Jak Reklamować Sklep Internetowy?

Jak Reklamować Sklep Internetowy?

9 grudnia 2019
Stworzenie Sklepu Internetowego jest bardzo proste. Mamy wiele możliwości i rozwiązań. Zarówno bezpłatnych jak i płatnych. Nawet osoby nietechniczne są dziś w stanie stworzyć ładnie wyglądający sklep w stosunkowo niewielkich kosztach. Bariera wejścia do e-commerce jest bardzo niska. Każdego roku przybywa potężna ilość nowych sklepów Internetowych. Część z nich to rozwinięcie i dywersyfikacja sklepów stacjonarnych, a część to nowopowstałe biznesy. Problemem nie jest postawienie sklepu, bo zawsze tę pracę można zlecić agencji lub freelancerowi. Problemem jest dotarcie ze swoimi produktami do klientów. Samo istnienie sklepu nie sprawi, że ktoś do niego przyjdzie. Znaczna część ludzi może być bardzo zainteresowana Twoimi produktami, mogą odpowiadać im Twoje ceny, sposoby dostawy, wygląd sklepu, ale to i tak za mało, bo oni nie wiedzą że Twój sklep istnieje.
Bez względu na to, czy czytasz ten artykuł, bo posiadasz już sklep Internetowy i interesuje Cię zwiększenie obrotów, czy jesteś osobą, która dopiero zakłada swój pierwszy sklep musisz wiedzieć, że ogromnie ważnym w prowadzeniu e-commercu będzie poznanie systemów reklamowych Facebook Ads i Google Ads. Oczywiście nie są to jedyne systemy reklamowe, ale mają ogromne pokrycie rynkowe i umiejętne korzystanie z tych systemów pozwoli Ci wejść na bardzo wysoki biznesowo poziom, a Twój sklep każdego dnia będzie docierał do nowych osób zainteresowanych Twoimi produktami.

Facebook Ads

Korzystając z Menadżera Reklam musisz wiedzieć o fundamentach bez których sklep nie będzie generował sprzedaży. Musisz zadbać o odpowiednią konfigurację Pixela Facebooka. Jest to Kod, który pozwoli Ci docierać ponownie do osób, które wykonywały konkretne akcje na Twojej stronie Internetowej. W przypadku bloga może to być np. Czas spędzony na czytaniu artykułu. W przypadku biznesu usługowego mogą to być np. Kliknięcia w numer telefonu lub przejście do zakładki kontakt. W przypadku e-commerce będziesz zazwyczaj potrzebował 4 głównych zdarzeń o których oprzesz swoje działania reklamowe na portalu Facebook. Będą to kolejno :

Wyświetlenie strony sklepu
Wyświetlenie strony produktu
Dodanie do koszyka
Zakup

To są 4 najważniejsze zdarzenia bez których Twoje reklamy nie będą efektywne. Twórz i gromadź grupy odbiorców, którzy wykonywali konkretne akcje na sklepie. Spraw, aby Twoje reklamy dosłownie chodziły za użytkownikiem na wszystkich urządzeniach na których przegląda Facebooka. Konfiguracja Pixela nie jest rzeczą prostą dla osoby, która nie zajmuje się tym na co dzień. Ja zachęcam Cię, aby znaleźć gotową integracje lub wtyczkę, która skonfiguruje dla Ciebie przynajmniej te 4 podstawowe zdarzenia, bo instalacja ich ręcznie będzie dla Ciebie skomplikowana jeśli nie jesteś programistą. Dobrą alternatywą dla osób, które już zajmują się jakiś czas marketingiem i chcą wejść na wyższy poziom konfiguracji Pixela zachęcam do skorzystania z narzędzia Google Tag Manager, który rozszerzy możliwości ustawień i będzie stosunkowo przystępny dla osób, które nie są programistami.

