Ile zarabia się na instagramie?

Ile zarabia się na instagramie?

2 września 2022

Ile zarabia się jako influencer? Ile zarabiają najwięksi influencerzy w branży? To najczęściej pojawiające się pytania osób aktywnie działających w mediach społecznościowych. W dzisiejszym artykule dowiesz się jak możesz zostać influencerem, oraz ile jesteś w stanie na tym zarobić.

 

Skrót artykułu:

  • Większość firm gotowa jest na podjęcie współpracy z osobą, która zrzesza wokół siebie minimum 10 000 – 15 000 osób.
  • Dużo bardziej wartościowy z punktu widzenia firmy będzie profil zrzeszający 10 000 osób, gdzie pod każdym postem jest 1000 polubień niż profil, który zrzesza 20 000 fanów, a pod postem jest 300 polubień.
  • Nie warto kupować obserwatorów na instagramie

Aby podnieść swoje wyniki przeczytaj również jak rozwinąć konto na Instagramie:

📌 Jak wybić się na Instagramie – PORADNIK Krok po kroku >>>

Zarobek influencera jest bardzo mocno uzależniony od branży w której działa oraz jego zasięgom w sieci. Współpracę z markami są najczęściej podejmowane w przypadku gdy fani danej osoby wpisują się w profil klienta firmy chcącej podjąć współpracę. Posty sponsorowane są najczęściej oparte na zasadzie konkretnego wynagrodzenia za opublikowany post, rzadziej w oparciu o prowizję z wygenerowanej sprzedaży.

Większość firm gotowa jest na podjęcie współpracy z osobą, która zrzesza wokół siebie minimum 10 000 – 15 000 osób.

Pamiętaj jednak, że sama liczba obserwatorów nie jest najważniejsza. Dlaczego? Ponieważ firmy patrzą również na zaangażowanie Twojej społeczności w publikowane przez Ciebie treści, zasięg, oraz ekspozycję jaką na nowe osoby może uzyskać firma z Tobą współpracująca. Dużo bardziej wartościowy z punktu widzenia firmy będzie profil zrzeszający 10 000 osób, gdzie pod każdym postem jest 1000 polubień niż profil, który zrzesza 20 000 fanów, a pod postem jest 300 polubień.

 

Czy warto zatem kupować obserwatorów?
Moim zdaniem nie!

Większa liczba obserwatorów może działać tylko pod kątem wizerunkowym- jednak wyłącznie dla amatorów, którzy mają mało wiedzy w temacie samego instagrama. Każda osoba, która ma choć trochę większą wiedzę, odkryje, że osoby znajdujące się na profilu to puste konta, które zostały kupione. Prawie każda firma wchodząca w jakąś współpracę zweryfikuje sobie autentyczność obserwatorów na koncie. Oczywiście, że może trafić się firma, która tego nie zrobi i będzie posiłkować się wyłącznie liczbą obserwatorów, wejdzie ona we współpracę, jednak finalnie nie potrwa ona długo ze względu na brak wyników. Zastanów się również nad kwestią etyczną związaną z kupowaniem obserwatorów czy polubień.

 

Jeśli masz już zbudowaną społeczność w wysokości minimum 10 tysięcy followersów, możesz zacząć się zastanawiać, jak zacząć zarabiać na instagramie. Pamiętaj, że podejmując się sponsorowanych postów, musisz mieć nakreśloną konkretną strategię, którą będziesz podążał. Reklamując co tydzień produkt z innego segmentu, który często może „zaprzeczać” reklamowanemu wcześniej produktowi – co prawda zarobisz pieniądze, ale Twoi odbiorcy zaczną dostrzegać brak spójności oraz zaczną tracić do Ciebie zaufanie.

Ile influencerzy zarabiają?

 

Zarobki polskich influencerów są bardzo zróżnicowane, nie ma konkretnej stawki dedykowanej liczbie obserwatorów, którą posiadasz. Większe firmy będą w stanie zapłacić za konkretną współpracę więcej niż małe lokalne firmy chcące wdrożyć do swoich działań promocyjnych współpracę z influencerem.

Mikro influencerzy podejmują współpracę z firmami najczęściej na zasadach barteru. Firma przekazuje bezzwrotnie produkt do testów i recenzji dla mikro influencera. Influencer nie otrzymuje wtedy pieniędzy za współpracę, a wyłącznie produkt. Dla części z mikro influencerów taka forma współpracy jest nadal atrakcyjna.

