Instagram bez tajemnic – jak prowadzić profesjonalne konto na Instagramie? 

19 marca 2023

Masz Instagrama ale nie wiesz, jak z niego korzystać w swoim biznesie? Nie masz tysięcy followersów i nie masz pomysłu, jak dotrzeć do nowych odbiorców? 

Nawet, jeśli startujesz od 0 możesz zrozumieć social media i zbudować zaangażowaną społeczność. Bez męczenia się z filtrami. I zabawy w kadrowanie.

Więcej o tym w dzisiejszym artykule.

Co to Instagram 

Instagram to niezwykle popularna platforma społecznościowa, na której użytkownicy dzielą się swoimi zdjęciami i filmami, a także łączą się ze swoimi znajomymi z całego świata. 

Dzięki Instagramowi możesz w bardzo prosty sposób zbudować swoją pozycję eksperta i dotrzeć do ogromnych ilości ludzi, którzy z czasem staną się Twoimi klientami. 

Jak założyć konto biznesowe na Instagramie

Krok pierwszy to pobranie aplikacji Instagram na Twojego smartfona. Musisz wybrać nazwę użytkownika, hasło i podać swój nr telefonu lub adres email. 

Gdy już stworzysz swoje konto na Instagramie, musisz wejść w profil i kliknąć trzy kreski w prawym górnym rogu. 

Później wchodzisz w ustawienia i „Konto”. Na samym dole klikasz opcję „Przejdź na konto profesjonalne”. 

Możesz wybrać opcję „Firma”. Dzięki temu otrzymasz dostęp do narzędzi analitycznych, które pozwolą Ci na dokładne śledzenie wzrostu Twojego konta. Do tego dochodzą lepsze opcje kontaktu: adres email i nr telefonu.

Jak profil na Instagramie może poprawić Twój marketing 

„Firmowe” social media należy traktować jako kanał dotarcia do przyszłych klientów. Lokujesz na nim swoje eksperckie materiały i (głównie) pokazujesz proces. 

 Dzisiejszy średni wiek użytkownika tej platformy to 18-34 lata. 

Wyobraź sobie, że Twój profil na Instagramie to ścieżka, którą przychodzą do Ciebie potencjalni kupujący.

Jeżeli znajdą na nim coś:

  • z czym się utożsamiają

  • co rozwiązuje ich problemy tu i teraz 

  • co potrafi przykuć ich uwagę

zostaną na dłużej i będą chcieli poznać dokładniej Twoją ofertę i Ciebie. Z czasem Ty i Twoje media społecznościowezaczniecie stawać się rozpoznawalni wśród twoich odbiorców. Fani Twojego contentu zamienią się w pierwszych klientów. 

Co na nim publikować i jakie treści tworzyć

Krok pierwszy to strategia prowadzenia konta i działania na Instagramie. 

Bez konkretnego planu rozłożonego na dłuższy czas, minimum 3 miesiące, nie licz na spektakularne efekty. 

Zanim zaczniesz publikować content, zastanów się:

  • dla kogo będziesz tworzyć (grupa docelowa)
  • dlaczego będziesz tworzyć (cel marketingowy)

Tutaj ważny jest pomysł, spójność w przekazie i regularność. 

Na początku ustal w miarę prosty plan publikacji, np. 3x w tygodniu o tej samej godzinie z tym samym zestawem hasztagów. 

Poniedziałek – post statyczny/infografika z poradą branżową na ten tydzień.

Środa – merytoryczna karuzela w której edukujesz potencjalnego klienta

Czwartek/piątek – rolka, gdzie podsumowujesz jeden z ostatnich projektów/pokazujesz efekty klienta przed i po.

Sprawdzasz ten schemat przez 3 miesiące i wyciągasz wnioski. Sprawdzasz statystyki i oceniasz co możesz poprawić.

W 2022 roku na topie był format wideo. Bardzo łatwo było stworzyć viralową treść i zdobywać followersów,  dzięki kilku rolkom. 

Dzisiaj do łask wracają posty statyczne i karuzele. I nie chodzi tu o piękne zdjęcia, ale o to co daje realną wartość odbiorcy. Na topie dalej będą infografiki i tutoriale.