Google Ads jest bardzo rozbudowanym systemem, bo łączy w sobie reklamy w sieci wyszukiwania, reklamy banerowe, czy też reklamy na Youtubie. Sieć wyszukiwania będzie fantastyczna w momencie, gdy sprzedajemy produkty które klient zna i wie czego dokładnie szuka. Reklamy banerowe lub na youtubie będą świetne kiedy chcemy zbudować świadomość marki i chcemy zaprezentować produkt. Dam Ci przykład. Kilka lat temu, gdy wychodził kijek do selfie, czy niedawno elektryczne hulajnogi to ludzie nie wiedzieli co wpisywać w wyszukiwarkę, bo nie wiedzieli że taki produkt wgl istnieje. Wtedy doskonałym pomysłem będzie zaprezentowanie produktu np. W formie wideo na facebooku lub youtubie, oraz przedstawienie produktów na banerach. Kiedy mamy już kwestie teoretyczne za sobą przejdźmy do konkretów. W przypadku e-commerce bardzo ważne będzie połączenie naszego sklepu z Merchant Center. To właśnie Merchant Center odpowiada za to, że nasze produkty wyświetlają się w wyszukiwarcę w ten oto sposób.
W przypadku Google również musimy zadbać o kod, który musimy wkleić do naszej witryny. W tym przypadku ten kod nazywa się Remarketing Tag. Oprócz tego warto stworzyć również śledzić poszczególne konwersje. Wszystkie kody również możemy zainstalować gotowymi wtyczkami lub z użyciem Google Tag Managera.

Remarketing

Pamiętaj, że zarówno Facebook Ads i Google Ads to są systemu, które mogą działać ze sobą w synergii i połączenie ich da najlepsze rezultaty. Przechodząc do pojęcia remarketingu zastanów się ile razy kupiłeś produkt w Internecie widząc po raz pierwszy reklamę. Zgadza się ! Prawie nigdy tak się nie dzieje, że kupujemy pod wpływem pierwszej reklamy. Reklama na tzw. Zimny ruch cechuje się bardzo niską konwersją często nie przekraczającą 2% całości ruchu jaki wygeneruje nasz sklep. Kluczem do podnoszenia tego wskaźnika jest remarketing. To remarketing odpowiada za to, że po przejściu na sklep później odnosisz wrażenie, że reklamy za Tobą chodzą. Wyświetlają się co jakiś czas na Twoim telefonie, desktopie, tablecie. Aż w końcu przy którymś kontakcie z reklamą decydujesz się na zakup. Pamiętaj też, że czasami nawet jeśli chcemy kupić jakiś produkt od razu to nie mamy takiej możliwości. Widzimy fantastyczny produkt w takiej cenie jaka nam odpowiada podczas przerwy kawowej na smartphonie i odkładamy zakup na później. Po kilku godzinach wracamy do domu i siadamy do komputera. Wtedy znowu wyświetlana nam jest reklama interesującego nas produktu i już na spokojnie dokańczamy zakup w wygodny sposób z naszego laptopa. Dobrze ustawiony remarketing pełni ogromną rolę w skutecznych kampaniach reklamowych w Internecie. Jeżeli Twój sklep nie ma skonfigurowanego remarketingu zapomnij o zwrocie z inwestycji jakie pokładasz w reklamy Twojego e-commercu.

Content Marketing

Marketing w którym klienci kupują nasze produkty pod wpływem interesujących treści, które przeglądają na blogach lub social media. Dobrym przykładem będzie artykuł w stylu: Najlepsze telefony 2019. Artykuł taki może opisywać różne specyfikacje i porównania, a jednocześnie jest zachętą do zakupu konkretnych modeli. Pewnie kojarzysz również artykuły w stylu: najlepsze stylizacje na wiosnę, które również kierują na sklep z danymi ubraniami. Świetnym przykładem dobrego content marketingu może być np. Sklep z suplementami WK SKLEP, który na przestrzeni lat rozwinął się głównie dzięki content marketingowi. Przez wiele lat ekipa WK produkowała setki filmów na Youtube, Instagram, Facebook, gdzie zdobywała wierną publiczność, aby następnie poprosić swoich widzów o kupowanie ich produktów. Dziś WK SKLEP korzysta oczywiście z wielu różnych kanałów marketingowych, ale wszystko zaczęło się od content marketingu.

