Jak połączyć ze sobą czatboty, smsy i emaile za pomocą Zapier.com

Jak połączyć ze sobą czatboty, smsy i emaile za pomocą Zapier.com

27 czerwca 2019
Zawsze imponowały mi duże sklepy Internetowe, które wszystkie procesy mają ze sobą spójnie połączone. Wiedzą w którym momencie klient ma otrzymać email, a w którym momencie wysłać Smsa, aby z największym prawdopodobieństwem doszło do zakupu produktu. Okazuje się, że pozyskiwanie numerów telefonów i adresów email może być proste i przyjemne. A do tego nie bardzo drogie. W dzisiejszym artykule nauczę Cię jak w prosty sposób pozyskiwać leady i w pełni zautomatyzować Twój lejek sprzedaży nie mając ogromnych budżetów na zaawansowane technologicznie systemy.
W pierwszej kolejności pokażę Ci jak pozyskać dane o naszych klientach. Wariantów w których możesz pozyskiwać dane i wysyłać je do innych aplikacji jest wiele. Ja pokażę Ci jedną z moich ulubionych metod automatyzacji, którą stosuję w pracy z klientami i przy własnych projektach.

Najpierw musimy stworzyć czatbota. Ja korzystam z manychat.com. Alternatywą jest Chatfuel. Dlaczego w tym przykładzie zaczynamy od czatbota? Ponieważ pozwala on na bardzo proste pozyskiwanie danych od naszych klientów ponieważ te dane są pobierane bezpośrednio od Facebooka. Zapomnij o Landing Page I formularzach. Możesz w prosty sposób zaproponować klientowi zostawienie swoich danych na 1 kliknięcie palcem w najpopularniejszym w Polsce komunikatorze. Dlaczego ta metoda jest tak dobra? Ponieważ klient nie musi niczego wpisywać ręcznie, ma jedynie zatwierdzić palcem swój numer lub swój email.

Zapytasz pewnie co w związku z RODO. Zachęcam Cię do skorzystania ze specjalisty, który dokładnie sprawdzi Twój sposób pozyskiwania danych i powie Ci jak powinna wyglądać formułka zgody i na jakim etapie powinna zostać wyświetlona. Są 2 metody. Zgoda jest wyświetlona jeszcze na poziomie messengera, albo dokonujemy takiej integracji, aby system wysłał wiadomość double opt-in do naszego klienta i tam potwierdził zgody. Wybór należy do Ciebie.

W momencie kiedy tworzymy bota musimy skorzystać z opcji, która nazywa się + User Input. To w tym panelu możemy poprosić klienta o jego dane. Rozwijamy dostępne opcje i w naszym przypadku skorzystamy z opcji Email, oraz Phone. Nie mylić z Number. Jeśli wybierzemy number to system będzie czekał aż wpiszemy jakiś numer, zamiast podpowiedzieć nam od razu numer, który podaliśmy przy rejestracji na FB. Oprócz tego musimy wybrać opcję Perform Actions i kliknąć Trigger Zap, następnie nadać nazwę tej akcji np. „IntegracjaZapier”. Dodatkowo musimy jeszcze stworzyć Custom Field i nadać mu jakąś nazwę, aby później zapier wiedział do kogo ma wysłać Sms. Nazwij swój Custom Field np. Numer Telefonu.

Pozyskiwanie tych danych oczywiście musi być jakoś uargumentowane, czy to bezpłatny ebook, szkolenie, a może interaktywny quiz za który ktoś otrzymuje nagrodę, ale musi podać do siebie kontakt. Strategie w której klient chętnie zostawi Ci dane zostawiam już Tobie. A jak napędzić ruch do Twojego czatbota z płatnej reklamy Facebookowej znajdziesz w innym moim artykule.

Zapier.com

Kiedy mamy już stworzoną integrację wchodzimy do zapier.com i klikamy Make a Zap i dokładnie czytamy instrukcje. Wybieramy Manychat i klikamy show less common option, a następnie New Trigger a Zap Event. Tutaj pozostaje nam podpiąć odpowiedniego bota ( wybór fanpage) i wybranie odpowiedniego eventu w naszym wypadku to „ IntegracjaZapier”, a następnie włączamy Add a step i Action/Search, aby podpiąć Smsapi, czyli najlepsze Polskie rozwiązanie do gromadzenia numerów telefonów i wysyłania Smsów. Jeżeli chcemy, aby Smsy zostały wysłane z opóźnieniem skorzystamy z opcji Delay, a dopiero później wybierzemy Smsapi.
Aby skorzystać z opcji Delay musimy niestety wykupić wersje płatną narzędzia, ponieważ w wersji Free zapier oferuje integracje 2 stopniowe. Alternatywą dla zapiera jest narzędzie Integromat, ale niestety nie posiada ono Smsapi, tylko Twilio, gdzie zapłacimy za smsy trochę więcej.

Kiedy Najważniejsze mamy już za sobą klikamy Sent Text Message, Integrujemy nasz Smsapi, wybieramy od kogo ma być wiadomość, jaki ma być tekst wiadomości i oczywiście podajemy numer telefonu wybierając custom field z manychat. W naszym wypadku jest to Numer Telefonu.

I to wszystko ! Właśnie udało Ci się połączyć dane z Manychat z Smsapi. Wiesz już jak automatycznie wysyłać wiadomości Sms do klientów, którzy zostawili numer telefonu na bocie.
Gdy uda Ci się zrobić pierwszą integrację z smsami odczujesz niesamowitą satysfakcję, że to wszystko działa i dzieje się w pełni automatycznie.

Email Marketing

Jak więc zintegrować dane z autoresponderem? Analogicznie tak jak poprzednio. W odpowiednim miejscu tworzymy akcję IntegracjaZapier, tworzymy custom field np. Adres Email i przechodzimy do zapiera. Tam wybieramy autoresponder z którego korzystamy np. Getresponse, mailchimp, mailerlite i postępujemy zgodnie z instrukcją. Wybieramy listę do której trafi nasz lead i sprawdzamy czy wszystko działa. Wcześniej w naszym autoresponderze możemy stworzyć odpowiednią sekwencję emaili i gdy klient zostawi nam swój adres email na messengerze od razu wpadnie do odpowiedniego lejka.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?