Jak wybić się na Instagramie?

Jak wybić się na Instagramie?

21 października 2021

Instagram ma ponad 1 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie. W Polsce z Instagrama korzysta około 9,8 mln użytkowników. Bez względu na to co na co dzień robisz, czy pracujesz na etacie, czy prowadzisz firmę warto wykorzystać ogromne możliwości, jakie daje ta platforma społecznościowa.

Skrót artykułu:

  • Instagram jest jednym z największych portali społecznościowych i posiada aż 7,3 mln użytkowników w Polsce
  • Zanim zaczniesz ważny jest wybór odpowiedniej grupy docelowej do której chcesz dotrzeć
  • Na Instagramie można popełnić wiele błędów, które zachamują twój rozwój
  • Warto podążać za nowościami i trendami
  • Nie kopiuj od innych twórców, a jedynie się nimi inspiruj

Aby podnieść swoje wyniki przeczytaj również jak wybić się na TikToku:

📌 Jak wybić się na Tiktoku poradnik krok po kroku >>>

Dlaczego instagram ?

Instagram posiada ok 7,3 mln użytkowników w Polsce

Instagram ma 58 razy większe zaangażowanie niż facebook

Instagram ma współczynnik zaangażowania 2.2 procent. Facebook „Tylko” ma wskaźnik zaangażowania na poziomie 0.22 procent

Na korzystanie z mediów społecznościowych poświęcamy średnio ok 2h dziennie

Aktualna polityka instagrama umożliwia generowanie setek tysięcy zasięgu w ciągu miesiąca, może ulec to zmianie identycznie jak było w przypadku facebooka, który zmienił politykę, ograniczył zasięg co spowodowało, że w momencie gdy chcesz docierać do większej grupy odbiorców musisz zapłacić za promocję posta. 

W tym artykule dowiesz się co robić, ale również czego nie robić – i na ten wątek poświęcę trochę czasu i od niego zaczniemy. Popełniając te błędy inne poprawne elementy nie przełożą się znacząco na rozwój twojego profilu i nie pozwolą mu się wybić.

Określenie grupy odbiorców

Na początku jednak musisz określić profil osoby, która miałaby obserwować twój profil a w przyszłości zamienić taką osobę w klienta na twoje produkty czy usługi.

Stworzenie szablonu takiej osoby jest niezbędne do późniejszych działań i tym samym ograniczenia marnowania czasu na kierowanie przekazu (treści) do osób, które nigdy nie zostaną twoimi klientami czy nie są w żadnym wypadku zainteresowane treściami, które prezentujesz na profilu. Mamy 2021 rok więc za nami kilka lat istnienia instagrama – konkurencja jest znacznie większa niż była na początku jednak nadal każda osoba może zdobywać followersów na instagramie i rozwijać swój profil 

Szablon powinien zawierać takie elementy jak:

– Wiek 

– Płeć

– Zainteresowania (jakie strony śledzi, jakich używa hashtagów)

– Miejsce zamieszkania ( w przypadku biznesów lokalnych)

– Zawód (czym się zajmuje, czy będzie w stanie zakupić twoje produkty) 

Tworząc produkty czy usługi wokół społeczności studenckiej uwzględniasz to, że studenci najczęściej nie dysponują dużą ilością pieniędzy więc proponowanie im potem produktu czy usługi za 5000 zł może nie mieć racji bytu. Natomiast jeśli będziesz budować społeczność wokół przedsiębiorców, czyli osób, które generalnie posiadają pieniądze wtedy też proponowanie im produktów czy usług, które kosztują kilka tysięcy ma większy sens, bo najczęściej stać ich na taki wydatek.

– Inne profile działające w tej branży ( jakie treści publikują, które uzyskują największe zaangażowanie, w jakim wieku jest ich społeczność) 

Najczęstsze błędy na instagramie

– Zła nazwa użytkownika

– Brak spójności na profilu 

– Brak regularności 

– Brak jakiejkolwiek strategii

– Mała ilość hashtagów lub ich brak

– Pisanie wiadomości „ hej…. ”

Nieodpowiednia nazwa użytkownika

Jednym z głównych błędów na instagramie jest nieodpowiednia nazwa użytkownika.