Influencer Marketing

Współpraca ze znanymi twórcami z social media to również doskonały kanał dotarcia i część sklepów w głównej mierze opiera swoją strategię o współprace i pozyskiwanie ambasadorów. Jeżeli dany influencer posiada dużą i zaangażowaną publikę to potrafi doprowadzić do przeciążenia serwerów po ogłoszeniu nowego kodu rabatowego na swoim instagramie lub youtubie. Influencer Marketing nie jest jednak rzeczą najprostszą ze względu na trudność weryfikacji potencjału danego twórcy. Należy poświęcić długi czas na research i analizę zasięgów influencera i upewnić się, że jego grupa odbiorców pokrywa się z naszą grupą docelową. Korzystanie z influencerów ma sens w momencie, gdy tworzymy dedykowane kampanie skierowane bezpośrednio do fanów danego twórcy. Wartość takiej kampanii ma sens kiedy osiągamy zbliżone wyniki lub lepsze od kampanii w Facebook Ads i Google Ads. Jeżeli wyniki są słabsze należy zastanowić się nad rentownością takiego kanału dotarcia. Korzystając z influencerów teoretycznie społeczność może być dużo bardziej zaangażowana niż ruch pozyskany z reklam na facebooku i googlu, ale jeżeli w excelu na twardych danych wychodzi nam, że przepłacamy na danych ambasadorów warto rozważyć, czy nie lepiej przełożyć budżet, albo chociaż jego część na Facebooka i Google. Bardzo chętnie doradzam przy korzystaniu z influencerów o kierowanie reklam na chatbot messengera. Dzięki temu jesteśmy w stanie pozyskać dużo danych społeczności danego twórcy dzięki temu po pewnym czasie przejmiemy wszystkich zaangażowanych fanów i możemy dywersyfikować budżet na kolejnych twórców.

Email Marketing

Jest to bardzo ważny kanał i od pierwszego dnia istnienia naszego sklepu powinna być możliwość zapisu na newsletter. Zadbaj o odpowiednie kody rabatowe, które posłużą Ci do pozyskiwania dużej ilości emaili. Przy stronie z płatnością za zakup również stwórz checkbox po którym zaznaczeniu użytkownik wpadnie do Twojego newslettera. Email marketing jest niezwykle ważny, bo możemy praktycznie za darmo docierać z komunikatami do naszej bazy. Kampanie urodzinowe, świąteczne, black friday i wiele, wiele więcej. Nie słuchaj osób, które uważają emaile za spam. Te opinie wynikają z ich niewiedzy i braku doświadczenia w e-commerce. Wysyłka e-maili pozwoli Ci również skorzystać na wielu innych płaszczyznach takich jak tworzenie niestandardowych grup odbiorców na Facebooku. Z użyciem adresów email i telefonów możesz tworzyć grupy osób do których chcesz dotrzeć z reklamą na tym portalu. Możesz też tworzyć osoby najbardziej podobne do osób, których adresy email posiadasz. Baza newsletterowa pozwoli Ci również na ratowanie porzuconych koszyków przy następnej wizycie klienta na naszym sklepie. Za każdym razem, gdy klient porzuci koszyk otrzyma dedykowaną sekwencję rozłożoną w czasie składającą się z np. 3 emaili, które mają za zadanie przypomnieć mu o zakupach i ostrzeżeniu, że jeżeli nie dokończy zamówienia jego koszyk przepadnie. Jest to silny trigger, który potrafi znacząco zwiększyć konwersje i zmniejszyć odsetek porzuconych koszyków.

