów w tym obszarze. Większość firm wykorzystuje linkedin organicznie do prowadzenia regularnej komunikacji w postaci postów. Według mnie przy spadających zasięgach linkedin nie ma specjalnie zalet i nie broni się pod wieloma względami. Warto być, ale nie warto opierać całego biznesu o Li.

Youtube zostawiam na sam koniec. Ponieważ uważam, że jeżeli prowadzimy biznes o zasięgu całego kraju sprawdzi się wyśmienicie. Jeżeli jest to biznes lokalny to nie koniecznie, ale warto próbować. W przypadku biznesów na całą Polskę lub kanałów po ENG i biznesów typu ecommerce koniecznie zainwestuj w YT.

Relacja zbudowana z odbiorcą na YT jest 5x głębsza niż na innych socjalach. Topowy influnecer z YT ma dużo większy potencjał sprzedażowy od topowego influencera z Instagrama. 

To ile czasu ludzie spędzają ze swoimi ulubionymi twórcami na tym kanale jest niewiarygodna. Oglądając kilka odcinków danego twórcy możemy już czuć, że znamy tą osobę i że się z nią kolegujemy, mimo że nigdy jej nie widzieliśmy.

Wybrałbym w ciemno, gdyby ktoś proponował mi duży kanał na yt vs duży kanał na ig.

Dodatkowo YT to super nisza w kontekście biznesu. Dzięki wysokiej barierze wejscia jest tam dalej bardzo mało firm.

Reklamy nadal są tam stosunkowo tanie i mając niskie budżety reklamowe możemy tam bardzo sensownie podziałać.

Do dziś niezapomnę moich pierwszych reklam na YT, gdzie wrzuciłem dla zabawy budżet 8 pln dziennie, a parę dni później zadzwonił do mnie top lider z pewnej branży ( sportowiec) i zostawił na fakturzę 7 000 PLN, a zaraz po nim pojawiły się następne telefony. Policz jak kosmiczne ROASY można tam osiągać!

Według mnie najlepszymi socialami w kontekście biznesu będą facebook i YT. W zależności od przypadku co to za produkt, co to za branża i jak mocno jesteśmy nastawieni na organic lub działania płatne będą lekkie wskazania na jeden lub drugi portal.

U mnie osobiście najlepiej działa YT podczas reklamowania mojej agencji reklamowej. Jeśli jednak chcę zareklamować webinar, lead magnet, pobranie ebooka, przekierować ruch na stronę wybieram FB.

Instagram jest super w określonych branżach. Jeżeli sprzedajesz ubrania, kosmetyki, prowadzisz biznes beauty wbijaj na instagram! To idealne miejsce dla takich osób jak Ty, ale i tak w moim odczuciu gorsze niż YT i FB.

Linkedin i Tiktok zamyka u mnie stawkę ze wskazaniem na Li. 

Na Linkedinie da się sprzedawać całkiem skutecznie, ale w większości branż będzie on osiągał dużo niższe wyniki niż youtube, facebook, czy nawet instagram.

Tiktok w przyszłości powinien stać się ważnym graczem w stawce. Na dzień dzisiejszy aplikacja jest zabawą, eksperymentem w kontekście biznesu. Ciężko tam cokolwiek sprzedać.

Artykuł jest dużym, a nawet ogromnym uogólnieniem! Pamiętaj, że te kanały w rankingu mogą się zmieniać w zależności, czy jesteś B2B, B2C, w zależności jaki masz asortyment, czy jesteś ecommercem, czy robisz usługi, czy sprzedajesz kosmetyki, czy ubrania itd, ale mimo wszystko chciałem jakoś to ubrać i posegmentować i dać jakieś sensowne, ogólne wnioski.

Dzięki, że jesteś, dzięki że czytasz!

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?