Co rozumiem przez nieodpowiednią nazwę?

Nazwy typu: twój kochanek, aed125, blondi5642 nie zdadzą egzaminu na instagramie.

Jak ktoś kto wejdzie na instagrama ma znaleźć twój profil po tego typu nazwie lub traktować go poważnie? Ograniczasz swój ruch, jeśli natomiast prowadzisz poważny profil np adwokata a będziesz miał taką nazwę to bądź pewny, że nikt nie skorzysta z twoich usług, bo czy ty skorzystałbyś z usług adwokata o nazwie nocny kochanek?

Myślę, że odpowiedź jest oczywista. Nazwa jest zależna od tego w jakiej branży działasz, czy budujesz profil osobisty czy profil firmowy. Osobiście rekomendowałbym w przypadku budowy profilu osobistego po prostu imię i nazwisko. Gdy jednak budujesz profil firmowy w nazwie instagrama zawrzyj nazwę firmy i ewentualnie branże w której działasz.

Jeśli obecnie jeszcze nie jesteś znany to, aby wyróżnić się na tle innych profili zalecam zastosowanie nazwy, która jest niepopularna oraz ciekawi do wejścia na profil, aby sprawdzić co się na nim znajduje. Odpowiednio dobrana nazwa to po prostu darmowy ruch.

Statystyki wskazują, że nazwa faktycznie działa i pojawiają się nowi ludzie zaciekawieni nazwą profilu.

Jeśli obecna nazwa jest zajęta (co może być prawdopodobne przy takiej ilości użytkowników) to skorzystaj z takich znaków jak . _ – __ ich kombinacji oraz cyfr 123456789. Poświęć trochę czasu na nazwę bo jest tego warta.

 

Na instagramie mamy możliwość użycia 2 nazw profilu.

Niech więc 1 z 2 nazw określa tematykę profilu, to jakie treści znajdzie na profilu.

Skorzystaj z tej wskazówki i mimo, iż nie jesteś jeszcze rozpoznawalną osobą zaczniesz ściągać ruch na swój profil. Gdy na profilu potencjalny obserwator znajdzie wartość i tematykę która go interesuje zostanie z tobą na dłużej i pojawi się tak zwany efekt kuli śnieżnej 

Brak spójności 

Publikowanie postów na kilkanaście różnych tematów to duży błąd. Osoba, która wchodzi na twój profil weszła na niego bo zainteresowała go konkretna tematyka twojego posta i identycznej oczekuje na twoim profilu. Może wydawać ci się, że publikacja na kilkanaście różnych tematów przyśpiesza proces budowy społeczności jednak to tylko złudzenie. No bo zobacz – zaczynasz obserwować profil adwokata ponieważ chciałbyś dowiedzieć się coś w tematyce prawnej. 

Adwokat jednak ten zamiast publikować posty o podobnej tematyce związanej z prawem zaczyna publikować posty o jedzeniu, wakacjach, imprezach samochodach czyli wszystko i nic. Przestajesz go obserwować bo nie tego oczekiwałeś od tego typu profilu a adwokat ten nie zbuduje żadnej publiczności w tej tematyce bo inni ludzie również zobaczą, że nic wartościowego z tego profilu nie wyniosą. Określ 2-3 tematyki postów, które są do siebie podobne a 

najlepiej, aby jedna wynikała z drugiej. Gwarantuje ci, że publikacja postów na 2-3 tematy na swoim profilu w dłuższej perspektywie doprowadzi do przyjemnej i szybszej budowy społeczności. Przydatną formą planowania postów może być określenie, że w konkretny dzień publikujesz niezmiennie post o tej samej tematyce. 

Przykład 1 

Jesteś trenerem personalnym, wybrałeś sobie 3 tematy postów na swoim profilu: infografiki, 60sek pigułka wiedzy w formie wideo, przykładowy dietetyczny posiłek. Ustalasz harmonogram. 

Poniedziałek– Infografika dotycząca diety lub treningu. 

Środa– Dietetyczny posiłek z podsumowaniem makroskładników i sposobu przygotowania. 

Piątek– 60 sekundowa pigułka wiedzy w formie wideo. 