SMS Marketing

Analogicznie kolejnym dobrym kanałem mogą okazać się Smsy ogłaszające najważniejsze promocje w naszym sklepie w ciągu roku. Od czasu do czasu dobrze przeprowadzona kampania z aktywnym linkiem do naszego sklepu może wygenerować bardzo atrakcyjną sprzedaż i jest pewnego rodzaju dywersyfikacją email marketingu.

Afiliacja

Marketing Afiliacyjny polega na tym, że oddajemy część naszej marży partnerom, którzy bez naszego udziału sprzedają nasze produkty w swoich kanałach. Afiliacja przypomina w jakimś stopniu influencer marketing. W Polsce mamy wiele sieci afiliacyjnych, gdzie możemy nawiązywać współpracę z wieloma partnerami, którzy będą na własną rękę promować nasze produkty na swoich blogach, newsletterach, social media zgarniając przy tym prowizję i nie ponosząc żadnych kosztów związanych z logistyką. Jest kilka różnych modeli rozliczania się w marketingu afiliacyjnym. Najpopularniejszym z nich jest udział % z wygenerowanej sprzedaży przez danego partnera.

SEO

Na temat pozycjonowania SEO istnieje wiele nieprawdziwych teorii. Wielu niedoświadczonych przedsiębiorców przecenia jego znaczenie w początkowym stadium swojego sklepu, gdzie paliwem dla biznesu jest sprzedaż, a SEO to działanie przede wszystkim długoterminowe. W teorii SEM, czyli search engine marketing składa się z Search engine optimizadion + pay per click, czyli płać za kliknięcie. Czyli reklamy Google Ads. SEO to staranie się, aby nasz sklep wyświetlał się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania po wpisaniu konkretnych fraz przez użytkowników Internetu. W teorii SEO jest za darmo, w praktyce musimy wydać spore pieniądze na narzędzia i specjalistów, aby nasza witryna znajdowała się wysoko w wyszukiwarce, a i tak zostanie przysłonięta przez wyniki płatne reklamodawców. Pozycjonowanie ma ogromne znaczenie w kontekście działań długoterminowych i ważnym czynnikiem będzie przeliczenie kosztów. Pozycjonowanie w wielu przypadkach to wiele tyś. Miesięcznie w abonamencie jaki musimy zapłacić agencji. W przypadku małych e-commerców, które dopiero zaczynają jest to bariera nie do przejścia. Dlatego w pierwszej kolejności zalecam skupić się na Facebook Ads i Google Ads, a w momencie kiedy jesteśmy w stanie oszacować przychody na najbliższe miesiące zachęcam do wdrażania pozycjonowania do naszej strategii prowadzenia sklepu. Pozycjonowanie składa się z pozycjonowania wewnątrz naszej strony. Czyli wszystkie działania na stronie takie jak prędkość ładowania witryny, odpowiednie linkowanie wewnętrzne pomiędzy kategoriami, produktami, artykułami. Odpowiednia struktura strony, mapa witryny. Dobrze rozpisane meta title I meta description każdej podstrony. Oprócz pozycjonowania wewnątrz witryny mamy również pozycjonowanie poza naszą stroną i opiera się ono o tzw. Linkowanie zewnętrzne. Tutaj kluczem jest pozyskiwanie linków do naszego sklepu na innych witrynach. Jest to działanie żmudne i rozłożone w czasie. Trzeba również nadmienić fakt, że e-commerce pozycjonuje się trudno z tego względu, że jesteśmy narażeni na ryzyko takiego terminu jak double content, czyli powtórzenie się opisów naszych produktów np. W obrębie kategorii na naszym sklepie lub zwyczajnie w świecie mamy skopiowane opisy ze strony producenta, co również jest sporym błędem. Opisy powinny być unikalne. Kolejnym ważnym czynnikiem jest ilość tekstu. W przypadku blogów możemy naprodukować treści tyle ile ogranicza nas kreatywność i poziom wiedzy. W przypadku sklepu zbyt długie opisy i blogi tekstowe są w stanie zepsuć aspekt wizualny naszego sklepu. Uważam, że pozycjonowanie jest świetne jako dywersyfikacja i w pierwszej kolejności skupiłbym się na rzeczach, które możemy zrobić w obrębie naszej witryny, a w miarę upływu czasu, gdy nasz e-commerce rośnie i mamy nadwyżki budżetowe warto wtedy skorzystać z wiedzy specjalistów, którzy posiadają profesjonalne narzędzia do analizy słów kluczowych i którzy będą w stanie podnosić nasze pozycje w wyszukiwarce.