Podkręć aspekt wizualny

Przy produkcji karuzel i postów postaraj się utrzymać spójność fontów i kolorów. Dzięki nim możesz łatwo budować skojarzenia z Tobą i Twoimi treściami. 

Zadbaj o zdjęcie profilowe

Gdy reprezentujesz markę musisz wyglądać profesjonalnie. Profesjonalna sesja to coś, co może znacząco poprawić Twój wizerunek w świecie biznesu. 

Tak samo na Instagramie – jeśli budujesz swój profil na własnej marce osobistej, Twoje zdjęcie profilowe powinno pokazywać Ciebie i Twoją twarz. 

Jesteśmy ludźmi i znacznie łatwiej jest nam zaufać ludziom.

Jeśli jednak chcesz unikać pokazywania twarzy, możesz użyć np. logo swojej firmy.

Stwórz jasne bio

Opis BIO to 150 znaków do Twojej dyspozycji. Powinno się tam znaleźć Twoje USP i konkretny przekaz, komu i w czym pomagasz.

Nie zapomnij też wrzucić linku do swojej strony internetowej/sklepu online lub produktu. Dzięki temu zwiększasz szansę, że przeniesiesz tam swój ruch z tego kanału. 

Bądź aktywny na instastories

Twoje instagram stories to potężne narzędzie sprzedażowe. To, co tam umieścisz „żyje” tylko 24h. Chyba, że dodasz to do wyróżnionych relacji.

Możesz prezentować na nim swoje efekty pracy albo sam proces. Już to potężnie pomaga w sprzedaży.

Na stories możesz prosić też odbiorców o informacje a nawet polecenie rozwiązań. Uwierz, że jeśli stworzysz z nimi żywą relację odpłaci Ci się to bardzo szybko.

Od początku prowadzenia konta możesz sprzedawać na story: 

  • umieszczać w nim informacje o promocji/wolnym terminie/miejscu na kolejnego klienta
  • wklejać linki do produktów np. w przedsprzedaży

Wyróżnione relacje 

To zapisane przez Ciebie „na zawsze” stories. Będą wyświetlać się nad Twoim feedem. 

Może się tam znaleźć zakładka „O mnie”, „Oferta”, „Case studies”, „Efekty naszych Klientów”.

Znajdź dobry hashtag

Hashtagi to tagi, które możesz umieszczasz pod postem. To m.in dzięki nim trafiają do Ciebie nowi odbiorcy. Pmaiętaj, że Twoje # muszą być dobrane pod Twoją grupę docelową.

Zanim wybierzesz hasztag sprawdź, jak często jest on używany. Możesz wykorzystać do tego narzędzie GravTag. 

Do posta/rolki/karuzeli używaj max. 30 różnych #. 

Kiedy dopiero zaczynasz z firmowym instagramem, celuj w znaczniki których użyto w 5-50tyś postów.

Dzięki temu zyskasz pierwszych realnie zainteresowanych odbiorców i dotrzesz precyzyjnie do odpowiednich ludzi. 

Czy dodawać zdjęcia na stories?

Może być Ci dość trudno zyskać na wiarygodności, jeśli będziesz za wszelką cenę unikać pokazywania swojej twarzy. Dzisiaj jeszcze bardziej niż kiedykolwiek ufamy ludziom, którzy są prawdziwymi ekspertami w swoich dziedzinach.

A rok 2023 będzie przełomowy jeśli idzie o personal brandy. 

Prowadzenie profilu na Instagramie nie polega tylko i wyłącznie na wrzucaniu prywaty i idealnych zdjęć. Wystarczy, że będziesz dokumentować proces lub dodać zdjęcie z np. eventu branżowego. 

Stories to potężne narzędzie sprzedażowe. Szkoda nie robić z niego użytku. 

Czy musisz mieć tysiące obserwujących na Instagramie żeby skutecznie sprzedawać? 

Codziennie w Polsce z Instagrama korzysta ponad 10 mln osób. Na szczęście, potrzebujesz aż takiej liczby followersów, żeby Twoje konto na ig generowało sprzedaż. 