I w takiej niezmiennej formie publikujesz posty,sprawdzasz statystki co działa ,korygujesz jeśli trzeba np zmieniasz kolejność i tematykę na to co bardziej angażuje twoich odbiorców. 

Przykład 2 

Jesteś doradcą podatkowym, zdecydowałeś, że będziesz publikował 4 posty w ciągu tygodnia. Wybierasz 4 tematy postów, które wydają ci się atrakcyjne dla potencjalnego 

odbiorcy i są stosunkowo proste do przekazania przy użyciu instagrama. 

Ustalasz harmonogram 

Poniedziałek – Rodzaje działalności gospodarczych z wyodrębnieniem ich plusów i minusów. 

Środa – Optymalizacja podatkowa. 

Czwartek – Wideo o kruczkach podatkowych, które urzędnicy mogą wykorzystać na twoją niekorzyść. 

Piątek – Ulgi podatkowe. 

Działasz w tym formacie przez kilka, kilkanaście tygodni i obserwujesz efekty. Zwracasz uwagę na to co przynosi lepsze wyniki i tworzysz więcej tego typu treści. 

– Brak regularności 

Niby oczywisty element jakim jest element regularności, mało jednak osób tak naprawdę jest regularnych w tym co robi. Jeśli nie masz rozpoznawalnego nazwiska czy rozpoznawalnej marki to budowa społeczności wokół niej chwilę potrwa. Załóż sobie kilka miesięcy regularnych publikacji, konsekwentnie publikuj, ucz się, analizuj nowe trendy a wyniki się pojawią. Warto publikować przynajmniej 2 razy w tygodniu, ja osobiście rekomenduje publikację 3-4 treści w ciągu tygodnia. Na finalny zasięg wygenerowany przez profil w ciągu miesiąca wpływa kilka elementów w tym między innymi twoje posty na instagramie, których celem jest między innymi dotarcie do nowych osób i skierowanie ich na swój profil na instagramie. Algorytm doceni twoją regularność i po jakimś czasie zaczniesz dostrzegać pojedyńcze posty, które generują znacznie większy zasięg od pozostałych i tym samym twoje konto na instagramie zacznie się intensywnie zdobywać nowych obserwujących. Regularność jest szczególnie ważna na początku gdy nie masz zbudowanej jeszcze dużej grupy swoich odbiorców.

– Brak jakiejkolwiek strategii

Brak stworzenia jakiejkolwiek strategii spowoduje, że bardzo szybko na tej drodze się poddasz. Będziesz działał w sposób nie przemyślany, chaotycznie a wyniki będą mizerne.

Określ swoją strategię np. publikuje 3 razy w tygodniu, na profilu będą pojawiały się 3 różne tematyki postów, raz w tygodniu śledzę różnego rodzaju trendy, czytam artykuły.

Nie mając konkretnego planu efekt będzie taki, że raz coś wrzucisz, raz nie i po 2 tygodniach twój entuzjazm się skończy tak samo jak regularność na profilu.

Weź białą kartkę A4 i poświęć dzień na analizę profili w twojej branży

– Ile mają obserwatorów

– Jakie zaangażowanie pod postami (ile polubień, komentarzy)

– Jak często profile te publikują posty w ciągu tygodnia

– Czy publikują posty dotyczące 1 tematyki czy na profilu pojawia się kilka tematycznych postów

– Jakie hashtagi stosuje ten profil aktualnie, jakie stosował w pierwszych postach  

Ta analiza ma być dla Ciebie pewnego rodzaju dźwignią, szukamy teraz 20 % elementów, które dadzą nam 80 % wyników. Nie ignoruj tego zadania, dzięki temu oszczędzisz setki godzin na nieskuteczne działania. 

Brak hashtagów lub ich nieodpowiednia ilość

Hashtagi to element, który jest bardzo często bagatelizowany a ma duże znaczenie w przypadku rozwoju profilu co za chwilę Ci udowodnię. Raz na jakiś czas wśród opublikowanych przez Ciebie postów pojawią się „ virale ”- czyli posty, które wygenerowały znacznie większy zasięg i liczbę reakcji pod postem niż 95% twoich postów. W takich postach często 80-90 % wygenerowanego zasięgu pochodzi właśnie z hashtagów, dlatego ich nie bagatelizuj

Stosuj maksymalnie 30 a optymalnie 15-20 hashtagów.