UX

UX- inaczej User Experience, czyli doświadczenie użytkownika z pobytu w naszym sklepie i zakupów jakich dokonał. Na UX składa się wiele czynników. Wcześniej wymieniana prędkość ładowania strony, dobrze wyglądające i rozmieszczone produkty. Czytelnie podzielone na kategorie. Sklep musi być wygodny i przyjemny w użytkowaniu zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych. Ważną sprawą, będzie również obsługa klienta już po zrealizowaniu zamówienia. Jeżeli klient otrzyma od nas bardzo szybko przesyłkę możemy wywołać efekt wow, który sprawi, że klient nas zarekomenduje dalej i chętnie do nas wróci w przyszłości. Do badania UX warto skorzystać z narzędzia takiego jak Hotjar o którym powiem pod koniec artykułu.

Upsell / Crossell

Dosprzedaż produktów, sprzedaż produktów droższych, dobieranie produktów komplementarnych do zamówienia potrafi znacznie podnieść wartość koszyka naszego klienta. Odpowiednie rozmieszczenie produktów polecanych, propozycja dołożenia kolejnych produktów do koszyka zanim klient zapłaci potrafi wygenerować dużo wyższą sprzedaż przy zachowaniu takiej samej ilości ruchu na naszym sklepie. Koniecznie podpowiadaj klientowi jakie produkty najczęściej się sprzedają, jakie są najchętniej oceniane, który produkt pasuje do produktu który właśnie jest w koszyku. Klienci, którzy kupili produkt A często kupili również produkt B i tak dalej. Im wyższa wartość koszyka, tym większy obrót sklepu. Nie zapominaj o takich prostych rzeczach, które potrafią już w ciągu kilku pierwszych dni znacząco podnieść wyniki.

Analityka Internetowa

Bardzo ważna część artykułu, z którą koniecznie musisz się zaznajomić jeśli prowadzisz działania reklamowe w e-commerce. Bez analizowania danych nie jesteś w stanie skutecznie zwiększać przychodu sklepu. W tym akapicie opowiem Ci o najważniejszych narzędziach do analityki, które usprawnią Twój sklep

