Jak Stworzyć PODCAST? Twoja Audycja Radiowa Bez Drogiego Sprzętu i Umiejętności Technicznych w niecałe 60min

Jak Stworzyć PODCAST? Twoja Audycja Radiowa Bez Drogiego Sprzętu i Umiejętności Technicznych w niecałe 60min

7 września 2020

W ostatnich latach na popularności bardzo zyskują podcasty. Nie każdy jednak wie, czym tak na prawdę jest podcast.

 Podcast jest to taka audycja radiowa, która idealnie nadaje się do słuchania podczas spacerów, biegania, leżąc w wannie, czy podczas jazdy samochodem.

Zauważ, że nawet oglądając Youtube często zdarza Ci się tylko odsłuchiwać WIDEO, a nie rzeczywiście je oglądać. 

Wielu twórców podcastowych publikuje swoje odcinki również na youtubie, ale generalnie podcasty powinno się umieszczać na dedykowanym pod to rozwiązanie platformach, a youtube powinien stanowić dodatkowy kanał, który będzie sprowadzał ruch na nasze odcinki.

W jakich miejscach możemy publikować swoje PODCASTY?

  • Breaker
  • Google Podcasts
  • Apple Podcasts
  • Overcast
  • Pocket Casts
  • RadioPublic
  • Spotify

Jak widzisz jest tego bardzo dużo i na początku też proces dystrybucji wydawał mi się bardzo skomplikowany. 

Kiedy jednak przeczytasz ten artykuł do końca dowiesz się jak krok po kroku stworzyć swój własny podcast w mniej niż 60 min.

Anchor.fm czyli darmowe narzędzie do publikowania podcastów.

Przeszukując Internet szybko natkniesz się na wiele płatnych rozwiązań, które pozwoli Ci publikować swoje odcinki. Bardzo popularnym i często polecanym narzędziem jest platforma https://www.stitcher.com.

Dzięki niej za jednym zamachem opublikujesz swój odcinek na wszystkich wyżej wymienionych platformach, a dodatkowo możesz wrzucić podcast na youtube, aby pojawić się w większej ilości miejsc i zwiększyć swoją ekspozycję w internecie.

Jednak stitcher nie jest jedynym narzędziem tego typu. Ja i wielu marketerów gorąco polecam anchor.fm. Anchor działa tak samo jak stitcher z tym, że wszystkie opcje są bezpłatne.

Jedynym zauważalnym minusem Anchora jest brak publikacji odcinka na youtube co nie jest specjalnie dużym utrudnieniem, bo możemy to zrobić ręcznie.

Instrukcja zakładania konta na anchor.fm

Teraz przejdziemy krok po kroku przez cały proces zakładania konta na anchor. 

Niestety narzędzie jest w języku angielskim, więc pokażę Ci co, gdzie dokładnie ustawić, aby się nie pogubić.

Całość powinna zająć maksymalnie 15 min.

Krok 1

Wejdź na stronę. www.anchor.fm

Kliknij w prawym, górnym rogu, aby się zarejestrować.

Wypełnij formularz rejestracyjny.

panel rejestracyjny anchor.fm

Krok 2

Przejdź do konfiguracji konta naciskając Settings

W miejscu na Podcast name wpisz wymyśloną przez Ciebie nazwę podcastu

Pamiętaj, że pod taką samą nazwą będzie Cię można później znaleźć na wszystkich innych serwisach spotify, apple podcast, itd…

konfiguracja konta w narzędziu anchor.fm

Krok 4

Teraz musisz stworzyć miniaturkę Twojego kanału podcastowego. Każdy z Twoich epizodów może mieć osobną miniaturkę. W tym miejscu wybierasz tak jakby zdjęcie profilowe Twojego podcastu.

Miniaturka powinna być w formacie 1:1. Możesz ją zrobić w dowolnym programie graficznym posiłkując się tym artykułem.

