Jak stworzyć niestandardową grupę odbiorców w Czatbocie Messenger

Jak stworzyć niestandardową grupę odbiorców w Czatbocie Messenger

27 lipca 2019

Każdy kto tworzy na co dzień kampanie reklamowe na Facebooku wie jak ważne jest tworzenie niestandardowych grup odbiorców i grup najbardziej podobnych osób do naszych niestandardowych grup odbiorców. Dziś stworzenie grupy na podstawie adresów email, czy numerów telefonów nie jest zagadką i każda osoba, nawet nie zajmująca się profesjonalnie marketingiem bez większych problemów jest w stanie sobie z tym poradzić.

Jaki jest problem przy tego typu grupach? Często, gdy publikujemy nasz plik CSV okazuje się, że Facebook nie wykrywa wszystkich osób, które znajdują się w pliku. Dlaczego? Główną przyczyną jest fakt, że użytkownicy, którzy zostawili u nas swoje dane mogli podczas rejestracji na Facebooku użyć innych adresów email lub innego numeru telefonu. Więc w praktyce wygląda to tak, że nasza nowa niestandardowa grupa odbiorców owszem będzie wypełniona naszymi wcześniej pozyskanymi danymi, ale nigdy ta grupa nie będzie pokrywać się w 100% w stosunku 1:1.

Sytuacja wygląda całkowicie inaczej, jeśli chcemy stworzyć Custom Audience na podstawie subskrybentów naszego czatbota. Już na wstępie pobudzę Twoją wyobraźnie. Twoja grupa nie musi się składać ze wszystkich subskrybentów. Mogą to być tylko te osoby, które na platformie messenger wykonały odpowiednią akcje w naszym czatbocie. Np. Tworzymy Niestandardową grupę odbiorców na podstawie osób, które poprawnie rozwiązały Quiz i umówiły się na bezpłatną konsultacje. Wtedy do naszej grupy trafią konkretne leady zainteresowane naszym produktem lub usługą, a nie wszyscy którzy przez przypadek weszli w interakcje z naszym botem. Dzięki temu nie będziemy zaburzać naszych danych i grupa będzie skuteczniejsza w kontekście późniejszego tworzenia tzw. lookalike, czyli osób najbardziej podobnych.

Część praktyczna. Manychat, Excel, Menadżer Reklam

 

Będziesz potrzebować płatnej wersji Manychat. Jeśli Twoja lista nie jest bardzo pokaźna koszt ManychatPro na początku wynosi śmieszne 10$ miesięcznie, a ma tyle fenomenalnych funkcji i Integracji z zapierem i Integromatem, że korzyści przekroczą wielokrotnie koszty. Zaopatrz się w wersjePro i do roboty. W każdej chwili będziesz mógł zrezygnować z wersji Pro, po stworzeniu już twojej wymarzonej niestandardowej grupy odbiorców.

Najważniejszym elementem jest zaplanowanie kto w takiej grupie ma się znajdować, ponieważ najpierw musimy zgromadzić jakieś dane, a dopiero potem stworzyć grupę. Nie da się stworzyć pustej grupy i wrzucać do niej nowych użytkowników. Na potrzeby tego poradnika pokażę jak stworzyć listę odbiorców na podstawie osób, które rozwiązały nasz quiz i wyraziły chęci wzięcia udziału w bezpłatnych konsultacjach. Przykład ten możesz skopiować i wdrożyć w swoim biznesie.

Otwórz Manychat i przejdź do zakładki Audience. Teraz wybierz opcję Filter i dokładnie wybierz jakich użytkowników chcesz eksportować i stworzyć z nich Custom Audience. Możesz wybrać odpowiednią płeć, język, strefę czasową, czy czas ostatniej interakcji, lub po prostu wybrać użytkowników na podstawie Tagu, który wcześniej stworzyłeś do własnych potrzeb. W naszym wypadku wybierzemy odpowiedni Tag, który wcześniej nazwaliśmy np. „konsultacja”. Kiedy wybierzemy odpowiedni tag Manychat wskaże nam pełną listę osób, które są otagowane tagiem konsultacja. Następnym krokiem będzie skorzystanie z opcji Bulk Action, która znajduje się w górnej części ekranu po prawej stronie. Gdy Lista się rozwinie naciśnij „ Export PSIDs” i download CSV.

