Wk Sklep – Analiza Marketingowa Sklepu Internetowego Warszawskiego Koksa

Wk Sklep – Analiza Marketingowa Sklepu Internetowego Warszawskiego Koksa

23 listopada 2021

Wk sklep to jedna z największych marek ostatnich lat w kategoriach odzież i suplementy. Zbudowana na podstawie kilkuletniej pracy przy rozwijaniu social media ekipy WK. Dzisiaj podejmuje się tematy analizy działań marketingowych i funkcjonowania sklepu popularnych Youtuberów. Jeżeli chcesz dowiedzieć się co stoi za sukcesem sklepu internetowego WK Sklep – Wk Dzik zapraszam do lektury.

Audyt Sklepu Internetowego Wk Sklep – Wk Dzik

Aspekty Wizualne

Po wejściu na stronę pierwsze co rzuca mi się w oczy są zbyt duże obiekty, które rozpraszają i sprawiają, że zakupy nie są tak przyjemne jak mogłyby być. Rekomenduje tutaj wdrożenie mniejszych grafik produktów i zostawienie więcej przestrzeni na brzegach po lewej i po prawej stronie sklepu.

Na 1 widoku zamieściłbym większą ilość produktów i zadbał o odpowiednie fotografie produktowe. Co przez to rozumiem? Przede wszystkim grafiki powinny nie zawierać tła i być osadzone na stronie w formacie tzw. png transparent.

Bardzo podoba mi się za to, że modelami ubrań są sami właściciele marki z małą domieszką modeli zewnętrznych. Dzięki temu budujemy silne marki osobiste i jest to wszystko spójne z wizerunkiem jaki budują wokół produktów.

Technologia – Saas Shoper

Dużym minusem jest wykorzystanie przez chłopaków z WK do prowadzenia sklepu platformy shoper. Shoper nie oferuje zbyt dużej ilości rozszerzeń, które wspomogą nasz sklep w zakresie marketing automation, porzuconych koszyków, czy rozmaitych integracji.

 

Samo rozbudowywanie sklepu pod kątem wizualnym również jest bardzo toporne i twórcy nie za wiele pozwalają w tej kwestii poprawić. Przy takiej skali biznesu jaką prezentuje marka Warszawski Koks warto pomyśleć nad bardziej zaawansowanym rozwiązaniem, które oferuje znacznie więcej niż shoper. Np. Woocommerce, Prestashop, czy rosnący w siłę na Polskim rynku Shopify. Pod kątem pozycjonowania sklepu dużo bardziej sprawdzi się Wordpress + Woocommerce ze względu na bardzo szerokie możliwości rozwijania bloga firmowego.

Czat na stronie sklepu – Smartsupp

Od jakiegoś czasu na sklepie widnieje ikonka czatu pozwalająca wysłać wiadomość. Tutaj jako ogromny Fan Marketing Automation i wszelkiego rodzaju marketingu na czacie jestem zawiedziony jak wygląda to w obecnej formie. Pod kątem narzędzia firma WK zdecydowała się na smartsupp. Według mnie jest to solidne tanie narzędzie, jednak mające kilka wad które mogą mieć znaczenie przy biznesie tej skali.

Smartsupp nie oferuje integracji z Zapier, więc bardziej zaawansowane automatyzacje i przepływ danych nie są możliwe. Smartsupp oferuje wdrożenie chatbotów na sklep. Niestety firma nie skorzystała z tej opcji. Myślę, że jest to chwilowa sytuacja i za jakiś czas wdrożą czatbot, który będzie śledził zamówienia klientów, odpowiadał na najczęściej pojawiające się pytania i rozdawał lead magnet w zamian za adres mailowy. Być może też przydałaby się tutaj integracja z automatycznym oddzwanianiem do klienta.

Możliwości mamy bardzo dużo. Tutaj potencjał został zmarnowany. Tym większe rozczarowanie pojawiło się w sytuacji, gdy próbowałem wysłać wiadomość i otrzymałem odpowiedź w języku angielskim, że obecnie nie ma żadnego z pracowników na czacie. Pod kątem UX jest to spory błąd biorąc pod uwagę, że moja przeglądarka działa w języku Polskim.

Jako zamiennik bardzo polecam inne Polskie narzędzie o nazwie Tidio. Tidio to kombajn, który oferuje znacznie więcej i w pełni działa w kilku dostępnych językach. Dodatkowo może stanowić uproszczony system CRM, który śledzi użytkowników na jakich podstronach serwisu aktualnie przebywają i pozwala w czasie rzeczywistym z nimi porozmawiać. Bardzo polecam Tidio również w procesachc lead generation.

Proces zakupowy na Wk Sklep – Wk Dzik

Duży plus trzeba przyznać za początek ścieżki zakupowej. Po kliknięciu dodaj do koszyka wyskakuje nam wygodny popup, który pyta nas czy chcemy kontynuować zakupy, czy może przejść do zamówienia w celu jego opłacenia.