Krok 5

Wybierz kategorię w której będziesz prowadzić swoją audycję. Następnie wybierz odpowiedni język w którym publikujesz.

Krok 6

W ostatnim kroku dostosuj wygląd swojego kanału. Kolor, link do strony www, linki do social media, oraz pod jakim linkiem będzie znajdował się Twój profil do anchora.

Ważne! Twoje konto z podcastami będzie się bardzo dobrze pozycjonować. Zadbaj o krótki, prosty link. Dobre długie opisy i stwórz miniaturę nawiązującą do tematyki Twojej audycji.

statystyki odsłuchu podcastu z panelu anchor.fm
dodawanie nowego odcinka podcastu w narzędziu anchor.fm

Anchor tak naprawdę dzieli się na 2 główne zakładki. 

Dashboard czyli miejsce, gdzie podejrzymy statystyki naszych odcinków z uwzględnieniem w którym miejscu użytkownicy najczęściej nas słuchają. 

Ile czasu średnio użytkownicy nas słuchają i ile łącznie osób odsłuchało dowolny odcinek z naszego kanału.

Episodes to miejsce w którym sprawdzimy wszystkie nasze odcinki. Ile miały odsłuchań, oraz jak długo trwają.

W tej zakładce możemy możliwość dodawania odcinków kopiując je z pulpitu naszego komputera. Mamy też opcję nagrywania odcinka bezpośrednio w anchor.fm. 

Bez wychodzenia z narzędzia możemy też dokonać bardzo prostego montażu obcinając początek i koniec. 

To było takie straszne? Absolutnie nie! To wszystko co musisz wiedzieć pod kątem technicznym jeśli chodzi o dodawanie nowych odcinków w anchorze.

W zakładce ustawienia znajdują się też linki do wszystkich wyżęj wymienionych miejsc do publikowania podcastów. Na samym początku możesz się stresować skąd takie linki wziąć.

Już Cię uspokajam. Nie musisz nic tam wypełniać. Zostaw wszystkie pola puste. W momencie, gdy opublikujesz swój pierwszy odcinek Anchor sam stopniowo w ciągu kilku godzin, max kilku dni utworzy konta we wszystkich miejscach do pocastów za Ciebie i sam wstawi w odpowiednie miejsca linki.

Sprzęt do nagrywania podcastów: 

Kolejnym problemem, który pojawi się na Twojej głowie będzie sprzęt. Na temat sprzętu również możesz się wiele naczytać. 

Z mojego doświadczenia jednak nie potrzebujesz drogiego sprzętu, specjalnie przygotowanego studia. Za kilkaset PLN jesteś w stanie kupić bardzo dobry mikrofon.

Mój mikrofon, którym nagrywam swoje odcinki kosztował dokładnie 200 PLN. 

Jest to model Blue Mic Snowball.

Jeżeli nie masz żadnego budżetu, bo na przykład jesteś nastolatkiem i nie chcesz naciągać rodziców na dodatkowe koszta wystarczy Ci odpowiednio ustawiony telefon komórkowy i najprostsza wbudowana aplikacja do nagrywania dźwięków.

Uważam, że temat sprzętu nie należy dłużej rozwijać. W produkcji podcastów najważniejsza jest systematyczność i konsekwencja w działaniu.

Zbuduj swój content plan i publikuj regularnie przez dłuższy czas nie oczekując spektakularnych wyników, a kwestie sprzętowe zostaw na drugim planie.

Montaż podcastów. Jak montować dźwięk?

Montowanie podcastów w moim odczuciu może być nawet trudniejszym procesem niż montowanie wideo. Najpopularniejszym darmowym narzędziem do obróbki dźwięku jest audacity.