 

Udało nam się pobrać plik z naszymi użytkownikami, ale to dopiero początek naszej zabawy. Teraz musimy otworzyć nasz plik w Excelu i sprawdzić co się tam kryje.
Naszym oczom ukaże się plik z nieuporządkowanymi liczbami.

W tej chwili usuń pierwszy wiersz, a gdy to zrobisz zaznacz wszystkie komórki w których znajdują się nasze dziwne liczby. Później naciśnij prawy przycisk myszy i wybierz opcję Formatuj komórki. Następnie ukaże się Twoim oczom panel z kategoriami. Tutaj zjedź na sam dół i wybierz Niestandardowe. Na samym końcu skieruj kursor na panel po prawej stronie i wybierz ”0”.

Sukces! Twoje dane zostały uporządkowane. Teraz wystarczy zapisać plik i przejść już do okna przeglądarki i wejść na Facebooka. Teraz musimy wejść do Menadżera Reklam i skorzystać z opcji Grupy Odbiorców, a następnie Utwórz Niestandardową grupę odbiorców

Kliknij Lista Klientów i wybierz Użyj pliku, który nie zawiera LTV. Twoim oczom ukaże się poniższy panel. Wybierz odpowiednią opcję źródła pozyskanych danych. W moim przypadku będzie to Bezpośrednio od Klientów. Poniżej upuść swój plik CSV, nadaj nazwę swojej grupie i zatwierdź przyciskiem OK.

Po lewej stronie ukazują się nam dane. Te same, które wcześniej widzieliśmy w Excelu. Po prawej stronie musisz wybrać opcję Identyfikator użytkownika strony na Facebooku. Kiedy to zrobisz pozostaje Ci kliknąć opcję po prawej stronie. Wybierz identyfikatory stron na facebooku. Tutaj musisz skopiować ID swojej strony. Gdzie znajdziesz takie ID? Albo w swoim Menadżerze reklam, albo wystarczy, że wejdziesz na swój fanpage i wybierzesz sekcję Informacje. Twoim oczom ukaże się numer ID. Skopiuj go, wstaw w odpowiednie miejsce i kliknij zatwierdź.

Jeżeli wszystko przebiegło poprawnie w ciągu kilku chwil zostanie utworzona Twoja niestandardowa grupa odbiorców na podstawie czatbota Messenger. Zauważ, że lista osób w tej grupie pokrywa się w całości z Twoją listą z czatbota. Nie ma żadnych przekłamań, żadnych utraconych osób, ponieważ wszystko odbywa się na podstawie Id użytkowników Facebooka.

Jakie korzyści odniesiemy z takiego rozwiązania?
Jesteśmy w stanie tworzyć bardzo precyzyjne grupy odbiorców na podstawie określonych zachowań użytkowników. Możemy tworzyć grupy na podstawie najbardziej zaangażowanych fanów strony, którzy wykonali konkretną akcje. Gdy już mamy stworzoną grupę Custom Audience paroma kliknięciami możemy tworzyć grupy lookalike.

Jak automatycznie aktualizować naszą niestandardową grupę odbiorców?

 

Aby aktualizować naszą grupę i aby trafiały do niej nowe osoby musimy powrócić do Manychat i wejść w odpowiednie miejsce w naszym czatbocie. Przemyśl dokładnie jakie osoby mają wpadać do naszej świeżo utworzonej grupy, a następnie w odpowiednim miejscu czatbota wybierz opcję + Action

Podsumowanie

 

1. Stwórz swojego czatbota i już wcześniej zastanów się jakie są dla Ciebie najważniejsze akcje w Twoim bocie, aby odpowiednio tagować użytkowników. Jako przykład podałem Ci osoby, które rozwiązały Quiz w messengerze i wyraziły chęć udziału w bezpłatnej konsultacji. Takie osoby tagowałem tagiem” konsultacja”.
2. Wejdź do panelu Audience, filtruj użytkowników na podstawie tagu np. „konsultacja” i pobierz plik CSV tylko tych klientów, których użyłeś w filtrze.
3. Otwórz plik w Excelu i wyczyść dane tak, aby Facebook je poprawnie odczytał. Kiedy to zrobisz zapisz plik.
4. Wejdź do Menadżera Reklam i stwórz niestandardową grupę odbiorców. Wrzuć plik z danymi i skopiuj ID Twojej strony Fanpage.
5. Wróć do Twojego czatbota Manychat i dodaj w odpowiednim miejscu + Actions ( Custom Audience), aby Twoja grupa sama się aktualizowała

Przeczytaj również inne wpisy o czatbotach

 

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?