Z mojego doświadczenia hashtagi lepiej stosować w opisie postu daje to większe zasięgi niż stosowanie hashtagów w pierwszym komentarzu pod postem co robi większość osób. Dużo ludzi przy wyborze odpowiednich hashtagów popełnia błąd, który polega na wykorzystaniu bardzo popularnych hashtagów takich jak np: men, women co nie daje żadnego efektu. Jeśli jesteś mężczyzną i użyjesz hashtagu np „boy „, który został użyty 96mln razy i którego w ciągu minuty używa tysiące osób to efekt będzie taki, że twój post zniknie w momencie pośród innych postów zwłaszcza gdy nie jesteś jeszcze popularny i nie masz tysięcy fanów a hashtag ten nie wygeneruje żadnego ruchu

na zdjeciu widac statystyki posta na instagramie

6 561 – wynik wygenerowany wyłącznie z hashtagów. Dostrzegasz już, że nie warto bagatelizować ich tematu ?

Korzystaj z hashtagów mniej popularnych na których jest jednocześnie mniejsza konkurencja a samo utrzymanie się wysoko w wynikach wyszukiwania jest proste. 

Utrzymując się przez długi czas w wynikach wyszukiwania hashtagów masz szansę dotarcia do kolejnych osób. Hashtagi mało popularne generują potencjalny mniejszy ruch na twoją stronę natomiast konwersja będzie znacznie większa od tych najpopularniejszych.

Najpopularniejsze hashtagi, nie przynoszą prawie żadnych efektów. Jeśli chcesz ściągać na swoją stronę polskich użytkowników to korzystaj z polskich hashtagów a wyeliminuj całkowicie korzystanie z obcojęzycznych.

Przeanalizuj kilka profili z twoich branży i zauważysz te, które się powtarzają a jeśli posty mają duże zaangażowanie to znaczy, że dobór hashtagów z dużym prawdopodobieństwem jest odpowiedni. 

Pisanie wiadomości: ” Hej, dzięki za polubienie mojego posta …. „

To duży błąd, który w ostatnim czasie pojawia się coraz częściej. Nie pisz do każdej osoby, która polubiła twój post wiadomości tego typu. Jest to sztuczne, osoba otrzymująca taką wiadomość od razu to poczuje, nie odniesie się do tej wiadomości, ponadto bardzo często tego typu wiadomość może „spalić mosty” do dalszych kontaktów biznesowych .

Dlaczego warto podążać za nowościami na Instagramie?

Bądź na bieżąco z nowościami, które pojawiają się na instagramie. 

Nowa funkcja na Instagramie jest promowania i może nowe instagram szczególnie promuje. Taka strategia da ci możliwość szybszego budowania społeczności. 

Śledź aktualne trendy i nowości, obserwuj zagraniczne strony które informują o bieżących zmianach na instagramie a szybko zbudujesz dużą publiczność. 

Testuj nowe funkcje, które się pojawią. 

Kiedy zauważysz, że coś działa korzystaj z tego aż do momentu gdy efekty przestaną się pojawiać.  

Instastory ( insta stories)

Funkcja na instagramie która umożliwia dzielenie się relacją z twojego bieżącego życia następnie relacja ta jest dostępna przez 24h. 

jak włączyć nagrywanie instagram stories

Bardzo polecam ci korzystanie z tej funkcji ponieważ osoba, która przegląda twoje story buduje z tobą relacje co jest szczególnie cenne jeśli chcesz w przyszłości na instagramie sprzedawać swoje produkty lub usługi. 

Osoba która na bieżąco śledzi twoje poczynania przy użyciu story będzie bardziej skłonna kupić od ciebie bo będzie ci ufać i postrzegać jako eksperta. Kolejnym dużym plusem instastory jest fakt, że sporo osób wchodzi na instagrama tylko na chwile, aby zajrzeć na story osób i dowiedzieć się co u nich a nie scrollować posty. W swoim story umieszczaj hashtag, znacznik lokalizacji oraz możesz również oznaczać inne osoby co spowoduje pojawienie się dodatkowego ruchu. W przypadku moich profili relację ogląda 40-70 % obserwatorów.