Pierwszy odcinek podcastu montowałem właśnie w tym programie. Jednak gdy zobaczyłem, że poświęciłem na to blisko godzinę analizując poradniki na youtubie, ściągając dodatkowe rozszerzenia, próbując dojść do perfekcji z jakością dźwięku zdecydowałem, że przyszłe odcinki będę wrzucał do Imovie i klikał w ikonkę „Różdźki”, która automatycznie poprawia jakość dźwięku. 

Będąc szczerym nie zauważyłem żadnej różnicy, a produkcja jest znacznie krótsza.

W montażu należy pamiętać też o intro, czyli wstępie do Twoich odcinków. Śledząc różne podcasty lub nawet słuchając mojego możesz natknąć się na profesjonalną zapowiedź autora odcinka.

W tej kwestii zdałem się na profesjonalistę. Zleciłem to zadanie Panu, który posiada 15 letnie doświadczenie w pracy w radiu. Nagrał to dla mnie w śmiesznie niskich pieniądzach, dzięki temu zapowiedzi moich odcinków brzmią bardziej profesjonalnie.

Jak Reklamować Odcinki Podcastów?

W przypadku audycji tego typu mamy mocno związane ręce. Nasze odcinki znajdują się na wielu platformach i każdy może je subskrybować, gdzie indziej.

Najpopularniejszą praktyką promocji nowych odcinków jest publikowanie ich na youtubie + w formie artykułu na stronę www z umieszczonym odcinkiem w treści.

Dlaczego akurat w ten sposób?

Youtube mimo obcinania zasięgów dalej jest dobrą platformą do promocji swoich treści w internecie i jeżeli zrozumiemy tą platformę możemy liczyć na sensowny zasięg organiczny.

W celu wyższej oglądalności możesz spróbować wrzucać podcast na youtubie w formie wideo. Nie jest powiedziane, że podcast na youtubie musi być samą ścieżką dźwiękową z jakąś statyczną grafiką.

Podczas nagrywania odcinka rozstaw kamerkę, telefon komórkowy i nagrywaj to jak mówisz do swoich widzów.

Dzięki temu zabiegowi zbudujesz świadomość marki, algorytm chętniej będzie Cię polecał, zyskasz większy „watchtime” odcinków.

Podcast umieszczony na naszej stronie internetowej daje nam przewagę, ponieważ budujemy grupy remarketingowe, które możemy wykorzystać później w płatnych reklamach.

Audycja na naszej stronie daje również dodatkowy atut, którego nie widać na pierwszy rzut oka. 

Jeżeli oprócz pliku dźwiękowego dodamy odcinek w formie tekstu blogowego mamy większą ekspozycję na gości wchodzących na naszą stronę z wyszukiwarki.

Budujemy dzięki temu pozycję naszej strony w wyszukiwarce tzw. SEO.

Myślisz sobie teraz, że przerabianie pliku audio na tekst zajmuje masę czasu i kto normalny ma na to wszystko czas. 

Jest na to genialny sposób, a nazywa się HappyScribe. HappyScribe to aplikacja, która dosłownie 2 kliknięciami przerobi nasz podcast na artykuł blogowy. 

Mało tego aplikacja pozwala również tłumaczyć nasz podcast na inne języki. Trwa to dosłownie kilka sekund. Dzięki temu możemy również opublikować podcast na Polskim Youtubie i dodać Angielskie napisy wrzucając plik w formacie SRT, który stworzy dla nas aplikacja HappyScribe.

Jak czytasz ten fragment może Ci się to wydawać trochę skomplikowane, ale w rzeczywistości nie jest. A co w momencie, gdy nie posiadasz strony www i przeraża Cię ilość aktywności, którą musisz wykonać w celu wypromowania odcinka?

Po prostu linkuj w swoich mediach społecznościowych swoje odcinki wklejając link do anchor.fm lub którejś z platform, która nie wymaga logowania w celu odsłuchu. 

Np. Spotify prosi o zalogowanie, aby posłuchać plik. Kiedy umieścimy podcast na www z użyciem spotify wtedy każdy może go odsłuchać. Linkując bezpośrednio do spotify użytkownik zostanie poproszony o zalogowanie.