Niestety jak to w shoperze bywa nie mamy tam żadnych rekomendacji upselli, crosselli i od razu przechodzimy dalej w ścieżce zakupowej.

 

Proces opłacania zamówienia mamy odwrócony, bo zwykle najpierw wypełniamy formularz, a później wybieramy opcję przesyłki i płatności. Tutaj jest inaczej. Najpierw wybieramy formę przesyłki i wybieramy z jakiej formy płatności chcemy skorzystać.

Strona na tej zakładce wydaje się być nieco pusta i za bardzo biała. Nie ma w niej nic co ujednoliciłoby wybór odpowiednich opcji. Ogromny plus dla sklepu WK to bardzo szeroki wachlarz dostępnych płatności. Mamy tutaj naprawdę szeroki wybór i każdy znajdzie tu coś dla siebie. Mamy też różne opcje wysyłki co jest OKej.

Pod kątem UX bardziej wypośrodkowałbym panel wybierania poszczególnych opcji. Znowu strona wydaje mi się być zbyt szeroka, przez co nie mogę się skupić na konkretnej akcji do wykonania.

 

Następny etap to już możliwość zalogowania się na swoje konto lub dokonanie zakupów bez rejestracji. Ten etap ścieżki uważam na pierwszy rzut oka za wąskie gardło tego biznesu. Jest bardzo toporny i nieintuicyjny ze względu na to, że wszystko odbywa się pod nowym URL co bardzo zachęca do wyjścia ze sklepu na tym etapie.

Checkout, czyli strona zamówienia powinna być znacznie prostsza i dużo bardziej intuicyjna.

Marketing na sklepie – Brak exit popup

Wchodząc w tryb incognito i próbując wyjść ze strony zauważyłem, że WK nie posiadają exit popupu czyli takiego okienka, które wyskakuje i prosi nas o email w momencie, gdy chcemy opuścić stronę. Exit popupy są wybitnie skuteczne i u moich klientów konwersja wynosi od 5 do 8%. Oznacza to w praktyce, że jeśli 1000 osób spróbuje uciec ze sklepu aż 50-80 zostawi do siebie adres e-mail i będziemy mogli do niego dotrzeć komunikacją mailową i już bezpłatnie zachęcić do powrotu na sklep bez dodatkowego budżetu mediowego.

 

Exit popup to też świetna opcja, aby użytkownik wpadł do odpowiedniego lejka marketingowego biorąc pod uwagę jaką kategorie produktów przeglądał. Na jakim adresie URL wyszedł ze strony. Dzięki temu może otrzymywać spersonalizowane maile, które finalnie mają zaprowadzić go do zakupu.

 

Brak Porzuconych Koszyków na Sklepie

Na sklepie WK nie ma wdrożonej integracji porzuconych koszyków co z wiadomych względów jest bardzo problematyczne na shoperze. Porzucone koszyki u moich klientów generują wzrosty obrotów na poziomie 15-20% co nie jest małym wynikiem przy takiej skali jaką prezentują Warszawskie Koksy. W zależności od systemu proponuję różne rozwiązania do ratowania koszyków. Na woocommerce świetnie sprawdzi się fluentCRM lub autonami Woofunnels. Odzyskałem w swojej karierze kilkaset tysięcy na transakacjach z porzuconych koszyków i nie wyobrażam sobie funkcjonowania bez tego wdrożenia. Dodatkowo nie wymaga ono zbyt dużej ilości pracy i w wielu biznesach jest to 15 min pracy.

Porzucone koszyki powinny składać się z 3 etapów.

Email 11h po porzuceniu koszyka Wiadomość przypominająca

Email 224h po pierwszym mailu Wiadomość przypominająca + kod rabatowy lub. dodatkowy prezent jeśli domkniesz zamówienie TU I TERAZ. Informacja do kiedy przetrzymamy Twoje zamówienie

Email 348h po pierwszym mailu Wiadomość strasząca klienta, że jeśli nie skończy zamówienia jego koszyk zostanie anulowany i kod rabatowy przepadnie.

 

Ta sekwencja skutecznie odzyskuje zamówienia i w połączeniu z innymi wdrożeniami Marketing Automation jest w stanie znacząco podnieść obrót bez dodatkowych kosztów związanych z budżetem reklamowym.

Wk Sklep na Youtube

Przejdźmy do konkretów. Za sukcesem sklepu WK stoi przede wszystkim influencer marketing i oparcie biznesu o zasięgi właścicieli e-commercu. Zazwyczaj jest tak, że to właściciele sklepu z działem marketingu planują z jakim influencerem podjąć współpracę. W przypadku WK model jest inny. To oni sami są influencerami, którzy tworzą ciekawe treści dla swoich widzów w celu osiągnięcia jak najwyższych zasięgów co przyłoży się na duży ruch na sklepie internetowym.