Google Analitycs

Bezpłatne narzędzie od firmy Google, które jest kopalnią informacji o użytkownikach. Dzięki temu narzędziu sprawdzisz takie rzeczy jak ilość wizyt na Twoim sklepie. Które produkty się sprzedają, które produkty są najchętniej oglądane. W połączeniu z linkami UTM sprawdzimy bardzo precyzyjnie, skąd przychodzą ludzie i który kanał marketingowy najlepiej sprzedaje. W zestawieniach możemy porównać różne okresy czasu, oraz dokładne kwoty sprzedaży jakie generuje instagram, youtube, email marketing, facebook, sms. W połączeniu z Google Search Console sprawdzimy również co wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę, którzy trafiają na nasz sklep i jakie frazy generują sprzedaż. Analitycs posiada dedykowane rozszerzenie pod sklepy, a nazywa się ono ulepszony moduł e-commerce, który pozwoli również sprawdzić takie rzeczy jak, który kod rabatowy generuje najlepszą sprzedaż, ile osób na danych etapie zakupów odpada i jaki jest to % ruchu. Żaden prosperujący e-commerce nie może funkcjonować bez Analitycs. Narzędzie nie jest doskonałe i nie zbada 100% ruchu ze względu na różne czynniki takie jak np. Zainstalowany adblock w przeglądarce, ale jest genialnym narzędziem do estymacji ruchu i porównywaniu wyników. W Analitycs istnieje również pojęcie takie jak ścieżka atrybucji. Początkujący analitycy, gdy przeglądają raporty i widzą, że dla przykładu instagram przy inwestycji 5000 pln w reklamy wygenerował 12 000 przychodu, a Google Ads przy inwestycji 5000 w reklamy wygenerował 17 000 przychodu to od razu przesuwają budżet z kanału słabszego na skuteczniejszy zapominając o ścieżcę zakupowej klienta, a zwracają uwagę tylko na tzw. Ostatnie kliknięcie. Wykluczając reklamy w jednym kanale, może okazać się że sprzedaż w innych kanałach znacznie nam spadnie, bo sprzedaż która odbywa się np. Przez Facebooka nigdy, by się nie zadziała, gdyby nie została poprzedzona reklamami w Google Ads i na odwrót. Dokładnie analizuj raporty i stale rozwijaj się, aby jeszcze precyzyjniej dostrzegać wiarygodne dane, które pomogą skalować Twój sklep internetowy

Hotjar

Drugie narzędzie o którym już troszeczkę wspomniałem wcześniej nazywa się Hotjar. Jest to narzędzie posiadające zarówno bezpłatną jak i płatną wersje, a służy ono do sprawdzania map ciepła i nagrywania sesji użytkowników. Dzięki Hotjar sprawdzimy dokładnie w które elementy na naszym sklepie klikają klienci i obejrzymy całą sesję jak zachowują się użytkownicy na naszym sklepie podczas przeglądania produktów, czy też składania zamówienia. Dzięki temu jesteśmy w stanie optymalizować serwis pod kątem UX i może to nam dać do zrozumienia, które produkty wyświetlać w chętniej przeglądanym i klikalnym miejscu naszego e-commerce.

Yandex Metrica

Yandex to Rosyjski odpowiednim Google Analitycs mający pewne zalety. Nie dość, że posiada on rozbudowane raporty przypominające te z google analitycs to jeszcze całkowicie za darmo udostępnia funkcje hotjara. Sprawdź, które narzędzie bardziej Ci odpowiada mając na uwadzę, żeby nie trzymać na swojej witrynie obydwóch narzędzi, bo wpływa to na prędkość ładowania witryny.

Podsumowanie

To wszystkie najpotrzebniejsze informacje o których musisz wiedzieć, aby skutecznie sprzedawać w Internecie swoje produkty. E-commerce nie jest rzeczą prostą i należy pamiętać o wielu czynnikach, ale ma też sporo zalet jak np. Możliwość wypróbowania się pod kątem biznesowym stosując np. Model dropshipping, gdzie nie posiadamy żadnych produktów fizycznych, a nasz sklep jest zintegrowany z gotowymi hurtowniami, które zajmują się za nas całą logistyką, a naszym zadaniem jest tylko sprzedawać produkty. Prowadzenie sklepów internetowych wiąże się również ze znacznie mniejszymi kosztami na start niż prowadzenie sklepów stacjonarnych. Mając odpowiednią wiedzę jesteśmy w stanie skalować nasz biznes i cały czas zwiększać rentowność, mimo konkurencji. Rynek e-commerce od wielu lat jest w trendzie wzrostowym i to nie powinno się zmienić przez najbliższe 10 lat. Jeżeli chcesz ugryźć kawałek swojego tortu wdrażaj wiedzę zawartą w tym artykule i życzę Ci powodzenia i wysokiej sprzedaży.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu Internetowego lub w prowadzeniu kampanii reklamowych mających na celu sprzedaż Twoich produktów kliknij przycisk lub zadzwoń.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?