Najwięksi influencerzy współpracują z firmami w oparciu o konkretną kwotę za opublikowany post na ich profilu. Widełki cenowe za tego typu post wynikają między innymi od: branży w której działa profil, grupy odbiorców, ilości fanów, zasięgów generowanych każdego miesiąca przez profil czy zaangażowania fanów w publikowane treści. Za prostą kampanie reklamową polecającą dany produkt influencer może zarobić od 2000 zł do nawet 10 000 zł. W przypadku gdy kampania reklamowa będzie bardziej złożona, będzie wykorzystywać kilka kanałów komunikacji oraz większą ilość treści reklamowych – zarobek za taką kampanię może wynosić od kilkunastu tysięcy do nawet kilkuset tysięcy złotych w przypadku największych influencerów w branży.

Najszybsza droga do zostania influencerem

 

Drogi do szybkie budowy dużej społeczności wokół własnej osoby są dwie:

Droga nr 1 – udział w telewizyjnym show
Udział w telewizyjnym show to szybka droga do zdobycia dużej rozpoznawalności w krótkim czasie. Oczywiście nie wszystkie osoby, które biorą udział w programie telewizyjnym, taką popularność zdobywają. Ich osoba była niewystarczająco ciekawa, interesująca czy barwna, aby wybić się nad pozostałe i zyskać sympatię widzów.

W większości jednak przypadków udział w telewizyjnym show pozwoli zgromadzić na Twoim profilu społecznościowym kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy obserwatorów.

 

Droga nr 2 – budowa rozpoznawalności przy wykorzystaniu kilku kanałów komunikacji oraz płatnej reklamy
Droga w trakcie której będziesz budował swoją rozpoznawalność w sposób bardziej złożony. Powinieneś posłużyć się tutaj kilkoma kanałami komunikacji i budowy zasięgów. Nigdy nie wiesz, który kanał komunikacji w Twoim przypadku okaże się bardziej skuteczny. Co również istotne część osób korzysta wyłącznie z jednego medium społecznościowego więc jeśli bazujesz wyłącznie na instagramie, to ucinasz możliwość dotarcia do dużej ilości osób, które na instagramie są bardzo rzadko lub nie ma ich wcale. Droga nr 2 pozwoli Ci jednocześnie na zbudowanie bardziej zaangażowanej oraz lojalnej społeczności niż droga nr 1.

Wybór drogi, którą będziesz podążać powinien również wynikać z odpowiedzi na to pytanie – „Dlaczego chcesz zostać influencerem? Co tobą kieruje? W jaki sposób chcesz monetyzować swoją obecność w social media? Odpowiedź na to pytanie będzie bardzo indywidualna – część osób osób chce być rozpoznawalna dla samej rozpoznawalności, inne osoby chcą tę rozpoznawalność zamienić w zarabianie pieniędzy przez współpracę z firmami, a jeszcze inne osoby zdecydują się na budowę rozpoznawalności bo ma ona pomóc reklamować im swoją własną firmę i tym samym odpowiadać za jej aspekt marketingowy. To również bardzo dobry kierunek, dzięki któremu możesz zarabiać zdecydowanie większe pieniądze niż w przypadku wyłącznie współpracy z firmami i promocją ich produktów. Będąc właścicielem firmy, który własną rozpoznawalnością ją promuje masz więcej sposobów na zarabianie i monetyzowanie swojej popularności.

Podsumowanie

Wizja pracy jako influencer jest bardzo kusząca zwłaszcza dla młodego pokolenia osób, które każdego dnia obserwują influencerów żyjących „życiem marzeń” Często życie to jest oczywiście bardzo mocno przerysowane i niesie za sobą wiele wad, nie da się jednak zaprzeczyć, że jest to zdecydowanie łatwiejsza forma zarabiania niż praca na magazynie czy w sklepie spożywczym. Pamiętaj, że droga do budowy dużej rozpoznawalności może trwać wiele miesięcy czy lat i bardzo często nie jest usłana różami. Polscy influencerzy zarabiają na instagramie naprawdę dobre pieniądze. Bardzo często publikacja jednego posta oznacza dla influencera dochód w wysokości kilku tysięcy złotych za post.

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?