 

Warszawskie Koksy na Youtubie stoją i od niego zaczynali, a dopiero później dywersyfikowali swoje zasięgi.

To tam zbudowali swoją grupę zaangażowanych odbiorców co przełożyło się na powstanie marki sklepu i otworzenie biznesu.

 

Jak zasięgowo na Youtube stoi WK?

Ich zasięgi są niesamowicie podywersyfikowane i posiadają oni kilka kanałów docierających do różnych nisz.

  1. WKDZIK PL 200 000 subskrypcji 360 k wyświetleń w ostatnim miesiącu
  2. WK SHORTS 5 800 subskrypcji 190 k wyświetleń w ostatnim miesiącu
  3. WarszawskiKoks 1.04 MLN subskrypcji 1.22 mln wyświetleń w ostatnim miesiącu
  4. Kuchnia WK 246 000 subskrypcji 1.21 mln wyświetleń w ostatnim miesiącu
  5. Ekipa WK 417 000 subskrypcji i aż 2.34 mln wyświetleń przez ostatnie 30 dni
  6. WK GAMING 134 000 subskrypcji 469 000 wyświetleń przez ostatnie 30 dni
  7. SakerR WK 153 000 subskrypcji i 83 000 wyświetleń przez ostatni miesiąc
  8. Ponczek Endomorfik 77 000 subskrypcji – marginalna ilość views
  9. Dźwigaj dziewczyno 315 000 subskrypcji 272 000 wyświetleń w ostatnim miechu
  10. Agaciastaaa 65 000 subskrypcji i blisko 50 000 wyświetleń w ostatnim miechu
  11. Owca WK 120 000 subskrypcji i 77 000 wyświetleń w 30 dni
  12. Robercik Dynamit 51 500 subskrypcji – marginalna ilość views
  13. Korynka 11 200 subskrypcji – marginalna ilość views

 

Zasięgi teamu WK na Youtube są imponujące i jedne z najwyższych na Polskim rynku. Warto zwrócić uwagę, że Facebook często blokuje konta reklamowe firm w branży suplementacyjnej stąd potężna dominacja WK biorąca się z solidnego fundamentu zasięgu organicznego z YT. Dzięki temu mogą prowadzić swój biznes w spokoju, bo są mocno podywersyfikowani i mają wiele współprac z zewnętrznymi influ. Są niezależni i regularnie mogą tworzyć nowe konta reklamowe reklamując suplementy i ciuchy swojego brandu.

Wk Sklep na Instagramie

Oprócz imponującego Youtube ekipa WK ma również bardzo mocne instagramy. Zobaczmy proszę jak to wygląda aktualnie na liczbach.

 

Owca WK 466 000 obserwatorów 983 postów

Saker WK 372 000 obserwatorów 764 postów

robercik_dynamit 261 000 obserwatorów 823 postów

ponczek_endomorfik 308 000 obserwatorów 567 postów

kaja_sbn 387 000 obserwatorów 1560 postów

agaciastaaa 152 000 obserwatorów 1325 postów

Warszawskikoks 352 000 obserwatorów 1045 postów

wksklep 200 000 obserwatorów 1493 postów

 

Jak widzicie w tym kanale WK również ma potężną paczkę do przekierowania ruchu na swój sklep internetowy. Mając tak rozwinięte sociale jesteśmy w stanie im wybaczyć niedociągnięcia techniczne czy pod kątem rozwiązań z zakresu technologii i marketing automation

Moja opinia o sklepie Wksklep.pl

Śledzę markę WK od samego początku. Z ogromną życzliwością kibicuje im w rozwoju i imponuje mi fakt jak niesamowicie się rozwinęli. Sam prowadząc agencje reklamową i sklep internetowy działający w kilku krajach wiem ile wyrzeczeń ich to kosztowało.

Według mnie powinni zainwestować w postawienie dedykowanego sklepu co przełoży się na poprawę funkcjonowania strony. Dzięki temu poprawią mankamenty graficzne, UXowe i poprawią ścieżkę klienta co przełoży się na wyższą konwersje zakupową.

Sklep potrzebuje pełnoprawnych wdrożen marketing automation. Większy fokus na gromadzenie baz mailingowych i rozmaitych lead magnetów.

WK sklep wymaga również lepszej obsługi czatu. Ten w obecnej formie za bardzo nie nadaje się do prowadzenia stałej komunikacji z klientami na stronie.

Podsumowując. Bardzo silne marki firmowe i marki osobiste. Potężna społeczność. Niesamowite zasięgi i średnia strona internetowa, która dowozi bo przy takiej społeczności musi dowozić.

Jest spora przestrzeń do wyłuskania wyższych obrótów na wielu płaszczyznach.

Oceniam sklep WK jako całość na 8/10

Tomasz Guzik

Co jeszcze warto przeczytać?