Tak naprawdę wystarczy, że zgromadzisz wokół siebie ok. 1000 realnie zainteresowanych tym, co robisz, osób.

Dzięki precyzyjnie dobranym hashtagom i spójnej komunikacji profilu będzie Ci znacznie łatwiej sprzedać im swój produkt/usługę niż trafić do tysięcy użytkowników instagrama, których nie obchodzisz ani Ty, ani Twoja oferta. 

Jak możesz lepiej angażować swoich followersów

Nie ważne, ile osób obserwuje Twój profil. Jeśli nie utożsamiają się z brandem i nie wchodzą z Tobą jako twórcą w interakcję, robisz coś źle. 

Na szczęście, zaangażowanie odbiorców Twojego contentu możesz bardzo szybko podnieść. 

Wystarczy, że np.:

  • zaczniesz używać więcej ankiet/quizów/pytań na stories 
  • może być też naklejka 
  • znajdziesz czas, żeby zostawić kilka polubień i komentarzy u tych, którzy pojawiają się na twoim profilu najczęściej
  • zorganizujesz konkurs

Zasięg organiczny a płatna reklama

Możesz czasem mieć wrażenie działanie na instagramie zabiera Ci dużo czasu i nie wpływa na wzrosty w biznesie.

Wtedy możesz skorzystać z płatnych kampanii reklamowych na Instagramie. Dzięki nim możesz promowc konkretne posty i rolki.

Oprócz tego masz możliwość tworzenia reklam w formie relacji, postów i wideo. Do tego dochodzi opcja reklam z formularzami kontaktowymi. 

To sprawia, że możesz precyzyjnie trafić do grupy odbiorców poważnie zainteresowanych Twoim produktem czy usługą. 

Nie musisz prowadzić Insta sam 

Prowadzenie konta na instagramie to kilka godzin pracy dziennie. Jeśli wiesz, że w tym czasie możesz robić robić dla swojej firmy ważniejsze rzeczy… Social media manager może uwolnić masę Twojego czasu. Zastanów się, czy nie warto zainwestować we współpracę z tego typu specjalistą.

Bez tego Twoje konto na Instagramie będzie martwe 

Co z tego, że będziesz tworzyć świetne reelsy i karuzele, skoro nikt ich nie zobaczy. Musisz się promować.

Dlatego pamiętaj o tym, żeby dbać nie tylko o feed. Ale też o budowanie relacji 1:1 ze swoimi fanami a nawet influencerami. Świetnie sprawdzą się tutaj wiadomości prywatne DM. To dzięki nim masz praktycznie nieograniczone możliwości kontaktu z ludźmi z całego świata.

Jak promować swój profil firmowy i zyskać followersów?

Poświęcaj ok. 80% czasu na Instagramie na angażowanie się na profilach innych użytkowników. Czekaj na dobry moment i uderzaj do nich na DM.

Komentowanie, lajkowanie i zaczepianie innych twórców  pomoże Ci bardzo szybko nawiązać biznesowe współprace. I zwiększyć liczbę obserwujących (realnie zainteresowanych tym, co robisz). 

Pojawiaj się też pod treściami „konkurencji” i większych twórców. Dzięki kilku wartościowym komentarzom łatwo przekierujesz ruch na swój profil. 

Planowanie postów na Instagramie – narzędzia, z których warto korzystać

Wielu początkujących twórców ma problem z tym, żeby utrzymać regularność publikacji. Rzadsze udostępnianie postów przekłada się na regularne spadki zasięgów organicznych. 

O tym, jakich narzędzi użyć do automatycznej publikacji postów pisałem tutaj.

Prowadzenie Instagrama nie jest takie straszne 

Wiesz już, od czego zacząć. Jeszcze masz czas na spokojny rozwój, chociaż zasięgi już zaczynają mocno wariować. Za kilka lat social media i odbiorcy będą przeładowani informacjami jeszcze bardziej. A zwrócenie uwagi na siebie będzie graniczyło z cudem. 

Dlatego teraz zostaje Ci zebrać pomysły, ustalić cele i tworzyć ciekawy content.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?