Pamiętasz początek tego wpisu gdzie wspominałem, że społeczność na Instagramie jest bardziej zaangażowana pod postami, co przekłada się na generowanie dziesiątek czy setek tysięcy zasięgów pod postem bez wydania złotówki na reklamę ? 

Poniżej przykłady

statystyki posta na IG wizyty profilu
statystyki posta na Instagram wizyty profilu
statystyki posta na Instagramie wizyty profilu

pojedynczy post jest w stanie generować kilka tysięcy reakcji pod postem i 160 000 zasięgu bez wydania złotówki na reklamę. W przypadku fanpage na facebooku bez wydania pieniędzy na promocję posta jest to praktycznie nie możliwe.

 

Jakie więc zasięgi są możliwe do generowania na Instagramie ? 

Miesięczny zasięg profil zależy od wielu czynników m.in.: wielkość społeczności, szerokość branży w której działasz, tematyka postów, czas jaki poświęcasz na rozwój profilu, twoje doświadczenie, elementy optymalizujące profil. Mimo to bez większych trudności jesteś w stanie docierać za 0 zł do kilkudziesięciu tysięcy osób miesięcznie nawet w stosunkowo niewielkiej niszy.

Poniżej kilka przykładów wygenerowanych wyników na stosunkowo niewielkich profilach- nie wydano tutaj pieniędzy na reklamę.

przykładowa aktywność na profilu
ilość wyświetleń na profilu
wyświetlenia profilu na instagramie na przelomie 18 czerwca 17 lipca

Jak wyznaczać trendy na Instagramie. Twórz standardy i wyznaczaj trendy, a nie kopiuj

 

Chcąc długofalowo działać na instagramie skup się na wyznaczaniu standardów w twojej branży a nie kopiowaniu. Oczywiście, że możesz analizować sobie profile konkurencji jednak nie kopiuj ich treści. Postaw na wyznaczanie trendów w swojej branży, tworzeniu nowych ciekawych postów, które nigdy wcześniej w twojej branży się nie pojawił. Mając taką strategię będziesz zawsze o krok przed innymi profilami w twojej branży. 

Social media w tym m.in instagram to niezbędne narzędzie dla osób, które chcą z sukcesami budować swoją markę osobistą czy markę twojej firmy w sieci. Wiedza zawarta w tym artykule i przełożona na swój profil pozwoli Ci zdobyć obserwatorów na instagramie i tym samym zwiększyć popularność na instagramie twojego profilu, wypromować swój profil. Wszystkie przedstawione w tym artykule elementy to sprawdzone metody, które przetestowałem i potwierdziłem na profilach moich czy moich klientów. Czas, abyś Ty wdrożył te elementy do swojego konta na instagramie. 

Temat związany z Instagramem jest naprawdę ogromny i nie jestem w stanie wyczerpać go na 1 artykule. Daj więc znać czy chciałbyś poczytać kolejne artykuły w tej tematyce. Przygotuje wtedy całą serie artykułów dotyczących metody zdobywania obserwujących na instagramie, instastories, używania filtrów na instagramie. 

Bez względu na to czy prowadzisz profil osobisty czy profil biznesowy na instagramie wdróż wiedzę, którą zdobyłeś w tym artykule. Instagram to miejsce, gdzie każdy może odnieść sukces – warunkiem koniecznym jest konsekwencja, regularność, przemyślana strategia oraz oczywiście trochę szczęścia. 

Jeśli chcesz rozkręcić profil, zdobyć nowych followersów i dowiedzieć się czegoś więcej to zapraszam Cię na mój najbliższy webinar poświęcony tej tematyce.

Zapraszam Cię do współpracy indywidualnej gdzie zajmę się rozwojem twojego instagrama. 

wbmedianet@gmail.com

Autor: Wiktor Bernacki 

Przydatne artykuły, które pomogą Ci w budowaniu lepszych LANDING PAGE

🔗 Jak ustawić reklamę płatną na Facebooku >>>

🔗 Jak ustawić reklamę na Youtube >>>

🔗 Jak wybić się na Tiktoku >>>

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?