O czym nagrywać podcast?

Wiesz już jaki sprzęt użyć. Jak zmontować odcinek. Jak skonfigurować konto w anchor.fm, oraz rozumiesz podstawy promocji odcinków.

Czas przejść do tematyki twojego podcastu.

Moją radą będzie: Nagrywaj o tym czym się interesujesz i na czym się znasz. Nie zawracaj sobie głowy nagrywając o niczym. 

Twój podcast powinien być w obszarze Twojej specjalizacji i zainteresowań. Szczególnie jeśli myślisz w przyszłości o monetyzacji swojej obecności na podcastach.

Podcasty to gra długoterminowa, ale jeśli połączysz ją z przemyślanym budowaniem ruchu z wyszukiwarki SEO + publikowaniem odcinków np. W formie wideo na youtubie potencjalna gratyfikacja przyjdzie dużo wcześniej.

Kogo warto śledzić w tematyce podcastów i jakie podcasty osobiście słucham?

Marek JankowskiOjciec Polskiego Podcastu. Gdyby nie ten człowiek podcasty w naszym kraju na pewno nie byłyby w tym miejscu w którym są dzisiaj. 

Jako jeden z pierwszych twórców nagrywał wywiady biznesowe z przedsiębiorcami różnych dziedzin. Ma swój kurs w tematyce podcastów.

Jest regularnym twórcą od ponad 10 lat. Jeżeli chcesz zainspirować się i zobaczyć jak powinien wyglądać dobrze prowadzony podcast to Marek jest idealnym przykładem.

Paweł LeżochTwórca podcastu Biznes od Początku. Paweł prowadzi stosunkowo podobny podcast do Marka Jankowskiego. Również zaprasza turbo ciekawych gości ze świata biznesu.

Paweł oprócz tworzenia podcastów również uczy w zakresie tworzenia stron internetowych na wordpressie. Jakiś czas temu nagrywałem z Pawłem odcinek na moim kanale możesz go zobaczyć tutaj. 

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?

Jak Stworzyć Reklamę na Facebooku. Nowy Wygląd Facebooka

Jak Stworzyć Reklamę na Facebooku. Nowy Wygląd Facebooka

Zobacz Jak Ustawić Skuteczne Reklamy na Facebooku krok po kroku bez wydawania dużych pieniędzy, osiągając duży zysk. Gotowa instrukcja do implementacji. Konfiguracja reklamy, narzędzia, materiały dodatkowe. Wideo + Podcasty. Prawdopodobnie Najlepszy Poradnik w Internecie

Jak Stworzyć Lejek Marketingowy

Jak Stworzyć Lejek Marketingowy

Instrukcja jak stworzyć Lejek Marketingowy i nauczyć się w sposób powtarzalny pozyskiwać klientów przez Internet. Narzędzia, strony lądowania, kreacje, reklama płatna.

Jak Stworzyć Webinar i Na Nim Zarobić

Jak Stworzyć Webinar i Na Nim Zarobić

Zobacz jak stworzyć Webinar i skutecznie go wypromować w sieci. Narzędzia, metody promocji, sprawdzone praktyki, omówienie prezentacji sprzedażowej. Jak zamienić zimne leady w klientów. Instrukcja do wdrożenia krok po kroku

Chcesz mnie o coś zapytać?

Nazywam się Tomasz Guzik i prowadzę agencję reklamową SocialBiznes. Specjalizujemy się w prowadzeniu kampanii reklamowych w Internecie. Jeżeli jest jakaś kwestia o którą chcesz zapytać po prostu kliknij w poniższy przycisk i wybierz wygodną dla Ciebie formę kontaktu.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu i sprzedaży zachęcam Cię również do słuchania mojego Podcastu, oglądania wideo na Youtubie i korzystania z moich szkoleń online.